Ga naar inhoud
GENEGEERD

Bug out


Mr. Gold

Aanbevolen berichten

Ik kwan net een interessant Nederlands blog tegen van een prepper die schrijft over zijn ervaringen en dit stuk ging over "Bug out" en wilde ik jullie niet onthouden.

 

Als we ons een beetje inlezen in ons nieuwste favoriete onderwerp, dan valt het op hoe vaak de term bug out wordt besproken. Vooral op Amerikaanse sites lijkt het soms het toverwoord waarmee de meeste problemen, die met noodsituaties en rampen samengaan, kunnen worden verminderd. Maar wat is een bug out eigenlijk? En waarom zou iemand bij zijn of haar volle verstand er voor kiezen om alles achter te laten wat hem of haar dierbaar is?

 

Ik zie een bug out als een soort van vrijwillige evacuatie. Het bevel om te evacueren is nog niet gegeven, maar jij bent al wel bezig met de noodzakelijke verplaatsingen naar een (hopelijk) veiliger heenkomen. Ondanks dat je misschien al jaren bezig bent met het verzamelen van spullen die het leven gemakkelijker, aangenamer of simpelweg mooier maken, jij hebt besloten om het merendeel van die spullen achter te laten en te vertrekken.

 

Wanneer je je al een tijdje aan het voorbereiden bent op noodsituaties en rampen betekent een bug out ook dat je misschien grote delen van je aangelegde voorraden voedsel en water moet achter laten. Toch is het in sommige situaties inderdaad verstandig om een bug out uit te voeren. Doordat de beslissing, tussen bug in en bug out, een afweging is tussen het gevaar dat uit de noodsituatie of ramp ontstaat en de kosten in moeite, tijd en geld die de bug out gaat kosten, is het niet mogelijk om vooraf vast te stellen wanneer je tot een bug out overgaat. Een brand in huis zal al snel leiden tot een bug out en een hevige storm doet je al snel besluiten om binnen te blijven (bug in). Maar tussen die extremen zit een groot grijs gebied waarin de keuze voor een bug out wordt bepaald door jou en jou alleen. Wat doe jij bij rellen in de wijk? Wat doe jij bij een brand in een chemische fabriek in de omgeving? Elke situatie is anders en moet op het moment dat ze voorkomen worden beoordeeld.

 

Maar waarom zou je dan overgaan tot een bug out als de overheid niet aangeeft dat een evacuatie noodzakelijk is? Omdat later te laat kan zijn. Als je besluit te wachten kan de situatie verbeteren of verergeren. Als de situatie blijkt te verergeren, dan heb je minder tijd om jezelf klaar te maken, je hebt minder tijd om het gebied te verlaten en je hebt te maken met meer verkeersdrukte. Logisch, want des te gevaarlijker de situatie wordt, des te meer mensen willen het gebied uit. Ook een goede reden om vrijwillig te gaan is dat, ook al staat het nog en biedt het voldoende bescherming, je huis, tijdens een noodsituatie of ramp, niet meer zal aanvoelen als thuis. Met een continue dreiging op straat en mogelijk zonder gas, licht of stromend water voel je je nu eenmaal niet heel erg veilig in je eigen huis.

 

Wanneer we overgaan tot een bug out is het belangrijk om vooraf al 4 zaken op orde te hebben:

 

■Het Bug Out Plan (BOP). Het plan om te volgen wanneer tot een bug out wordt besloten. Hierin staat een taakverdeling voor iedereen in het huishouden (wie neemt de fotoalbums mee, wie sluit af, wie zet de hoofdschakelaars en -kranen om, etcetera), waar je naar toe kunt gaan, via welke routes je daar naar toe kunt gaan, enzovoort.

■De Bug Out Bag (BOB). De tas die eigenlijk iedereen in huis zou moeten hebben. Tot de rand toe volgepakt met voeding, water, kleding, gereedschap en materialen om één persoon gedurende minimaal drie dagen redelijk comfortabel in leven te houden.

■Het Bug Out Voertuig (BOV). Eén of meerdere voertuigen die klaar staan om tijdens een noodsituatie of ramp ervoor te zorgen dat je met minimale moeite je BOP kunt uitvoeren. Dit kan een fiets, een auto, een motor, een vrachtwagen, een bus, een boot, een vliegtuig of een paard en wagen zijn. Het kan dus de auto van de zaak zijn waarmee je elke dag naar en van het werk rijdt, maar ook de terreinwagen die je speciaal hebt aangeschaft speciaal voor het ten uitvoer brengen van je BOP.

■De Bug Out Locatie (BOL). Eén of meerdere locaties waar je zeker naar toe kunt gaan tijdens een noodsituatie of ramp. Dat betekent dat een BOL meestal ver weg ligt van thuis. De ideale BOL bestaat niet aangezien iedereen andere eisen heeft aan zijn of haar toekomstige woonomgeving. De één zal vrede hebben met een eigen kamer op de boerderij van bekenden, een ander zal pas tevreden zijn met een stuk grond op een berg met een eigen beekje en een minimale afstand van 10 kilometer tot aan de buren. Hoe jouw BOL er ook uitziet, het is van belang om het vooraf voor te bereiden op jouw mogelijke komst. Dat betekent dat er ook daar voorraden moeten worden aangelegd.

Een bug out voorbereiden is veel werk. Het kost heel veel tijd en het kan ook behoorlijk veel geld gaan kosten. Waarschijnlijk is het hierom dat veel mensen hun BOP, BOB, BOV of hun BOL niet op orde hebben. En waarschijnlijk is het ook hierom dat veel mensen nooit vrijwillig hun woning zullen verlaten. Gelukkig weten wij wel beter.

 

Voorbereidingen voor een bug out zijn nooit klaar. Ik ben benieuwd; zijn jullie voorbereid op een bug out? Hoe zijn jullie voorbereid op een bug out? Welke van de vier bug out elementen hebben jullie toegepast in jullie voorbereidingen? Ik hoor het graag.

 

Publiceer op FacebookVoeg toe aan HyvesPubliceer op TwitterPubliceer op DeliciousPubliceer op StumbleUponVoeg toe aan TumblrVoeg toe aan LinkedInVerzend met E-mail programAbonneer u op de reacties bij dit artikel.Get Shareaholic for Internet ExplorerDit bericht werd geplaatst in Planning en getagged Bug out door Remko . Bookmark de permalink . 33 gedachten over “Bug out!” Mane op 28 oktober 2011 om 23:52 schreef:

Hoi Remco,

 

Ik ben bang dat ik een beetje mijn nek ga uitsteken met dit bericht. Niet veel mensen denken waarschijnlijk zo extreem als ik nu doe… maar goed. Hoor wat ik te zeggen heb

 

Een goede Bug Out is voor menigeen denk ik erg moeilijk te realiseren. Niet iedereen heeft een huis, caravan of vrienden op het platteland.

Ik denk dat daarom het gros van de “preppers” hier in Nederland liever uitgaat van een relatief kortdurende situatie waarbij men thuis kan blijven.

Ik ben alleen van mening dat men een grote (denk)fout maakt als men ervan uitgaat dat een SHTF situatie maar enkele dagen gaat duren.

 

Ons gezin bereid zich in ieder geval voor op een langere tijd zonder mogelijkheid tot boodschappen doen, zonder gas, water en electriciteit. Dat vergt veel denkwerk en voorbereiding, maar is (naar mijn idee in ieder geval) wel realistisch. We hebben dan ook een redelijke voorraad aan blikvoedsel, rijst en pasta. Ook wij gaan uit van een situatie waarbij we thuis kunnen blijven.

 

Maar na me ingelezen te hebben op (ja, voornamelijke Amerikaanse) forums, hebben we na overleg toch besloten om naast de reguliere extra boodschappen ook te gaan investeren in gevriesdroogd voedsel. Dat spul is ongeveer 25 jaar houdbaar en schijnt erg goed te smaken. Mocht er echt een SHTF situatie komen, dan hebben we altijd wat achter de hand. Dit spul zet je in de kast en vergeet je. Maar als het nodig is dan kun je wel voor je gezin zorgen. Ik zie het als een verzekering. Maar dan als verschil dat je meteen het geld dat je als verzekering hebt aangelegd in natura krijgt uitbetaald.

 

Als ik zo om me heen kijk ben ik van mening dat teveel mensen niet willen zien wat er allemaal gaande is. Ik wil in ieder geval voor mijn gezin kunnen zorgen als het nodig is en ik denk dat dit voor de lange termijn een goede oplossing is. Wat betreft de houdbaarheid van dat gevriesdroogde spul hoeven we ons in ieder geval geen zorgen te maken en dat is wel zo prettig. Dat kunnen we nog eten als we halverwege het bejaardentehuis zijn

 

Bron: rampzakelijk.nl

 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Een Bug out is en blijft een lastige voorbereiding, omdat je niet in de toekomst kan kijken. Je bereid je voor op een evacuatie, maar je weet niet voor welk doemscenario. Daarnaast moet je afstand nemen van vele spullen, waarvan sommige ook een emotionele waarde hebben. Het is misschien handig als je alles fotografeerd(digitaal) en dit op een usb stick opslaat (kamers, spullen, familiefoto's, diploma's, paspoort enz.). Het kan handig zijn, mocht je dit ooit nodig hebben(voor de verzekering misschien).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • 9 maanden later...

Het is belangerijk dat de voorraad eten,etc. die je hebt aangelegd klaar zijn voor vervoer. 80% van onze voedsel voorraad zit in aluminium kisten klaar om(zoveelmogelijk) in onze bov te gooien met alle andere uitrusting. Het hangt natuurlijk af van de situatie hoeveel tijd je hebt maar tijd is meestal kostbaar in een shtf situatie, dus mocht het nodig zijn je huis te verlaten is het belangerijk zo snel mogelijk weg te kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi artikel inderdaad. Ik heb onze BOB nog niets eens ingepakt, staat nu nog uitgebreid op de zolder vloer voor minimaal 3 dagen en ja je zou alles wel willen inpakken en in klein formaat kunnen vouwen zoals in reclame van een smartphone, alles bij de hand. Wanneer komt SHTF? Misschien ben ik buiten op mijn werk aan het roken en kan niet meer bij mijn werk komen want daar is mijn GHB... Wie weet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het allemaal prachtig hoor maar ik zie of lees nergens wat te doen als er ook maar het geringste vermoeden is dat de weg richting je BOL afgesloten is, of erger.....als SHTF daar zelfs eerder toeslaat dan je huidige onderkomen...

 

Belangrijker is HOE KOM JE DAT TE WETEN?

 

Denk je nou echt dat op het moment dat SHTF je precies te horen krijgt op welke wegen files staan?

 

Of zelfs als je op de radio hoort waar de files staan, dat er niet op hetzelfde moment nog 20.000 mensen of meer een andere weg gaan kiezen net als jij en dat je ineens samen op die '' onbekende B weg '' in de file komt te staan?

 

Wat ga je doen als je in de file komt te staan?

 

Ga je wachten of je auto achterlaten en te voet verder met 3 kleine kinderen en je BOB op je rug?

 

Waar ga je heen?

 

Heb je een kompas en weet je of die weg veilig is?

 

Wat nou als er wat criminelen zo slim zijn om te patrouilleren in dat gebied omdat ze ook naar de radio geluisterd hebben?

 

Durf je het op te nemen tegen een stel agressieve mongolen terwijl je vrouw en kinderen achter je staan radeloos van de angst?

 

Ik vind het een megagroot risico om nog de straat op te gaan terwijl je geen idee hebt waar het veilig is en waar niet, je bent een makkelijk doelwit om de simpele reden dat de meeste van ons niet ''streetwise'' zijn en geen idee hebben wat er op straat kan gebeuren WSHTF.

 

Als de pleuris echt uitbreekt ben je op straat veel kwetsbaarder dan thuis omdat je absoluut geen idee hebt wat je te wachten staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mr. Gold, bedankt voor het delen.

 

@Cyberbeer, Altijd een goed idee. Als je ervan uitgaat dan verzekeraars e.d. nog functioneren kun je naast het opslaan op een usb stick(ik heb een 32G stick met alle relevante gegevens, documenten en mijn digitale fotoarchief) ook de scan's en documenten aan je eigen gmail of hotmailaccount mailen. Daarmee zijn ze overal ter wereld toegankelijk zolang TWWW nog functioneerd.

 

@Prep, helemaal mee eens als te te laat besluit weg te gaan. Daar schrijft hij in zijn blog ook over. Er zijn altijd situaties waarin het veiliger is om te blijven zitten waar je zit, maar stel nu even dat jouw BIL, inclusief moestuin onder water komt te staan, of onder de rook van radioactieve fallout komt te liggen? wat is dan je planB? en hoe goed ben je daar op voorbereid?

 

Bij een SHTF gaat het om de keuzes en keuzemomenten, maar dan moet je natuurlijk wel keuzevrijheid hebben.

If the only tool you have is a hammer, everythink will look like a nail!:p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan heb je waarschijnlijk nog niks aan een vooraf geplande BOL want hoogstwaarschijnlijk ligt die dan ook onder water of zijn de toegangswegen versperd en in geval van fallout precies hetzelfde.

 

Een BOL geeft nooit 100% zekerheid evenmin als je BIL.

 

Het zou toch zonde zijn als mensen in een BOL speciaal investeren en dan je er misschien nooit wat aan gaat hebben tenzij het ook je vakantiehuisje is.

 

Als dat het geval is, kan ik begrijpen dat mensen daar hun BOL van maken maar het verplaatsen daarheen blijft in mijn ogen tricky.

 

En mocht je een BOL heel ver weg hebben, zit je met het vraagteken of je daar wel op tijd kunt zijn of dat je ten onder gaat in de chaos die je onderweg tegen komt.

 

Mensen met kinderen zijn vrijwel kansloos op straat WSHTF.

 

En wat mijn plan B betreft.....ik heb een plan B, een plan C en een plan D maar ik blijf toch maar elke keer denken aan het feit wat ik moet doen als er geen communicatie meer mogelijk is en je dus geen idee meer hebt wat er buiten gebeurt en welke gebieden mogelijk gevaarlijk zijn, of ik dan het risico wel ga nemen om met kids op pad te gaan en hopen dat ik veilig aan kom bij BOL 1, BOL 2 of BOL 3.

 

 

@Hekseboot

 

Waarom is je post verwijderd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...