Ga naar inhoud
GENEGEERD

Diarree, nav. topic ; Zijn er ook budget-preppers aanwezig?


Marc67NL

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Wel even de opmerking, dat houtskool niet hetzelfde is als verbrand hout ...

 

- Verbrand hout is AS (ja, ook koolstof .... maar in een hele andere moleculaire samenstelling)

- Houtskool is 'vergast' hout.

 

Lees die (foutieve) aanname vaker op internet.

 

Bijvoorbeeld het advies dat je het verbrande hout van je kampvuur

als 'Norit', of voor waterzuiverering zou kunnen gebruiken.

Dat is dus géén actieve koolstof.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Houtskool als in, die zakken die ik hier heb staan voor de barbecue ? is dat actieve kool?

 

Ja, inderdaad. Hoe vreemd het ook klinkt.

Zie ook Wikipedia, Actieve Kool.

 

Actieve Kool is ook zeer geschikt om water te zuiveren van chemicaliën.

(Ik zal later nog ff een topic aanmaken over het zuiveren van water).

 

Persoonlijk zou ik het liever zelf maken. Je weet maar nooit waarmee en hoe ze de houtskool industrieel produceren.

 

Neem een blik, dat je goed kunt afsluiten.

Stop het vol met hout. Hard hout werkt het beste, maar is niet noodzakelijk.

Prik wat gaten in de bovenkant.

Zet het op een vuur.

Als er geen rook meer uitkomt, laat het afkoelen.

Et Voila.

 

En als je dan toch bezig bent, gooi er wat katoen bij.

Watten, of wat stukken van een 100% katoenen T-shirt.

Dan heb je gelijk een zeer goede tondel voor het maken van vuur.

 

De theorie;

 

Boven een temperatuur van 400 graad Celsius, als er geen zuurstof aanwezig is om te branden, verdampen de vluchtige materialen.

Het hout, cq. het katoen, verkoolt.

 

Je kunt natuurlijk in je kampvuurtje al wat verkoold hout vinden, maar dat is niet zo zuiver. Daarin heeft Advivo gelijk.

Een andere mogelijkheid, als je geen blik hebt. Maak een vuurtje, en gooi er dan zand over. Laat dat een tijdje smeulen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk zou ik het liever zelf maken. Je weet maar nooit waarmee en hoe ze de houtskool industrieel produceren..

 

Ik heb dat eerder andersom. Ik heb meer vertrouwen in een bedrijf dat al jaren bestaat en hetzelfde product maakt dan in mijn eigen stookkunsten. :rolleyes:

 

Voor de prijs hoef je het overigens niet te doen. 180 tabletten à 125 mg actieve koolstof kosten minder dan een tientje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Diarree

 

 

Water zuiveren;

Er zijn 3 soorten verontreiniging in water;

 

-Onschadelijk vuil

Filter het water door bv. een kledingstuk, sok, t-shirt, ed.

 

-Chemisch

Filter het water door houtskool. Bedenk wel dat dit geen garantie is dat alle! bestaande chemicaliën afgevangen worden.

Probeer altijd zo zuiver mogelijk water te vinden.

 

-Biologisch

Breng het water aan de kook. Het bereiken van 100 graden is voldoende, tenzij je je op grote hoogte bevind. Laat het water dan een aantal minuten koken.

 

Ik reken radioactieve verontreiniging voor het gemak niet mee. Dat is een verhaal apart. Hopen dat je je Geigerteller bij je hebt.

 

Een effectief filter kun je maken door bv. een petfles te nemen, de bodem eraf te snijden, en deze te vullen met lagen.

Sluit de top af met bv. een kledingstuk, sok, t-shirt. Draai de fles ondersteboven, gooi hem vol met kleine stenen, zand, en houtskool, zoals gezegd, in lagen.

Gooi er water doorheen. Kook wat je opvangt.

 

Water destilleren is een zeer goede manier, ook om uit zout water en urine drinkwater te halen.

Water aan de kook brengen, de damp opvangen, en laten afkoelen.

Het valt echter niet mee om zomaar een water destilleer apparaat te maken.

Ligt er maar net aan wat voor materiaal je ter beschikking hebt.

Er eentje aanschaffen is geen slecht idee. Ik sjouw er echter niet eentje mee, in mijn PSU.

Je hebt nodig; 2 containers, 1 om het water in te koken, 1 om het in op te vangen. Een buis/slang, hitte bestendig, om de damp te laten afkoelen, en het water naar de 2e container te geleiden.

Deze dient zeker een meter lang te zijn. Hem begraven in het zand helpt om de damp te laten afkoelen. Een deksel/scherm, om de waterdamp de buis/slang in te leiden.

 

Water staat boven eten op de prioriteiten lijst van overleven, maar zeker in ons klimaat, en onze omgeving is er wel aan te komen.

 

Bovenstaande methodes heb ik liever dan al dat gedonder met pilletjes en poedertjes, die tenslotte ook een keer opraken.

 

 

PS. Een update. Ik zat toch wat met die radioactieve verontreiniging in mijn maag. Solar desalination product.

 

 

 

PPS. Oeps. Vermoeidheid slaat toe. Er is een sub forum voor water. Beste moderator/administrator, zou je dit topic een treetje lager willen trappen? Dank.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Houtskool is geen geactiveerde kool.

 

Houtskool wordt nabehandeld om 'geactiveerd' te worden. Houtskool wordt door een hitte behandeling geactiveerd om de oppervlakte aanzienlijk te vergroten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dat eerder andersom. Ik heb meer vertrouwen in een bedrijf dat al jaren bestaat en hetzelfde product maakt dan in mijn eigen stookkunsten. :rolleyes:

 

Voor de prijs hoef je het overigens niet te doen. 180 tabletten à 125 mg actieve koolstof kosten minder dan een tientje.

 

In de dierenwinkel kun je een flink pak actieve kool kopen (dat is voor aquariumfilters) voor heel weinig geld.

Nog een pak Zeoliet erbij, ook niet duur, en je neemt gelijk de zware metalen te grazen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de dierenwinkel kun je een flink pak actieve kool kopen (dat is voor aquariumfilters) voor heel weinig geld.

Nog een pak Zeoliet erbij, ook niet duur, en je neemt gelijk de zware metalen te grazen.

 

Aangezien het topic begon met actief kool tegen diaree, vraag ik mij af wat je bedoeld met Zeoliet. Zeoliet innemen? Deze toepassing is volgens mij geen bekende toepassing van Zeoliet in de wetenschap. Lijkt mij niet gezond op eerste gezicht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste medepreppers,

 

Er zijn al diverse draadjes die gaan over diarree met wat te doen en wat en hoe te gebruiken,

gebruik a.u.b de zoekfunctie voordat je wat nieuws gaat posten, dat houdt het allemaal wat overzichterlijker!

 

Beste @Mr. Gold zou je deze draadjes samen kunnen voegen?

http://preppers.nl/forum/threads/520-Behandeling-Diarree?highlight=diarree

 

MVG Nurse

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je vergeet oplossingen. (bv Zout) Deze zijn niet absorbeerbaar en filtreerbaar.

 

Radioactieve verontreiniging zijn deeltjes in het water. Water wordt zelf niet radioactief. Deze kunnen dus gefilteerd/geabsorbeerd worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verkeerd geplaatst of niet, wel nuttig.

Heb je een indicatie hoe lang kool meegaat (of hoeveel liter je ongeveer per gram kunt filteren)

Ik wil (naast een filter kopen) ook een eigen filter maken en was hierover aan het brainstormen, jouw omschrijving was wat ik in mijn hoofd had. Voor radioactiviteit dacht ik aan een laagje zeoliet in de fles (hier op de site wat topics over gevonden). Verder dacht ik dat het mischien handig zou zijn om elke laag in een stuk pantykous in te pakken, zodat je het filter makkelijk uit elkaar kunt halen om te laten drogen of een component te vervangen. (het lijkt mij dat het goed is om het filter na gebruik te drogen, ik weet dat je bacteriën er op deze manier niet uitkrijgt en dat je het water dus nog moet koken, maar het lijkt me dat zo'n filter toch kan gaan stinken of zo.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aangezien het topic begon met actief kool tegen diaree, vraag ik mij af wat je bedoeld met Zeoliet. Zeoliet innemen? Deze toepassing is volgens mij geen bekende toepassing van Zeoliet in de wetenschap. Lijkt mij niet gezond op eerste gezicht.

 

Sorry, (ben net pas wakker :-)) bij actieve kool dacht ik gelijk aan waterfiltering. Maaarrr..... zeoliet is gewoon een vulkanisch mineraal. Een Amerikaanse survivalist raadt aan om dit in te nemen bij vergiftiging met metalen en radioactieve deeltjes. Dat spul bindt dus, naast actieve kool, de giffen in je lijf en voert deze af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@PC2K

Inderdaad, zout viel in mijn denken onder de noemer "zout water en urine drinkbaar maken", destilleren dus.

Daarnaast zijn er nog oplossingen als bv. Arsenicum. Wat destilleren de voorkeur geeft boven filteren.

Natuurlijk sowieso proberen de kans op verontreiniging te minimaliseren door water te zoeken dat zo schoon mogelijk is.

Oppervlakte water kan wel, maar liever niet in de buurt van industrie, of riool.

Is er al een topic over het vinden van water? Zo niet, dan binnenkort.

En over radioactieve stoffen zat ik te twijfelen. Daar wilde ik me dus ff niet aan wagen.

Filteren/Destilleren werkt dus ook voor radioactieve deeltjes.

Zie ook Solar desalination product, als voorbeeld van een product dat dmv. verdamping water van radioactieve stoffen reinigt.

Dank voor je aanvulling.

 

 

@mr T

Houtskool heeft geen THT. Droog houden is voldoende. :) Ja, en dan ga je er dus regelmatig water doorheen gooien.

Maar, alles door mij beschreven gaat uit van een worstcase-scenario, en het gebruik van materialen die (redelijk) makkelijk te vinden, dan wel te maken zijn**,

en dus ook makkelijk te vervangen. En waarom je dan nog rot sjouwen met van alles, of tijd en energie besteden aan schoonmaken.

Maak gewoon een nieuw filter. Het maken van houtskool staat hier beschreven.

Halverwege de pagina.

 

 

NB. **Misschien kan ik dat maar beter in mijn onderschrift gaan vermelden. Ik bekijk alles meer vanuit het perspectief van survival dan van preppen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Let op met urine destilleren , kan fosfor uitkomen wat ontbrandt als het in aanraking komt met zuurstof. Stink ook enorm hard :p

 

Mijn voorkeur gaat uit naar eerst filteren en dan destilleren.

Filteren voor normale en chemische resten te verwijderen en met destillatie om biologische verontreinigingen te verwijderen.

Door het water eerst te filteren zal er ook minder residu in je vat overblijven na destillatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

:) Inderdaad zit er in urine fosfor.

Maar nog afgezien van het feit dat dat wel het laatste is waar ik op zal terugvallen,

zijn de hoeveelheden minimaal. Tenzij je natuurlijk een flinke tijd gespaard hebt. ;)

Ik heb nog nooit gehoord van het spontaan ontbranden van je destillatie keteltje door fosfor, als het resultaat van het destilleren van urine.

 

Even nog voor de duidelijkheid, het is het koken van water dat bacteriën, parasieten ed. dood.

Een minimale temperatuur van 90 graden Celsius is vereist.

Uiteraard breng je met het destilleren het water aan de kook. Maar als het erom gaat, is het water koken voldoende.

Houd er rekening mee dat vanaf 3000 meter boven zee niveau, je niet boven de 90 graden zult kunnen komen.

Langer koken dus.

 

Een zeer goed artikel over water zuiveren van bio verontreiniging dmv. koken vond ik op de site van Globetrotter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...