Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

BePrepared

Hoe gevaarlijk is nu instappen in goud en/of zilver

Recommended Posts

Het lijkt wel of de koers meeschommelt met de polls in de VS. Obama voorsprong, goud/zilver dalen of is het andersom. Zal wel andersom zijn want in de aanloop naar de verkiezingen wat er opeens een forse koersstijging.

Wat leert dit ons?..... Goud/zilver werken tegengesteld op de beurs en de beurs op politiek sentiment. Hmmm wisten we allemaal al.

Lastige is dus dat de huidige koersen gekoppeld zijn ad beurs, fictieve papieren goud en zilver posities en dus sentimenteel volatiel.

Should I get in or stay out? Blijf twijfelen maar bottomline knallen de beurzen in elkaar, goud en zilver door de papierensentimentsverwatering ook maar/dus....... Zoals de afgelopen 'cash is king' gold zal het 'fysiek goud en zilver..... Are King' worden.

Of zeg ik nu iets heel geks. Hoor graag jullie mening over wel/niet NU instappen.

BePrepared

• Leuk 1

Deze post delen

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Dit is een vraag waar niemand een hapklaar antwoord op heeft.

Mijn mening is simpel:

Stel dat je nu instapt, en het blijkt dat je op de top hebt gekocht, niets aan de hand.

Schommelingen in de economie zorgen over een jaar over 20 weer een zelfde stijging.

Maar als je nog niets hebt, al je andere preps op orde zijn, zou ik toch echt wat kopen.

Greener

Deze post delen

Hoe gevaarlijk is het om nu een inboedelverzekering af te sluiten? Niet gevaarlijk. Het is gewoon een prep/verzekering tegen te veel gedrukt papier of plotseling verdampend vertrouwen in fiat geld of een andere financiële crisis of meltdown. Net zoals het mogelijk is voor elke prepper te sterven zonder dat-ie ooit z'n prepspul nodig heeft gehad of zonder dat-ie ooit een beroep heeft hoeven doen op z'n inboedelverzekering, kan dat ook met je zilver gebeuren, met dien verstande dat zilver geen 'belofte' is, zoals fiat geld, papieren contracten en/of polissen en duizenden jaren waarde vertegenwoordigd.

• Leuk 1

Deze post delen

Tegenvraag: Hoe gevaarlijk is het om nu met fiat geld te blijven zitten?

Hiermee bedoel ik het volgende: Je doet alsof het geen keuze is om in fiat geld te blijven zitten. Maar geen beslissing is ook een beslissing. Niets doen is een beslissing. Het geld dat je aan het einde van de maand overhoudt vertegenwoordigd werk dat gedaan is maar dat je niet onmiddellijk nodig had. Het is aan jou hoe je dit gespaarde werk wilt meenemen in de toekomst. Gewoon in euro's op een bankrekening laten staan is de keuze van hen die geen keuze maken. Dit is identiek met het maken van een investering in euro's. M.a.w. je laat het geld in euro's staan omdat je denkt dat euro's hun koopkracht zullen behouden. Of dit een bewuste keuze is of niet maakt daarbij geen verschil.

Sterker nog: iedere dag dat je gespaard vermogen hebt maak je (on)bewust een keuze hoe je dit gespaarde vermogen meeneemt de toekomst in. Euro's, Goud, Stenen, Auto, Blik bonen.... etc. Iedere dag, ieder uur opnieuw. Je kunt altijd en op elk moment beslissen om van spaar-vehicle te veranderen. Daarmee is je oorspronkelijk vraag eigenlijk verkeerd. Eigenlijk zou je moeten vragen: wat is nu de beste manier om mijn gespaard vermogen mee te nemen in de toekomst.

Daarbij moet je dan ook aangeven welke risico's je bereid bent te nemen en welk rendement je zou willen hebben. Anders is en blijft de vraag onbeantwoordbaar.

• Leuk 4

Deze post delen

Bedankt! en daarom zit ik hier. Om even uit mijn tunnelvisie gehaald te worden door mensen die met hetzelfde bezig zijn, hier misschien al verder in zijn, andere verwachtingen hebben of wat het dan ook is maar in ieder geval vanuit een vergelijkbare beleving.

Bedacht mij ad hand van jullie reacties dat het eigenlijk niet uitmaakt tenzij er een oplossing wordt gevonden dat geld bijdrukken niet tot hyperinflatie leidt en dat kan ik mij niet voorstellen dus eigenlijk is het hoe dan ook het en tegelijkertijd een moment om in te stappen. Komt er hyperinflatie dan worden goud en zilver ook onbetaalbaar en maakt de papieren verwatering niet uit. Komt het niet dan zal het op termijn ook niet extreem veel waarde verliezen. Dus I am in, naast het aanleggen van voedselvoorraden, alternatieve warmtebronnen voor als gas en electra te duur worden en natuurlijk......................... waterzuivering.

Nogmaals dank en wat een mooie site, mooi forum is dit. Heerlijk om thuis te komen!

BePrepared (in preparation)

• Leuk 1

Deze post delen

10% van je spaargeld in zilver. Blijkt het niet nodig te zijn; jammer, ben je 10% kwijt. Blijkt het wél nodig te zijn, dan wordt die 10% waarschijnlijk meer waard dan die 90% fiat geld.

dan kun je je 90% fiat geld ook nog opdelen in verschillende valuta. Singapore dollar, Noorse kroon, Britse Pond etc.en je zit gewoon aardig safe ;)

Deze post delen

10% van je spaargeld in zilver. Blijkt het niet nodig te zijn; jammer, ben je 10% kwijt.

Hoezo?

Dan heb je het nog steeds.

Het leuke van zilver is bovendien dat het veel gebruikt wordt in high-tech. Dus wanneer alles goed gaat is zilver waarschijnlijk nog steeds een goede investering.

Deze post delen

Hoezo?

Dan heb je het nog steeds.

Het leuke van zilver is bovendien dat het veel gebruikt wordt in high-tech. Dus wanneer alles goed gaat is zilver waarschijnlijk nog steeds een goede investering.

Ik bedoelde dat je dan waarschijnlijk 10% van de huidige waarde ziet verdampen als de wereldeconomie weer helemaal zou herstellen (yeah right)

je hebt dat zilver uiteraard nog steeds; laat maar lekker liggen dan.

Deze post delen

Persoonlijk zeg ik: stop het geld in bruikbare tools en supply's. Zeker voor een beginnend prepper. Als je echter spaart voor een bunker van 250.000 euries of je bent uitgeprept (bestaat er zoiets?), maar dat je in elk geval het meeste op orde hebt. Dan kan je maar beter NU/zo snel mogelijk instappen denk ik. Vooral als je in tegenstelling tot de meeste mensen WEL geld op de bank hebt staan :p kan je dit beter omzetten in goud of zilverbaren. Waarschijnlijk heb je dan die bunker nog sneller bij elkaar gespaard dan gedacht aangezien je geen inflatie hebt :).

Deze post delen

Inflatie is vandaag op 3,3% totaal gezet voor Nederland. Dat wil zeggen dat je voor je vermogen een rendement van 4,5% (1,2 belasting + 3,3 inflatie) moet hebben om quitte te draaien :')

Deze post delen

Ik volg altijd deze blog en vandaag kreeg ik dit over de aankomende Goudrally in mijn mailbox, misschien interessant:

-Ik verwacht nieuwe all-time highs voor goud en zilver in 2013. De edelmetalen zullen blinken als nooit voorheen.

De moeder van alle goudmania’s zit eraan te komen. Alle elementen zijn er om een explosieve rally te ontketenen.

Ik geef je enkele redenen voor mijn optimisme:

1) De nieuwe basel-normen: Goud wordt een Tier 1 asset. Banken die goud kopen, moeten hier geen kapitaal tegenover zetten. Goud krijgt zo dezelfde behandeling als cash.

2) Centrale banken repratriëren goud: Een aantal landen beginnen zich zorgen te maken over

Lees verder op: http://www.aandelen.com/blog/alle-elementen-aanwezig-voor-krachtige-goudrally/

Deze post delen

Er worden de komende jaren naar verwachting ook een hoop nieuwe goudmijnen gedolven ,

omdat het nu pas enigszins kostendekkend is geworden om deze te exploiteren.

Dat zag je vaker in de geschiedenis ,

Hoe hoger de goud-koers, hoe meer het zich loonde om de voorheen onbereikbare (of minder rijke) aders

te gaan delven.

Waardoor daarna de prijs ook wel eens weer zou kunnen dalen.

(hoe meer goud er fysiek is , hoe lager de koers weer wordt).

Deze post delen

Wat een mooie en interessante comments.

Heb het de afgelopen tijd aangekeken en met Obama in de polls voorop, steeg de koers. Nu hij gekozen is, zie je ook meteen weer een koerstoename al zit daar wel veel speculatie achter.

Ik verwacht dat de koersen snel zullen stijgen omdat de financiële markten bang zijn voor de VS begroting onder Obama met een vlucht in goud/zilver ander edelmetalen en grondstoffen.

Lijkt mij een goed moment om in te stappen en ben benieuwd naar jullie visie op het volgende

50% goud, 50% zilver

goud in zo groot mogelijke baartjes om zo min mogelijk premium te betalen. Gaat weliswaar niet om heel grote bedragen maar toch

Zilver wilde ik voor 1/5 in zilveren gulden etc met 72% zilver kopen

4/5 zilveren beleggingsmunten waarbij ik dacht te spreiden tussen maple lead, lunar dragon en panda (laatste omdat het een Chinese munt is)

Maar zag dat ik daar nu ca. 1,- euro ipv de koers van 0,825 voor betaal. Is een behoorlijk premium percentage wat ik eigenlijk zonde vind.

Zit er nu aan te denken om voor voor 1/4 van het totaal in zilveren guldens te steken en 3/4 goud. Zilveren guldens zijn weliswaar niet 100% zilver maar zit wel het dichtst bij de koers en kan altijd omgesmolten en gezuiverd worden voor de industrie.

Wat vinden jullie als het gaat tussen de keuze zilveren guldens vs zilveren beleggingsmunten?

Hoor het graag want wil vanavond bestellen ;-)

Bij voorbaat dank. BePrepared

Deze post delen

Ik zou munten kopen, het premium is niet erg,

Ik raad aan een paar buizen zilveren Wiener philarmonikers, en een paar losse gouden philarmonikers. (voor de zelfde euro hoeveelheid)

Dus bijvoorbeeld 100 zilveren munten voor ~3000 en 2 gouden munten ~2800

gold_3d_b_o_EUR.png

silver_3d_b_o_EUR.png

Deze post delen

Ik raad aan een paar buizen zilveren Wiener philarmonikers, en een paar losse gouden philarmonikers. (voor de zelfde euro hoeveelheid)

gold_3d_b_o_EUR.png

silver_3d_b_o_EUR.png

Ik ben het helemaal met je eens

Veel professionals gebruiken de 70/30 regel. 70% van je budget gouden munten kopen en 30% zilveren munten. Goud is en blijft het echte geld in een gigantische crisis. Zilver outperformed goud meestal pas aan het einde van de rit. Als goud terug in het systeem komt is het de vraag wat zilver gaat doen. Ik weet het niet.

We zullen het zien

• Leuk 1

Deze post delen

ja meer zilver wordt gezien als meer risico, maar 50 / 50 gaat wel,

stop er gewoon geld in wat je voorlopig niet nodig hebt. dan kan je long blijven, laat je niet afschrikken door drops van 10%

gewoon lekker blijven zitten.

Deze post delen

Wat een mooie en interessante comments.

Heb het de afgelopen tijd aangekeken en met Obama in de polls voorop, steeg de koers. Nu hij gekozen is, zie je ook meteen weer een koerstoename al zit daar wel veel speculatie achter.

Ik verwacht dat de koersen snel zullen stijgen omdat de financiële markten bang zijn voor de VS begroting onder Obama met een vlucht in goud/zilver ander edelmetalen en grondstoffen.

Lijkt mij een goed moment om in te stappen en ben benieuwd naar jullie visie op het volgende

50% goud, 50% zilver

goud in zo groot mogelijke baartjes om zo min mogelijk premium te betalen. Gaat weliswaar niet om heel grote bedragen maar toch

Zilver wilde ik voor 1/5 in zilveren gulden etc met 72% zilver kopen

4/5 zilveren beleggingsmunten waarbij ik dacht te spreiden tussen maple lead, lunar dragon en panda (laatste omdat het een Chinese munt is)

Maar zag dat ik daar nu ca. 1,- euro ipv de koers van 0,825 voor betaal. Is een behoorlijk premium percentage wat ik eigenlijk zonde vind.

Zit er nu aan te denken om voor voor 1/4 van het totaal in zilveren guldens te steken en 3/4 goud. Zilveren guldens zijn weliswaar niet 100% zilver maar zit wel het dichtst bij de koers en kan altijd omgesmolten en gezuiverd worden voor de industrie.

Wat vinden jullie als het gaat tussen de keuze zilveren guldens vs zilveren beleggingsmunten?

Hoor het graag want wil vanavond bestellen ;-)

Bij voorbaat dank. BePrepared

Dat je een euro betaald en niet 0,825 is niet vanwege de premium maar vanwege belasting.

Deze post delen

gold_3d_b_o_EUR.png

silver_3d_b_o_EUR.png

Ik kom nu net de zilveren 1 troy ounce suriname munt tegen. Deze is veel voordeliger ten opzichte van de andere zilveren munten, ik vindt em zeer interessant om te hebben http://www.dutchbullion.nl/Zilveren-Munt-Suriname-1-troy-ounce-2012.html

Deze post delen

kwa edelmetalen, waar ik nu toch al een jaar of 8 mee bezig ben, is het inmiddels 0% goud en 100% zilver.

Gedachte daarachter is simpel.

Stel dat de prijs van beide explodeert? Wie kan dan tijdens shtf jouw 100grams goudbaartje overnemen? die is nu al ruim €4000, dus dan waarshijlijk ca € 40.000,= Ik den dat er weinig mensen zijn die wisselgeld zullen hebben als je een paar kippen wilt kopen.

Juist op dat moment komt zilver om de hoek kijken.

Mijn advies voor preppers net een redelijk klein budget, wat zilveren munten, het maakt weinig uit of je oude nederrlandse munten pakt of maples of eagles, zolang het maar herkenbaar is voor de tegenpartij als echt zilver en de % voldoende bekend zijn. Dat is eigenlijk het kleine voordeel van maples, e.d. want daarvan is bekend dat het puur zilver is. Een legering is altijd lastiger te herkennen en makkelijker te vervalsen.

Voor de rest van het budget waardevolle ruilartikelen als zout, suiker, wc papier, koper, oude ijzeren vijlen, gereedschap, en natuurlijk om te beginnen eten en water voor ten minste 2-3- maanden

Deze post delen

Edelmetalen worden niet meer waard; fiat geld wordt minder waard.

Je koopt nog steeds een goed maatpak voor 1oz goud. Nét als 100 jaar geleden.

die 40.000 die je voor je 100g baartje zou moeten krijgen is op dat moment écht wel in het systeem gok ik.

Persoonlijk vind ik de zilver/goud ratio interessanter dan de prijs. historisch gezien ligt die ratio tijdens crises op 10:1, oftewel; voor de prijs van 1oz goud, koop je 10oz zilver.

De ratio ligt nu op 53:1. Oftewel; zilver is zwaar onderprijst tov goud.

Goud kun je weer afzetten tegen de DOW-koers waardoor je kunt zien dat de goud ook nog onderprijst is maar daar zal ik niet verder op in gaan. (google maar op gold-dow ratio ofzo ;) )

Oftewel; als je zilver koopt het je het meeste rendement als deze ratio's zich herhalen.

Let wel; TPTB zullen er alles aan doen om de goud/zilver markt te manipulere om mensen maar bij hun fiat spelletje te houden, dus verwacht extreme volatiliteit naarmate de crisis erger wordt.

Zolang je je basis behoeften op orde hebt (water/eten/onderdak/vervoer/luxe/etc), dan zit je prima op het moment dat je je restant besteedt aan wat zilver of goud ;)

Helaas ben ik de paar muntjes die ik heb verloren tijdens een kampeertrip :( jammer, vond ze mooi glimmen, daarom maar weer gewoon geld op de bank gezet... veel veiliger

Deze post delen

Ik kom nu net de zilveren 1 troy ounce suriname munt tegen. Deze is veel voordeliger ten opzichte van de andere zilveren munten, ik vindt em zeer interessant om te hebben http://www.dutchbullion.nl/Zilveren-Munt-Suriname-1-troy-ounce-2012.html

Veel voordeliger?

Ik vind het voordeliger als ik een herkenbare munt overal ter wereld kan inruilen zonder vragen.

Dat zie ik met je Surinaamse munt niet gebeuren.

Op numi vlak vind ik hem wel leuk voor de verzameling thats all helaas.

Greener

Deze post delen

@Harkonen; Kun je mij het adres van die kleermaker geven? Een goed maatpak voor 1350 euro? Misschien lukt het bij Suit Supply voor die prijs. Ik ben bekend met de stelling dat een ounce goud genoeg zou zijn om een 'high-end' pak te laten aanmeten. Dit zie ik als bewijs dat goud momenteel ondergewaardeerd is. Op Savile Row in Londen, of bij Brioni in Rome, Kiton of Attolini in Napels kun je voor die prijs misschien een broek of een shirt laten maken. Een pak begint bij vijf tot tien ounce, oplopend tot meer dan een kilo goud afhankelijk van onder meer de stofkeuze. Goud zou minstens naar 10.000 euro moeten wil deze stelling opgaan. Dit houdt in dat de waarde van goud (en zilver) door de tijd wel degelijk fors varieert. De prijsstijging van goud in de afgelopen tien jaar zegt zeker wat over de waarde van fiat, maar de koopkracht van een ounce is wel degelijk gestegen in die periode.

Deze post delen

de definitie van een pak valt idd over te twisten ;)

Ik geloof dat de meesten hier het grote plaatje wel begrijpen m.b.t. fiat vs goud/zilver.

On the long run durf ik de gok altijd aan met fysiek, maar als ik ETF's zou doen op de deurs zou ik helemaal gek worden van de prijzen door alle manipulatie.

Dat doe ik dan ook niet ;)

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...