Ga naar inhoud
GENEGEERD

Welke messen hebben jullie & voor welke doeleinden?


cerdo

Aanbevolen berichten

Geen idee of ik hier ooit eerder al gereageerd heb 🤪 maar wij hebben meerdere kleine zakmesjes die door het huis slingeren voor alle denkbare "klusjes". 1 heeft er  een vaste plek voor post, pakketjes enz. Deze was goedkoop, ligt fijn in de hand en werkt boven verwachting goed voor die prijs. 

 

Ik wilde een groter mes. Om takken te kunnen bewerken, en zwaardere klusjes te kunnen,  maar ook geschikt voor huis en keuken gedoe. 

Heb echt maanden lopen puzzelen wat ik zou willen,  review bekeken en nagedacht over welke functies ik echt belangrijk vond. Het niet uit de hand glippen bij kou of zweet was nr.1, zwaar qua gewicht was nr.2, wil geen dun fludder ding in mn hand met b.v. gaten waar mn vingers in/uit glijden, iets waar je flink kracht mee kan zetten, veilig bij zwaar gebruik (niet afbreken,  dichtklappen enz.) lange garantie ...

Het werd een Buck.

Hij is fantastisch en is mega soepel. 

 

 

Screenshot_20210526-130541_DuckDuckGo.jpg

 

@mevr.Grijpstra een Zwitsers zakmes heb ik wel maar vind het een onding: je houd steeds 100 functies vast terwijl je er maar 1 per keer gebruikt. De rest zit in de weg. En omdat je uitklapt verlies je functie. Ben mini's gaan kopen van die functies: veiliger (glipt niet uit hand) beter te gebruiken (niks in weg) en makkelijk te organiseren (zitten samen in 1 leren portemonneetje)

 

het zakmesje:

Screenshot_20210526-125103_DuckDuckGo.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@Info_junky,

Je tip om losse mini's in een portemonneetje te doen is zeker geen verkeerde. Maar ik ken mezelf,

als ik weer eens plek moet maken in mijn tas gaat zoiets er als 1e uit en dan heb ik de zaken dus niet bij me.

Vandaar mijn keus voor een alles-in-een ding.

Ik wil hem ook aan mijn tas gaan dragen en dat lijkt me met losse dingen in etuitje oid weer niet zo 

handig. Dat rommelt zo. En ik wil een oplossing waarbij ik de tools snel bij de hand heb.

 

Voor wat ik in de wandelrugzak wil aanschaffen neem ik de Buck versus een multitool wel in overweging.

Ik lees er positieve ervaringen over ,een multitool zal ik ws toch ook niet in een rugzak mee sjouwen,

hij is meer bedoeld om in de auto bij me te hebben als ik ergens ga wandelen.

Ik prep niet voor bug-out tochten , dat scheelt bij de keuze.

En als ik wandel heb ik straks toch ook al mijn zakmes bij me !

En ach , hoeveel zaken heb je nodig , he,  om een fijne wandeltocht te maken ? 

Dan is Less alleen maar More .....

 

Bedankt voor je reactie  en weet ❤️🙏🌹

groet, m.G.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@mevr.Grijpstra ik heb ooit in de bus gestaan toen de rits van mijn handtas het begaf... en mijn portemonnee én mijn zakmesje waarmee ik dat kreng open kon snijden *in* mijn handtas zat.... ohhhhh wat heb ik staan te vloeken 🙊😂 #gebeurtdusnooitmeer 

 

Ik las dat je hem in de auto wilde leggen... er staat iets in de wapenwet over "voor handen zijn"... weet niet hoe dat zit met het mes dat je gaat kiezen maar wel iets om rekening mee te houden 

 

https://www.knivesandtools.nl/nl/ct/messen-wetgeving.htm

 

en

 

https://www.knivesandtools.nl/nl/ct/welke-messen-mag-je-bij-je-hebben.htm

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, Info_junky zei:

er staat iets in de wapenwet over "voor handen zijn"...

Die wapenwet is idd een ding , ja dat klopt.

Ron sr wees daar ook al op. Een zakmes geldt blijkbaar niet als wapen, een mes ( of multitool?) is ws

weer iets anders. 

Op de site van jouw link is idd heel veel info te vinden , ook over wetgeving. Bedankt !

Tussen de bedrijven door lees ik telkens een stukje !

En die situatie in de bus :  kijk, daarom ga ik aan de buitenkant van mijn tas dragen en niet meer erin!

Sleutelbos draag ik ook nooit in mijn tas . Bij verlies of diefstal kan je anders niet eens je auto of huis

meer makkelijk in.

Maar sh.t , in mijn decolletee past ook niet alles , daar zit al zoveel !

groet,m.G

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

lol

 

ik heb m'n zakmesje aan een messen-ketting in m'n broekzak aan een lus van mijn broek. Als ie dan uit mijn hand wordt gegrist ben ik hem niet kwijt, en als de lokale (wijk)agent me aanspreekt toon ik me verantwoordelijk in de omgang met het mesje. ("niet voor het grijpen")

Buitenkant tas of aan sleutelbos ligt denk ik aan lokatie,  of je in een bosrijk dorp woont of door een binnenstad schuimt... hier zou ik er niet mee weg komen denk ik....

 

*moet nog steeds gieren van lach *dank* 😁

 

edit: aan die ketting zit ook een mini zaklampje en een waterdicht medicijn houdertje.  En een usb stick 😎

Gewoon in de hal, telkens als ik naar buiten ga: steek in zak, klik, klaar.

 

Screenshot_20210526-144455_Gallery.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden, Info_junky zei:

in m'n broekzak aan een lus van mijn broek.

Ja, dat is ook een handige oplossing.  

Alleen , ik draag zelden broeken waar zakken in zitten.....tja ...

Een losse riem dragen waar het aan kan , zou dan nog een oplossing zijn.

Of een klein heuptasje.

Zo verdeel je wat je bij je draagt natuurlijk ook gelijk een beetje.

Nu hangt er wel erg veel om mijn nek hoor , ik mopper soms echt:

schoudertas , sleutelbos , brillenkoord en dan 's winters ook nog een sjaal, pfff...

En dan word soms ook nog gevraagd : kan mijn portefeuille ff bij jou in je tas ,aaarrgg.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden, Ron sr zei:

Voor alle zekerheid

Hoi Ron ,

Dank voor de link naar de folder over messenwetgeving !

Ook op de site van Knivesandtools staat handige informatie.

 

Met een zakmes ,multitool en zelfs de Buck 110 komt het er, volgens mij , op neer dat je deze

bij je mag dragen , mits niet onmiddelijk  voorhanden hebbend in het openbaar. Ook moet er

een aannemelijke reden zijn om deze messen bij je te dragen.

Wel , het eerste is altijd wel creatief op te lossen denk ik en het tweede mag ook geen probleem zijn:

een zakmes dragen om in de rustpauze een appeltje te schillen en een flesje wijn open te maken lijkt mij een heel aannemelijke reden !

 

Je tip voor het meenemen van een enveloppe dat vind ik echt een hele goeie : een paar postzegels

erbij en je kunt het zo op de post doen, mocht er toch een probleem ontstaan.

Zeker handig bij reizen per vliegtuig of ander openbaar vervoer !

Want afstand doen van zulke mooie messen , dat gaan we natuurlijk niet doen ....

groet,m.G

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Hermanusb zei:

mijn tube met Gell nog afstaan

Wat, gewoon gel voor in je haar ? En dan een tube...een spuitbus, nou ja ,oke ,maar een tube,

dan trof je wel een dienstklopper .  

 

Goh, gelukkig hoefde je nou  niet zonder gel de boom in voor wilde zwijnen, toch?

Want als je dat ongeluk treft terwijl je haar niet goed zit , pfff...😂😎😕

groet,m.G

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Admin

Dit is niet echt een prepper mes, maar het is het eerste mes dat ik al meerdere jaren altijd in m'n zak heb, en eigenlijk iedere dag wel gebruik. Het is een vouw-stanleymes. Je vervangt de mesjes dus. Voor mij gaan de mesjes een maand of 3-4 mee, maar ik snij vrij veel karton. Je kan er niet echt een appeltje mee schillen, maar je kan er wel lekker lomp mee omgaan voor andere dagelijkes klusjes. Het vouwmechaniek is solide en het mesje gaat goed op slot. Openen met 1 hand lukte in het begin niet, maar nu ik het gewend ben gaat het zonder moeite. In NL is hij ongeveer 15 euro, dus prima prijs voor wat je krijgt.

 

Hier een filmpje van hoe hij opent en in de hand ligt.

 

Hier de officiele pagina van Gerber:

https://www.gerbergear.com/en-us/shop/knives/all-knives/eab-lite-plain-edge-31-000345

 

Resource_GerberAmericas_31-000345.jpg.00a91d7f20057020a91a50261003675b.jpg31-000345_GerberAmericas_EABLite_FE_W2.jpg.75718691e22d2a3c1b0e7d7937e88a40.jpg

  • Leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Mijn visie op messen is de laatste jaren wel beetje bijgesteld. 

Als edc heb ik mijn leatherman wave ingeruild voor een aangepaste victorinox ranger.  de wave gaat nog wel in de rugzak maar draag deze niet meer continu aan de riem of in de broekzak.    bij kampeertrips roteer ik vaak in verschillende modellen maar ik neig nu meer naar een parangslijl van groot model en een deftig middelgroot mes (esee 4/6 , tops brakimo,  kabar becker 2,...   dan nog enkele kleinere,  een victorinox outrider en een rvs opinel voor foodpreps en te eten.    Bij echt outdoor koken (en de preps moeten snel gaan) neem ik een nesmuk stijl koksmes mee...  de laatste jaren ben ik ook meer en meer bijltjes en tomahawks gaan waarderen, echter enkel om op een gecontroleerde manier hout te splijten, niet om stammen door te hakken(daar heb ik een goede vouwzaag voor).  Ook  een E- tool of plooischepje met een scherpe rand mag ook niet ontbreken.  

Ik heb inmiddels een eigen slijpsysteem ontwikkeld dat makkelijk op elke locatie gebruikt kan worden zonder elek dus alles, van verschillende grootte met een scherp randje blijft ook wel degelijk scherp.

Ik ben geen grammenjager op het gebied van tools omdat ik niet met de rugzak ga.   Maar ik volg al jaren de filosofie van 2 is 1 en 1 is geen ....dus overlappende tools voor het geval dat er 1 kapot gaat of in het slechtste geval zoek raakt of gestolen wordt.

  • Leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Ik ben heel eerlijk gezegd niet echt een messen freak.
Ze moeten het vooral doen, niet breken, en liefst lang scherp blijven en niet veel kosten.
Die laatste 2 is meestal een mindere combi, haha.
maar wat ik gebruik?
Als EDC draak is altijd een Ontario RAT-1 bij me. Een relatief groot zakmes wat goed in de hand ligt.
Voor kamperen / surcival / in de BOB heb ik 2 messen die ik standaard bij me draag dan.
Een Mora Eldris waar je de meeste taken mee kunt voltooien...
Ik heb deze overigens helemaal vlak geslepen, je herkent het lemet niet terug, is als een spiegel.
Full scandy geslepen in een belachelijke scherpe hoek... Featherstick maken gaat perfect.
Voor het wat lompere werk zoals wat takjes afhakken en wat battoneren een ESEE 4 die ik van @carismoeb overgenomen een paar jaar terug. (Hij doet het nog perfect).
Draag deze horizontaal aan de riem. Coating is er af.
Ik heb ook nog een Reelsteel Bushcraft 3 mes uit D2 staal, maar die gebruik ik niet veel meer.
Geen idee waarom niet, is een fijn mes...
Omdat ik geen messenfreak ben denk ik en de ESEE al bij me heb? 1 is geen?
Ik heb ook nog een Gerber ? Model onbekend. Heel klein zakmesje met liner lock.
Kan ik bij nette gelegenheden waar de Ontario RAT-1 echt niet mee kan mee... maar kan me de laatste keer niet herinneren.
Dat is het eigenlijk wel...

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 26-5-2021 om 14:36, mevr.Grijpstra zei:

Die wapenwet is idd een ding , ja dat klopt. Ron sr wees daar ook al op. Een zakmes geldt blijkbaar niet als wapen, een mes ( of multitool?) is ws weer iets anders. Bij verlies of diefstal kan je anders niet eens je auto of huis meer makkelijk in.

Maar sh.t , in mijn decolleté past ook niet alles , daar zit al zoveel !

groet,m.G

 

Haha hartstikke mooi dat je dat er bij hebt gezet.

Wat voor spullen heb je er dan allemaal wel in zitten haha.

 

Ha @mevr.Grijpstra u blijft uniek.🤣

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 17-8-2021 om 22:57, NielsAchterhoek zei:

Ik ben heel eerlijk gezegd niet echt een messen freak.
Ze moeten het vooral doen, niet breken, en liefst lang scherp blijven en niet veel kosten.
Die laatste 2 is meestal een mindere combi, haha.
maar wat ik gebruik?
Als EDC draak is altijd een Ontario RAT-1 bij me. Een relatief groot zakmes wat goed in de hand ligt.
Voor kamperen / surcival / in de BOB heb ik 2 messen die ik standaard bij me draag dan.
Een Mora Eldris waar je de meeste taken mee kunt voltooien...
Ik heb deze overigens helemaal vlak geslepen, je herkent het lemet niet terug, is als een spiegel.
Full scandy geslepen in een belachelijke scherpe hoek... Featherstick maken gaat perfect.
Voor het wat lompere werk zoals wat takjes afhakken en wat battoneren een ESEE 4 die ik van @carismoeb overgenomen een paar jaar terug. (Hij doet het nog perfect).
Draag deze horizontaal aan de riem. Coating is er af.
Ik heb ook nog een Reelsteel Bushcraft 3 mes uit D2 staal, maar die gebruik ik niet veel meer.
Geen idee waarom niet, is een fijn mes...
Omdat ik geen messenfreak ben denk ik en de ESEE al bij me heb? 1 is geen?
Ik heb ook nog een Gerber ? Model onbekend. Heel klein zakmesje met liner lock.
Kan ik bij nette gelegenheden waar de Ontario RAT-1 echt niet mee kan mee... maar kan me de laatste keer niet herinneren.
Dat is het eigenlijk wel...


@NielsAchterhoek

 

messen hebben 2 bijzondere eigenschappen.

1 lang scherp betekend donders lastig te slijpen.

2 sneller bot betekend simpel weer scherp te slijpen.

 

In theorie zou voor bushcraft nr 2 de beste zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden, Hermanusb zei:


@NielsAchterhoek

 

messen hebben 2 bijzondere eigenschappen.

1 lang scherp betekend donders lastig te slijpen.

2 sneller bot betekend simpel weer scherp te slijpen.

 

In theorie zou voor bushcraft nr 2 de beste zijn.

 

 

Het is een combinatie van verschillende elementen... taaiheid en hardheid van het metaal, slijphoek, snedevorm, onderhoud,  gebruik (misbruik),...

Een easy to sharp mes kan ook lang scherp blijven zonder tussentijdse slijpbeurten als je het na gebruik tekens ff afstropt.

 

Ook heb je staalsoorten ( voornamelijk roestvrij staal ) die moeilijk te slijpen zijn die ook redelijk snel terug bot gaan.

Als je gaat naar de duurdere messen (+ 600 euro bv bij koksmessen) blijven deze erg lang scherp en zijn ook redelijk makkelijk manueel weer aan te zetten...

 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden, carismo zei:

 

 

Het is een combinatie van verschillende elementen... taaiheid en hardheid van het metaal, slijphoek, snedevorm, onderhoud,  gebruik (misbruik),...

Als je gaat naar de duurdere messen (+ 600 euro bv bij koksmessen) blijven deze erg lang scherp en zijn ook redelijk makkelijk manueel weer aan te zetten...

 

Ja dat klopt @carismo,

 

We hadden heel wat jaren terug een goed contact het een slager, en vroeg op hij ook aan een goed mes voor ons kon komen, het was een slagers mes Victorinox slagers mes vaste mes met nog een houten handvat die bleef lang scherp en was heel goed met een aanzet weer scheerscherp te krijgen, er hebben het vele jaren dagelijks gebruikt en je kon niet zien dat ik de aanzet regelmatig gebruikte, dat is het enige wat ik hoefde te doen, om het scherp te houden.

 

Slecht één keer moest ik het steeds tussen door aanzetten doen in een haai van zijn huid moest ontdoen, op de huid zitten veel hele fijne schubben die steen hard zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met aanzetten doelde ik echt wel op slijpen...Aanzetstalen zijn  allesbehalve duurzaam voor de snede en ook niet echt bevorderlijk voor de voedselveiligheid.

 

Haaien zijn niet geschikt voor consumptie wegens te hoge concentraties zware metalen, bpa's en dioxines.. ( beetje zelfde verhaal voor alle toprooffvissen en zeezoogdieren).. door ze te vangen voor consumptie

vern## kt men een ecosysteem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 20-8-2021 om 12:08, Hermanusb zei:


@NielsAchterhoek

 

messen hebben 2 bijzondere eigenschappen.

1 lang scherp betekend donders lastig te slijpen.

2 sneller bot betekend simpel weer scherp te slijpen.

 

In theorie zou voor bushcraft nr 2 de beste zijn.

Jah, zou kunnen...
Voor mij moet een mes gewoon werken, en in principe ben ik erg tevreden over de ESEE 4, en die houd ik dan ook aan in de BOB.
Ik moet wel enorm oppassen met roest want een coating zit er niet meer op.
Ik heb in de BOB een DC4 slijpsteentje bij waarmee ik mijn messen relatief snel weer zo scherp maak dat ik mijn arm haren kan afscheren.
Ik vind dat scherp genoeg voor wat ik er mee doe.
Het mes uit D2 staal sleep ik altijd met een machine die ik had omgebouwd om messen te slijpen.
Die scandi grind daarop is ook als een spiegel. Is leuk, maar voor onderweg scherp maken vind ik het een verschrikkelijk mes.
Je moet enorm veel materiaal afnemen om de scandi te houden, en het mes is best dik, dus...
Ik denk dat het heel persoonlijk is wat voor mes je graag bij je draagt en wat voor jou persoonlijk fijn werkt voor de dingen die jij er mee doet.

Op 20-8-2021 om 16:40, carismo zei:

 

 

Het is een combinatie van verschillende elementen... taaiheid en hardheid van het metaal, slijphoek, snedevorm, onderhoud,  gebruik (misbruik),...

Een easy to sharp mes kan ook lang scherp blijven zonder tussentijdse slijpbeurten als je het na gebruik tekens ff afstropt.

 

Ook heb je staalsoorten ( voornamelijk roestvrij staal ) die moeilijk te slijpen zijn die ook redelijk snel terug bot gaan.

Als je gaat naar de duurdere messen (+ 600 euro bv bij koksmessen) blijven deze erg lang scherp en zijn ook redelijk makkelijk manueel weer aan te zetten...

 

Ja, stroppen... Ik heb het wel eens gedaan hoor met mijn riem uit de broek gewoon aan een tak gemaakt, maar persoonlijk in het bos doe ik dat nooit.
Het is puur praktisch. Je gaat als je in het bos bezig bent enz. niet steeds stroppen.

Maar ik kan me voorstellen dat als je gewoon aan het spelen bent met je messen enz. je dat wel doet.

Gebeurt natuurlijk ook wel eens op SC's enzo, haha, dat weten wij wel :P.
Word er weer eens tijd voor... een SC waar we eens wat kunnen snijden :P.

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uur geleden, NielsAchterhoek zei:

Ja, stroppen... Ik heb het wel eens gedaan hoor met mijn riem uit de broek gewoon aan een tak gemaakt, maar persoonlijk in het bos doe ik dat nooit.
Het is puur praktisch. Je gaat als je in het bos bezig bent enz. niet steeds stroppen.

Maar ik kan me voorstellen dat als je gewoon aan het spelen bent met je messen enz. je dat wel doet.

Gebeurt natuurlijk ook wel eens op SC's enzo, haha, dat weten wij wel :P.
:

Stroppen kan evengoed op een stuk nylon band zoals spanriemen ( 2-3 euro in action), het weegt niets  en  kan makkelijk opgebouwen of opgerold worde.. Een lusje maken met ducttape ( of als je machine hebt) en je kan het aan elke boom, tak of ander ding hangen met een sukje touw of carabiner.. strak trekken met de ene hand beetje polijstpasta erover aan 1 kant en ready voor gebruik. 

 

Die zelfde techniek kan je ook gebruiken met schuurbanden medium korrel ( max 3 cm breed die je doorknipt en ook een lus aan maakt) om je mes makkelijk in convex te onderhouden.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Vandaag mijn trouwe Buck 110 voorzien van een kameraad, de Buck Haxby 259CFS.

 

De praktijk zal laten blijken of het mes zijn 60 euro waard is.

Qua afwerking, scherpte en looks ben ik nu al dik tevreden.

De pocketclip heb ik verwijderd, zit mij alleen maar in de weg.

spacer.png

Met zijn 125 gram is de nieuweling een stuk lichter dan de Buck 110 (210 gram). Dit gaat mijn EDC worden aangezien ik een lichter exemplaar wilde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...