Ga naar inhoud
GENEGEERD

Accu voor je 27mc of ander transceiver


Gast atarifreak

Aanbevolen berichten

Gast atarifreak

Ik weet niet als deze vraag al eerder is gesteld.

Maar wie kan mij vertellen welke accu je het beste kan gebruiken voor een 27mc of een andere tranciver..

De yaesu ft-100 van mij werkt op 12 volt en trek 20 ampère.

 

 

Gr. Atarifreak

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast atarifreak

Om dat ik alleen maar voedingen gebruik. En ik heb weinig verstand van accu's. Het gaat mij er om te weten wel type en hoeveel ampère uur ik moet kiezen. ik lees veel op het internet hier over, maar ik kan er geen wijs uit worden. Vandaar dat ik het even vraag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast atarifreak
Een 12volt accessoire-accu, zoals een camping, boot accu.. Een start-accu mag niet helemaal leeg raken.. Een accessoire accu mag dat wel.

 

En z'n accu's kan ook 20 amp. leveren. Want dat heb ik wel nodig. Anders zakt mijn trancivers vermogen in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

20A voor een zendbak? dat moet een flinke jongen zijn hoor! In de tijd dat 27Mc groot was, werden de meeste voedingen afgesteld op 13,8 Volt. een beetje zware voeding was dan 10A. Wat betreft de zwaarte van de accu is het een eenvoudige rekensom. Stel dat je tijdens gebruik niet bijlaad, dan kun je met een 60A accu theoretisch 3 uur doen. In de praktijk is het minder is mijn ervaring, na zo'n 2,5 uur stort het vermogen aardig in. Nu was dit met een autoaccu, mogelijk is dat met speciale accu's anders. Ook is het natuurlijk zo, dat wanneer de accu wat ouder is, ik denk dat hij dat niet meer zijn volledige nieuw capaciteit heeft. Er zijn hier mensen die daar meer kennis van hebben dan ik, dus correct me if I'm wrong.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast atarifreak
20A voor een zendbak? dat moet een flinke jongen zijn hoor! In de tijd dat 27Mc groot was, werden de meeste voedingen afgesteld op 13,8 Volt. een beetje zware voeding was dan 10A. Wat betreft de zwaarte van de accu is het een eenvoudige rekensom. Stel dat je tijdens gebruik niet bijlaad, dan kun je met een 60A accu theoretisch 3 uur doen. In de praktijk is het minder is mijn ervaring, na zo'n 2,5 uur stort het vermogen aardig in. Nu was dit met een autoaccu, mogelijk is dat met speciale accu's anders. Ook is het natuurlijk zo, dat wanneer de accu wat ouder is, ik denk dat hij dat niet meer zijn volledige nieuw capaciteit heeft. Er zijn hier mensen die daar meer kennis van hebben dan ik, dus correct me if I'm wrong.

 

Bedankt voor de info, Het om een allband tranciver. Een Yaesu - ft100. [ATTACH=CONFIG]1511[/ATTACH] . en trekt op vol vermogen 20 amp. vandaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast atarifreak
even snel rekenen, 20x12=240 watt. je wilt zeker zijn dat je buren geen tv meer kunnen kijken of radio kunnen luisteren?

 

Dit zijn de specificatie van de yaesu ft-100.

 

Type: Amateur HF/VHF/UHF transceiver

Frequency range: 10-160 m + WARC / 50-54 / 144-146 / 430-440 MHz

Mode: AM/FM/SSB/CW

RF Power output: 100/100/50/20 W (25/25/12.5/5 W AM)

Receiver system: N/A

Sensitivity: N/A

Selectivity: N/A

Image rejection: N/A

Voltage: 13.8 VDC

Current drain: RX: Max 1.6 A

TX: Max 22 A

Impedance: 50 ohms

Dimensions (W*H*D): 160*54*205 mm

Weight: 3.0 Kg

Manufactured: 19xx-19xx (Discontinued)

Other:

Related documents:

Modifications:

 

En er wordt door de fabrikant een voeding van 20 amp. aangeraden.

 

En nee ik wil niet dat de buren last van mij hebben. Het is ook niet gezegd dat ik met voel vermogen wil werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is allemaal wat roestig, maar er is een groot verschil tussen continu vermogen en piekvermogen. Als een voeding 20A moet zijn, betekend dat in een accu opstelling dat je de bekabeling moet afstemmen om dit soort piekspanningen. Daarnaast moet je een accu hebben die dit soort piekspanningen aankan, maar dat kunnen bijna allle 12v accu's wel.

Rule of thumb is dat je nominaal nooit meer trekt dan 70% piek.

Dat betekend dat je in vol bedrijf ca 15A zult trekken uit je accu.(waarschijnlijk minder)

Op basis daarvan en het aantal uren wat je zonder bijlande wilt kunnen werken geeft je minimale accucapacitiet. Wel rekening houden met de laad/ontlaadkarateristiek van de gebruikte accu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast atarifreak

@netuyas bedankt voor de informatie. Dan weet ik wat er aan geschaft moet worden. Het is ook een veilige marge die 20 amp. En meer als 25 watt aan vermogen zal ik toch nooit gebruiken. Maar ik speel liever op save.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een solar accu zoals die voor een off grid systeem gebruikt wordt is erg geschikten omdat deze constant geladen en ontladen mag worden en net als een tractie accu lang zijn vermogen behoudt in tegenstelling tot een auto accu die kortstondig een grote stroom kan leveren om te starten en minder goed langdurig stroom kan leveren. Als je er dan ook nog pv panelen op aansluit en een laadregelaar heb je meteen een mooie autonome elektriciteits voorziening.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies! Auto-accu's zijn maar voor 1 ding bedoeld: een enorme stoot energie leveren in een zeer korte tijd. Oftwel, je startmotor aanzwengelen. Verder mag een auto accu absoluut niet ver ontladen worden en is 'ie voor langdurige energie-levering totaal niet geschikt.

 

Als je NA de SHTF op jacht gaat naar accu's, trek ze dan uit heftrucks en golfkarretjes. Dat zijn deep-cycle accu's en die kunnen heel lang mee en heel veel hebben. Auto accu's heb je geen ruk aan, behalve dan om de auto te starten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast der_obergefreiter
Precies! Auto-accu's zijn maar voor 1 ding bedoeld: een enorme stoot energie leveren in een zeer korte tijd. Oftwel, je startmotor aanzwengelen. Verder mag een auto accu absoluut niet ver ontladen worden en is 'ie voor langdurige energie-levering totaal niet geschikt.

 

Als je NA de SHTF op jacht gaat naar accu's, trek ze dan uit heftrucks en golfkarretjes. Dat zijn deep-cycle accu's en die kunnen heel lang mee en heel veel hebben. Auto accu's heb je geen ruk aan, behalve dan om de auto te starten.

 

een tractie of semi tractie accu dus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies! Auto-accu's zijn maar voor 1 ding bedoeld: een enorme stoot energie leveren in een zeer korte tijd. Oftwel, je startmotor aanzwengelen. Verder mag een auto accu absoluut niet ver ontladen worden en is 'ie voor langdurige energie-levering totaal niet geschikt.

 

Als je NA de SHTF op jacht gaat naar accu's, trek ze dan uit heftrucks en golfkarretjes. Dat zijn deep-cycle accu's en die kunnen heel lang mee en heel veel hebben. Auto accu's heb je geen ruk aan, behalve dan om de auto te starten.

 

 

Uhm mijn BOL is al 3 jaar operationeel op 3 autoaccu's die de vorige eigenaar daar had achter gelaten (3x 54 Ah Exide auto accu's + 70 W paneel)

Gebruik is 3 maanden per jaar LED verlichting en af en toe een uurtje internet met een 12->220 1000W omvormer en een adsl modem.

 

Ook laden van laptop en telefoon.

 

Dus zeg niet dat je er geen ruk aan hebt. Het is wel verre van optimaal, het zou mij verbazen als er nog meer dan 30 Ah uit mijn oude 150 Ah accu bank te halen valt...... MAAR HET WERKT!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, deep cycle accu's zijn heel duur, maar da's ook niet voor niets, ze kunnen veeeeeel meer hebben.

 

Het is heel simpel; heb je 't geld er voor over, dan koop je deep cycle accu's; moet 't goedkoop, dan voldoen auto accu's, maar let wel op dat je er een beveiliging op hebt en ze niet onder de 11.5 Volt trekt want dan sloop je ze echt, niet handig :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...