Ga naar inhoud
GENEGEERD

NL-Wetgeving mbt SHTF en preppen etc.

rescue
 Share

Recommended Posts

Ik had ooit al eens wat opgezocht over wat de wetgeving in Nederland is rond preppen. Ik vond daar op deze site nog niet veel over.. behalve veel over de wapenwetgeving. Er zijn denk ik een paar andere wetten die ook van invloed zijn bij SHTF situaties.

Bij grote rampen en andere situaties waarbij de nood-toestand word ingeroepen zijn er wetgevingen die de overheid mogelijk maakt om een aantal primaire zaken in de lucht te houden, en nood hulp te geven.

Bij mijn weten, zijn er in Nederland geen wetten op hamsteren, voorraden aanleggen. Op de wapenwet na, zijn er geen echte beperkingen om je voorbereiden op rampen.

Tijdens een ramp, of oorlogsituatie, kan de minister raad de Coördinatiewet uitzonderingstoestanden inroepen, waarin een aantal zaken geregeld zijn en diverse noodwetten en sommige artikelen in vele bestaande wetteksten in eens actief kunnen worden.

In de onderstaande link, vind je verwijzingen naar de diverse wetsteksten .

Wettekst : Coördinatiewet uitzonderingstoestanden

Noodwetgeving (Min. van Defensie)

Wettekst : Hamsterwet

Gezien de formulering van de wettekst, gaat en over nieuw te ontvangen, te verkrijgen of af te leveren producten in een bepaalde tijdspannen, dus het gaat niet over voorraden die je als particulier op voorraad had, voor de tijd dat de wet van kracht is geworden. Maar over de tijd daarna.

Daarnaast moet je altijd in je achterhoofd houden, dat als jij grote voorraden hebt, dat anderen daar graag gebruik van maken.. Of dat de overheid is, of je buren, of anderen, betekend dat je lowprofile moet blijven.. en voorraden niet een locatie te hebben, maar deze misschien te verdelen over meerdere uitwijklocaties.

De meest voorkomende overheids maatregel rond SHTF, is dat mensen verplicht worden te evacueren naar andere gebieden. (dat is in Nederland al meerdere malen voorgekomen.) Nu is dat maar deels te handhaven. zie de Wet verplaatsing bevolking

• Leuk 1
Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

ben benieuwd hoe dit word aangepakt/behandeld voor burgers die in de dienstverlenende sector werken..zoals zieken/verpleeghuizen, politie, brandweer etc..

maar je hebt een paar mooie links getopicd rescue..thx

ik was al op zoek naar het grondwet artikel dat de overheid zijn burgerbevolking ten allertijden dient te beschermen

Link naar reactie

Volgens mij kan je niet gedwongen worden

Evacuatie is een zeer zwaar middel dat niet zonder reden wordt gebruikt. Ik denk dat er weinig keus is; zelfs als het niet wettelijk verplicht is. Bij evacuaties denk ik aan overstromingen, problemen met een kerncentrale, trein met chemische stoffen die ontspoort is, etc. Het is dan uit eigenbelang om te vertrekken.

Link naar reactie

ben benieuwd hoe dit word aangepakt/behandeld voor burgers die in de dienstverlenende sector werken..zoals zieken/verpleeghuizen, politie, brandweer etc..

maar je hebt een paar mooie links getopicd rescue..thx

ik was al op zoek naar het grondwet artikel dat de overheid zijn burgerbevolking ten allertijden dient te beschermen

Beschermen is een rekbaar begrip.

Evacuatie is ook bescherming. Bescherming is vaak ook onmogelijk. Hoe kan de overheid jou bv beschermen tegen een overstroming? Evacuatie. Ja je kunt natuurlijk stellen dat ze betere dijken e.d. moeten maken maar dat soort discussies voer je niet als het water je huis binnenstroomt :-)

Link naar reactie

Gast Dick Berts
Ik was al op zoek naar het grondwet artikel dat de overheid zijn burgerbevolking ten allertijden dient te beschermen

Enige tijd geleden verzocht de NRC haar lezers om een plechtige preambule (aanhef) voor onze Grondwet te verzinnen. Hierbij mijn reactie;

Voorgestelde preambule: “Wie dit leest is gek”. Motivering: De Grondwet is de meest waardeloze en hypocriete wet die Nederland kent. Hij heeft geen rechtstreekse werking en we kennen geen constitutioneel hof dat de wetten aan de Grondwet kan toetsen.

Link naar reactie

Beschermen is een rekbaar begrip.

Evacuatie is ook bescherming. Bescherming is vaak ook onmogelijk. Hoe kan de overheid jou bv beschermen tegen een overstroming? Evacuatie. Ja je kunt natuurlijk stellen dat ze betere dijken e.d. moeten maken maar dat soort discussies voer je niet als het water je huis binnenstroomt :-)

Ik voer helemaal geen discussie als het water mijn huis binnenstroomt mijn beste cityprepper, maar ik was opzoek naar "schuilkelders" in de regio zuid holland voor de groep zuid holland..Maar naar enig digitaal speurwerk door groepsgenoten en mijzelf zijn we er achter gekomen, dat we zijn aangewezen op ondergrondse parkeer garages,metrostations, kelders van grote gebouwen tot tunnels en meer van dat soort onderkomens..woon je nou in een stad tot 100.000 inwoners dan kan zo'n evacuatie redelijk georganiseerd verlopen..maar woon je in de grote stad +500.000 burgers..dan denk ik dat dit voor wat redelijke problemen gaat zorgen...zodoende mijn opmerking ; ik was al op zoek naar het grondwet artikel dat de overheid zijn burgerbevolking ten allertijden dient te beschermen..

greetz van hier

Link naar reactie

En wat als ik zou besluiten dat ik niet weg wil?

Dan blijf je lekker waar je zit, 'ze' gaan vast niet elke kamer in elk gebouw doorzoeken. Te weinig tijd voor. Je hoeft natuurlijk niet te verwachten dat men jou komt redden mocht je van gedachten veranderen.

• Leuk 1
Link naar reactie

Enige tijd geleden verzocht de NRC haar lezers om een plechtige preambule (aanhef) voor onze Grondwet te verzinnen. Hierbij mijn reactie;

Voorgestelde preambule: “Wie dit leest is gek”. Motivering: De Grondwet is de meest waardeloze en hypocriete wet die Nederland kent. Hij heeft geen rechtstreekse werking en we kennen geen constitutioneel hof dat de wetten aan de Grondwet kan toetsen.

Dick ,

Blijkbaar heb jij voldoende staatkennis, en ben je voldoende juridisch geschoold, om dit zo te poneren..

Primair is dat de taak van de tweede en eerste kamer. Eerder word er geen wet aangenomen.. Daarnaast kan elke rechtbank in Nederland kan elke onderliggende wet, toetsen aan de grondwet.

Niet alleen procedureel, maar ook inhoudelijk. en daarnaast heeft het Hof in de Haag bijzondere bevoegdheden. Daarnaast is er nog de Hoge Raad der Nederlanden. en dat kan je zien als een "het constitutionele hof van Nederland ".

http://www.st-ab.nl/wetgrondwet.htm

http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_Grondwet

Verder google maar eens..

Op de vraag, is Evacueren verplicht.

Ja, kan verplicht gesteld worden, echter word na lichte drang, en overtuiging, niet worden afgedwongen.. wel geheel op je eigen risico.. (Niet achteraf zeuren over aanvullende persoonlijke schade,)

Bron : Lees de bovenstaande wetteksten uit de eerste bericht maar na..

Link naar reactie

• 1 month later...
Op de vraag, is Evacueren verplicht.

Ja, kan verplicht gesteld worden, echter word na lichte drang, en overtuiging, niet worden afgedwongen.. wel geheel op je eigen risico.. (Niet achteraf zeuren over aanvullende persoonlijke schade,)

Bron : Lees de bovenstaande wetteksten uit de eerste bericht maar na..

Vergeet even niet de noodverordening van artikel 176

Dit betekent concreet dat men een gebied kan evacueren en mensen kan verplichten zich van de openbare weg of locatie te verwijderen naar een plek buiten het gebied, maar mensen niet kan verplichten hun huis te verlaten. Een (indvidueel) evacuatiebevel (obv noodbevel) behoort daarmee niet tot de mogelijkheden, omdat dit het woonrecht van burgers uit artikel 10 Grondwet aantast.

In dergelijke gevallen (stel nou "de staat" wilt jou WEL uit je huis hebben) biedt de Wet verplaatsing bevolking wel voldoende mogelijkheden.

Dus hup, naar het sportveld, en plaats nemen achter het hekje....bij de rest van het vee.

De Nederlandse wet is zo fijn, en zo mooi dat hij in zichzelf oplossingen bied om mensen hoe dan ook te ontzetten.

Mijn 2-cent: Indien ze aankloppen in een shtf situatie, en jij echt niet uit je huis wilt, vooral niet reageren en wachten tot het rustig wordt.

Link naar reactie

Haha, veel succes om dat hard te maken.

Men zal het tegendeel beweren.

men kan zoveel beweren.. (En dat noemt men lichte drang) Er zijn al ooit grote evacuaties geweest.. en er zijn genoeg mensen die er geen gehoor aan hebben gegeven, en gewoon ook blijven zitten waar ze zitten, en de politie, en defensie personeel is daar zelfs van op de hoogte en boden zelfs bijstand aan de bewoners die achterbleven.

Link naar reactie

Gast Dick Berts

Er bestaat in Nederland zeer vergaande noodwetgeving. Als ik tijd en zin heb, dan zal ik daar nog een keer wat verbluffende staaltjes van op deze site zetten. Veel belangrijker is, dat preppers in grote lijnen begrijpen wat het staatsnoodrecht inhoudt.

We hebben op deze site al heel vaak gesproken over overmacht in het strafrecht. Heel kort door de bocht betekent dat, wanneer je een strafbaar feit onder zulke bijzondere omstandigheden pleegt, dat je in redelijkheid nauwelijks een verwijt te maken valt, dan ga je vrijuit. Voorbeeld; je haalt na een shtf een brood uit een supermarkt, omdat je kind dreigt te verhongeren. Je trapt de deur van je buurman in bij brand (normaal gesproken vernieling) omdat je hem wilt redden.

Nou ga ik met een mega sprong weer terug naar de overheid. In een rechtstaat is de overheid op gelijke wijze aan het recht onderworpen als haar burgers. Stel dat het kabinet tijdens een mega shtf maatregelen neemt, die wel noodzakelijk zijn, maar waar ze niet de wettelijke bevoegdheid voor heeft. Jij lijdt daardoor schade. Na afloop van de shtf begin je een procedure tegen de staat om die schade te verhalen. De overheid zal zich daarbij op staatsnoodrecht, een soort overmacht dus, beroepen. Alle kans dat de rechter dit beroep van de staat zal honoreren.

Korte samenvatting: Bij een SHTF mag de overheid alles doen dat in het redelijke noodzakelijk is, zelfs als zij daarvoor niet de formele bevoegdheid heeft.

Disclaimer: Deze post dient om een uiterst ingewikkeld gebied van het recht voor een grote groep mensen begrijpelijk te maken. Juridisch valt er hier en daar wel wat af te dingen op mijn verhaal. Maak ik mijn verhaal 100% juridisch kloppend, dan is het weer niet te begrijpen. Jullie zullen het dus moeten doen met een verhaal dat voor 95% klopt.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...