Ga naar inhoud
GENEGEERD

Portugal ook richting default?

Dr.Prepper
 Share

Recommended Posts

Wereldwijd staat Griekenland natuurlijk midden in de belangstelling, maar hoe zit het eigenlijk met Portugal? Daarvan lees je ook af en toe dat het er zeer slecht voorstaat, dat het ongeveer qua status met een maand of 3 steeds volgt. Ik kan het alleen nog niet zo in perspectief plaatsen, bv hoe groot de belangen zijn van andere landen en banken enzo in Portugal. Iemand die hier een visie op heeft?

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Admin

Nu we (ik) Griekenland totaal heb afgeschreven is Portugal aan de beurt om voor vuurwerk te zorgen op de beurzen. De werkloosheid loopt heel erg hard op en er is economische krimp net zoals de overheidstekorten. Vooral de rente ontwikkeling baart mij enorm veel zorgen in het afgelopen jaar is de 10 jaarsrente verdubbelt van 7% naar 14% en das gewoon dodelijk. Dat er nog niet zo heel veel aandacht aangegeven wordt is dat Griekenland nu vol in de picture staat maar dit gaat niet heel lang

meer duren. Als Griekenland in "default" gaat is de aandacht heel snel in Portugal en zullen we zien dat deze ook niet meer te redden is. Ook erg zorgwekkend is dat veel goed opgeleide mensen Portugal verlaten en nu hun heil ergens anders zoeken in het buitenland. Dat je in Spanje een enorme grote groep hebt die moet rond komen van 1000e per maand heb je dat ook in Portugal alleen is dat maar 500 euro en daar kan je gewoon weg niet normaal van rondkomen.

Ben de laatste jaren veel in Portugal geweest en wordt er helaas niet vrolijk van. Een prachtig land maar in mijn ogen ook financieel afgeschreven. In theorie zouden we Portugal en Griekenland kunnen redden maar met Spanje, Italie gaat dat nooit lukken en moeten we dus afscheid gaan nemen van onze Europese broeders. Dat dit heel veel pijn en onrust gaat geven ben ik mij heel erg van bewust.

Link naar reactie

• 1 month later...
  • Admin
en ineens staat Portugal volop in the picture.

Griekenland is afgeschreven, nu worden de pijlen op Portugal gericht.

Wie is de volgende??

Dat Spanje ook op de lijst staat is helder maar de laatste dagen begin in mij steeds meer zorgen te maken over Spanje. Erg veel negatief nieuws en zie de rente al oplopen voor hun staatsleningen. Spanje is gewoon te groot om overeind gehouden te worden door Europa. Ongetwijfeld zal eerst de focus op Portugal komen maar hoor nu in het nieuws van de laatste tijd het Iberische schiereiland en daar zit Spanje dus ook bij. Aankomende tijd zal hier ook veel meer naar buiten komen en meer duidelijkheid scheppen hoe groot te problemen zijn.

Link naar reactie

Als ik alles een beetje goed gevolgd heb kun je Spanje ook afschrijven.

Met een jeugdwerkeloosheid van 50%, instortende huizenmarkt, een percentage van 8 procent aan uitstaande kredieten die twijfelachtig van terugbetaling zijn (140 miljard), een enorm begrotingstekort en een economie in recessie is het in mijn ogen einde oefening.

Als Spanje eraan gaat, kan die 700 miljard van het ESM de boel ook niet meer redden

Het enige dat je nog kunt doen is je gevoel volgen en inderdaad te preppen.

Sla alles dat je dagelijks gebruikt en alles wat je zou kunnen ruilen in nu het nog kan. Deze bubbel houdt niet eeuwig stand.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...