Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Floshtf

Wel luchtalarm of geen luchtalarm?

Recommended Posts

Ik kwam dit bericht tegen:

Luchtalarm verdwijnt uit Leek

LEEK - Het kenmerkende luchtalarm zal op den duur verdwijnen uit de Groningse gemeente Leek. De gemeente plaatst geen alarmpalen meer en zal de huidige palen niet vervangen. Ze zijn te duur en te ouderwets, zegt burgemeester Berend Hoekstra.

Bij nood zal Leek luidsprekerauto's gaan inzetten. Daarmee worden burgers opgeroepen ramen en deuren te sluiten en binnen te blijven.

Leek heeft geen luchtalarm geplaatst in een nieuwbouwwijk, ook al moest dat eigenlijk wel. „Met alle diensten als sms en twitter is zo'n paal al ouderwets”, zegt burgemeester Hoekstra tegen het Dagblad van het Noorden.

Persoonlijk vindt ik het geen goed idee. Zo een alarm is toch sneller te gebruiken dan een luidsprekerauto lijkt me. Al schijnen er nog gebieden te zijn zijn waar het alarm slecht te horen. Er zijn ook genoeg mensen die geen smartphone hebben, niet op twitter zitten etc.

Wat is jullie mening? Houden of zijn er betere aternatieven. Combinatie?

• Leuk 1

Deze post delen

Op zoek naar viruspreventie-producten, waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga snel naar www.prepshop.nl!

vind het ook niet echt een prima idee. moet ik zeggen dat ik niet weet hoe groot leek is, maar het lijkt me inderdaad vrij lang duren voordat zo'n auto een wijk rond is en iedereen heeft gewaarschuwd. Ik moet de eerste bejaarden nog tegenkomen met een smartphone en twitter account...

Deze post delen

De burgervader zal wel het licht hebben gezien :confused:

Hij ziet de 'ramp' komen maar merkt dat niemand hem geloofd en dat bijna niemand gaat preppen:(

Dus is zijn conclusie "waarschuwen helpt toch niet" :mad:

Prep ze,

Kans

• Leuk 1

Deze post delen

Ik sta er eigenlijk van te kijken dat een burgermeester dit zomaar mag beslissen?

ik zou toch denken dat de plaatsing van die palen iets is wat de overheid oplegt?

• Leuk 1

Deze post delen

uiterst slecht van die vent, niet iedereen heeft een smartphone of uberhaupt een mobiel, ik ken er zat in ieder geval

met name ouderen hebben lang niet altijd een mobiel zoals de huidige generatie

Deze post delen

vind het inderdaad een domme actie ,maar mensen die dit soort functies hebben hoeven zich toch geen zorgen te maken in geval van nood kunnen ze gelijk naar hun schuil bunker,heb een tijde lang voor mijn werk onderhoud gepleegd op/in div politie bureau,s elk hoofd bureau heeft zo,n bunker ingericht met slaap plaatsen ,eten ,communicatie,schoondrinkwater, kunnen hier dus een aantal maanden verblijven

dus zo,n man kan zo,n actie gewoon doen zal nooit hinder onder vinden van een ramp en de bevolking ja die moet maar zien.

Deze post delen

dat soort ambtenaren schuiven de schuld toch in andermans schoenen als er iets gebeurd. ik heb zelf ook een smart-foon, maar ik heb het zelden bij me en als dat ding een keer gaat hoor ik het niet eens. Daarbij, ik heb een prepaid nummer, ik weet niet eens of daar alert berichten naar toe gestuurd worden.

Deze post delen

Gisteren was in het journaal dat ze in heel NL een waarschuwingssysteem via sms willen invoeren, en dat de sirenes in de loop der tijd zullen verdwijnen. Slechte zaak! Zelfs Opstelten had nog een te oude telefoon hiervoor, en moest speciaal hiervoor een nieuwe kopen! Als de telefoonnetwerken platliggen bereik je niemand meer! Bovendien weet ik dan niet meer op de eerste maandag van de maand dat het 12 uur is :p

Deze post delen

Dit is geen sms service , maar een cell-broadcast service, waar zo langzaam elke telecom provider zijn infrastructuur heeft op ingericht. De software is al een flinke tijd klaar. Alle mobiele telefoons die afgestemd zijn op het betreffende cell-broadcast kanaal (919), krijgen locatie gebonden informatie.. Dus alleen als je in de omgeving van de ramp bent, krijg je bericht, mits de telecom-masten nog staan en werken.

Diverse telefoon zijns niet geschikt voor cell-broadcast.. Iphone ook niet..

Deze post delen

Diverse telefoon zijns niet geschikt voor cell-broadcast.. Iphone ook niet..

blackberry ook niet, heb gisteren nog gekeken op die nieuwe site en daar kun je testen of je telefoon het kan maar die van mij dus niet en het kon nog jaren duren voordat deze telefoons het wel kunnen...

Deze post delen

Vind het eerlijk gezegd een uitermate domme actie. Zeker als ik dan verder lees en zie dat vele telefoons niet goed genoeg zijn voor de nieuwerwetse waarschuwingen. Ik vind het echt erg dom (en gevaarlijk voor velen). Zou het dan toch waar zijn dat ouderen niet meer echt meetellen? :confused:

Deze post delen

blackberry ook niet, heb gisteren nog gekeken op die nieuwe site en daar kun je testen of je telefoon het kan maar die van mij dus niet en het kon nog jaren duren voordat deze telefoons het wel kunnen...

Mijn htc is er ook niet geschikt voor :(

Deze post delen

Lucht alarm was toch voornamelijk voor de mensen die buiten zijn want als je binnen bent hoor je hem vaak niet goed, maar als je buiten bent hoe kan je dan je ramen en deuren sluiten en radio/ tv aanzetten (hier zat ik als een tijdje mee met deze vraag bij mezelf:o)

Deze post delen

Ik zou voor een combinatie gaan. maar ik betwijfel wel de werking van het lucht alarm want ik hoor ze alleen op de eerste maandag van de maand afgaan als ik er echt goed naar luister. anders merk ik het niet op.

Dus ik hoop dat in geval van een echte SHTF die dingen harder geluid maken dan tijdens de testen...... anders kun je ze idd net zo goed weg doen.

Deze post delen

Heel erg domme actie, een druk op de knop is duizend maal sneller dan een wagen of sms.

Als je geen telefoon hebt, of geen moderne ben je dus al opgegeven.

Deze post delen

Bij nood zal Leek luidsprekerauto's gaan inzetten. Daarmee worden burgers opgeroepen ramen en deuren te sluiten en binnen te blijven.
Hoeveel luidsprekerauto's heeft Leek?

Circa nul?

Deze post delen

Je kan via NL-alert aanmelden en direct checken of je mobiel geschikt is. Mijne is toevallig wel geschikt en ik heb me ook aangemeld. Ben alleen benieuwd hoeveel er niet geschikt zijn en zich dus ook niet kunnen aanmelden. Slechte zaak wanneer je een groot deel van de bevolking en ik denk ook met name de ouderen niet kan bereiken:(

Deze post delen

Je kan via NL-alert aanmelden en direct checken of je mobiel geschikt is. Mijne is toevallig wel geschikt en ik heb me ook aangemeld. Ben alleen benieuwd hoeveel er niet geschikt zijn en zich dus ook niet kunnen aanmelden. Slechte zaak wanneer je een groot deel van de bevolking en ik denk ook met name de ouderen niet kan bereiken:(

ik wilde me ook aanmelden, maar mijn telefoon was niet geschikt. wel raar want de telefoon is nog geen 2 jaar oud en een smartfoon. het grappige is dat ik op hyves reclame van zag waarin stond dat meer dan de helft van de gebruikte telefoons geschikt waren voor de dienst. mijn telefoon is nog geen 2 jaar oud en heeft bijna elke mogelijkheid die maar kon vraag me dan af of nog oudere telefoons dan wel kunnen.

Deze post delen

Mensen waarschuwen elkaar (hopelijk). Als je tientallen telefoons gelijktijdig hoort piepen moet je direct naar BOL rennen :-)

Ik vraag me af hoe snel het mobiele netwerk duizenden extra SMSjes kan verzenden.

Deze post delen

@Floshtf Op jouw vraag over het voorstel van burgemeester Hoekstra uit Leek: Als er een overstroming is, of een zware storm/tornado waardoor er bomen op de weg liggen, dan kunnen de luidsprekerauto's niet rijden, de luchtalarminstallaties staan hoog en droog...

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...