Ga naar inhoud
GENEGEERD

Survival met je kinderen


Chinaka

Aanbevolen berichten

Ohhh crap I forgot a V in Survival. Sorry for that.

 

Buddy Burner / Buddy fire.

 

Dit is echt leuk om te doen met je +- 10jarige ( Om er maar een leeftijd op te plaatsen ) en onder toezicht van mama en of papa.

Of mama en mama of papa en papa, allez je snapt het wel.

 

Toen mijn man nog klein was en ik bedoel echt klein want dat is een beer van 2 meter toen kregen die op school tijdens de les wetenschappen de opdracht om een Buddy burner te maken. Het idee hier achter was om kinderen te tonen dat je van een vaste substantie een vloeibare kan maken om daarna opnieuw een bruikbare vaste substantie te verkrijgen.

Dat daar een groot gehalte survival aan verbonden is zal wel niet zo belangrijk geweest zijn.

Er bestaan meerdere benamingen voor en ook meerdere uitvoeringen, ik zal er hier een paar beschrijven maar met een beetje fantasie kom je heel ver.

 

Benodigdheden: Oude wax of restjes kaarsen ( zonder wiek) of oude (crayon ) waskrijtjes.

Een blik, liefst rond en voor de eerste keer niet te hoog.

Karton met luchtkanalen in.

Een blik of oude pot om in te smelten.

Een schaar.

Een potlood of zo.

Ovenwanten of iets dergelijks ( We willen niet dat ze hun handjes verbranden)

Als je een blik gebruikt iets om het vast te grijpen.

En als je dit binnen doet zekers iets om onder het blik te plaatsen tijdens het overgieten.

 

Heb ik niks vergeten? Oh toch wel touw, gewoon van die bruine bind koord.

 

Je tekent je karton af over de lengte met de zelfde afmeting als de diepte van je blik.

Smelt je wax of waskrijtjes of restjes kaarsen.

Rol vervolgens je karton op ( heel stevig) en prop het in je blik en plaats daar 3 stukjes touw in ( Best in driehoek) en knip ze af tot ongeveer 2 cm.

Plaats je blik op een onderlegger en giet de gesmolten substantie over in het blik ook over de koordjes, doe dit in meerdere keren tot het blik volledig vol is.

Laat het drogen.

 

En voila een buddy burner. Je kan het als verlichting gebruiken of je kan er zelfs mee koken.

 

Een variatie zou kunnen zijn een groot blik gebruiken en het karton er iets bovenuit laten komen.

Daarop een tweede blik waar je aan een zijde gaatjes in maakt ( Door het bovenste blik te draaien kan je meer of minder wind toelaten ) Geeft een mooie verlichting.

 

Om veiligheidsreden zou ik een buddy burner niet binnen in huis gebruiken.

 

Groetjes Chin.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • 2 weken later...

Vorig weekend met mijn zoon een buddy burner gemaakt. Wij hebben ook een lapje katoen tegelijk met het karton opgerold.

Gisteren op 'survival' in het bos. BuddyBurner aangestoken. Stok schuin in de grond gestoken. En onze survival kookpan (zie avatar) gevuld met lekkere tomatensoep. En opgewarmd boven de BuddyBurner.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geweldig.

Survivallen met de kids.

Jong geleerd, oud gedaan en zo.

Spannend, en een hoop lol.

Met pappa warme tomatensoep in het bos.

Ik ben er vroeger zelf met mijn vader vaak op uit geweest.

 

Ik ga regelmatig wandelen met een goede maat van mij, zijn vriendin, en hun 3, nu bijna 4 jarig zoontje.

En dan natuurlijk zo eens wat dingen oefenen onderweg. Of inderdaad, een warme drank in het bos.

 

Werd laatst dat jochie op het consultatie bureau gevraagd wat hij aan het spelen was.

Zijn antwoord; Ik ben vuur aan het maken.

 

Nu maar hopen dat hij op zesjarige leeftijd de school niet in de fik steekt met twee houtjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gaaf zeg.

 

Zet dit ook op het to do lijstje voor FFrj hihi

 

Hoelang brand zo'n buddy fire?

 

Lijkt me wel wat om er daar meerdere van op voorraad te hebben.

 

Deze brandde bijna 4 uur. Ik moet er wel bij vermelden dat ik het kaarsenvet heb gebruik van de Rustiek kaarsen van AH. Deze branden 65 uur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij maken van alles wat onder het kopje zelfredzaamheid en survival mag vallen zoveel mogelijk een onderdeel van de opvoeding, vooral door zelfstandigheid aan te leren. De echte spannende zaken moeten nog gaan komen want onze oudste is net 6 geworden, al kan hij prima een vuurtje stoken, vis schoonmaken en een paar eenvoudige gerechten klaarmaken. EHBO begint aardig te komen. Wij wandelen en sporten veel, minstens 2 uur per dag en naar wat de kleintjes kunnen, met de fiets naar school etc etc. Bij ons geen TV en X-Box! Wel white-listed internet en zoveel mogelijk familieactiviteiten. Daarnaast gasmasker- en schuilkelder drills (noodzakelijk bij opa en oma, Israel) Maar, we maken altijd duidelijk dat ze nergens bang voor hoeven te zijn en we maken er wel een feest - op op z'n minst een spelletje van!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast der_obergefreiter

Maakt vroeger wel eens fikkie in het bos of gewoon thuis in de tuin om dan "stokbrood" te bakken boven vur . Brooddeeg gemaakt , laten rijzen , stok er in dopen en flink ronddraaien tot je er een dikke laag omheen had en dan boven vuur tot het ( meestal half) gaar was . Leve de lol

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn grootste en enige zorg is hoe te zorgen voor mijn familie, vrouw en kinderen in tijden van deze huidige massale sterfte, de zesde in de geschiedenis van onze aarde alweer.

Zonder poolijs en sneeuwkap geen landbouw mogelijk en dat is volgend jaar al voelbaar, niet meer genoeg eten voor iedereen, prognose van drijfijsvrije september is 2015, maar lang daarvoor al mislukte oogsten wereldwijd.

Dan de komende jaren al noodtoestand en paniek, en dus gaan steden sterven net het platteland dat ook niet veilig zal zijn, mijn huis kan ik nooit verdedigen tenzij ik een prive leger heb zoals onze koningin en haar vele vrienden.

De beste optie is dus verhuizen naar de natuur en op survival gaan, zoals Bear Grylls maar dan omgekeerd, zo lang mogelijk in natuur blijven, met voorbereiding en oppotten van gereedschap/kleding en voedsel, alle middelen toegestaan.

Een survivalist community dus.

 

Sweden is plan B en als beste uit de bus BC Canada, sea to the skye hwy 99 van Vancouver/Whistler/Pemberton, daar de weg naar Birkenhead lake waar ik nog een camperunit in de bossen heb staan. Dan is een ideaal basiskamp voor de trek naar de noord.

Uiteindelijk de winter doorberengen in gematigd regenwoud aan de kust, rond de 55/60 graden NB, zomers wat verder inland.

 

Nederland? Jammer maar er zijn hier in de buurt honderden miljoenen mensen met behoeften en een springvloed, zout en zoet water,van meer dan 5 meter is voldende om de randstad te verzuipen, slecht voor de vaderlandse economie en consumentenvertrouwen, dat is een feit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn grootste en enige zorg is hoe te zorgen voor mijn familie, vrouw en kinderen

 

Tips genoeg hier.

Er steekt 1 punt boven alle andere uit; spelenderwijs.

Genoeg negatieve .... in deze wereld, dus ook even het positieve op een voetstuk zetten.

 

Als ik je stukje zo lees, heb je al een goed plan klaar.

En een camperunit klaar staan in Canada, daar ben ik nog héééél ver vandaan.

Canada, zucht, sorry, maar ik ga even wegdromen. :rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb voorheen 2 jaar geleeft in Noord Amerika, maar dat was makkelijk zo alleen met dikke F250 en camperunit.

Nu ben ik veel zwaarder met familie en probeer ik samen op vakantie te gaan, net voor de crash.

Als we dit niet halen wordt het naar de Noord vanaf hier en dus op iets noordelijker van Trondheim richten, veel minder ideaal dan het wilde westen van BC maar ook een optie.

Ik blijf ook dromen van Canada.........

 

Het wordt dus abrupte klimaatverandering, meerdere graden deze decade en dus permanente dust bowl/droogte en overstromingen.

Zonder ijskap geen landbouw meer mogelijk en dus ook geen doomstead, misschien wel nomadenbestaan met wild vee, wie weet.

Ook is een doomstead niet te verdedigen tegen overmacht aan milities en hongerige medemens.

Into the wild is denk ik de beste optie.

Heb al vele jaren de boeken van Tom Brown...survival, maar nog nauwelijks praktische kennis opgedaan....dom dom dom.

Zonder voorbereiding, kennis en kunde, sterf je binnen een maand of twee in de natuur.

In de stad natuurlijk nog veel sneller, zo zonder licht en vele kanibalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...