Ga naar inhoud
GENEGEERD

Is goud een bubble?

Dr.Prepper
 Share

Recommended Posts

Op de vraag of de goudprijs in een bubble verkeert (ehh zeg je dat zo?) kwam ik het volgende filmpje tegen (17 deb 2012 geupload, dus nog lekker vers):

[video=youtube;umSZOKNHY-M]

Vind het wel een mooie samenvatting van observaties van de laatste tijd:

• Discussie of de situatie rond de goudprijs van nu vergelijkbaar met 1980 toen hij instortte
  • De gemiddelde consument is zich totaal niet bewust van de goudprijs, want ze verkopen ipv kopen (en voor vaak een slechte prijs ook)
  • Meerdere landen (Iran, Rusland, India, China, Japan) rekenen olie niet meer af in dollars
  • China en Japan die een currency deal sluiten zonder tussenkomst van dollar

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Replies 73
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Dus met andere woorden, Amerika is eigenlijk failliet, maar wordt in stand gehouden door de Federal Reserve? http://financieel.infonu.nl/geld/73743-wat-is-de-amerikaanse-staatsschuld.html

Absoluut, en het is niet van de laatste maanden, maar al veel langer: Ze zijn niet in staat hun schuld af te betalen. Dat betekent dat de USA technisch gesproken failliet is, ja.

Daarnaast zie ik de goudprijs met een verlies staan van -122.19

Hoe bedoel je, ten opzichte van wat/wanneer?

Link naar reactie

• Admin

Ik denk dat goud altijd een aantrekkingskracht op mensen zal blijven houden zolang het maar schaars blijft. Het feit dat je niet zo heel veel met goud kan en dat veel mensen vinden dat het nergens op slaat dat de koers zo hoog is kan ik ook heel goed begrijpen en zo heb je voor en tegenstanders de een roept dat goud geen bubble is en dat goud de aankomende jaren nieuwe records gaat neer zetten. Veel heeft nu te maken dat er veel onzekerheid in de markten is en dat goud nu ook veel aandacht krijgt en dat is goed voor de goudprijs. Ook inflatie (geld ontwaarding) en angst dat financiele systemen het niet gaan redden zal goud verder doen stijgen naar mijn mening. Dus mijn antwoord zou zijn, dat goud geen bubble is momenteel maar dat je wel heel goed in de gaten moet houden wanneer en waarom je goud zou kopen. Mocht je in goud of andere edelmetalen willen stappen doet dat dan ook niet voor een heel groot deel van je portefeuille maar voor een kleiner gedeelte.

Link naar reactie

Nieuw hier! Bottom line voor mij is nu of goud nog een keer flink instort (>25%) voor de echte rit naar boven t.o.v. van fiat-geld. Ben aan het kijken naar buffalo-munten voor een wat rustiger gevoel over wat komen gaat. Maar als het idd nog eens crashed allemaal (default Griekenland, persen voor fiat-geld op volle toeren in alle landen etc...) dan is even alles rood, ook goud. Kortom... help. Wat is het juiste instapmoment voor goud?

Link naar reactie

Verwachting van de goudprijs ontwikkeling

De verwachting is dat de goudprijs structureel gaat stijgen. In het kort komt het er op neer dat zolang de overheden geld blijven drukken om gaten te vullen de goudprijs blijft stijgen.

Wat is er aan de hand? Tenzij dat u de berichten niet volgt weet u inmiddels dat zowel Amerika als Europa in grote problemen zitten.

Amerika die de kosten van de kredietcrisis niet meer op kan brengen drukt in grote hoeveelheden geld bij. Dat leidt onvermijdelijk tot inflatie leert een kijk in de geschiedenis boekjes. Kan dat nog goed komen ? Ik denk van niet, de enige manier is devalueren van de dollar. Brazilië is een recent voorbeeld van een land dat in hyperinflatie ging en waar de goudprijs steeg gemeten in de “oude” Braziliaanse Real. De signalen zijn nu hetzelfde voor de Amerikaanse situatie: Hyperinflatie staat voor de deur met als gevolg een vlucht naar goud waardoor de goudprijs zal verhogen.

Dan Europa; met het euro experiment gaat het niet goed. Landen die er een zooitje van maken vragen nu steun en dat wordt met miljarden tegelijk geven omdat er geen exit plan voor de euro was. Er worden leningen aangemaakt voor die PIIGS landen net zolang totdat het crasht of hersteld…

De effecten van deze twee problemen kunnen we wel raden. Hoe dan ook verwatert de waarde van de euro en de dollar. Ik verwacht dan inflatie en een hogere rente. Sterkere elementen gaan dan in waarde stijgen. Commodity’s, grondstoffen en edelmetalen zullen de sterkste stijging gaan maken. Obligaties gaan zakken onder de stijgende marktrente. De goudprijs en de zilverprijs in sterkere mate zullen stevig door stijgen. Niet omdat ze meer waard worden maar omdat ze waardevast zijn.

http://goud-prijs.nl/

Link naar reactie

Ik waag me niet aan voorspellingen over de schommelingen in de uiteindelijke weg naar boven (zilver is per slot van rekening 4 maanden geleden ook nog hard geklapt, 25% naar beneden in 2 dagen) maar voor mij geen twijfel dat ie omhoog gaat. Echter: dat maakt me eigenlijk niet zoveel uit, want ik hecht weinig waarde in de valuta waarin de prijs gemeten wordt, oftewel de dollar.

Met een dollar die hard op weg is om te vallen, is het dan vanuit het perspectief van 1 gouden munt relevant of het 2000 of 4000 dollar vertegenwoordigt wanneer de shit hits the fan? Ik denk dat je het goud nodig gaat hebben bij ruilhandel (brood, water, benzine, onderdak) en of je dan 1 of 2 broden krijgt, hangt mijns inziens af van je onderhandelskills en niet "wat het waard was tijdens de periode van de dollar", immers er is dan geen vertrouwen meer in dat fiat geld.

Bottom line voor mij is dat ik de hoeveelheid goud niet heel relevant vind, als ik het maar heb. The sooner the better. En liever als mooie munten in mijn zak dan als enen en nullen op de bank.

Ben wel benieuwd welk advies Mr.Gold overigens geeft qua prijsschommelingen :)

Link naar reactie

"Structureel stijgen" snap ik, maar daar kan ik niet zoveel mee voor de korte termijn-wens die ik heb om te kopen. Bij echte angst in de geldmarkt over een systeemcrash/Lehman-moment zie je alles duiken en iedereen naar cash vliegen op de markten. Goud gaat dan eerst ook hard beneden..... Kan ik me veroorloven om daar op te wachten, want ik zou er toch wel een rot gevoel bij hebben als m'n net gekochte goud zo'n opdonder krijgt. Waar je dan vervolgens een half jaar nijdig van bent omdat je te snel hebt gekocht.

Link naar reactie

• Admin

@Jester Goud is heel erg volatiel (bewegelijk). De laatste paar weken valt het dit wel heel erg mee en schommelt de koers een beetje heen en weer tussen een bandbreedte van ca 1710$-1740$ Dit heeft voor een groot deel te maken dat de beurs ook bijna niet beweegt en het wachten is wat gaat komen. Maandag is een hele belangrijke dag, geven ze Griekenland de 130Miljard Euro aan noodlening of niet. Mocht dit niet zo zijn nou dus zullen de goudbezitters in mijn ogen een dansje gaan doen. Veel onzekerheid zal er in de markt komen en de koers zal op en neer gaan maar de gouden regel blijft toch hoe meer onzekerheid hoe beter voor de goudprijs.

@Prepper without a cause. Ik weet dat goud ook een opdonder kreeg en de regels dat als de beurs zakt goud omhoog gaat niet in alle gevallen opgaat. Toch zou ik graag goud hebben als de systeemcrash eraan zit te komen en dan wel graag fysiek goud. Het gaat dan niet meer om wat is goud waard in dollars maar dat je goud hebt.

Link naar reactie

ik vernam al een tijd terug dat geld zn eigenlijk waarde ontleend aan de een x hoeveelheid goud en/of zilver.

als je daar nu oppervlakkig naar googled,zal je in veel gevallen tegen komen dat geld zijn waarde ontleent aan de beurs.

nu weet ik ook dat t vroeger op de dollar stond hoeveel goud dat briefje waard is....

dat ontleend zich weer aan t feit dat voeger men (goudzoekers) hun inleverde en dan er een cheque voor kregen(feitelijk kun je dan zeggen ..briefgeld zijn cheque's)

nu is het zo dat voor het geld dat gedrukt word er een x hoeveelheid garant voor moet staan in de staatskas.

is er bij iemand bekend of het vroeger op het nederlandse briefgeld(dus uit de tijd dat men nog brief geld had van 21/2gulden) ook vermeld stond hoeveel goud/zilver bv 21/2 gulden waard was(zoals bij de dollars)??

Link naar reactie

maar om even terug te komen op goud.....http://nl.wikipedia.org/wiki/Gouden_standaard_(economie) tja en dan ligt het goud niet eens in eigen land.

wat zijn jullie bevindingen hier over, terug halen liever gister als vandaag is mijn mening!

Link naar reactie

als de nederlandse overheid het goud terug wil halen uit USA en Engeland zal er nog heel wat moeten gebeuren voordat de personen die dit kunnen beslissen ook echt gaan willen, vervolgens moet het dan ook nog fysiek terug komen, m.a.w. daar waar het nu ligt moeten de beslissers het gaan afstaan. Kortom veel als'en en waarschijnlijk heel politiek en bestaande afspraken veranderen. Ik ben overigens van mening dat Nederland het goud gewoon hier moet bewaren en dat het proces om dit voor elkaar te gaan krijgen gestart moet worden. Beter is het om zelf nu al vast te beginnen met het gespreid kopen van fysiek zodat je het maar vast hebt, welke hoeveelheid dan ook. De prijs is hierbij naar mijn idee niet zo belangrijk.

Link naar reactie

• Admin

Na een grote stijging gisteren ben ik vandaag op 1755$ short (verkoop) gegaan op goud, ik verwacht een lichte terug val naar de 1740$ en aangezien in met een leverage (forex) hier gebruik van maak kan het best hard gaan. Mijn stop loss ligt nu op 1761$ Ik zal jullie op de hoogte houden van deze trade.

Link naar reactie

• Admin
Na een grote stijging gisteren ben ik vandaag op 1755$ short (verkoop) gegaan op goud, ik verwacht een lichte terug val naar de 1740$ en aangezien in met een leverage (forex) hier gebruik van maak kan het best hard gaan. Mijn stop loss ligt nu op 1761$ Ik zal jullie op de hoogte houden van deze trade.

Timing was echt perfect, NOT! goud nu op 1772$ en keihard door de weerstand heen gebroken en nu ligt 1800$ in the range dat deze week gepasseerd gaat worden in mijn bescheiden mening. Goud gaat nieuwe highs neerzetten aankomende periode en zal zilver mee nemen in zijn kielzog?

Link naar reactie

@ Mr Gold ThanX voor de reply. Moet nog even wennen aan het ultieme prep-argument, fiat goes down. Zit nog teveel naar waarderingen te kijken. Zie bijv. net goud weer omhoog spiken en allerlei verhalen over fair-value van inmiddels 2000 dollar/ounce vanwege het bijdrukken van dollars.

Ik hoop trouwens voor die Grieken dat ze nog wat goud voor zichzelf achter de hand hebben want ze worden toch wel - onvrijwillig - zeer hard op z'n Grieks genomen. Maar dat terzijde....

Link naar reactie

Gezien de erorme bedragen die digitaal uit het niets in de markt gebracht worden kan goud niet anders dan stijgen. Papier geld heeft enkel waarde omdat de mensen hieraan hun vertrouwen hebben gegeven. Er komt een moment dat de massa gaat zien dat dit geld misschien wel eens niets waard is als het zo makkelijk erbij komt zonder dat er iets tegenover staat. Als dat moment daar is ben je te laat om het van de bank te halen want die kan geen bankrun aan en op dat moment goud kopen is dan niet meer te betalen. Van mij hoeft het goud niet zo snel omhoog, meestal geeft dit weer allerlei scherpe dalingen of is er veel onrust in de wereld

Link naar reactie

ik ben dus al een paar dagen bezig wat ding /info te vergaren mbt wat geld vandaag de dag waard is in tegenstelling tot vroeger

kijk even naar de afb.

http://www.google.nl/imgres?q=oud+nederlands+geld&hl=nl&biw=1280&bih=794&gbv=2&tbm=isch&tbnid=Ci3fWYDxODFstM:&imgrefurl=http://www.verzamelaars.net/veilingvinden/februari/een-lot-oud-nederlands-geld-25493.php&docid=-CDJgsG7A8by3M&imgurl=http://www.verzamelaars.net/veilingvinden/februari/omnia/86_0328.jpg&w=700&h=373&ei=tHBFT9f1Kca80QXwrcDjAw&zoom=1&iact=hc&vpx=632&vpy=244&dur=1310&hovh=164&hovw=308&tx=139&ty=108&sig=113500879910828135538&page=1&tbnh=105&tbnw=197&start=0&ndsp=24&ved=0CGoQrQMwCQ

dit is waar geld zn oorsprong vind,nu staat het er niet meer op.....een zilver/goud cheque of zoals in de v.s.

http://www.google.nl/imgres?q=oude+dollar+certificate&hl=nl&gbv=2&biw=1280&bih=794&tbm=isch&tbnid=HeSJcf11QKIoQM:&imgrefurl=http://xandernieuws.punt.nl/%3Fa%3D2008-11&docid=htF7cWjLh7oT0M&imgurl=http://xandernieuws.punt.nl/upload/dollar_100000_biljet2.jpg&w=666&h=285&ei=EXxFT86dI6q40QW8zLnwAw&zoom=1&iact=hc&vpx=141&vpy=271&dur=11322&hovh=147&hovw=343&tx=192&ty=70&sig=113500879910828135538&page=1&tbnh=81&tbnw=189&start=0&ndsp=22&ved=0CIcBEK0DMBE

vroeger werd er steeds in goud/zilver betaald, tot er banken/mensen kwamen die t edelmetaal in consigatie namen.

er een waardecoupon(cheque) uitschreven die gelijk stond aan een x gewicht edelmetaal.

door dat er in kolonieen en door pelgrims/v.s. steeds meer goud gevonden werd ging men onderling de waarde coupons uit wisselen als betaal middel....dat is briefgeld zijn oorsprong.

eigenlijk na de 1eWO/tweedeling vaderlands/koloniaal-geld staat t al niet meer op geld gedrukt.(wat ik er van terug kan vinden)

nu zegt men b.v. de gulden(muntgeld)einde 2007 heeft geen waarde meer aleen briefgeld (tot 2032).....euh euh wacht even!!

1 cent is een cent en 1000 gulden is 1000 gulden of ik nou duizend gulden in centen heb of in stuivers oid

zit ik er dan ver naast als ik zeg?

GELD HEEFT NIET MEER, DAN DE WAARDE DIE ER DOOR 'ONS ZELF' AAN GEGEVEN WORD EN NIET DE BANK of goud.

anders zou men nog steeds oud geld aannemen,als het nog steeds de waarde heeft van een x gewicht in goud/platina/zilver.

want het zou garant moeten staan voor een x-gewicht aan edelmetalen.

want de waarde van munt is gelijk aan briefgeld....tien losse euro is t zelfde als 1 briefje van 10euro

Link naar reactie

Hier nog een hele leuke video over de vraag 'Is goud een bubbel?'

aangezien zo goed als niemand het koopt (de meesten die ik ken ook niet) kan het dus eenvoudigweg geen bubble zijn!

[video=youtube_share;xR79r9WmUQM]

Sure, schommelingen komen er vast nog aan, maar een major collapse: nah, denk het niet. Niet eerder dan de dollar en euro in ieder geval :)

Link naar reactie

• Admin

De bewegingen van de goudkoers zullen alleen maar groter worden aankomende periodes en dan moet je timing ook maar goed zijn maar hier zijn verschillende mogelijkheden voor (bv gespreid aankopen) dat de trend weer omhoog is mag duidelijk zijn en zolang de grote problemen niet opgelost worden voorzie ik zeker geen collapse in goud. Er zijn altijd trend bewegingen en hoe meer onzekerheid hoe hoger de goudprijs en hoe beter het met ons gaat hoe lager. En stel SHTF dan is goud in veel gevallen een goede investering geweest.

Link naar reactie

• 4 weeks later...

Ouch, de goudprijs krijgt deze begin april rake klappen. Op dit moment staat ie op $1621, dat is 1.51% lager ($24.80) dan gisteren. En zilver op $31.76, procentueel een daling van 2.82% t.o.v. gisteren. Moet niet te ver doorzakken, want dan wil ik weer nieuw edelmetaal kopen, voor die dumpprijzen :) maar heb nog zoveel andere dingen op mijn wishlist staan ....

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...