Ga naar inhoud
GENEGEERD

Wat is het beste communicatiesysteem/apparaat wanneer tshtf?


Amero

Aanbevolen berichten

Naar aanleiding van een pol vraag ik mij af wat het beste communicatie-apparaat of systeem is als er poep aan de ventilator zit.

Ik heb zelf nog geen enkel apparaat, maar ik geloof ook niet dat de mobiele telefoons blijven werken zoals ze nu doen. Ik heb echter geen idee wat ik moet aanschaffen.

 

Wat is de beste keuze? En waarom?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Mobiele telefoons zullen denk ik alleen werken zolang er van die werkende palen zijn voor bereik.

Daarom zijn radiografische apparaten beter, die deden het vroeger ook toen daar nog geen voorzieningen voor waren.

Mischien dat je nog ergens van die radiotelefoons op de kop kunt tikken die je moet aanzwenken voor power (dynamo)... Die ze in de oorlog ook gebruikten? Maar dat werkt waarschijnelijk met een speciale frequentie. maar als iemand zo'n tube-ontvanger zou hebben... Of iemand met een ouderwetse zender, zou ie wat muziek kunnen verspreiden op het land en wat nieuws kunnen verspreiden over het één en ander.

 

Zullen er vast wel al zijn, van die zenders, tijdens/na zo'n SHTF, van die instanties die allemaal mensen naar hun locatie willen leiden waar ze veiligheid, onderdak en voedsel aanbieden (tegen arbeid om weer alles op te bouwen from scratch)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Walkie talkies, bereik 8 km, 1 voor mij en 1 voor in de BOB van mijn vrouw.

Daarnaast een wereldontvanger, want je wilt niet eindigen zoals die Japanse soldaat....

 

Waar vind je die ?,

Walkie-Talkies met 8Kilometer bereik, zonder steunzenders, repeaters bestaan, niet, tenzij je werkt met een externe agenda.

 

Belangrijk is te weten, dan een 27MC bak, niet kan communiceren met een HAM-VHF of HAM-UHF, en niet met de marifoon (Scheepvaart),

Voor HAM-Radio heeft DARES[/url[ een compleet netwerk opgezet, waarmee je kan communiceren en boodschappen kan doorgeven.

Voor de 27mc bestaat zo iets (nog) niet...

 

Een andere belangrijke informatie is : Met wie ga je communiceren ?, en waarover, en wie luistert er allemaal mee.. En hoe ga je voorkomen dat je aandacht trekt.. en straks allemaal mensen zich bij jou willen aansluiten, om dat jij het allemaal goed geregeld hebt..

Misschien wil je wel niet alles rondsturen, maar alleen in een bepaalde richting met bepaalde sterkte iets communiceren, Dus wil je misschien wel werken met richt-antennes..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een motorola tlkr t4 setje.

Kom er trouwens achter dat het bereik 6 km is ipv 8 maar goed...

 

Ik hoop niet dat je nu vertrouwd op wat er op de doos staat? (dat vermoed ik)

Dat zijn zicht verbindingen en niet realistisch afstanden in echte omstandigheden.

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast der_obergefreiter

ik denk ook dat het erg afhankelijk is van waar je je bevindt , zitje in bergen of zelfs een bebouwde omgeving dan zul je krachtige zenders moeten hebben, marifoon heeft alleen zin als er ook daadwerkelijk scheepvaart in de buurt zit, scanners zijn wel handig , maar dan kun je alleen uitluisteren , wil je over grote afstanden communiceren dan kun je bij de diverse dumpzaken ex-militair spul op de kop tikken . dus om nou echt over het beste te spreken................. ik denk dat dat sterk van je eigen behoeftes en situatie af zal hangen .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een motorola tlkr t4 setje.

Kom er trouwens achter dat het bereik 6 km is ipv 8 maar goed...

 

MOTOROLA TLKR-T4 is een PMR portofoon, en zal in bosrijke omgeving nog geen 3 kilometer halen..

 

Een marifoon kan 25\42Kilometer halen mits de antenne hoog genoeg zit.. Een handheld marifoon komt niet verder dan 4-5 kilometer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wil je over grote afstanden communiceren dan kun je bij de diverse dumpzaken ex-militair spul op de kop tikken . dus om nou echt over het beste te spreken................

Als je die leuke, goedkope Duitse zenders bedoelt. Die stellen qua zendvermogen veel minder voor dan een beetje redelijke 27MC portofoon.

Enige voordelen zijn dat ze vaak hele goede antennes hebben en onverwoestbaar zijn.

Staat tegenover dat ze stroom slurpen (vaak zul je zelf een voeding in elkaar moeten knutselen), log en heel zwaar zijn.

 

MOTOROLA TLKR-T4 is een PMR portofoon, en zal in bosrijke omgeving nog geen 3 kilometer halen..

En dan heb je nog best geluk.. 500mW uit een heel klein antennetje (dat sowieso verminkt is door de afdeling design) stelt eigenlijk bizar weinig voor.

 

Een marifoon kan 25\42Kilometer halen mits de antenne hoog genoeg zit.. Een handheld marifoon komt niet verder dan 4-5 kilometer.

Ook een reden waarom marifoon wat verder draagt: op het water staan meestal geen bomen of gebouwen.. Als ik naar de reikwijdte van een zender kijk, kijk ik vaak naar frequentie, uitzendvermogen en antenne.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast der_obergefreiter

ik denk dat je gewoon een beetje allround moet denken, dus én ..... én ............. . het voordeel is dat je dan met anderen een soort relais verbindingen kunt maken en zo je reikwijdte voor berichten kunt vergroten .

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik denk dat je gewoon een beetje allround moet denken, dus én ..... én ............. . het voordeel is dat je dan met anderen een soort relais verbindingen kunt maken en zo je reikwijdte voor berichten kunt vergroten .

 

Precies. maar met wie ga je communiceren, en hoe voorkom je ongewenste aandacht..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast der_obergefreiter

met iedereen die jouw signaal opvangt . dat is nou eenmaal het nadeel van open verbindingen . maar heeft in crisistijden ook zijn voordelen .zeker als je je aan het verplaatsen bent . denk aan : toestand ter plaatse , beschikbaarheid van wegen, nou ja, wat je ook maar wilt weten .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...