Ga naar inhoud
GENEGEERD

Koken of filteren


X-11

Aanbevolen berichten

Ik zat net te kijken naar een aantal waterfilters, omdat deze eigenlijk ontbreekt in mijn kast. maar toen zat ik te bedenken, mijn oude plan was altijd om water gewoon te koken en af te laten koelen. met behulp van een oud shirt zou je dan de meeste 'puinzooi' kunnen filteren. het ziet er niet zo lekker uit als gefilterd water van bv de lifesaver, maar het dood wel bacteriën en virussen...

 

nou vroeg ik me af, waarom kiezen jullie voor filters, of voor koken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

heb ze allebei inderdaad gezien, die steripen doet ook wel grote hoeveelheden schoonmaken! vond ik wel een mooie inderdaad. in mijn bil zal ik waarschijnlijk gewoon water koken, maar voor in mijn bob wil ik denk ik nog wel iets van een steripen of iets dergelijks.

 

maar voor thuis, waar ik toch over het algemeen altijd wel een vuur op gang kan brengen, leek mij koken beter...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met koken dood je de schadelijke organismen zodat die niet meer in je lichaam zichzelf kunnen vermenigvuldigen en daardoor klachten veroorzaken.

Met filteren verwijder je allerlei al dan niet schadelijke stoffen die een reaktie kunnen geven in je maag-darm kanaal, dan wel klachten door opeenstapeling.Daarnaast zijn er filters die ook nog eens een groot gedeelte van de bacterien eruit filteren.

 

Koken en filteren hebben allebei dus hun eigen effect op het te drinken water. In sommige omstandigheden is alleen filteren nodig, in sommige alleen koken. Het probleem is dat SHTF nou niet bepaald het ideale moment is om daarmee te gaan experimenteren.

vooral in relatief koudere streken kun je vaak water alleen filteren met een goed filter. In warmere streken en in de buurt van vervuilingsbronnen kunnen dermate veel vervelende virussen voorkomen dat koken echt noodzakelijk is.

In onbekende situaties probeer je altijd risico's te voorkomen en zul je dus koken en filteren.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@freeprepper, In armere landen doen ze dat tegenwoordig ook nog wel hoor, het vraag gewoon een periode van gewenning. Die gewenning kan wel gepaard gaan met ziekte, diaree e.d. en dat is het laatste wat je wilt als je moet "over"leven tijdens en na SHTF.

Als alternatief zou je kunnen beginnen met dagelijks een slokje ongefilterd en ongekookt water uit de dichtsbijzijnde sloot, vijver of rivier te drinken. Na een week of 2 ga je een glas per keer drinken en als je dan nog niet ziek bent kun je na 4 weken wel geheel overschakelen op slootwater. Honden, katten, paarden enz. doen het ook, dus wij kunnen er vast en zeker ook wel weer aan wennen.

 

Blijft een feit dat je niet weet hoe je lichaam op de lange termijn gaat reageren op het stapelen van vervuiling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In overleving kijk/lees ik altijd over hoe men dat vroeger deden,(middeleeuwen,indianen) hun hadden niet zo een luxe waterfilter dus moetten we het nu ook zonder redden toch?

 

hahaha dat was mijn logica er ook achter, alleen feit is wel dat men vaak niet ouder dan 40 werd toen... :D daarbij komt dat alles tegenwoordig dusdanig vervuild is vergeleken met vroeger dat het bijna niet meer op gaat. maar toch geloof ik dat ik ook voor koken zou gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Filtreren:

+ Haalt losse delen tot (afhankelijk van de filter) tot 0.2 micron eruit (inclusief bacterien)

+ Relatief weinig tijd en middelen tijdens het gebruik (vooral zwaarte kracht modellen)

+ Afhankelijk van het model absorbeert het ook chemische middelen

- Dood geen virussen (losse virussen zijn amper een probleem in het Nederlandse watertemperatuur)

- Fragiel

 

Koken:

+ Eenvoudig proces

+ Dood alle levende besmettingen

- Veel brandstof (= veel logistiek)

- Veel tijd verbruik

- Haalt fysiek niet uit het water.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@netuyas Die gewenning moet inmiddels bij mensen in ontwikkelingslanden wel zijn opgetreden (na tientallen, zo niet honderden jaren drinken van vuil water). Helaas is de realiteit anders, en is cholera en dysenterie nog steeds wijdverbreid:

 

Cholera Key Facts (WHO):

- Cholera is an acute diarrhoeal disease that can kill within hours if left untreated.

- There are an estimated 3–5 million cholera cases and 100 000–120 000 deaths due to cholera every year.

- Up to 80% of cases can be successfully treated with oral rehydration salts.

- Effective control measures rely on prevention, preparedness and response.

- Provision of safe water and sanitation is critical in reducing the impact of cholera and other waterborne diseases.

- Oral cholera vaccines are considered an additional means to control cholera, but should not replace conventional control measures.

 

Dysentary (WHO):

Dysentery is bloody diarrhoea, i.e. any diarrhoeal episode in which the loose or watery stools contain visible red blood. Dysentery is most often caused by Shigella species (bacillary dysentery) or Entamoeba histolytica (amoebic dysentery).

 

Zoals hier al door anderen is voorgesteld lijkt mij een combo van (1) filteren en (2) koken de beste combi. Wanneer je twijfelt of het koken van water de brandstof waard is, vergeet dan niet dat je je enorm ziek en ellendig kan voelen. Dit kan je zelfs sterk beperken in de mogelijkheden voor verdegiging, of het zoeken naar resources. Lijkt mij dus wel de moeite waard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

en als je dan je water kookt, hoe lang moet het koken voordat het drinkbaar is geworden? Het internet is hier niet eenduidig over. het loopt van 1 minuut koken (omdat v.a. 80 graden het reinigende effect al begint) tot 10 minuten koken. in dat laatste geval zou je er haast meteen rijst bij kunnen doen, heb je meteen je maaltijd bereid ;);)

Bob

Link naar reactie
Delen op andere sites

zijn er ook filters om zout water te filteren tot zoet water ?

 

Zout water moet je door distillatie veranderen in zoet water. Er zijn voor zover ik weet geen filters in de handel die het zout uit het water kunnen filteren. Er zijn wel nieuwe technieken op basis van nanotechnologie die zout water in zoet water schijnen te kunnen veranderen zonder distillatie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zout water moet je door distillatie veranderen in zoet water. Er zijn voor zover ik weet geen filters in de handel die het zout uit het water kunnen filteren. Er zijn wel nieuwe technieken op basis van nanotechnologie die zout water in zoet water schijnen te kunnen veranderen zonder distillatie

 

Met een omgekeerde osmose pomp kan je zoutwater veranderen naar zoet. Wordt alleen geen filter genoemend, maar werkt met een membraan en druk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb tijdens mijn opleiding het vak micorbiologie gehad, met de betrekking op voeding..

 

Er zijn twee types gevaar in voeding wat betreft bacterien.

De " open" bacterien en de gekapselde bacterien. Zodra SHTF in bacterieland, kapselen deze beestjes zich in. Ze kruipen in een keihard schild. Hierin kunnen ze jaren overleven.

Wanneer je water van temperatuur veranderd sterven de niet gekapselde beestjes langzaam uit. Wanneer ze doodgaan hangt af van de leeftemperatuur van de bacterie, dit verschilt per soort. De gekapselde bacterieen, blijven echter gewoon leven en komen later weer om de hoek kijken.

 

Als je je water kookt, dood je dus alle bacterien, zowel de niet- als de welgekapselden...

 

Vanuit die optiek bekeken: altijd koken, better safe ....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen waterfilter, daar moet nog een plekje voor komen in onze begroting ;)

 

Ons plan is water filteren (koffiefilter) en koken.

 

Destilleren kan best een keer, maar als je altijd gedestilleerd water drinkt dan is dat niet zo gezond volgens mij. (iets met osmose en rode bloedcellen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...