Ga naar inhoud
GENEGEERD

Vooruitgang van je preps


Scavenger

Aanbevolen berichten

Hey lui, als ik terug kijk naar een paar maand geleden dat ik begon met preppen, en wat ik nu heb aan voorraad en kennis, ben ik echt enorm vooruit gegaan in deze korte tijd.

Ik vind het heel bijzonder als ik terugkijk, omdat ik in het begin zoiets had van; hoe kom ik in vredesnaam aan al die kennis??

Ik vind het leuk om van jullie te horen hoe ver jullie inmiddels zijn!

 

Als eerste zijn we druk bezig met voedsel inslaan, nog niet erg veel water, maar weet wel hoe ik dit bv drinkbaar kan maken

Onze BOBs staan inmiddels klaar, gereedschap en messen moeten er nog komen

Aan kennis heb ik vele uurtjes achter internet doorgebracht en ben via deze en andere sites veel te weten gekomen

Ik heb glazen potten van groente/hachee enz. bewaard en ben nog een geschikte methode aan het uitzoeken om voedsel in te maken (tips zijn welkom)

 

WCpapier heb ik nu 64 rollen van, anticonceptiepil haal ik op voordat ik aan de laatste strip kom, en bewaar deze

voor vuur heb ik 4 doosjes watervaste lucifers, 5 doosjes gewone lucifers, 2 firestarters, witte aanmaakblokjes, aanstekers...

ik zie het nog wel gebeuren dat de stroom uitvalt en sla regelmatig kaarsen en waxinelichtjes op. Ook ga ik binnenkort een aantal bio ethanol branders halen om het warm te houden.

 

Verder ben ik erg oplettend tijdens survival programma's op tv en sla veel kennis op in mijn hoofd, bijv. tanden poetsen met houtskool, hoe vocht vasthouden, hoe je drinkbaar water kan verkrijgen uit zout water, hoe je een waterfilter maakt van zand, kiezels enz,...

De programma's One car too far, Ultimate survival (duh:P) Dual survival en offc Doomsday Preppers en het SAS handboek hebben mij zoveel geleerd en er valt nog zoveel meer te leren!

 

Ook wil ik volgend jaar mijn eigen gewassen gaan verbouwen en me in de toekomst ook verdiepen in medicatie en verpleging oid (EHBO cursus oa)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Beetje zelfde verhaal hier. Een maand geleden had ik nog weinig, alleen de plannen lagen er. Inmiddels 80 rollen WC papier, 27 liter water, een houtbrandertje, voedsel, kaarsen en droogvoer aangeschaft. Binnenkort nog een 164 liter regenton en een Katadyn Pocket filter en dan begint het er een beetje op te lijken.

Ingeschreven voor een volkstuin, en zit er sterk over te denken om bij een schietclub te gaan. Tevens, zoals jij ook al schrijft, medicatie en verpleging. EHBO heb ik al, maar is wat rostig en kan wel wat worden bijgespijkerd.

Verder wil ik volgend jaar een aantal cursussen gaan doen, o.a. medicinale planten en bivak maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na de uitzending waarin Dick figureerde ben ik me langzamerhand ook gaan afvragen; wat heb ik nodig om even te overleven voor een bepaalde tijd. Ik verwacht niet echte rampen in de nabije toekomst, maar voorheen kon ik misschien een paar dagen vooruit met de voorraad die ik had. Zelfredzaamheid is gewoon erg belangrijk. Wel geld op de bank zetten, maar geen voorraad eten/drinken opslaan... Ik heb niet veel ruimte en geld als student zijnde, dus ik moet prioriteiten stellen.

 

WC papier (~20 stuks), 60 liter water en dat was het voor nu :p

Ik focus me op een 'bug in'(?). Moet nog wat voedsel (blik,pot e.d.) en overige kleine dingen fixen.

Misschien nog wat boekjes (survival) en wat wapens/gereedschap. Als beginnende prepper komt er érg veel informatie op je af ;)

 

Zo'n waterfilter lijkt me ook erg handig. Wel erg prijzig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Water filter staat hoog op mijn lijstje maar hij is erg prijzig. denk dt ik me er eerde op toe ga leggen hoe ik met zand enzo zelf een filter kan bouwen.

 

En in vergelijking met een maand geleden. Hoop geleerd. Van bestaande paden afgegaan. (en dat is heel wat voor een adhder) moestuin bijna klaar. in februarie de dompost erin. Kippenhok in aanbouw. Bijna 100 liter water op voorraad. Maar ja met 5 man is dat zo op :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

hier ook net bezig. altijd het idee gehad om de rugzak te pakken en de natuur in te trekken WTSHTF. Nu overgestapt op een bug in principe. ik heb een systeem opgezet met dozen. 1doos voor een maand voedsel e.d. Ik kan dan makkelijk zien hoe lang ik vooruit kan en ik kan de dozen makkelijk rouleren omdat ik de inhoud van de dozen op papier heb staan. makkelijk en overzichtelijk. daarnaast sla ik apart water en andere dingen in (denkend aan EHBO, Medicijnen en andere non-food preps en zaden) Heb inderdaad in een snelle tijd veel geleerd van de mensen hier, waarvoor mijn dank aan iedere gebruiker hier! Hoop dat ik op dezelfde manier mijn steentje bij kan dragen!

 

Proud to Prep baby!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier nog zo eentje. Heb heel veel voorraden bijgekocht de laatste drie maanden. Ben nu op bijna alle gebieden (water, voedsel, verlichting, koken, persoonlijke verzorging) voor minimaal een maand voorbereid. Streven is drie maanden, maar ja, waar laat ik alles? Alleen verwarming is een heikel punt, afgezien van een hoop dekens en dekbedden etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook wij in korte tijd heel veel geleerd, ik lees me nog iedere dag in op dit forum, wat een info en kennis wordt er gedeeld, dank hiervoor.

Ik hoop mijn steentje bij te kunnen dragen.

Wel inmiddels een maandvoorrraad voedsel, en sparen voor een waterfilter is nu eerste prioriteit.

Ik spaar maar vast lege flessen van water/limo en melkjerrycans, iets is maar beter dan niets.

Het voelt goed om zo goed als het kan onafhankelijker van de hele consumptiemaatschappij te worden.:cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik spaar maar vast lege flessen van water/limo en melkjerrycans, iets is maar beter dan niets.

Melkjerrycans, als je die 2 of 2.5 L van de supermarkt bedoeld. Ze zijn waardeloos voor opslag. Op korte termijn gaan ze vaak lekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik prep nu al meer dan een jaar en heb nog niet alles. Sommige spullen en materialen zijn makkelijk aan te schaffen en zijn niet duur. Hoewel andere spullen en materialen haast niet te betalen zijn(ja ervoor sparen). Maar oké, zolang die SHTF nog even weg blijft, kan ik nog even doorgaan.

 

Je zal nooit alles kunnen hebben.

En alles hebben is ook niet praktisch. Waar kun je tijdens de SHTF tanken met je truck met trailer :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De BOB is klaar. Diverse keren alles eruit gehaald en er weer terug in, heb zelfs 1 lege compartiment in zitten. Die kan ik gebruiken voor het regenpak, fleece deken en wat additioneel voedsel. Weegt nu nog geen 6 kilo.

De GHB is ook zo goed als klaar, mist nog de mini-shelter; dat is een waterdichte zak die je kunt dichtbinden waar je in kunt kruipen als shelter. Soort slaapzak maar dan ruimer, kun je een stok in het midden plaatsen en je hebt in principe een tent. Maar die moet ik eerst nog zien te maken hahaha... Heb de folie en de tape maar nog niet het koord. Moet heel licht zijn en tot nu toe nog geen echte kleine tentjes gezien die tevens verwarmend zijn. (ja die dure van over de 1000 euro maar ik ben een budgetprepper dus probeer ik zoveel mogelijk zelf dingen te maken)

Ik weet, een tarp met een touw in het midden, maar het zal vast nog wel koud zijn als je eronder zit. Mijn idee kun je vergelijken met een grindzak, alleen dan met flexibel waterdicht lichtgewicht materiaal. Het idee kwam jaren terug toen ik de film "Killer Clowns" zag en zo'n zak ideaal vond als shelter.

Een BOL heb ik nog niet. Zie de bossen als potentieële stek. Liefst waar je 15 tot 30 minuten moet lopen om bij water te komen, zodat je plek niet snel gevonden kan worden. Tenzij je te maken hebt met sporenzoekers, die hebben mij zo gevonden. En die zijn welkom, zolang ze in vrede komen... :p

Op medisch gebied ben ik wel voorzien, komt straks allemaal in een speciaal rugzak/tasje.

Voedselvoorraad moet nog iets uitgebreid worden zodat ik het door de jaren heen kan rouleren als SHTF nog steeds niet heeft plaatsgevonden. Zodra ik door die voorraad heen ben trek ik eropuit om een eigen BOL te maken.

Keukenrugzak met pannetjes, zeefjes, kruiden, etc...

Katadyn Waterfilter heb ik nog niet, maar komt nog wel (volgend jaar)

Iets van 120 liter water verzameld in plastic flessen van Royal Club, die vind ik de robuuste van alle frisdrankflessen.

 

Wil het kleinste kamertje ombouwen tot buggin-in kamertje. Alles gerangschikt op orde, nu is mijn voedselvoorraad verspreid overal. Zal nog wel overal blijven, maar sommige dingen horen op bepaalde plaatsen te zijn. Mocht er ingebroken worden ofzo, dat ze niet alles vinden bijvoorbeeld.

 

Ben tevens klaar voor de winter mocht de stroom uitvallen.

 

En ga binnenkort ook de uitdaging aan om een indoorkwekerijtje te starten om eigen voedsel te kweken. Maar dat kan ik ook in de bossen doen, onder een bosje takken of omgevallen boom, plekken waar je niet zo gauw een mini-farm zult tegenkomen. Dat je het hele bos als het ware gebruikt om extra voedsel te verbouwen.

 

Af en toe oefenen met de BOB als met de GHB, hoe het aanvoelt om te overnachten in de bossen, of de verzameling objecten toereikend zijn ervoor.

 

Dus ik vind dat ik aardig op weg ben, zowel theoretisch als in de praktijk. Het is tevens erg leuk om het te doen. Tegelijkertijd is het voorbereiding op iets wat KAN gebeuren maar ook als hobby zijnde.

 

Oh en een nieuwe zonnelader, want die twee die ik heb doen het ineens niet meer. Not funny!

En mischien een metalen doos waar ik de apparaten in kan stoppen mocht er een EMP komen, die zoek ik nog... Ja heb een broodtrommel van blik, maar ik denk niet dat blik hetzelfde werkt als een metalen doos om een EMP emissie tegen te houden. Ze zeggen wel dat een auto in principe een faraday kooi is, maar ik heb zo mijn twijfels...

 

Zal vast nog wel wat vergeten zijn maar ja ach, ben goed op weg... Zeer tevreden mee.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zolder opgeruimd en weer volgestouwd voor een evt. overstroming met kookgelegenheid, xtra gas, kaarsen, lucifers, toiletpapier, water, ehbo, vitamine pillen, luchtbeddenpomp, tentje,zeil,opblaas boot, peddels, etc.

Straks weer verder met aanvullen en beslissen welk voedsel naar zolder gaat.

Inmiddels 1 BOB klaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook een aardige start. Gisteren voedsel geÏnventariseerd, moet zeker nog veel bij, dat wel. Maar ik merk dat het nu gewoon al in mijn systeem zit om bij elk supermarktbezoek wat mee te nemen, moet wel mijn budget in de gaten houden...

Ik heb al een stukje volkstuin toegewezen gekregen, dus volgend jaar lekker mee aan de slag. Ik heb al een voorraadje zaden liggen en ik hoop maar dat ik wat kan vermeerderen, dan wel op peil houden. Zodat, als de winkel er niet meer is, ik hem ook niet meer nodig heb...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet, een tarp met een touw in het midden, maar het zal vast nog wel koud zijn als je eronder zit.

 

Wij hebben gewoon een kleine tent en goeie slaapzakken, isolerend ondermatje (Xenos €1,99) en voor de zekerheid een aantal nooddekens (€0,69 Action), daar houden we het vast warm mee, maar ik heb tijdens kamperen altijd zo'n hekel aan hoe vochtig het wordt in de tent, maar ik leg nu gewoon een fleece deken erover en dat houdt het vocht tegen :D Zo vervelend om op een vochtig kussen te liggen!

 

 

Verder erg leuke reacties allemaal! Dank voor het delen en prep-ze!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voorraadje wat ik had voordat ik preppers.nl kende, was wellicht goed voor 1 á 2 weken. Inmiddels ben ik nu 4 BOB's en een hoop voorraad en kennis rijker!

En dit allemaal in een tijdsbestek van 3 maanden ongeveer. Aan de ene kant een erg fijn gevoel dat je enigszins voorbereidt bent, aan de andere kant... is het nooit genoeg.

 

Verrijking aan kennis is nu de grootste zaak, voornamelijk omtrent zelfvoorziening en verbouwen van je eigen eten bijhouden van je eigen watervoorraad.

Maar ook een erg leuke hobby om allemaal mee bezig te zijn :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook wij in korte tijd heel veel geleerd, ik lees me nog iedere dag in op dit forum, wat een info en kennis wordt er gedeeld, dank hiervoor.

Ik hoop mijn steentje bij te kunnen dragen.

Wel inmiddels een maandvoorrraad voedsel, en sparen voor een waterfilter is nu eerste prioriteit.

Ik spaar maar vast lege flessen van water/limo en melkjerrycans, iets is maar beter dan niets.

Het voelt goed om zo goed als het kan onafhankelijker van de hele consumptiemaatschappij te worden.:cool:

 

Inderdaad, naast het voorbereiden van een Stront Aan De Knikker is het ook fijn om veel onafhankelijker te worden van de consumptiemaatschappij.

Wat ik ook belangrijk vind: gezonder en fitter worden, ik eet al tijden vrijwel geen schadelijke e-nummers meer en veel meer superfood zoals bijvoorbeeld chlorella en gojibessen. Ik wil namelijk ook onafhankelijker worden van de pharmaceutische industrie.

Dus naast mijn voortgang met materiele dingen ben ik ook met mijn gezondheid en fitheid gevorderd (ook een vorm van preppen wat mij betreft).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben gewoon een kleine tent en goeie slaapzakken, isolerend ondermatje (Xenos €1,99)

 

Hebben ze die ook in de maat van 2 meter? Meeste zijn 1m80 of 1m90 en ik ben 2 meter, hoewel de slaapzak-zakje ook goed het vocht kan isoleren als je daar je kussen in steekt daar niet om, maar toch, een volledige mat zou wel handig zijn. Mischien is in de bouwmarkt kijken, mischien verkopen ze daar ook isolatie materiaal die je ook als ondermatje kunt gebruiken...

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

duurste dingen in de laatste paar maanden aangeschaft. Generators, wapens, gereedschap (o.a. bijl en derg.), opbergkasten, wereldradio's en verder nog een hele boel rotzooi zoals extra bestek in dozen en waslijnen, knijpers, brandstof, gastelletjes, bug-out rugtas......

 

Maar moet zeggen er komt schot in.... nu komende maand alleen nog echt even knallen......... alleen nog hopen dat ik in 2013 nog een vriendin heb ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...