Ga naar inhoud
GENEGEERD

Hoe lang redden Euro en Dollar het nog?

Dr.Prepper
 Share

Recommended Posts

Gisteren las ik een interview met 'chief investment strategist' John Embry (Sprott Asset Management), met een paar interessante uitspraken erin. Kop van het artikel: "The Current Financial System Will Be Totally Destroyed".

Een paar highlites:

Gold is a currency. Arguably it is the ultimate currency and the central bankers are acutely aware of this fact. Gold’s role as currency is once again coming to the fore and the central bankers hate that fact.

Gold’s price is directly related to the constant debasement of the currencies in which it is denominated. The creation of new paper money is dwarfing the amount of gold available. Gold is about the furthest thing from a bubble that I can think of.

I think that the current financial system, as we know it, will be totally destroyed, probably sooner rather than later. The next system will require gold backing to have any legitimacy. This has happened many times in history.

Because silver is “poor man’s gold,” investment demand for silver will go crazy when gold gets priced out of the average citizen’s capacity to buy. Given the small size of the market and very limited inventory, the price should go ballistic.

One final question. IF the financial system goes under, one can expect massive supply shortfalls and disruptions in goods and services, particularly in the energy sector. Would you recommend to our readers to take precautions for such a scenario instead of hoping for the best outcome of the global financial crisis?

John Embry: Unfortunately yes. I am a great believer in cognitive dissonance. Most individuals don’t want to face the truth, particularly if it is very unpleasant. Those that do not suffer from this condition should take precautions because the world situation is presently very dangerous.

Bron: http://goldswitzerland.com/index.php/the-matterhorn-interview-with-john-embry-february-2012/

De vraag die ik mezelf steeds stel is: Welke zal eerder vallen: De Euro of Dollar? De politieke onrust is weliswaar in Europa groter, maar de dollar is vanwege het gelddrukken door de Fed w.s. dichter bij hyperinflatie. Wat denken jullie?

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

De signalen liegen er niet om. Voor mijn gevoel zal de euro eerder vallen dan de dollar..

Iets in mijn hoofd zegt dat de Amerikanen nog een heel stuk gaan door rekken. (kop in het zand steekt.)

Kan iemand de laatste vraag en antwoord vertalen?

Word met en omweg gevraagd of de burger moet gaan preppern?

Link naar reactie

Kan iemand de laatste vraag en antwoord vertalen?

Word met en omweg gevraagd of de burger moet gaan preppern?

Als de dollar keer op keer wordt 'gered' door het bijdrukken van geld waardoor het jaarlijkse begrotingstekort steeds kan worden opgevuld, ontstaat er inflatie. Je geld wordt dan steeds minder waard; voor een dollar kan je dan steeds minder kopen. De kans dat de dollar daardoor zo weinig waard wordt dat deze 'valt' is dan ook groter dan de Euro. Tenminste als je alleen kijkt naar inflatie. Europa gaat anders om met problemen dan Amerika. Europa drukt niet eindeloos bij, de VS doen dat wel. Geen land houdt dat vol, zeker omdat de schuldenberg zo enorm is en blijft groeien. In die zin lijkt het waarschijnlijker dat de Dollar in de problemen komt. Maar dat is slechts een gedachte. Er is veel tegenin te brengen, maar dat bestrijkt 5 boeken ben ik bang.

Link naar reactie

Voordeel van de dollar is dat deze de functie van goud sinds 1971 (Breton Woods) als reserve munt gedeeltelijk heeft overgenomen. De hele wereld is de laatste jaren overspoeld door "digitale dollars" . De fed is niet in handen van de Amerikaanse regering maar enkele oude bankiersfamilies hebben daar de touwtjes in handen. Groot voordeel is dat de Amerikaanse overheid veel sneller en eenduidiger kan beslissen daar waar de europeese leiders met 27 meningen te maken hebben. Als je de site zero Herdge leest zie je dat over dit onderwerp enorm veel geschreven wordt

Link naar reactie

• Admin

Wow das een moeilijke vraag. Heb natuurlijk wel het boek gelezen van Willem Middelkoop "als de dollar valt" en na het lezen van het boek (paar jaar geleden) en ben toen meteen long gegaan in Euro Dollar (op een koers rond de 1,30). Ik dacht echt dat de dollar niet zou stand houden tegen de euro en de dollar is ook behoorlijk hard in waarde gestegen en heeft zelfs boven de 1.50 gestaan en dacht nou nog een paar jaar en we zien dat we voor 1 euro 2 dollars kunnen krijgen maar god wat maken we er in Europa ook een financieel zooitje van en aangezien alle landen weer andere meningen en belangen hebben zou ik als ik het nu moest zeggen dat de euro het niet red tegenover de dollar. Persoonlijk denk ik dat ze allebei tzt verdwijnen :)

Link naar reactie

We gaan weer terug naar gouden en zilveren munten, oude ambachten en beroepen.. ik zie het al helemaal voor me :)

Soort van middeleeuwen maar dan in het heden :o

oh leuk ...lekker achter een vrouwof kerel aan rennen in een berevelletje, die neerknuppelen met je knotsen en mee slepen je grot in;):cool:geintje

Link naar reactie

Aanstaande woensdag 29 feb is het weer zover: De banken mogen dan weer ongelimiteerd en zeer goedkoop geld lenen bij de ECB. Dat heet LTRO, wat staat voor "Long-Term Refinancing Operation". Eind december hebben de banken een kleine 500 miljard opgehaald (zie ook blog/preptalk: Wanneer laten we de banken eens vallen?) en ik heb al signalen gehoord dat ze nu wel eens richting de 1.000 miljard gaan ophalen. Bloomberg is voorzichtiger, maar heeft alsnog een indicatie van 470 miljard euro (629 miljard dollar): http://www.bloomberg.com/news/2012-02-24/banks-in-europe-likely-to-tap-ecb-for-629-billion-cash-in-boost-for-bonds.html

Hoe lang blijven we dit nog accepteren? Wat kunnen we er tegen doen? Of moeten we hier blij mee zijn, in het kader van uitstel van de SHTF ...

Link naar reactie

• Admin
Hoe lang blijven we dit nog accepteren? Wat kunnen we er tegen doen? Of moeten we hier blij mee zijn, in het kader van uitstel van de SHTF ...

Bijna niemand weet dit en als bevolking worden we natuurlijk ook niet echt geinformeerd over dit soort dingen en is zo ver van "de man met de pet" zijn bed dat acceptatie of er iets tegen doen ongetwijfeld marginaal zal zijn.

In het kader van uitstel van de SHTF ben ik persoonlijk nog wel blij mee. Ik voel mij nu nog niet echt klaar ervoor en de laatste maand zo veel gezien hier op het forum dat ik mij nog in veel dingen verder moet gaan verdiepen (onderzoeken) en mij beter moet voorbereiden.

Link naar reactie

• 1 month later...

@ Ecoprepper

'Europa gaat anders om met problemen dan Amerika. Europa drukt niet eindeloos bij, de VS doen dat wel. Geen land houdt dat vol, zeker omdat de schuldenberg zo enorm is en blijft groeien. In die zin lijkt het waarschijnlijker dat de Dollar in de problemen komt.

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Wat dacht je dat het ESM op dit moment aan het doen is? Die drukken er ook honderden miljarden bij onder het mom van reddingsoperaties. Geld dat ook gewoon uit het niets wordt gecreëerd.

Het zou me ten zeerste verbazen als wij binnen niet al te korte tijd naast vermindering van het besteedbaar inkomen door alle noodzakelijke bezuinigingen om Griekenland & Co op de been te houden ook nog eens te maken krijgen met een behoorlijke inflatie door al die extra euro's die in het systeem gepompt zijn.

Link naar reactie

Kom een mooi filmpje tegen over QE (quantitative easing), het bijdrukken van dollars door de Fed. Dus de Amerikaanse tegenhanger van het LTRO (Long term refinancing operation) programma van de ECB. Samen goed voor resp. 2.500 miljard dollar en 1.000 miljard euro aan nepgeld, ehh fiatgeld.

Quantitative Easing For Dummies

Zie ook http://preppers.nl/2012/01/wanneer-laten-we-de-banken-eens-vallen/ over dit onderwerp.

Link naar reactie

• 3 weeks later...

In een ingezonden brief in de Financial Times uit mega-investeerder George Soros zijn toenemende zorg over de Eurocrisis.

"De eurocrisis heeft de verkeerde afslag genomen", schrijft Soros.

"De ECB heeft een credit crunch weten te verkomen door LTRO, en ja, dat heeft geleid tot een rally op de financiële markten. Maar dat verhult alleen maar dat de onderliggende fundamenten verder zijn verzwakt. Dat zal echter spoedig duidelijk worden."

Bron: IEXprofs

Lees het wat uitgebreider (Nederlands) op http://www.iexprofs.nl/Column/Nieuws/74484/Soros-eurocrisis-nog-dodelijker.aspx of (Engels) op http://www.businessinsider.com/george-soros-euro-crisis-less-volatile-more-lethal-phase-2012-4

Link naar reactie

Ik denk dat het er voor al van afhangt hoe je de val van de euro ziet.

In de ruimste zin: wanneer er 1 land de eurozone verlaat.

In de krapste zin: wanneer we weer allemaal naar de oude munten teruggaan.

In de ruimste zin zie ik de euro nog dit jaar in de zware problemen. In de krapste zin geloof ik dat de euro de USD zal overleven.

Het meest waarschijnlijke scenario is dat een paar zwakke landen uit de euro stappen. Spanje voorop. Mogelijk dit jaar al (zie ook dit stukje van Gonzalo Lira: http://gonzalolira.blogspot.com/2012/04/spain-will-exit-eurozone-firstthis-year.html?utm_source=BP_recent )

Link naar reactie

• 3 years later...

De Correspondent komt vanmorgen met een prachtig verhaal over het geldsysteem van de mensen op het kleine eilandje Yap in de Stille Oceaan. Er wordt een briljante vergelijking gemaakkt tussen de steenhandel van de Yappen en de geldcreatie van het Westen:

https://decorrespondent.nl/2978/Wie-begrijpt-hoe-ons-geld-werkt-komt-morgen-in-opstand/388278706794-7095aeea

• Leuk 2
Link naar reactie

• 2 weeks later...

Koersdoel Euro omlaag naar $0,80

13 MAART 2015 IN GOUD

Koersdoel Euro is vandaag verlaagd naar $0,80 door Goldman Sachs. De Euro is in een jaar tijd 24,4% gedaald ten opzichte van de Dollar. Dit zijn enorme bewegingen in de wisselkoersen van veel verhandelde valuta’s. Beleggers die in de AEX hebben belegd het afgelopen jaar kijken terug op een rendement van 28,7%. Maar wanneer het negatieve effect van de wisselkoers wordt meegenomen dan blijft er een schamele 4,3% over. De goudprijs is in dat zelfde jaar in Euro met 9,6% gestegen waarmee goud het ruim twee maal zo goed deed als de AEX.

Terug naar Goldman Sachs. De bank verlaagde begin januari het koersdoel Euro naar 1,0 versus de Dollar. Vandaag deed Goldman Sachs een bijstelling in het koersdoel. Binnen een jaar ziet de bank de Euro naar pariteit gaan versus de Dollar. Aan het einde van 2017 hanteert Goldman Sachs zelf een koersdoel voor de Euro van $0,80. Daarmee heeft Goldman Sachs het laagste koersdoel van alle grote financiële instellingen. ING stond eind vorig jaar boven aan de lijst van banken met het laagste koersdoel maar Goldman Sachs gaat nu een stap verder. Mocht de verwachting uitkomen dan verliest de Euro binnen 3 jaar nog eens 24% van haar waarde.

Link naar reactie

'Ik zou echter nog verder willen gaan. Het huidige monetaire systeem dat we kennen: creatie van geld dmv ongedekte schuld creëren op je balans is niet voldoende. Een ongedekte munt heeft nog nooit standgehouden. Default percentage 100%..

Het aflossen van schuld gebeurd grote deels dmv. harde assets.. Kunt u uw hypotheek niet meer betalen dan is uw onderpand (lees huis) het bezit van de bank. De bank heeft echter in eerste instantie het geld aan u uitgeleend dmv de money multiplier (google anders even)..

Samengevat: De bank moet van elke deposito of aantrekking van kapitaal 10% reserveren (reserve ratio) de overige 90% kan men dus doorlenen(creëren van geld).. Van dat bedrag moet kan men weer 10% reserven enz enz. De money multiplier komt dan op 10.. Van 1000 euro kunnen financiële instellingen zo 10.000 euro creëren . Gevolg is inflatie etc.etc...

Wist u dat in tijden van de Gouden standaard & Bretton Wood systeem er nauwelijks inflatie of deflatie was? Groei kon inderdaad niet zo snel gerealiseerd worden als tegenwoordig (lees aandelenbeurzen die +10% per jaar maken)..

Geld = schuld, en uiteindelijk vallen er steeds meer mensen in deze schuldenorkaan. Goud en zilver zijn betaalmiddelen die alle eigenschappen van geld bezitten en daarnaast nog een store of value bevatten.. Koopkracht wordt niet minder, dit in tegenstelling tot de dollar! (1900-2015 enorm koopkracht verlies)."

En dan staan onze politieke kopstukken met een lachend gezicht nog te melden dat we op koers zijn. Ja we zijn op koers met verder nivileren naar het niveau van grote armoede en sociale excessen.

• Leuk 1
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...