Ga naar inhoud
GENEGEERD

Terug in de tijd II ( Gras eten !)


Chinaka

Aanbevolen berichten

Dit verhaal speelt zich af op het einde van WO II en het is bijna niet te vatten.

Toen de Duitse steden zo goed als totaal waren plat gebombardeerd en de elite zich uit de voeten had gemaakt bleef de bevolking in wanhoop achter.

Er heerste toen een enorme voedselschaarste en dus ook hongersnood.

Ik had al wel is gehoord dat mensen gras aten maar wist eigenlijk niet of dat nu verzonnen of waarheid was tot ik volgend recept tegen kwam.

Naam? Ik zou het niet weten.

Ingrediënten: Hooi, gefermenteerd hooi en roggemeel, water.

Bereidingswijze: Idem als gewoon brood.

Resultaat: Een zwart brood.

 

Nu een beetje uitleg want zo onschuldig was en is misschien nog steeds dit recept niet.

Gefermenteerd hooi is eigenlijk niet meer dan het veredelen van gras/ hooi voor vooral koeien toen, ik weet niet of ze dat nu nog doen.

Het was gewoon een eenvoudige procedure om een hogere kwaliteit veevoeder te verkrijgen.

Het hooi werd dan in lagen in een soort silo opgestapeld. De eerste laag was een heel dikke strolaag. En telkens er een laag bij kwam werd die aangestampt om de lucht te verwijderen. Hygiëne stond hierbij op nummer 1 en de laarzen van persoon die in de silo stond werden grondig geschrobd.

En als alles goed ging had je na enkele weken of maanden ( Weet dat niet juist) een volwaardig veevoeder.

 

Maar nu komt het adderke vanonder het gras. Roggemeel ( Let op we zijn in 1945! ) een wijdverspreid graan in zowel oost als west Europa , was toen die tijd heel erg onderhevig aan schimmels en als je niet oplette of je had gewoon pech, want ik denk niet dat alle schimmels zichtbaar zijn dan was dat je laatste maaltijd.

 

En zo zie je maar dat wanneer het er echt op aan komt mensen ook gras eten.

 

Groetjes Chin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Dit lijkt me wel waar te kunnen zijn. Ik denk dat hier op een zogenaamde 'moederkoorn' wordt geduid. Wikipedia

 

Wikipedia:

...Moederkoorn produceert giftige alkaloïden, zoals ergotamine, die kunnen leiden tot darmkrampen, doorbloedingsproblemen, waardoor vingers en tenen afsterven, en hallucinaties. Voor een volwassen persoon kan vijf tot tien gram moederkoorn dodelijk zijn....

 

...Vooral in de Middeleeuwen kwamen vaak vergiftigingen voor met besmet meel die soms epidemische proporties aannamen, leidend tot uitroeiing van hele dorpen of steden. De alkaloïden leiden tot ergotisme, ook wel Sint-Antoniusvuur, brandende ziekte of kriebelziekte genoemd. In 1676 werd een verband gevonden tussen de schimmel en de kwalijke effecten. Het laatst bekende geval heeft zich waarschijnlijk in 1951 voorgedaan in Pont Saint-Esprit in Frankrijk met driehonderd slachtoffers. De Amerikaanse journalist H.P. Albarelli Jr. beweert dat het hier een bewuste vergiftiging met LSD betrof door de CIA....

 

Rogge_moederkoren_Claviceps_purpurea_on_Secale_cereale.jpg.acd5439ba46d80c3a48e131ab43c35ec.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tarwegrassap schijnt wel heel gezond te zijn. Koop dan geen electrische sapmachine maar een handversie

 

http://www.tarwegras24.nl/tarwegrassap

 

http://tarwegras.allemaal.info/tarwegrassap01.php

Waarschijnlijk nu wel maar toen was rogge alhoewel wijd en zijd aanwezig en gebruikt een groot risico. Je moet dat verhaal ook in de tijdzin lezen. Onder welke omstandigheden werd dat geoogst en vermalen bijvoorbeeld, werd dat gedroogd? Ik vond dat een heel aangrijpend verhaal en toont nogmaals aan hoe inventief mensen kunnen zijn al namen ze enorme risico's.

 

Groetjes Chin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...