Ga naar inhoud
GENEGEERD

Zeep en meer


Aanbevolen berichten

hierbij wat zeep recept en advies

 

gebruik of gedistilleerd water. of goed gekookt.

loog brand ,draag lange mouw en lange broek, plastik handschoen en een veiligheid bril.( zonbril beschrem ook)

loog koop je als ontstopper ,kijk goed dat het 100 percent natroloog is

meng altijd je loog door het water,NOOIT anders om.houd je gezicht weg uit de dampen.

 

weeg je water en je loog.

meng je loog door het water. houd appart, het. woord heet en het moet een beetje afkoellen.

 

weeg je vetten ,meng ze en laat ze samen s melten.

laat af koelen.

 

als water en vet ongeveer de zelfde temperatuur hebben, doe je water loog mengstel bij de vetten.

met een hand mixer, meng ong 30 sec. de zeep woord wat dikker,je zie dat het een lichte streep achter laat als je mix.

 

zo niet ,steeds een paar secondes mixen.

 

als het dikker is ,giet het in een silicon vorm. doe handhoek erom een en plaats het geheel in een koelbox.

 

na 24 uur eruit hallen ,snijden en enkele weken laten drogen.

 

nu de recept

drie vet zeep :

100 gram coconut olie

225 gram olive olie

100 gram varkens vet

140 gram water

56 gram natroloog

 

4 vet zeep

112 gram coconut olie

112 gram olive olie

84 gram safloer olie

112 soja olie

140 gram water

56 gram natroloog

 

 

ieder vet heeft eigenschaap ,olive olie is zacht voor je huid maar ook ergs slimmy. lard varkens vet is mooi wit en maak harde blok zeep.coconut schuim,ect.

kijk ook op youtube of zo soort filmpje voor je begin.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Wij gebruiken blokken Aleppo zeep. Al 4000 jaar hetzelfde recept en werkt overal voor! Haren wassen, lichaam wassen, tandenpoetsen, afwas, kleren wassen. Na gebruik het blok op laten drogen en het blijft 1000 jaar goed! Het is te koop bij bio-winkels en De Tuinen enzo. Met één blok doen we met z'n drieën 3 maanden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

tanden poetsen met zeep??? smaakt dat niet geweldig ranzig?

 

Nee hoor smaakt gewoon naar zeep,maar gebruik er ook keuken zout in want zout poetst ook erg goed

maar de mooie bellen bij het praten maken alles weer goed

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 jaren later...
Deze dame is afgestudeerd op het maken van afwasmiddel van klimop:

 

http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-aalst/-afwasmiddel-uit-klimop-a2259914/

 

Ik heb er wel een vraagje bij: klimop is toch giftig? Goed spoelen na het afwassen lijkt mij dan wel noodzakelijk.

 

Er zijn zoveel soorten klimop, je bedoeld waarschijnlijk de Hedera? http://nl.wikipedia.org/wiki/Hedera

 

Die is inderdaad giftig voor mensen, maar hoe het proces van zeep maken deze giftige stoffen veranderd (de Hedera wordt gekookt) zou ik niet kunnen zeggen.

 

Interessant PDF-je over zeep trouwens op de site van deze dame. Niet alleen de geschiedenis maar ook uitgebreide chemische informatie over synthetische en natuurlijk zepen. Het meest complete boekwerkje over zeep wat ik tot nu toe tegenkwam: http://www.mier.be/Natuurlijke%20waskracht%20-%20Heidelien%20Bultynck.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn zoveel soorten klimop, je bedoeld waarschijnlijk de Hedera? http://nl.wikipedia.org/wiki/Hedera

 

Die is inderdaad giftig voor mensen, maar hoe het proces van zeep maken deze giftige stoffen veranderd (de Hedera wordt gekookt) zou ik niet kunnen zeggen.

 

Interessant PDF-je over zeep trouwens op de site van deze dame. Niet alleen de geschiedenis maar ook uitgebreide chemische informatie over synthetische en natuurlijk zepen. Het meest complete boekwerkje over zeep wat ik tot nu toe tegenkwam: http://www.mier.be/Natuurlijke%20waskracht%20-%20Heidelien%20Bultynck.pdf

 

Daar staat inderdaad haar complete scriptie. Een geweldige bron van informatie op zeep gebied. Goed dat je even verder keek!

 

Wellicht weet @vheeswijk wat er gebeurd met de giftige hedera als je het kookt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uit de genoemde scriptie:

 

Gebruikte delen voor zeepbereidingen:

blad (folium), best geoogst in de lente of het begin van de zomer, maar aangezien hij

groenblijvend is kan je het blad het hele jaar door oogsten.

Zeeptoepassing:

Het gehalte aan saponinen in klimopbladeren ligt zeer hoog, tussen 2.5 en 6%. Een sterk

geconcentreerd vloeibaar wasmiddel van klimop kan je maken door 50 gram vers blad te

vermalen in een blender, samen met 1 liter water. Pas wel op, want het gaat fink schuimen.

Dit mengsel breng je een tweetal minuten aan de kook. Wanneer het afgekoeld is, flter je het

mengsel en zo heb je een vloeibaar antibacterieel en schimmelwerend wasmiddel. Hiermee

kan je de vaat doen of het gebruiken als handzeep, shampoo of wasproduct. Dit wasmiddel

is zo krachtig dat je slechts 80 ml nodig hebt om je haar te wassen. Klimop is, naast sterk

reinigend, ook bevorderend voor de doorbloeding van de hoofdhuid en voor de haargroei

en gaat zo haaruitval tegen. Door zijn antiparasitaire, samentrekkende en wondhelende

eigenschappen kan deze shampoo ingezet worden tegen haarluizen, wondjes of jeuk op de

hoofdhuid. Vermits men de bladeren, maar ook de twijgen en bessen gebruikt als verfstof,

wordt een afooksel van klimop vooral aangewend als shampoo voor donker haar of als

wasproduct voor (verschoten)zwarte stofen.

Andere toepassingen:

Klimop wordt uitwendig toegepast ter behandeling van reumatische pijnen, spierpijnen,

ischias, pijnlijke gewrichten, aambeien, spataders, gezwollen weefsels, lichte (zonne)

brandwonden en etterende snijwonden, schimmelinfecties, huiduitslag,... Een maceraat

van de bladeren in azijn of alcohol wordt aangewend bij likdoorns en eelt. Door zijn

ontstekingswerende eigenschappen wordt de plant gebruikt tegen cellulitis. Het wordt

afgeraden, omwille van de potentiële toxiciteit, om klimop oraal in te nemen.

Een gele en bruine verfleur wordt bekomen van de twijgen. Een afooksel van de twijgen

wordt gebruikt om zwarte stofen te herstellen. Uit de zwarte bessen kan een roze en grijze

verfstof voor textiel worden gewonnen. Van de hars maakt men vernis.

In de tuin is hij een goede bodembedekker: ideaal om onkruid te onderdrukken. Daarnaast

weef de plant zich gemakkelijk in omheiningen en vormt zo snel een dichte haag. Bovendien

bevat deze klimmer zoveel saponinen dat een afreksel van de plant, weekdieren, zoals

naaktslakken en huisjesslakken, kan doden.

Als kamerplant is hij een goede luchtzuiveraar. Chemische dampen, formaldehyde in het

29

bijzonder, worden door klimop uit de binnenruimte verwijderd.

Contra-indicaties:

Bij somiige mensen kan de aanraking met de bladeren of het plantensap, in combinatie met

zonlicht en vochtigheid, contacteczeem veroorzaken, die zich uit via blaasjes en roodheid.

Dit is ten gevolge van het allergene falcarinol. Het contacteczeem verdwijnt echter snel.

 

file:///D:/Documents/survival/Natuurlijke%20waskracht%20-%20Heidelien%20Bultynck.pdf p.26-29 in de tekst, p.35-38 in de pdf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dreutel: Ik bedacht me net dat planten met een hoge concentratie saponinen (igv Hedera hederagenine) volgens mij altijd 'giftig' zijn voor menselijk consumptie. Saponinen komen in heel veel planten voor, maar grote concentraties juist in planten die je gebruikt om zeep van te maken. Alleen bij inname giftig dus.

 

Ik zie trouwens door google dat je hederagenine gewoon in de handel kunt kopen als poedertje: http://www.alibaba.com/showroom/ivy-extract-hederagenine.html

Ongetwijfeld wordt dit gebruikt in de aziatische geneeskunde voor de kwalen uit je vorige post.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeep, tandpasta en andere reinigingsmiddelen zijn niet duur. Ik zie voortdurend aanbiedingen. Voor honderd euro heb je een voorraad waar je heel lang mee kunt doen.

 

Afgezien van de hobby op zich, heeft het dan economisch of preppertechnisch gezien zin om hier tijd aan te besteden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeep, tandpasta en andere reinigingsmiddelen zijn niet duur. Ik zie voortdurend aanbiedingen. Voor honderd euro heb je een voorraad waar je heel lang mee kunt doen.

 

Afgezien van de hobby op zich, heeft het dan economisch of preppertechnisch gezien zin om hier tijd aan te besteden?

 

Geldt dat niet voor alles?

 

Het is toch veel makkelijker om 25 aanstekers te kopen voor 7,50 dan te leren vuur maken op andere manieren?

Het is toch veel makkelijker een tarp of tent te kopen dan een bushcraftshelter uit natuurlijke materialen te leren bouwen?

Het is toch veel makkelijker om blikvoer te kopen dan te leren zelf voedsel te verbouwen?

 

Des te meer kennis, des te minder afhankelijk. :)

 

Ik snap volkomen dat je niet alles kunt leren/weten en hierin prioriteiten moet stellen, maar alle voorraden zijn slechts tijdelijk. Vandaar dat je op dit forum ook veel leest over zelfvoorzienendheid.

Het is inderdaad onmogelijk alles zelf te leren en te weten, weer een reden voor groepsvorming.

 

Zeep is een behoorlijk belangrijk middel voor de hygiëne, iets wat we tegenwoordig zo vanzelfsprekend vinden dat het belang ervan meestal wordt vergeten.

Economische waarde? Zeer groot als het schaars wordt en topic starter heeft zelfs een zeepfabriekje.

 

Het Hedera wasmiddel is best interessant, want 50 gram vermalen blad op 1 liter water even koken en zeven kan ik nog wel onthouden en het spul vind je werkelijk overal. :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laten we het er op houden dat ik meer een pragmatische realist dan hobbyist ben.

 

Nederland heeft een hoge bevolkingsdichtheid en weinig natuur. Het beste dat je kunt doen is je eigen woonomgeving versterken, verdedigbaar maken en een voorraad aanleggen. De straat opgaan is levensgevaarlijk. Zodra de overheid zich noodgedwongen tijdelijk terugtrekt wordt de macht op straat overgenomen door duizenden groepjes jonge criminelen met pipa's die zich als losgeslagen roofdieren zullen gedragen. Daar kun je je niet tegen verweren als je onbewapend bent. Misschien dat je één of twee aanvallers kunt uitschakelen, de rest pakt jou. Gegarandeerd. Als je dan toch persé uit je eigen woning weg moet omdat het niet anders kan dan is urban survival van toepassing. Geen schepje maar breekijzer. Geen kapmes maar betonschaar. Low profile dus geen zware bepakking of camo want dat valt op.

 

Misschien dat ik een tikje negatief ben maar dat zijn dingen waar over moet worden nagedacht. Met alleen zaklampjes, firesteels en stoere messen kom je niet ver.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Laten we het er op houden dat ik meer een pragmatische realist dan hobbyist ben.

 

Nederland heeft een hoge bevolkingsdichtheid en weinig natuur. Het beste dat je kunt doen is je eigen woonomgeving versterken, verdedigbaar maken en een voorraad aanleggen. De straat opgaan is levensgevaarlijk. Zodra de overheid zich noodgedwongen tijdelijk terugtrekt wordt de macht op straat overgenomen door duizenden groepjes jonge criminelen met pipa's die zich als losgeslagen roofdieren zullen gedragen. Daar kun je je niet tegen verweren als je onbewapend bent. Misschien dat je één of twee aanvallers kunt uitschakelen, de rest pakt jou. Gegarandeerd. Als je dan toch persé uit je eigen woning weg moet omdat het niet anders kan dan is urban survival van toepassing. Geen schepje maar breekijzer. Geen kapmes maar betonschaar. Low profile dus geen zware bepakking of camo want dat valt op.

 

Misschien dat ik een tikje negatief ben maar dat zijn dingen waar over moet worden nagedacht. Met alleen zaklampjes, firesteels en stoere messen kom je niet ver.

 

Als het zo ver is ben ik blij dat ik zelf zeep kan maken van de planten in mijn tuin. En dat niet gepakt met breekijzer en betonschaar op zoek moet naar zeep.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...