Ga naar inhoud
GENEGEERD

Hoe te beginnen met preppen?


Carlton

Aanbevolen berichten

Ik ben net nieuw op het forum, maar zie nergens een soort van "basis-preppers handleiding".

 

Nu is mijn vraag dus: waar moet ik beginnen? Wat moet ik weten, wat moet ik hebben, wat moet ik kunnen? Waar moet ik op letten?

 

Ik weet het, ik moet niks. Dan alsnog haha.

 

Eten, drinken, non food, wapens (survival tools).

 

Alle tips zijn welkom!

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik ben ook nog niet zo heel lang bezig, Veel hangt af van je budget, beschikbare ruimte e.d.

Maar drinkwater is het belangrijkst, daarna je voeding, en daarna je kleding, warmte, verdediging e.d.

Er komt een hoop op je af, maar als je elke keer dat je in een winkel bent iets meeneemt voor je voorraad, kom je er langzaam wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De uitleg van Roeier klopt helemaal, ik ben ook -redelijk nieuw- in de sector. Ik heb gezorgd voor een flinke basis aan blikvoeding, water, brandstof, lang houdbare producten (rijst, suiker, zout, specerijen,bloem ...) maar evengoed dingen die onbeperkt houdbaar zijn en die je een heel leven lang zeker zal gebruiken (toiletpapier, koffiefilters, theelichtjes, lucifers, aanstekergas,..) en telkens ik nu boodschappen doe neem ik wel iets 'extra' mee die ik eigenlijk niet direct nodig heb, maar waarvan ik vind dat het tot een basisreserve zou moeten behoren. Ik heb een gezin met 3 en ik vind dat je minstens een periode van +/- 3 maand zou moeten kunnen overbruggen zonder te winkelen of aan enig comfort zou moeten inboeten. (da's enkel mijn idee, sommigen spreken hier over een reserve tot 1 jaar, voor mij niet haalbaar wat betreft stockage en budget).

Maar eens je een goeie basis hebt iets als extra meenemen zal zeker geen extra belasting op je budget zijn. Die 'goeie basis' daar kruipt wel wat geld in heb ik al gemerkt, maar is zeker geen verloren geld!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben net nieuw op het forum, maar zie nergens een soort van "basis-preppers handleiding".

 

Nu is mijn vraag dus: waar moet ik beginnen? Wat moet ik weten, wat moet ik hebben, wat moet ik kunnen? Waar moet ik op letten?

 

Ik weet het, ik moet niks. Dan alsnog haha.

 

Eten, drinken, non food, wapens (survival tools).

 

Alle tips zijn welkom!

begin met een 3 dagen tas, met eten, drinken ,slaapzak, ehbo dos,iets om op te koken en een kleine tent,oh ja extra onderbroek is ook fijn.

zorg dat je dat heb voor ieder persoon van je gezin.doe ze in je gangkast, garage of ergens waar je makkelijk bij kan.

en kijk je heb een bug out bag.

en daarna begin je drinken en eten voor een mand in te slaan.

als je dat heb en gelezen heb op deze forum heb je ook een goed beeld van wat je will. wacht niet en begin nu.

prep ze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben net nieuw op het forum, maar zie nergens een soort van "basis-preppers handleiding".

 

Nu is mijn vraag dus: waar moet ik beginnen? Wat moet ik weten, wat moet ik hebben, wat moet ik kunnen? Waar moet ik op letten?

 

Ik weet het, ik moet niks. Dan alsnog haha.

 

Eten, drinken, non food, wapens (survival tools).

 

Alle tips zijn welkom!

Mijn persoonlijke aanpak.

Ga diverse winkels langs en koop van ieder lang houdbaar product 1 stuks.

Doe daarna een smaaktest.

Ik heb een spreadsheet gemaakt waarin ik alle geteste producten zet.

Prijs, gewicht, calorieen. Ik bereken daaruit calorien per euro, calorien per liter, etc.

Op die manier kun wat gerichtere keuzes maken.

 

Ook iets wat alleen jij kunt beslissen: Ga je preppen voor een week, maand, jaar of zelfs jaren. Behalve de hoeveelheden wordt houdbaarheid een steeds groter probleem.

 

Dat is mijn manier. Ik heb niet de illusie dat iedereeen het de juiste manier vindt :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kijk naar de aanbiedingen bij supermarkten etc. Iedere week zijn er wel een aantal producten in de aanbiedingen die 'prepbaar' zijn en deze haal ik dan. Op deze manier blijft het betaalbaar en hoef je niet alles in één keer te kopen. Het nadeel is wel dat het wat langer kan duren voordat je alles in huis hebt.

 

Tip: blikken knakworst zijn bij de C1000 in de aanbieding!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben ook net begonnen en ben budget prepper. sinds kort het plan om toch thuis te blijven bij SHTF. ik heb een lijst gemaakt met te preppen spullen en iedere keer als ik in de supermarkt kom neem ik wat van die dingen mee. voornamelijk: rijst, pasta's, suiker, zout, bloem, water, gedroogde bonen, kaarsen, aanstekers, toiletpapier, cup-a-soup, noodles (volgens mij blijft dit jaren na de tht goed omdat het gedroogd is...) verder ga ik zaden inkopen. iedere week minimaal 2 zakjes... zodat ik ook zelf kan verbouwen.

het ligt er ook maar net aan waarvoor je aan het preppen bent. Ik verwacht een EMP door een big ass zonnevlam, dus ik verwacht dat alle elektra wegvalt. hierdoor ben ik ook bezig om dingen in te slaan die juist niet op elektra werken...

 

één van de belangrijkste dingen vind ik EHBO spulllen... vooral omdat ik kleine kinderen heb eigenlijk... maar als je gewond zou raken is het belangrijk dat je jezelf of andere kunt helpen en dat je niet overlijd door een infectie ofzo...

 

succes ermee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom maak je niet gebruik van een kooi van Faraday? :)

 

omdat als ik alles veilig heb bewaard maar ik heb geen 220 uit mijn stopcontact ik er nog niks aan heb... en een noodgenerator heeft ook brandstof nodig welke ooit raakt (kijk maar naar de rijen bij de pomp na Sandy...) en om nou 500ltr diesel in mn tuin te hebben...

 

maar inderdaad ander draadje :p

 

(en ja ik ben nog van de 220v hahaha, moet natuurlijk 230v zijn)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Bunkerprepper

Elektra hoeft niet 24/7 beschikbaar te zijn. Er zjjn bepaalde gevallen of toepassingen waarin je gewoon even elektra nodig hebt, en DAN is een aggregaat natuurlijk erg handig.

 

 

Bunkerprepper

 

-... ..- -. -.- . .-. .--. .-. . .--. .--. . .-.

Methods are many, principles are few;

Methods always change, priciples never do.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat snap ik, en ik snap dat mensen toch die elektra willen, zou om te koken of iets dergelijks natuurlijk wel makkelijk zijn. maar het zijn voornamelijk grote dingen die ik zou missen: vaatwasser, kookplaat, wasmachine etc. moet ik wel een grote kooi hebben en dan hopen dat mijn aggregaat niet doorbrand tijdens de emp...

 

Bij Sandy was die aggregaat wel handig trouwens, was iemand die m op straat had gezet voor mensen om hun mobiel op te laden... het ligt er dus wederom maar net aan wat je verwacht dat er gaat gebeuren... In mijn overtuiging heb ik niets aan elektronica WTSHTF... maar dat is voor iedereen heel persoonlijk natuurlijk...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat snap ik, en ik snap dat mensen toch die elektra willen, zou om te koken of iets dergelijks natuurlijk wel makkelijk zijn. maar het zijn voornamelijk grote dingen die ik zou missen: vaatwasser, kookplaat, wasmachine etc. moet ik wel een grote kooi hebben en dan hopen dat mijn aggregaat niet doorbrand tijdens de emp...

 

Bij Sandy was die aggregaat wel handig trouwens, was iemand die m op straat had gezet voor mensen om hun mobiel op te laden... het ligt er dus wederom maar net aan wat je verwacht dat er gaat gebeuren... In mijn overtuiging heb ik niets aan elektronica WTSHTF... maar dat is voor iedereen heel persoonlijk natuurlijk...

Ben het volledig met je eens
Link naar reactie
Delen op andere sites

Back topic: Kijk gewoon al eens hoeveel spullen je in huis hebt die je al kan gebruiken voor je voorraad: Tape, een goed mes, touw, gereedschap,stiekum paar blikjes bonen pakken van mams, pleisters en/of verband enz.. Leg deze spullen alvast klaar in een tas die je ten alle tijden snel mee kunt nemen. Kijk daarna wat je nog mist. Er zijn al veel goede ideeen hierboven gegeven, en kijk anders de rest van het forum goed door. Elke keer kom je zo op nieuwe ideeen. Let er wel op dat je alleen het hoogst noodzakelijke in je tas stopt voor als je snel weg moet (je tas is altijd te klein, en je hebt altijd meer spullen nodig is een gedachte die je snel gaat krijgen). Doe de andere spullen verspreid door je huis en/of andere tassen voor als je tijd genoeg hebt ook die mee te kunenn nemen.

Voor de rest veel succes! Tis Addicting ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net mijn tweede prepaankoop gedaan. Het voelt wel een beetje awkward om steeds de THT te bekijken, maar het begin is er. Ik heb overigens ook gemerkt dat het niet loont om bij blikken het achterste product te pakken want vaak hebben alle producten in het rek/doos dezelfde THT of was dit gewoon toeval?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen toeval! Hak bijvoorbeeld past de tht datum aan, op wensen van de supermarkt. Alles in blik/pot en gedroogd kun je best nog 10 jaar na tht datum eten hoor. Bloem blijft niet zolang goed, maar tarwe wel! Dus een paar uitzonderingen, maar merendeel blijft véél langer goed!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar begin je...

 

In mijn geval met een Risico en impact analyse.. Zeg maar Kans x Impact x Preventie = xxxx en daar uit volgt een prioriteitenlijstje... en uit mijn prioriteitenlijstje volgt, een plan.. om die voorbereidingen te maken.

 

En dan plan omvat onder andere

  • wat voor kennis en vaardigheden heb ik nodig heb, en hoe blijf ik geoedend.
  • hoe kan ik aan early detection doen, (b.v. rookmelders.)
  • welke minimale hulpmiddelen en uitrusting heb ik nodig voor welke omstandigheden.. (Shelter, Vuur, Eten/Drinken, PBM, Tools)
  • welke voorraden en voor hoelang.
  • Hoe communiceer ik met me thuisfront..
  • Wat als ik thuis kan blijven.. en wat ik is onderweg ben, of wat als ik moet evacueren.
  • Investeringsplan en welke op wijze ik de korte en lange termijn doelstellingen wil halen.

 

Maar begin maar eens bij begin.. Waarvoor wil je preppen.. en waarom ? en waarom vind jij dat rieeel..

Mensen die bunkers aanleggen en enorme voorraden, maar de rookmelders in de omgeving waar ze slapen vergeten, hebben wat mij betreft de essentie van het preppen gemist..

.

 

.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een heleboel goede tips, dank jullie wel!

 

Heb nu wel een idee waar ik zo'n beetje moet beginnen.

 

Sommige mensen op het forum hebben het alleen over eten en drinken, maar ik denk dat vaardigheden en kennis ook een belangrijk deel van het preppen is.

 

Nog meer tips zijn uiteraard welkom! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...