Ga naar inhoud
GENEGEERD

Opwindbare verlichting


eva1986

Aanbevolen berichten

Ik heb een knijpkat in de auto liggen, en in de meterkast hangen.

 

Om waxinelichtjes te sparen voor koken etc. ben ik aan het kijken naar een opwindbare lamp om neer te zetten. Op kampeergoed.nl vind ik er een voor nog geen €20,- solar, opwinden en 220 voor in de auto, in geval van nood zelfs je telefoon ermee opladen... Het klinkt te mooi om waar te zijn...

 

Goedkoop is duurkoop toch? Iemand ervaring met dit soort verlichting?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik ben ook erg benieuwd naar de mogelijkheden van dynamo's. Deze zijn imo in Nederland een stuk betrouwbaarder dan zonne-energie. Ik vond op internet de POWERplus Cougar/Gazelle. Ik heb vrij weinig kaas gegeten van elektronica, maar als ik het goed begrijp kun je hier dus vrijwel alle apparaten op aansluiten? Ik denk dat een product als dit in combinatie met een goede batterijoplader best veel mogelijkheden biedt.

 

Het is overigens niet zo'n feest, want voor een volle accu moet je 9 uur trappen, maar als noodvoorziening lijkt het me vooralsnog ideaal. Zijn er mensen in de zaal die hier meer verstand van hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@eva1986, Knijpkat is als backup wel redelijk betrouwbaar. heb er een van 20 jaar oud bij de meterkast hangen. Nadeel maakt lawaai en werkt alleen als aangedreven. De opwindbare zaklampen heb ik er 3 van(gehad) probleem daarvan is de kwaliteit van de oplaadbare batterij. Na 2-3 jaar is die zodanig slecht, tenminste bij de modellen die ik heb gekocht,Outdorado, Dehcatlon en xenos, dat er na een minuut zwengelen nog maar voor 5 a 10 minuten aan licht inzit, en idd de lichtopbrengst is laag.

Daarom de overstap gemaakt naar Led zaklampen met eneloop(ready to use) oplaadbare batterijen en een goede oplader. Nu nog een manier vinden de oplader te laten werken op een zonnepaneeltje.

Ik probeer erop te letten dat alles werkt op AA batterijen

@Vault 101, interessante oplossing, Misschien iets om deze winter mee te gaan puzzelen, heb een Tacx die ik misschien aan een dynamo kan koppelen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog even wat opgezocht en zelf energie opwekken d.m.v. een dynamo schijnt niet heel efficiënt te zijn, maar als noodoplossing om je telefoon/batterijen op te laden is het wel bruikbaar. Het grote nadeel is alleen dat de accu niet oneindig lang meegaat, waardoor het uiteindelijk een keer ophoudt.

 

Ik las trouwens ook een review over de Cougar/Gazelle van iemand die er wat minder over te spreken was. Hij zei dat je voor een volle accu langer dan 9 uur moet trappen. Echt jammer dat alle alternatieve energie voorzieningen zo prijzig zijn.

 

Als je zelf kunt zorgen voor wat elektriciteit heb je zoveel meer mogelijkheden tijdens een SHTF, tenzij er een EMP is natuurlijk. :rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een knijpkatje van de action in de auto, als ik me niet vergis €2- (of nog minder...) en die doen het aardig, maar ja... Voor een ongelukje onderweg... Of hij het ook volhoudt bij iets frequenter gebruik?

 

Al in een andere post genoemd... Bij mij brak het hendeltje vrij snel af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een knijpkat in de auto liggen, en in de meterkast hangen.

 

Om waxinelichtjes te sparen voor koken etc. ben ik aan het kijken naar een opwindbare lamp om neer te zetten. Op kampeergoed.nl vind ik er een voor nog geen €20,- solar, opwinden en 220 voor in de auto, in geval van nood zelfs je telefoon ermee opladen... Het klinkt te mooi om waar te zijn...

 

Goedkoop is duurkoop toch? Iemand ervaring met dit soort verlichting?

 

Zie http://preppers.nl/forum/threads/350-Verlichting

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eén van de betere zijn de Freeplay opwindbare zaklampen.

 

Je hebt het Sherpa model, en ik zag dat er ook een Jonta model is.

Het summum voor de prepper is het Freeplay Light Center, 3 zaklampen die in een laadstation zitten, hangt wel een prijskaartje aan vast van +- 150€

30 Seconden op de Sherpa draaien heeft ongeveer 5 minuten licht, ze bevatten een oplaadbare Ni-MH.

Mijn modellen zijn nog met een Xenon lamp maar je hebt ze tegenwoordig al met Leds.

 

http://www.freeplayenergy.com/

 

Ik heb als opwindbare radio de Freeplay Ranger, heel tevreden over maar blijkbaar ben ik een oud aan het worden want die is ook al niet meer in produktie, is nu de companinon radio.

Vergeet ook niet te kijken naarde 12V freecharger!

 

freeplay.jpg.65b16e7a54abf1c8fcafd4fb10587b69.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb deze en deze voor de kinderen. Zo leren ze omgaan met energie en als ze deze per ongeluk een nachtje laten branden moet ik niet direct batterijen gaan kopen. Niet alleen het lampje brand maar ook het neusje. Het uiterlijk doet er niet veel aan toe als het om preppen gaat maar is wel handig om de kinderen er bij te betrekken.

Er zijn trouwens ook kinderradio's op dynamo die ook je gsm opladen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eén van de betere zijn de Freeplay opwindbare zaklampen.

 

Je hebt het Sherpa model, en ik zag dat er ook een Jonta model is.

Het summum voor de prepper is het Freeplay Light Center, 3 zaklampen die in een laadstation zitten, hangt wel een prijskaartje aan vast van +- 150€

30 Seconden op de Sherpa draaien heeft ongeveer 5 minuten licht, ze bevatten een oplaadbare Ni-MH.

Mijn modellen zijn nog met een Xenon lamp maar je hebt ze tegenwoordig al met Leds.

 

http://www.freeplayenergy.com/

 

Ik heb als opwindbare radio de Freeplay Ranger, heel tevreden over maar blijkbaar ben ik een oud aan het worden want die is ook al niet meer in produktie, is nu de companinon radio.

Vergeet ook niet te kijken naarde 12V freecharger!

 

freeplay.jpg.65b16e7a54abf1c8fcafd4fb10587b69.jpg

 

Haha die companion radio is bijna een exacte kopie van mijn éton microlink 160! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een merkloze Chinese (?) opwindbare lamp gekocht bij een elektronikazaak. Voor 12,95, met aan de ene kant een tafellamp en aan de andere kant een zaklamp. Vijf ledjes aan elke kant. 1 minuut opwinden zou een half uur licht geven; nou, dat valt wel flink tegen. Na een minuut of 15 is het weer zwengelen geblazen om nog een beetje te blijven zien. De lichtopbrengst van de zaklamp is nog wel redelijk, die van de tafellamp beslist niet. Het is net genoeg om een kamer van 25 vierkante meter zo te verlichten dat je niet struikelt over de meubels. Desondanks een handig ding: simpel, veilig en in nood erg handig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...