Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Communicator

Huur & Hypotheek na SHTF? Hoe en wat?

Recommended Posts

Dit is eigenlijk wel een punt waar ik me enigszins zorgen om baar...

Stel het monetaire systeem valt om. pinnen is niet meer mogelijk. En betalingen aan... mja eigenlijk alles, is dus niet meer mogelijk.

Hoe zou zich dat gaan manifesteren tijdens zo'n situatie?

Er zijn natuurlijk 2 scenario's mogelijk. Misschien wel meer.

1. Tijdelijke situatie

De euro valt en de overheid is niet klaar om dit op te vangen waardoor we een twee tot drie maanden zonder geldig betaalmiddel zitten.

2. Langdurige situatie

De euro valt, of het complete economische systeem in Europa, of Wereldwijd.

In het eerste geval, wat in mijn ogen het dichtst bij de nabije werkelijkheid zit, ben ik erg benieuwd naar jullie visies daar over.

het tweede geval, zal denk ik voor zich spreken. Redden wat er te redden valt, apocalyptische taferelen etc...

En dan natuurlijk DE Belastingdienst. Hoe gaan zij met deze situatie om...

Deze post delen

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Dat is een goeie Communicator, denk dat ze op dezelfde voet doorgaan na drie maanden en dat je de achtergelopen huur/hypotheek gewoon moet gaan betalen zo niet ben je nog je huis kwijt.

Deze post delen

Als het systeem valt is het laatste wat de overheid wil gaan doen de burger nijdig maken. Ze hebben gewoonweg niet de mankracht om orde op zaken te stellen. Banken bevroren is betalingen bevroren. Klaar.

Deze post delen

Als het monetaire systeem omvalt zullen de diverse (financiele) instellingen ook omvallen.

Als de euro valt maar de digitale snelweg blijft bereikbaar, dan zal er snel genoeg een vervangend betalingssysteem opgezet worden, dat gaat waarschijnlijk geen week duren. De vraag is wel wat er overblijft van je euro's. Hier zijn 3 mogelijkheden

1: ze worden op slag waardeloos en iedere nederlander krijgt eenzelfde nieuw digitaal tegoed van bijvoorbeeld 100 N-mark. er gaat een streep door alle girale en chartale tegoeden en alle schulden vervallen aan de staat en moeten voortaan aan de staat terugbetaald worden.

2: de digitale tegoeden in euro's worden omgezet tegen een, uiteraard verliesgevende, wisselkoers naar N-marks. het contante chartale geld wordt op slag waardeloos.

3: we worden allemaal op maandagochten wakker om te horen dat we vanaf nu N-marks hebben, dat er niets veranderd in je banksaldi en schulden, en dat chartaal geld tegen een losse wisselkoers ingewisseld kan worden voor N-marks.

Bij optie 2 en 3 blijven je schuldverplichtingen gewoon bestaan, maar nu uitgedrukt in N-Marks als de schuld aan een nederlands bedrijf is.

Als het hele financiele systeem in elkaar dondert, dan zal het sterk afhangen bij wie je de hypotheek hebt of van wie je huurt. In zo een wetteloosheid is bezit waarschijnlijk in 9/10e van de gevallen ook eigendomsrecht.

Ik denk dat er dan een poging gedaan zal worden om een vorm (van communisme) op te zetten waarbij alles aan de staat toevalt waarvan niet te bewijzen valt dat het aan jou toebehoord.

Het hangt dan van de georganiseerdheid en macht van de overheid af waar we dan in terecht komen.

Deze post delen

Er bestaat geen belastingdienst meer.. allemaal verhongerd.

En hypotheek hoef je ook niet meer te betalen.. zoals gezegd het hele systeem is omgevallen. (ook iedereen weg,dood)

Enige wat je moet doen is je moestuin beschermen, en proberen een samenleving op te starten met mede survivors.

Deze post delen

Voor alle duidelijkheid. Ik huur.

Heb geen leningen. dus enkel de normale vaste lasten.

In geval van wetteloosheid betekent dat dus dat ik geen eigendomsrechten heb over een huurhuis?

Deze post delen

Dat ligt dan aan de situatie en van wie je huurt. Het ligt ook aan het aantal overlevenden. Als we alleen 50 jaar terugvallen in de tijd, en het huis huur je van je buurman, dan denk ik dat je gewoon huur moet blijven betalen.

Valt het hele financiele systeem grondig om, en huur je van een anonieme beleggingsmaatschappij, dan heb je een beste kans dat je geen huur meer hoeft te betalen.

Tussenvorm is wanneer je huurt van een nederlandse vastgoedfonds of woningcorporatie en er blijft een vorm van overheid overeind. Dan zal na verloop van tijd iemand bij je op de stoep staan om te vertellen dat het allemaal uitgezocht is en dat je vanaf die datum 15 zilverlingen per maand moet betalen aan de gemeentelijke incasseur.

als slechts een op de honderd mensen overleeft denk ik dat je wel 5 huizen kunt pakken

Deze post delen

@Fluitketel, goede vraag. geen idee eigenlijk. het lijkt me dat je gewoon moest blijven betalen omdat de meeste schulden lokaal gemaakt waren. veelal in de familiesfeer ook. Wel was er toen heel veel inflatie waardoor het wel erg makkelijk werd je schulden af te lossen.

Deze post delen

Als het economisch systeem zou klappen (zoals in 1930, De grote Depressie) dan kan het zijn dat de banken een tijd dichtgaan(bankrun enz). Vanaf dat moment is er geen geldverkeer meer mogelijk. Je kan dus geen salaris meer ontvangen maar het ook niet uitgeven. Geld pinnen of internetbankieren gaat niet en kun je dus ook geen geld overmaken. De bank kan dus niet je hypotheekgeld ontvangen wat ook geldt voor de woningstichting(huurhuis). Of de banken ook daadwerkelijk dichtgaan bij een economische collaps, is nog maar de vraag. Er staat dan veel op het spel.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Grote_Depressie

Deze post delen

Bezit is 9/10e van de wet, zeg ik altijd maar.

Als de euro valt, dan zullen de banken alles bevriezen. Kortom je kan niet betaald worden en ook niet betalen, dat geldt voor alles en iedereen, hoe willen ze je eruit zetten dan? ze kunnen de deurwaarder dan zelf ook niet meer veroorloven, want niets werkt. ik denk dat mensen wel iets anders aan de kop hebben dan de huur innen bijvoorbeeld waar halen we eten vandaan nu de winkels geen transacties meer kunnen doen. waar halen transport bedrijven benzine en diesel weg als de rekeningen zijn bevroren? kortom, de banken hebben de macht. zonder de mogelijkheid om te betalen hebben we gewoon niets. geen eten, geen drinken, geen brandstof. ik vraag me af hoelang we daarna nog gas water en licht zullen houden, tenslotte zullen werknemers van de nutsbedrijven niet lang blijven werken als ze geen eten in hun buik hebben.

Deze post delen

Ik hoop dat ook maar dan ben ik er niet meer denk ik.

Ik denk wel dat geld blijft bestaan, ze moeten toch ergens mee de macht over de mensen houden.

Deze post delen

Dat is een goeie Communicator, denk dat ze op dezelfde voet doorgaan na drie maanden en dat je de achtergelopen huur/hypotheek gewoon moet gaan betalen zo niet ben je nog je huis kwijt.

Dat zie je nu in Spanje gebeuren. Mensen worden hun huis uitgezet maar de bank doet niets met de leegekomen huizen, ze worden niet verhuurd of doorverkocht. Ze laten ze gewoon wegrotten. De bank kijkt alleen maar naar de regeltjes, 3 maanden niet betalen = huis uit.

Deze post delen

Overigens is er al eens een wereldwijde systeemcrash geweest. Dat was in 1345 nadat de Venetiaanse Bardi en Peruzzi superbanken failliet gingen. Dit leidde tot de ondergang van alle grote economieen op het Eurazische continent en was veel groter in schaal en effect dan de depressie van de jaren 30.

http://www.schillerinstitute.org/fid_91-96/954_Gallagher_Venice_rig.html

Deze post delen

huizen / grond zijn "waardevast", in tegenstelling tot euro's zullen huizen en/of hun grond altijd waarde blijven hebben. Niet zoals goud, maar toch blijft er iets tastbaars staan. De mensen die nu tijdens de crisis huizen kopen voor HEEEEEL weinig geld, hebben, als de boel echt in elkaar dondert, iets tastbaars achter de hand waar ze heel erg rijk an kunnen worden. Dit zie je terug in de geschiedenis. Er zijn altijd mensen die rijk worden van de ellende van anderen. Dus als de bank iemand uit zijn huis zet, is dat een heel goedkope manier om aan een "investering" te komen, ze laten het huis dan gewoon staan totdat het goede moment weer aanbreekt om er flink aan te verdienen. Dus de banken zullen mensen uit huizen blijven zetten. De banken weten als geen ander dat de tijd van euro's erop zit en dat het tijd is om iets fysieks in handen te hebben. Zo kunnen de banken een flinke appel voor de dorst opbouwen over de rug van de gewone mensen.

• Leuk 1

Deze post delen

Je wordt gewoon je huis uitgegooid natuurlijk, iedereen krijgt een margin call op z'n hypotheek en zal eruit worden gegooid op de bodem van de markt en dus kom je met een rest schuld te zitten.

(Tenzij het financiele rijk (en daarmee alles) compleet omvalt maar daar zal eerst een periode van uitzuigen aan vooraf gaan)

Een ander belangrijk iets is BELASTINGEN, het overheids monster zal alles wat los en vast zit gaan belasten, met name huizen en grond (zie griekenland en spanje)

Dus houd hier cash/goud/zilver voor op zij, anders wordt je er door de leger slaven tools uit gezet zelfs al is het huis van jou.

Deze post delen

Je zet me aan het denken "TyrionLannister". Als ik mijn (huur)huis zou worden uitgezet, dan pak ik gewoon mijn Bug Out Bag en slaap dan gewoon in mijn tent(als ik nergens anders naartoe kan). In mijn Bug Out Bag(net als de meeste preppers onder ons) zit alles om voor een langere periode buiten het huis te overleven. Nu weet ik dat in Spanje al meer dan 260.000 gezinnen op straat zijn gezet(vanaf 2008 tot nu). Waar gaan deze mensen naartoe? Vele hebben gelukkig nog familie, maar wat als je geen familie hebt? Zwerven met een goeie Bug Out Bag is misschien nog te doen, maar hoe overleef je zonder? Dat lijkt mij heel lastig.

Deze post delen

Gast Richard Friesland
Je zet me aan het denken "TyrionLannister". Als ik mijn (huur)huis zou worden uitgezet, dan pak ik gewoon mijn Bug Out Bag en slaap dan gewoon in mijn tent(als ik nergens anders naartoe kan). In mijn Bug Out Bag(net als de meeste preppers onder ons) zit alles om voor een langere periode buiten het huis te overleven. Nu weet ik dat in Spanje al meer dan 260.000 gezinnen op straat zijn gezet(vanaf 2008 tot nu). Waar gaan deze mensen naartoe? Vele hebben gelukkig nog familie, maar wat als je geen familie hebt? Zwerven met een goeie Bug Out Bag is misschien nog te doen, maar hoe overleef je zonder? Dat lijkt mij heel lastig.

Kleine correctie er zijn nu 400.000 dakloze in Spanje

Deze post delen

Gast Jager

Ergens ver weg van alle mensen. Tot ik een huisje gebouwd heb met primiyieve methoden. Bijl, hamer en touw. Zoals ze eeuwen geleden leefden. Beetje jagen, voedsel verbouwen. Geen geld meer nodig. Als het moet dan moet het...

Deze post delen

gaat heel slecht daar hoorde ik van iemand die daar vrij bekend is..alles wat leegstaat word gestript incl de raam kozijnen, straat verlichting is in sommige regio's is no more..en metalen putdeksels zijn in die regio's bijna allemaal verdwenen..

Deze post delen

Een tijdje geleden werd een 50 jaar oude Spaanse man bedreigd met huisuitzetting. Toen ging naar het filiaal van de La Caixa bank (waar hij al 30 jaar een trouwe klant was zonder betalingsachterstanden) met een jerrycan met 20 liter benzine. Hij zei tegen de drie aanwezige personeelsleden dat hij de bank in brand zou steken en verzocht ze met klem om weg te gaan, wat ze direct deden. Daarna stak hij de bank in brand. En ging hij terug naar huis alwaar hij geduldig de komst van de politie afwachtte. En nu heeft hij nieuwe huisvesting, met drie gratis maaltijden per dag. :)

Deze post delen

Even terug on topic... Ik ben niet naïef, maar geloof wel in het goede van de mens. (dat kan ik me veroorloven omdat ik altijd een plan B heb, of althans probeer te hebben)

Als de euro valt, dan zal dat wss geleidelijk gaan. Het zal niet zo zijn dat je 's ochtends opstaat, en heel europa failliet is...

Hoe slechter het gaat met de euro, hoe minder hij waard wordt, en aangezien wij europeanen héél veel importeren, inclusief olie, zal dat als eerste duurder worden, tot de oliekranen dicht gaan omdat de unie het gewoonweg niet meer kan betalen! Zonder olie geen vervoer, zonder vervoer geen volle supermarkten... enz... enz...

Maw, de overheid (ook de banken en belastingdienst) zullen nog heel lang achter je geld aan komen. Wij hebben wel gekocht, en lossen veel af, ook als we wat over hebben aan het eind van het jaar. Alles wat de hypotheek goedkoper wordt in het jaar erop, zetten we aan de kant. Zo hebben we een extra potje voor de hypotheek! Zoals je nu al ziet in griekenland en spanje, waar de overheid gewoon failliet is, moeten mensen gewoon nog hypotheek en huur betalen.

Ik denk dat dat dus ook zal gebeuren als de euro valt. De overheid zal zolang mogelijk hun best doen om alles "normaal" te laten verlopen. Pas als de ellende hoog genoeg is opgestapeld zal er echte paniek uitbreken (veel mensen dakloos, gevangenissen vol, mensen in opstand).

Mijn plan is dan ook om zolang mogelijk dit "normale" (lees politiek gewenste) spel mee te spelen. Want pas wanneer de poep echt in de rondte vliegt, hebben wij met ons "eigen" huis met tuin een streepje voor op de rest!

Maar goed, dit is alleen mijn bescheiden mening ;)

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...