Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Review] Brand deken/ blus deken


Fluitketel

Aanbevolen berichten

Goed dan. Na een minder goed verlopen experiment met twee broden en 20 waxine lichtjes wat resulteerde in een brandje heb ik besloten om een blusdeken te halen.

 

Ik loop de eerste de beste doe het zelf zaak binnen. En vraag om een blusdeken. 15 euro verder en een blusdeken verder verlaat ik het pand.

 

Goed blusdeken opgehangen aan de wand. Nooit aan een keukenkastje hangen want in je paniek trek je zo hard dat je dat keukendeurtje op je kop krijgt. Zo gezegd zo gedaan.

 

Na een gesprek met de juf op school bleek dat er ook bij de action (prep winkel bij uitstek) blusdekens lagen voor 4 euro.

 

Goed die ook gehaald. En die ligt dus nu in de slaapkamer.

 

Tip van de BHV meneer: Leg een blusdeken in je slaapkamer. Mocht er een keer brand zijn in de nacht dan kun je je kinderen/vrouw/man veilig naar beneden brengen door de blusdeken tussen je kind/vrouw/man en het vuur te houden. Vond ik een super tip.

 

Nou mijn review waarom is de een 15 euro en de ander 4 waar ligt dat aan. Ik heb geen idee.

IMAG0190_zps5cce2eba.jpg

Blus deken 1 de dure: is 110*110 en heeft het keumerk: BS EN1869:1997 deze blus deken zit in een plastic koker. En om die deken uit die koker te krijgen moet je echt heel erg hard trekken. In een stress situatie eigenlijk te hard trekken.

 

Verder is de stof makkelijk beweegbaar. er staat een instructie achter op de plastic koker dat je die deken er 1 keer in het half jaar er uit moet halen om te controleren. Ook zit er weer een opvouw instructie bij. drie keer raden. Je krijgt hem nooit meer goed in de koker.

IMAG0189_zpsa5c550c0.jpg

Blus deken 2 van de action. wordt geleverd in een rood tasje en heeft ook het keurmerk: BS EN1869:1997 Het tasje is gesloten met klittenband. De deken is 100*100 iets kleiner dus.

De stof is van hetzelfde materiaal gemaakt en even bewegelijk.

Uit de zak halen in een eitje, je hebt hem er zo uit.

Ook hier staat op de zak een instructie om ieder half jaar de deken te controleren. En ook een vouw instructie. De deken krijg je redelijk snel goed weer terug in de zak. Er zit een mooie ophangring boven aan.

 

Bijde dekens moet je als je ze 1 keer gebruikt hebt bij een brand weg gooien.

 

Voor die 11 euro verschil kies ik voor de action. Hij is vanwege het makkelijk uit de zak te trekken ver uit mijn favoriet.

  • Leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Dank voor je post! Gezien het feit dat ik gisteren ook nav het bakken van een cake op waxinelichtjes brand heb gehad (dit weet fluitketel al maar ff voor de andere lezers, ik heb dit vanmorgen vroeg gepost in een ander draadje/topic) en morgen echt een paar nieuwe blusdekens wil halen (gister mijn enige gebruikt, en dus nu op) blij met je review. hardlopens naar de action morgen. Dat scheelt weer een hoop geld!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gemak van trekken van plastic houders verschillen nogal. Een harde houder hoeft niet perse moeilijk te trekken zijn. Omgekeerd geld dat ook voor textielhouders.

 

Ik heb trouwens wel eens bij iemand een blusdeken omgekeerd aan de muur zien hangen (trekken = houder in hand). Je zou denken, zo dom kan je niet zijn. Niet vergeten te kijken hoe je hem ophangt dus.

 

Kleine blusmidden hebben maar beperkte capaciteit. Wees bewust dat je soms gewoon de benen moet nemen ipv proberen te blussen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Fluitketel @prepsel Jullie hebben allebei brand gehad nav het bakken op waxinelichtjes. Hoe is die ontstaan? Kunnen we daar nog wat van leren? Beter voorkomen dan blussen.

 

Bij mij zijn de waxinelichtjes als 1 grote toorts gaan branden Dick, ik was aan het bakken in de keuken (afgesloten aparte ruimte) en wist niet dat zoiets kon gebeuren. Toen ik in de kamer iets rook (ben overigens wel regelmatig gaan kijken, en het leek steeds goed te gaan) stonden de vlammen al 30 cm hoog. Ben erg blij met de blusdeken die ik in de keuken had.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Fluitketel @prepsel Jullie hebben allebei brand gehad nav het bakken op waxinelichtjes. Hoe is die ontstaan? Kunnen we daar nog wat van leren? Beter voorkomen dan blussen.

 

De brandweer meneer die mij een deken verkocht vertelde het volgende. Bij teveel waxine lichtjes kan er een soort gasvorming ontstaan. En dat gas vliegt in de fik. Ik heb daarna weer een aantal broden gebakken op dezelfde manier. Wel er voorgezorgd dat er meer afstand tussen de waxines was. Het is daarna niet meer fout gegaan. Maar ik heb wel geleerd voorzichtiger ermee om te gaan. Het is tenslotte vuur. En niet alleen een schattig waxine lichtje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel goed dat je de waxinelichtbrand met een blusdeken te lijf bent gegaan. Blussen met water zou hetzelfde effect opleveren als bij een brandende frituurpan.

 

Klopt! Met schade en schande geleerd jaren geleden..... Wat je eigenlijk nog beter kunt doen: schuif de waxinelichtjes uit elkaar, dan kun je ze gemakkelijk doven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mods ik ben in de topictitel vergeten [review] te zetten. Kunnen jullie dat toevoegen?

 

Gedaan.

 

En on topic: ik heb op BHV geleerd: koop een dure blusdeken.

We hebben ook veel geoefend met BHV en steeds met dezelfde deken flinke branden geblust. Die deken was al aardig zwartgeblakerd maar deed het nog steeds perfect.

Hij vertelde ons dan ook dat je een dure blusdeken veel vaker kunt gebruiken. Je moet 'm pas weggooien als er gaten in komen. Die deken was trouwens een behoorlijk stevig ding en niet heel erg flexibel/beweeglijk.

De goedkope blusdekens moet je inderdaad meteen weggooien na 1x blussen omdat het anders niet meer veilig is.

Dan is er natuurlijk nog de vraag 'wat is een goede blusdeken?'

Ik zie hier wel een aantal goede denk ik.

De duurdere variant kan ook hetere branden blussen. Een prullenbakbrand is bijvoorbeeld minder heet dan een frituurpan die in de fik vliegt.

 

Verder vond ik nog dit qua formaten:

Blusdeken 120 bij 120 cm: Deze is bedoeld voor kleine brandjes, zoals vlam in de pan, asbak en prullenbak brandjes.

Blusdeken 120 bij 180 cm: Deze is bedoeld voor middelgrote objecten, zoals een pc die in de brand kan vliegen.

Blusdeken 180 bij 180 cm: Deze is bedoeld voor grotere objecten, bijvoorbeeld het doven van brand aan kleding. Deze blusdeken kun je om iemand heen wikkelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gedaan.

 

En on topic: ik heb op BHV geleerd: koop een dure blusdeken.

We hebben ook veel geoefend met BHV en steeds met dezelfde deken flinke branden geblust. Die deken was al aardig zwartgeblakerd maar deed het nog steeds perfect.

Hij vertelde ons dan ook dat je een dure blusdeken veel vaker kunt gebruiken. Je moet 'm pas weggooien als er gaten in komen. Die deken was trouwens een behoorlijk stevig ding en niet heel erg flexibel/beweeglijk.

De goedkope blusdekens moet je inderdaad meteen weggooien na 1x blussen omdat het anders niet meer veilig is.

Dan is er natuurlijk nog de vraag 'wat is een goede blusdeken?'

Ik zie hier wel een aantal goede denk ik.

De duurdere variant kan ook hetere branden blussen. Een prullenbakbrand is bijvoorbeeld minder heet dan een frituurpan die in de fik vliegt.

 

Verder vond ik nog dit qua formaten:

Blusdeken 120 bij 120 cm: Deze is bedoeld voor kleine brandjes, zoals vlam in de pan, asbak en prullenbak brandjes.

Blusdeken 120 bij 180 cm: Deze is bedoeld voor middelgrote objecten, zoals een pc die in de brand kan vliegen.

Blusdeken 180 bij 180 cm: Deze is bedoeld voor grotere objecten, bijvoorbeeld het doven van brand aan kleding. Deze blusdeken kun je om iemand heen wikkelen.

 

Ik heb nu een dure en een goedkope. Maar de zijn kwalitatief allebei hetzelfde. Geen verschil in te merken.

En bij mijn bhv cursus gebruikten we ook iedere keer dezelfde deken opnieuw. en om kleding te doven hadden we gewoon die 110*110

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nu een dure en een goedkope. Maar de zijn kwalitatief allebei hetzelfde. Geen verschil in te merken.

En bij mijn bhv cursus gebruikten we ook iedere keer dezelfde deken opnieuw. en om kleding te doven hadden we gewoon die 110*110

 

Ja, ik denk dat die formaten niet erg veel uitmaken, maar om kleding te doven is een grotere denk ik wel handig.

Trouwens, met dure moet je dus wel goed kijken 'wat is duur', want een deken van 16 euro is dus niet een dure variant..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...