Ga naar inhoud
GENEGEERD

Wat is jouw plan voor financiële weerbaarheid?

rescue
 Share

Recommended Posts

Als je schulden hebt, moet je die inlossen. Het word helemaal spannend als je een top hypotheek hebt.

Als je vertrouwt op een spaarrekening bij de bank, moet je eens kijken wat er gebeurt als een bank omvalt.

Kortom, schulden hebben of geld ergens in bewaring geven, maakt je kwetsbaar. Dat zelfde geldt ook voor goud en zilver ergens opslaan.

Dus mijn vraag, hoe zorg je dat je financieel niet erg kwetsbaar bent en wat is jouw plan om je weerbaarheid te vergoten?

• Leuk 1
Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Is al veel over geschreven, maar ik snap dat eea niet snel te vinden is.

Mijn insteek is: behoor niet tot de zwakste groep.

Als heel de economie instort en niemand kan zijn hypotheek aflossen wordt niet iedereen op straat gezet, wel de eerste duizenden slachtoffers, dus zorg dat je daar niet bij hoort. hoe ? Niet maximaal lenen, zorg dat je ook zonder werk maanden je hypotheek kunt aflossen (ja ouderwets sparen bv.)

Zorg dat je snel in je vaste kosten kunt snijden, zorg dat je cash hebt, heb je dat op orde dan spreiden cash, zilver enz.

Als je voedsel hebt geprept kun je daar dus maanden op leven, weer kosten minder.

Heb jij een water filter dan kun je het schone water dmv ruilhandel omzetten in .....

Als je een tophypotheek hebt, dan moet je je afvragen of je daar nu wat aan wilt doen, je zult keuzes moeten maken, als je dat nu niet doet en het gaat fout dan zal iemand anders de keuzes voor je gaan maken....

Zekerheid krijg je niet, sterker de onzekerheid kan mijn inziens alleen extreem toenemen, daarom zijn er preppers en is dit forum er.

Ik vermoed dat je dit zelf ook kon verzinnen? Dus is eigenlijk niet de vraag ga je preppen of blijf je meelopen met de grote kudde?

Die grote kudde kan natuurlijk ook best gelijk krijgen en zal er geen grote verandering komen, kunnen ze ons mooi voor sukkels uit blijven maken!

Als het allemaal heel makkelijk zou zijn zou het ook maar saai zijn niet?

Prep ze?

Kans

• Leuk 1
Link naar reactie

Kijk eens op deze link bufferberekenaar dat is denk ik echt een minimum om op te koersen.

Maak het ook niet te gek, ook eten in de kas is belangrijk.

En dan wellicht de belangrijkste tip die ik iedereen mee wil geven: Print je afschriften iedere maand! Tegenwoordig krijgt niemand ze meer in de bus, alleen ALS er ooit iets bij je bank gebeurt, dan zijn ze véél gegevens kwijt (deze tip komt van een ex-medewerker van de rabo). Zorg dat je dus nog bewijzen hebt van je spaarrekening!

Link naar reactie

zoals in de vorige posts al beschreven probeer ik mijn dingen op orde te hebben. Min mogelijk op de bank zowel credit als debit. Cash, silveren munten, goud op kreatief verzonnen oorden weggelegd. En spul dat ik denk nodig te hebben.

Het probleem waar ik persoonlijk altijd wel mee worstel, en Kans beschrijft dat, is de twijfel en het vertrouwen in uw eigen gevoel over de toekomst, ga ik nu echt voor het preppen of denk ik dat het wel goed komt. Het zijn vaak twee werelden waar ik in zit (btw ben psychisch wel redelijk inorde hoor:confused:), de brainwash goed weer show van de MSM, kollegas en kenissen, die geen flauw benul hebben van wat er speelt. Of mijn eigen intuitie met ondersteuning van dit forum bvb.

Link naar reactie

ik zet mijn kinderbijslag nu weg in zilver *heb 16 jaar ingelegd studiefonds * die komt volgend jaar vrij

dus voor mijn kind geen leensteeles gedoe* inleg kinderbeslag van 1 kind*

en over 5 jaar komt de tweede studiefonds vrij *deze heb ik 12 jaar kinderbeslag in gelegd

vanaf nu gaan wij het aflosbaar deel dus aflossen *hypotheek loopt nog 4 jaar*

want de spelregels zullen veranderen

contanten thuis altijd ook geld op bank

mijn voorraad op voorraad houden

jolanda

Link naar reactie

Is al veel over geschreven, maar ik snap dat eea niet snel te vinden is.

Als je een tophypotheek hebt, dan moet je je afvragen of je daar nu wat aan wilt doen, je zult keuzes moeten maken, als je dat nu niet doet en het gaat fout dan zal iemand anders de keuzes voor je gaan maken....

Even dit item bij de kop nemen.

Als je nu een top-hypotheek hebt, met een hoge maandlast.. dan moet je misschien er aan denken, gewoon je huis te verkopen met verlies, en dan drie jaar de WSNP in. In goedkoop huurhuisje gaan zitten.. Dat is nog altijd beter, dan je door de bank in een hoek laten zetten..

Als de economie over drie jaar weer aantrekt, heb je een gezonde basis, om weer vanaf te starten.

Link naar reactie

Kijk eens op deze link bufferberekenaar dat is denk ik echt een minimum om op te koersen.

Maak het ook niet te gek, ook eten in de kas is belangrijk.

En dan wellicht de belangrijkste tip die ik iedereen mee wil geven: Print je afschriften iedere maand! Tegenwoordig krijgt niemand ze meer in de bus, alleen ALS er ooit iets bij je bank gebeurt, dan zijn ze véél gegevens kwijt (deze tip komt van een ex-medewerker van de rabo). Zorg dat je dus nog bewijzen hebt van je spaarrekening!

vele zullen deze buffer niet halen

jol

Link naar reactie

Dat ben ik toch niet helemaal met je eens rescue.

Zo makkelijk gaat het allemaal niet in praktijk. Ten eerste zal de bank beslag kunnen leggen op je spaargeld, spullen en inkomen als je de restschuld niet op tijd afbetaald. Dan heb je dus helemaal niks meer.

Ik ken de verhalen wel, van mensen die denken dat de WSNP zo makkelijk is, jarenlang "living la vida loca" en wat geld onder het matras en dan de WSNP in. Misschien dat sommige mensen het voor elkaar hebben gekregen in het verleden maar dat feest is echt afgelopen.

Je komt niet zomaar in de WSNP, zeker niet nu de gemeenten de taak van schuldhulpverlening bij wet op zich hebben moeten nemen (schuldhulpverlening door commerciele partijen is bij wet verboden). Door capaciteitstekorten, is het nu nog moeilijker om in de WSNP te komen.

Ik heb al diverse malen gehoord dat men ook kijkt naar het niveau van mensen. Mensen met een lager niveau niet meer wil helpen, kost te veel tijd. Mensen met hoger niveau moeten het zelf maar oplossen.

Daarnaast moet je ook niet te licht over de WSNP denken, je kijgt vaak niet veel leefgeld. Ik weet van mensen die maar 10 of 20 euro per week hebben voor de boodschappen met een gezin met 2 kinderen in de groei. Voedselbank hoef je ook de eerste maanden niet op te rekenen, die hebben enorme wachtlijsten.

En hoe ga je trouwens iets goedkoops huren? De wachtlijsten daarvoor zijn vaak jarenlang.

Misschien kun je kijken met je hypotheek profiteur err... pardon... ik bedoel hypotheek adviseur of je (tijdelijk) minder kunt aflossen. Als je spaargeld hebt, kun je laten berekenen hoeveel voordeel het oplevert om extra af te lossen.

Ik las laatst een bericht dat er nu wel mogelijkheden komen (zijn?) om een restschuld mee te nemen als je een andere woning koopt. Weet ik even niet het fijne van maar als dat zo is, zou je ook nog kunnen proberen je huis te verkopen en een goedkoper huis te kopen.

P.S. Je krijgt als je schulden niet op tijd hebt betaald een vet kruisje achter je naam bij het BKR. Dat blijft nog jaren staan, veel langer dan die drie jaar. Dat wil dus zeggen dat je wel zo'n 8 jaar niets kunt lenen, geen creditcard, geen voordelig abbonement voor je mobiel (ach, neem toch prepaid), geen hypotheek, niet rood kunnen staan... etc.

Link naar reactie

Jammer hè... Wij wel, gelukkig... En wij komen vanuit niks... zonder hoge diploma's, dus ik denk vele dit wel kúnnen halen, maar prioriteiten gewoon anders leggen.

heb het nou over of tegen mij ?

en als ik het niet zal hebben dan vindt jij dat lachen ?

ik vindt het juist trieste dat vele mensen in de problemen aan komen

en in 2014 raken vele dakloos *daar zal ik nooit om lachen*

maar een buffer van 12000 vindt ik heel veel geld

of ik het heb of niet

jol

Link naar reactie

Ik denk dat ik niets doe aan mijn huidige hypotheek kwestie. Aflossen zoals het nu gaat, gaat nog prima. Kan ernaast prima mijn dingen doen die ik al jaren maak. En als SHTF komt, ben ik weg, mogen ze doen wat ze willen als alles weer op orde komt. Dan pakken ze me huis maar af, begin dan gewoon weer helemaal opnieuw.

Voordat ik die hypotheek aanvaarde, deed ik nog helemaal niets met preppen, kende het woord geeneens en was me nergens iets van bewust dat de wereld naar de verdoemenis zou kunnen gaan waarin deze langzaamaan steeds dieper in geraakt. Als ik had geweten.... Dan had ik.... Ja precies, dus dat! :)

Link naar reactie

Nee hoor hobbyboerin, jij zegt dat veel mensen het niet halen... Ik zeg dat ik dat jammer vind. En ook dat ik denk dat sommige het zouden kunnen, maar dan wellicht wel hun prioriteiten moeten verleggen. Ik kan niet in jullie huishoudboekje kijken, dus daar zal ik nooit wat over beweren!

Ik wil maar zeggen dat wij, zonder gekkigheid, wel de buffer hebben die nibud adviseert. (voor ons trouwens €7500,-) Maar, daar moet ik wel bijzeggen, wij hebben (nog) geen kinderen, ik werk full-time voor de baas, vriendlief voor zichzelf (ook een reden voor extra buffer voor ons) part-time. Maar wij hebben wel met het kopen van ons huis goed gekeken dat we niet zo snel in de problemen zouden komen.

Ik zie mensen in mijn omgeving die nieuwe auto's met van die 50-50 deals kopen, iedere nieuwe i-phone op zak moeten hebben, en 8 paar merkschoenen hebben (waarvan er niet één lekker loopt ;) ), en dan geen buffer hebben, tja...

Ik wil niemand beledigen, zeer zeker niet! Dus pak het ajb niet verkeerd op allemaal!

Link naar reactie

Ja, ik ben 26 ;)

Heb van mijn 11 tot mijn 16 gezien hoe mijn ouders zich in door een schuldsanering worstelde door een faillissement van hun boerenbedrijf. Dus ik ken beide zijden van de medaille, helaas. Maar ook daardoor heb ik geleerd... Een slimme meid, is op haar toekomst voorbereidt! Begrijp me niet verkeerd, ik heb ook wel eens een roodstand op mn betaalrekening gehad omdat ik nog een keer op vakantie wilde in hetzelfde jaar, maar sinds ik samen ben met mijn vriend, en zeker sinds we ons huis kochten, zijn we ons gaan voorbereiden op financieel mindere tijden. Van februari tot september dit jaar heb ik zonder werk gezeten, en mijn vriend van januari tot augustus geen opdrachten... Maar doordat we heel bewust sparen hebben we alle rekeningen kunnen betalen, en is er zelfs nog spaargeld over!

(ik zal mijn ouders het compliment overbrengen! ;) )

Link naar reactie

Ja, ik ben 26 ;)

Heb van mijn 11 tot mijn 16 gezien hoe mijn ouders zich in door een schuldsanering worstelde door een faillissement van hun boerenbedrijf. Dus ik ken beide zijden van de medaille, helaas. Maar ook daardoor heb ik geleerd... Een slimme meid, is op haar toekomst voorbereidt! Begrijp me niet verkeerd, ik heb ook wel eens een roodstand op mn betaalrekening gehad omdat ik nog een keer op vakantie wilde in hetzelfde jaar, maar sinds ik samen ben met mijn vriend, en zeker sinds we ons huis kochten, zijn we ons gaan voorbereiden op financieel mindere tijden. Van februari tot september dit jaar heb ik zonder werk gezeten, en mijn vriend van januari tot augustus geen opdrachten... Maar doordat we heel bewust sparen hebben we alle rekeningen kunnen betalen, en is er zelfs nog spaargeld over!

(ik zal mijn ouders het compliment overbrengen! ;) )

wij hebben ons boeren bedrijf landbouw verkocht 12 jaar geleden aan de overheid *land voor moeras*

jou ouders zijn toen zeker slachtoffer van mond/klauw of varkenspest gedoe *ik had toen rouwdoeken op dam palen gestrikt *

Wat een gemeen spel is daar gespeeld

wij waren blij met het aanbod van akkerbouw *te klein* naar hobby op kosten van overheid

jol

Link naar reactie

Glastuinbouw... dus gewoon moordprijzen op de veiling helaas... Maar desalniettemin wel alle spaargeld en toekomstperspectieven de goot in.

Nu hebben ze weer een aardig huis met kas voor de hobby teelt en wat kippen en kalkoenen, en ik heb de groene vingers geërft... ;)

ook daar vallen al 20 jaar klappen ook op klazinaveen

kalkoenen maken meer lawaai dan landeenden :rolleyes:

mooi dat ouders weer prettig wonen

boer/tuinier/vee/land dat zijn de top slaven voor bank en markt

en ik weet hoe dat voelt met de rug tegen de muur

jol

Link naar reactie

Ik heb denk ik alles fout gedaan wat er fout te doen is.En met (bijna)Laatste middelen mn landje gekocht.Mn voedsel vooraad zal het komende jaar zeker slinken.En als we het niet goed gaan doen in Spanje zal de Shit bij mij waarschijnlijk over 2 jaar toe slaan.We hebben nog wel een buffertje in Marokko.Ik ga dr vanuit dat t goed gaat en we t samen redden.Het enige waar ik nu nog in investeer is mn Landje.

• Leuk 1
Link naar reactie

Dat ben ik toch niet helemaal met je eens rescue.

Zo makkelijk gaat het allemaal niet in praktijk. Ten eerste zal de bank beslag kunnen leggen op je spaargeld, spullen en inkomen als je de restschuld niet op tijd afbetaald. Dan heb je dus helemaal niks meer.

Ik ken de verhalen wel, van mensen die denken dat de WSNP zo makkelijk is, jarenlang "living la vida loca" en wat geld onder het matras en dan de WSNP in. Misschien dat sommige mensen het voor elkaar hebben gekregen in het verleden maar dat feest is echt afgelopen.

Je komt niet zomaar in de WSNP, zeker niet nu de gemeenten de taak van schuldhulpverlening bij wet op zich hebben moeten nemen (schuldhulpverlening door commerciele partijen is bij wet verboden). Door capaciteitstekorten, is het nu nog moeilijker om in de WSNP te komen.

Ik heb al diverse malen gehoord dat men ook kijkt naar het niveau van mensen. Mensen met een lager niveau niet meer wil helpen, kost te veel tijd. Mensen met hoger niveau moeten het zelf maar oplossen.

Daarnaast moet je ook niet te licht over de WSNP denken, je kijgt vaak niet veel leefgeld. Ik weet van mensen die maar 10 of 20 euro per week hebben voor de boodschappen met een gezin met 2 kinderen in de groei. Voedselbank hoef je ook de eerste maanden niet op te rekenen, die hebben enorme wachtlijsten.

En hoe ga je trouwens iets goedkoops huren? De wachtlijsten daarvoor zijn vaak jarenlang.

Misschien kun je kijken met je hypotheek profiteur err... pardon... ik bedoel hypotheek adviseur of je (tijdelijk) minder kunt aflossen. Als je spaargeld hebt, kun je laten berekenen hoeveel voordeel het oplevert om extra af te lossen.

Ik las laatst een bericht dat er nu wel mogelijkheden komen (zijn?) om een restschuld mee te nemen als je een andere woning koopt. Weet ik even niet het fijne van maar als dat zo is, zou je ook nog kunnen proberen je huis te verkopen en een goedkoper huis te kopen.

P.S. Je krijgt als je schulden niet op tijd hebt betaald een vet kruisje achter je naam bij het BKR. Dat blijft nog jaren staan, veel langer dan die drie jaar. Dat wil dus zeggen dat je wel zo'n 8 jaar niets kunt lenen, geen creditcard, geen voordelig abbonement voor je mobiel (ach, neem toch prepaid), geen hypotheek, niet rood kunnen staan... etc.

Het gaat inderdaad niet simpel, en zeker vergt het enige voorbereiding en een strategie. Als de hypotheekverstrekker, de grootste probleem is, en je niet overal geld over de balk gooit, dan kan het een redelijke oplossing bieden. Dan is het verkopen van woningen met groot verlies niet eens zo'n probleem. De WSNP betekend niet automatisch budgetbeheer, en als je eens goed kijkt naar de beslagvrije voet.

Als de bank niet direct meewerkt, en goede voorstellen doet, dan is dit de enige traject, en niet in trappen in minnelijke regelingen etc.. Ja, je voorbereiding zal wel erg goed moeten zijn. Banken bluffen graag.. Met dat ze beslag leggen op alles.. dat is Bullshit.. Daar moet een rechter eerst wat van vinden, en die wijsen dit bij voorbaat al af... Ze hebben alleen recht op je woning, en niets meer dan dat..

De enige deurwaarder waar je bang voor moet zijn, is de belastingdeurwaarder.. en de rest is gebakken lucht, als je goed weet wat je rechten zijn..

Je moet niet te veel schulden stapelen, dat is wel een strategie van de banken je wel doen geloven.. Te dure woning, Top Hypotheek, bedenk een strategie.. er zijn meer wegen naar rome, dan dat je denkt.... Het is niet makkelijk, het geeft gekwetst zelfvertrouwen, heb je kleine kinderen, moet je heel goed nadenken over je strategie of stel je het 5 jaar uit.. als het mogelijk is..

Echter laat je niet door de bank het mes op je keel zetten, want er zijn redelijke ontsnapping clausules. Ik kan hellaas niet alle in-en-outs hier volledig bespreken, dat zou echt in een besloten gedeelte moeten, plus elke individueel geval is anders.. Maar het kan zeker de moeite waard zijn om je er in te verdiepen.

• Leuk 1
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...