Ga naar inhoud
GENEGEERD

Noodstroomvoorzieningen


Vault 101

Aanbevolen berichten

Nog 1,4 miljoen Amerikanen zonder stroom

WASHINGTON - Een week na monsterstorm Sandy zitten nog steeds 1,4 miljoen Amerikanen zonder stroom.

 

Dit heeft het ministerie van Energie in Washington maandag laten weten. De problemen zijn het ernstigst in de zwaar getroffen staat New Jersey waar 20 procent van de klanten nog geen elektriciteit hebben. In New York zit nog een half miljoen mensen zonder stroom.

 

Welke maatregelen hebben jullie getroffen m.b.t. stroomvoorzieningen? Ik heb eens wat rondgekeken en ben tot de volgende mogelijkheden gekomen. Ik ben wel echt een leek op het gebied van elektriciteit, dus verbeter me als ik verkeerd zit.

 

Backup stroom:

- Batterijen

- Powerpack/powerbank.

- Loodaccu's.

 

Al weet ik niet precies hoe je ervoor zorgt dat een accu ook daadwerkelijk stroom (230V) levert. Is een omvormer aansluiten voldoende?

 

Zelf opwekken:

- Noodstroomaggregaat

- Zonne-energie

- Windenergie

- Dynamo

 

Ik hoor graag jullie ideeën over dit onderwerp. :)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 97
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Voor mijn PC en internetmodel heb ik een UPS, dit is een kastje met ingebouwde accu, laadregelaar en omvormer. Zodra de stroom uitvalt zal dit kastje de PC automatisch voor bepaalde tijd van stroom voorzien. Hier kan je verder alle 230v apparatuur op aansluiten zolang ze geen enorme vermogens vragen, dus ook opladers gaat prima.

 

Verder staat er een aggregaat/generator in het schuurtje voor als de stroom langere tijd uitvalt. Hier kan je ook vrijwel alle 230v apparatuur in steken.

 

Binnen enkele weken ga ik nog investeren in een paar grote deep-cycle accu's. Deze ga ik in eerste instantie opladen met een gewone acculader op 230v, later wellicht met zonnepanelen.

 

Om 230v uit een accu te krijgen heb je inderdaad een omvormer nodig. Er zijn goedkope omvormers die een zogeheten bloksinus opleveren, dit kan sommige gevoelige apparatuur beschadigen. Zoek in dat geval liever naar een 'zuivere sinus' omvormer, deze zijn wel flink duurder.

 

Uiteraard ligt er ook nog een flinke hoeveelheid oplaadbare AA, AAA en D batterijen klaar

 

Heb je een auto? Staat die bij je woning? Dan kan je de omvormer ook in de cigarettenaansteker van je auto stoppen en je auto stationair laten lopen, dan heb je ook geen losse accu's nodig.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook alleen kaarsen, houtkachel, pertroleumstel en een zooitje eneloop AA en AAA batterijen. Wil straks wel een opstelling maken van een accu met bijvoorbeeld een zonnepaneel of dynamo erachter om de communicatie en opladers op gang te houden, maar dat moet nog even wachten.

Heb op de BOL wel een groep staan, maar dat is vooral voor het incidentele gebruik van machines in het hier en nu. De enige langdurige zekere vorm van noodstroom in een 12 accuinstallatie op zon en wind welke volledig off grid kan functioneren, en dat is me te duur, dus dan maar zonder electra

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mijn PC en internetmodel heb ik een UPS, dit is een kastje met ingebouwde accu, laadregelaar en omvormer. Zodra de stroom uitvalt zal dit kastje de PC automatisch voor bepaalde tijd van stroom voorzien. Hier kan je verder alle 230v apparatuur op aansluiten zolang ze geen enorme vermogens vragen, dus ook opladers gaat prima.

 

Verder staat er een aggregaat/generator in het schuurtje voor als de stroom langere tijd uitvalt. Hier kan je ook vrijwel alle 230v apparatuur in steken.

 

Binnen enkele weken ga ik nog investeren in een paar grote deep-cycle accu's. Deze ga ik in eerste instantie opladen met een gewone acculader op 230v, later wellicht met zonnepanelen.

 

Om 230v uit een accu te krijgen heb je inderdaad een omvormer nodig. Er zijn goedkope omvormers die een zogeheten bloksinus opleveren, dit kan sommige gevoelige apparatuur beschadigen. Zoek in dat geval liever naar een 'zuivere sinus' omvormer, deze zijn wel flink duurder.

 

Uiteraard ligt er ook nog een flinke hoeveelheid oplaadbare AA, AAA en D batterijen klaar

 

Heb je een auto? Staat die bij je woning? Dan kan je de omvormer ook in de cigarettenaansteker van je auto stoppen en je auto stationair laten lopen, dan heb je ook geen losse accu's nodig.

 

Bedankt, dan heb ik het toch redelijk goed begrepen. Zonnepanelen en/of een aggregaat zijn voor mij momenteel onbetaalbaar, maar een (paar) accu's met omvormer kan wellicht een redelijke oplossing zijn. Ik heb bijvoorbeeld een klein netbookje, voorzien van Wikipedia (offline) en het zou wel eens fijn kunnen zijn om Wikipedia te kunnen raadplegen. Ook het opladen van een portofoon kan handig zijn. Ik heb helaas zelf (nog) geen auto overigens.

 

Weet jij toevallig of het ook veilig is om zo'n accu met omvormer los mee te nemen op vakantie/kamperen of zijn ze te kwetsbaar om overal mee naar toe te nemen? Jij hebt je zaken trouwens al goed op orde wat betreft elektriciteit. Ik ben jaloers! :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook steeds meer bezig om voor de essentiële dingen van elektriciteit af te stappen. Verder een zonnepaneel, om kleine dingen te laten, batterijen bijvoorbeeld

 

Wat voor zonnepaneel heb je? Want ik kom niet veel positieve verhalen tegen over de relatief goedkope zonnepanelen om kleine apparaten op te laden (telefoon, USB etc.). Ben je zelf wel tevreden met het resultaat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt, dan heb ik het toch redelijk goed begrepen. Zonnepanelen en/of een aggregaat zijn voor mij momenteel onbetaalbaar, maar een (paar) accu's met omvormer kan wellicht een redelijke oplossing zijn. Ik heb bijvoorbeeld een klein netbookje, voorzien van Wikipedia (offline) en het zou wel eens fijn kunnen zijn om Wikipedia te kunnen raadplegen. Ook het opladen van een portofoon kan handig zijn. Ik heb helaas zelf (nog) geen auto overigens.

 

Weet jij toevallig of het ook veilig is om zo'n accu met omvormer los mee te nemen op vakantie/kamperen of zijn ze te kwetsbaar om overal mee naar toe te nemen? Jij hebt je zaken trouwens al goed op orde wat betreft elektriciteit. Ik ben jaloers! :cool:

 

Accu's zijn wel zwaar, als je ze met enige capaciteit neemt dan. Goedkoop zijn ze ook niet. Een standaard startaccu van een auto is minder geschikt, je zult op zoek moeten naar semi-tractie / deep cycle accu's, bij voorkeur een "AGM" accu. Dit zijn de nieuwe typen accu's die geen vloeistof meer bevatten, deze kan je dus veilig in iedere gewenste positie meenemen op vakantie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook steeds meer bezig om voor de essentiële dingen van elektriciteit af te stappen. Verder een zonnepaneel, om kleine dingen te laten, batterijen bijvoorbeeld

 

Dat is ook mijn streven. De zonnepaneelset die ik wil plaatsen is maar een kleintje, circa 300wp, dat is met een beetje geluk 1800 watt stroom per dag, op een mooie zomerdag.Als de CV-ketel en de koel/vrieskast er op werkt vindt ik het prima. Als ik dan ook nog een laptopje kan opladen, en af en toe wat batterijen ben ik dolgelukkig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb primaire noodstroomvoorziening zijn diverse kleine UPSsen voor ICT Voorzieningen en kritische infrastructuur zoals pompen., standby time ongeveer 2 uur. bij regulier gebruik..

 

Daarnaast 12volt Accu's, met omvormers, worden continue bijgeladen door 12volt opladers via 220volt

 

2x Benzine Aggregaten, voor piekbelastingen en opladen bij langere stroomvoorziening

2x Mobiele 12volt opladers, op vierwielen rijdend op diesel

 

Daarnaast een paar kleine solar opladers om 12volt accu's bij te laden.

 

Iets wat ik nog zoek,

--> zijn Solar panelen, met grotere wattages, zodat het ook een zelfstandig de 12volt accu;s kunnen laden. Kosten toch meer dan 1000 euro..wil je het redelijk doen.

--> Compacte windmolens voor laden van 12volt accu's.

 

Natuurlijk is de eerste maatregel, om alle niet noodzakelijke spullen, niet meer op stroom uit te voeren en er dan zeer spaarzaam mee om te gaan.

 

De systemen zijn compact gehouden, zodat je met wat sjouwen, de boel in de auto kan zetten, en mee kan nemen naar de BOL.. of welke andere locatie dan ook..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Accu's zijn wel zwaar, als je ze met enige capaciteit neemt dan. Goedkoop zijn ze ook niet. Een standaard startaccu van een auto is minder geschikt, je zult op zoek moeten naar semi-tractie / deep cycle accu's, bij voorkeur een "AGM" accu. Dit zijn de nieuwe typen accu's die geen vloeistof meer bevatten, deze kan je dus veilig in iedere gewenste positie meenemen op vakantie.

 

Ai, die accu's zijn inderdaad een stuk prijziger.

 

Stel ik heb een 'Deka AGM gel deep cycle accu 12v 31Ah' en sluit deze aan op een omvormer voor 230V.

 

Op deze omvormer sluit ik een adapter (Asus adapter 19V 3.42A) voor mijn netbook aan. Klopt het dan dat ik in theorie tot de accu volledig leeg (wat waarschijnlijk niet de bedoeling is) is (31:3,42 = ~ 9) negen uur kan werken op mijn netbook op deze accu? Of maak ik nu een grove rekenfout omdat ik het aantal volt buiten beschouwing laat? Ik hoop dat ik het een beetje goed heb weergegeven. :rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Pretletter

Ik heb hier geen verstand van, maarre, hoe sluit je een aggregaat aan op het electriciteitssysteem van een woning? En waaraan moet die aggregaat precies voldoen? Ik heb maar 3 groepen.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ai, die accu's zijn inderdaad een stuk prijziger.

 

Stel ik heb een 'Deka AGM gel deep cycle accu 12v 31Ah' en sluit deze aan op een omvormer voor 230V.

 

Op deze omvormer sluit ik een adapter (Asus adapter 19V 3.42A) voor mijn netbook aan. Klopt het dan dat ik in theorie tot de accu volledig leeg (wat waarschijnlijk niet de bedoeling is) is (31:3,42 = ~ 9) negen uur kan werken op mijn netbook op deze accu? Of maak ik nu een grove rekenfout omdat ik het aantal volt buiten beschouwing laat? Ik hoop dat ik het een beetje goed heb weergegeven. :rolleyes:

 

Hoeveel volt en amp er op de lader staat is van de laptop staat is niet zo spannend, waar je naar op zoek bent is hoeveel watt dat ding slurpt als hij bezig is. Stel dat we dit voor het gemak even op 25 watt zetten.

 

De accu van 31ah kan je maximaal 80 procent ontladen, dat is al veel. Als je hem verder ontlaadt gaat hij snel stuk. Dus, 31 x 0,8 = 24,8ah

 

24,8ah bij 12 volt = 297 Watts uit een volle accu

 

Dus, voor je laptop: 297 Watt : 25 Watt = 11,9 uur stroom

 

Daarbij hebben we voor het gemak even niet het verbruik van de omvormer zelf meegerekend, dus ga maar uit van 11 uur aan stroom

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat doe je beter niet. De kans is groot dat zoiets het einde is van je aggregaat.

Tenzij je natuurlijk een schakelaar laat installeren in je meterkast die fysiek het lichtnet uitschakeld als je de generator gebruikt.

 

Vooral niet zelf doen inderdaad, met een zelfmoordstekker :-)

 

Gewoon een paar goede verlengsnoeren / haspels kopen en de stekkers van de spullen die je echt van stroom wilt voorzien overzetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel erg bedankt @OBL-Rien en @Holbewoner! Deze berekeningen geven me wel een goede indicatie van het nut van zo'n accu. Wat is er toch een hoop collectieve kennis op dit forum. :cool:

 

Graag gedaan. Ben ook geen electricien ofzo hoor, maar ben al een tijdje aan het uitpluizen hoe groot de bepaalde onderdelen voor m'n zonnesetje moeten zijn, dus dan leer je het vanzelf. De berekening van OBL-rien ziet er inderdaad ook wel goed uit. Om je definitieve antwoord te krijgen kan je wellicht ergens een goedkope verbruiksmeter op de kop tikken en zien wat je laptop verbruikt.

 

Als je de laptop aansluit zodra de accu daarvan helemaal leeg is zal deze gedurende langere tijd meer stroom trekken om de laptopaccu weer op te laden. Dan komt je dus dichter bij de 4,x uur van OBL-rien. Voordeel is dan wel dat zodra je externe accu leeg is, je laptopaccu weer nagenoeg vol zal zijn.

 

Sluit je de laptop echter direct op de externe accu aan zodra de stroom uitvalt, dus zodat de accu in de laptop nog vol is, dan zal de stroom die uit de externe accu komt stukken lager zijn, en zal deze dus langer kunnen leveren. Dit omdat de laptop dan minder stroom trekt aangezien de accu niet bijgeladen hoeft te worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt, dan heb ik het toch redelijk goed begrepen. Zonnepanelen en/of een aggregaat zijn voor mij momenteel onbetaalbaar, maar een (paar) accu's met omvormer kan wellicht een redelijke oplossing zijn. Ik heb bijvoorbeeld een klein netbookje, voorzien van Wikipedia (offline) en het zou wel eens fijn kunnen zijn om Wikipedia te kunnen raadplegen. Ook het opladen van een portofoon kan handig zijn. Ik heb helaas zelf (nog) geen auto overigens.

 

Weet jij toevallig of het ook veilig is om zo'n accu met omvormer los mee te nemen op vakantie/kamperen of zijn ze te kwetsbaar om overal mee naar toe te nemen? Jij hebt je zaken trouwens al goed op orde wat betreft elektriciteit. Ik ben jaloers! :cool:

 

Als het het handig bouwt, kan je het goed meenemen, zonder dat het grote problemen met zich meebrengt.. Dergelijke systemen worden vaak als accessoire accu's in auto's gebouwd, of in campers of op zeilboten.

 

Verder zijn er laptop voedingen die je ook rechtstreeks op 12volt kan aansluiten..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb als noodstroomvoorziening een 7000 mah batterij om mijn usb gadgets mee op te laden :) Verder ook nog een éton microlink emergency hand crank/solar radio waarmee je ook usb toestellen kan opladen als het echt moet. Voor de rest heb ik niet snel iets nodig voor energie. Enkel mijn ereader eigenlijk :-)

Voor verlichting zou ik gewoon olielampen en dynamo/solar lampen gebruiken :p Verwarming op stookolie, daar komen we wel lang mee toe als we zuinig zijn :) Water uit de put met handpomp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je over stroomvoorzieningen nadenkt, moet je ook over de verbruikers nadenken.

 

Verlichting kan je ook regelen met 12volt led verlichting (loop lampen), die branden weken, op een 12volt accu, zonder dat je dat in je verbruik echt merkt..,

12 volt Koelkastjes zijn energy vreters, (Er zijn alternatieven)

Communicatie apparatuur verbruikt veel energie, metname bij het zenden.

Laptops, en netwerk apparatuur, kan natuurlijk via een omvormer, maar rechtstreeks van de 12volt verbruiken ze minder..

 

Dus 220volt via een omvormer, gebruik ik alleen als er geen alternatief is..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast atarifreak

Wij hebben nog geen noodstroomvoorziening.

Wel zijn wij druk bezig te kijken hoe en wat wij nodig hebben als de stroom uitvalt.

Het is namelijk zo, als alleen de stroom al uitvalt hebben wij al een probleem met koken.

Het huis waar wij in wonen heeft geen gas voorziening.

Dus dat is al een probleem waar wij mee bezig zijn om dat stukje op te lossen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...