Ga naar inhoud
GENEGEERD

Esbit of witte aanmaakblokjes


eva1986

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Nadeel van esbit is dat het stinkt. voordeel is het brand wel onder vrijwel alle omstandigheden, dus aanwezig in de bob, samen met het opvouwbare frame. witte(petroleum) aanmaakblokjes ben ik geen fan van. Dan liever de geperste bruine samba blokjes van de action, belachlijk goedkoop ook nog eens. Ik heb er ongeveer 20 pakjes van op voorraad, is dus 640 blokjes. 1 blokje om de houtkachel aan te maken en 2 blokjes voor de BBQ.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Brandtijd voornamelijk.. Esbit brand heeul lang. De open haard bij moeders gaat ook makkelijker aan. Niet geklooi met proppen papier en takjes. Esbit blokje neerleggen, blik hout erop. Aansteken. Wachten. Als je het koopt, kun je kiezen voor alleen de tabletten of tabletten met het inklapbare fornuisje erbij. Op 1 blokje kun je een pan van 1 liter water aan de kook brengen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

mischien ben ik wel de enigste.. maar esbit stinkt echt niet.. ik ruik het in ieder geval niet eens.

zoals roeier zegt heb je aan 1 blokje genoeg voor 1 liter water. ik vind het super spul helemaal met een esbit stove er bij, ideaal om op zondag middag in het bos even een kop koffie of thee te zeten aangezien er toch geen afvalproduct achter blijft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik nog dienstplichtig was, daar maakte we de blikjes struik op warm, en dat ging hartstikke goed,

het enige nadeel was, is dat tijdens het warm maken van je prak een rare smaak in je eten kwam van de esbit die je gebruikte

 

echt? heb er tijdens mn diensttijd ook veel op gekookt, maar heb nooit een rare smaak aan het eten gehad (zo smaken die gore blikken gewoon hahaha). moet ik zeggen dat ik het ook niet vindt stinken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wilde echt als alternatief voor esbit gebruiken, om op te koken, een snelle maaltijd of een kopje koffie of soep. (voor in BOB) Gisteren in de winkel liep er er toevallig langs, brandtijd volgens internet 8 tot 10 minuten (de petroleum blokjes), maar daar kon ik me niks mij voorstellen. Maar in verhouding met esbit zijn ze wel erg goedkoop, dus als het werkt??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik nog dienstplichtig was, daar maakte we de blikjes struik op warm, en dat ging hartstikke goed,

het enige nadeel was, is dat tijdens het warm maken van je prak een rare smaak in je eten kwam van de esbit die je gebruikte

 

zat er toevallig plastic of sillicone in de blikjes? kan me er anders niks bij voorstellen heb zelf ook nog nooit een rare smaak geproeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zat er toevallig plastic of sillicone in de blikjes? kan me er anders niks bij voorstellen heb zelf ook nog nooit een rare smaak geproeft.

 

Niet bij mijn weten. we moesten de het struikblik leeg kappen in dat aluminium voedselblik en vervolgens in het gedeelte wat niet was geopend gaten in prikken. vervolgens het esbit blokje aansteken,

het blikje met de gaatjes naar boven eroverheen zetten, en dan je blik met prak erop verwarmen zodat je als het ware op een stoofje aan het komen was, bij mij kwam er altijd een rare smaak vrij of het van de esbit was weet ik haast wel zeker, naderhand, de blikken met de bonen in tomatensaus nam ik altijd mee naar huis(ik had er altijd veel omdat bijna niemand die luste) . van huis uit neemde ik het mee op mijn boot en verwarmde het met een gasbrander, en toen was die nare smaak er niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel ervaring met Esbit de afgelopen 25 jaar gehad. Bevalt me prima en brandt onder de meest primitieve omstandigheden. In regen, storm en zelfs bij -20 geen problemen ervaren. Komt wel bepaalde geur vrij, maar vgls mij is dat niet echt belangrijk als je maar honger genoeg hebt, of koud genoeg. Niet te kieskeurig zijn, anders is je hongergevoel nog niet erg genoeg!

Heb er altijd in voorraad liggen. Doe er geen gekke smaaktesten mee, kunnen dodelijk zijn bij innemen :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij doomsday preppers heb ik ook ooit een aflevering gezien van een kerel die samen met zijn kinderen blokken perste van oude kranten en blad (in de herst, nu dus, mooie tijd om te beginnen ;) )

 

Maar dat is niet handig om mee nemen in een BOB/GHB/EDC natuurlijk!

 

Daarover is een ander topic (of een aantal posts), bij de Nuon webshop kun je zo'n apparaat bestellen voor 14,95 oid (ook voor niet-klanten). Prima oplossing om van je papier/karton af te komen. Ik heb m'n papier-kliko geleegd en ben begonnen met het maken van papier briketten, duurt wel lang voordat ze droog zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij doomsday preppers heb ik ook ooit een aflevering gezien van een kerel die samen met zijn kinderen blokken perste van oude kranten en blad (in de herst, nu dus, mooie tijd om te beginnen ;) )

 

Maar dat is niet handig om mee nemen in een BOB/GHB/EDC natuurlijk!

 

Niet om mee te nemen misschien maar wel goed om te weten als je op je BOL bent aangekomen.

Vooral voor Urban preppers een must.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...