Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Log in om dit te volgen  
Mr. Gold

Hoe veilig is mijn spaargeld?

Recommended Posts

Beste Preppers,

Ik kwam net een interessant artikel tegen over hoe "safe" is mijn spaargeld en wilde dit graag met jullie delen.

Zelf heb ik ook veel dingen hiermee gedaan en wil jullie daar natuurlijk veel over vertellen binnenkort. Hebben jullie bepaalde zaken goed geregeld of zijn jullie hiermee bezig?

Hoe 'safe' is mijn spaargeld?

Wat als mijn bank failliet gaat?

02 Februari 2012Harry van Dooren

Hoe veilig is uw spaargeld? Wij hebben 13 vragen en antwoorden die voor u van toepassing kunnen zijn.

Tot welk bedrag is mijn *spaargeld gegarandeerd? Als een bank met een vergunning van De Nederlandsche Bank (DNB) failliet gaat, garandeert DNB per rekeninghouder maximaal €100.000. Alle banken met een vergunning van DNB doen verplicht mee aan dit ‘depositogarantiestelsel’.

VERGELIJK SPAARRENTE

Depositogarantiestelsel: wat valt daar precies onder? Betaalrekeningen, spaarrekeningen, *deposito’s, spaar- en bankbrieven.

Dus mijn beleggingen bij de bank zijn niet gedekt? Jawel. Daarvoor kunt u een beroep doen op het nieuwe ‘beleggerscompensatiestelsel’. Als een bank de op uw naam gestelde effecten niet terug zou kunnen geven, worden die tot maximaal €20.000 vergoed. Het gaat daarbij niet om de waarde die de effecten hadden toen u ze kocht, maar om de waarde op het moment dat de bank omvalt.

Ik heb een en/of-rekening met mijn partner. Hoe veilig is dat?

De garantie geldt niet per rekening maar per rekeninghouder. Het tegoed van de en/of-rekening wordt in tweeën gesplitst en opgeteld bij de persoonlijke rekening(en) van de partners. Over het totaal wordt per partner maximaal €100.000 vergoed uit het garantiestelsel.

Hoe zit het met de spaarrekening van mijn kind?

Als u als ouder mederekeninghouder bent, wordt er op dezelfde manier afgerekend als met een en/of-rekening. Waarschijnlijker is dat u slechts gemachtigde bent. In dat geval geldt ook voor het kind de volle maximumvergoeding van €100.000.

Klopt het dat voor banken uit hetzelfde concern maar één keer de garantie wordt uitbetaald?

Dat klopt als er maar één bankvergunning voor het gehele concern is. Dit zijn de bekendste ‘dochters’: Daarnaast zijn er banken die wel onderdeel zijn van een groter concern, maar ook een eigen bankvergunning – en dus een volledige garantie – bieden. Bekende voorbeelden zijn ASN Bank (onderdeel van SNS Reaal) en Westland Utrecht (onderdeel van de ING Groep). Meer *informatie: kijk op http://www.dnb.nl.

Ik heb meer dan €100.000 spaargeld; is dat wel safe bij één bank?

Nee. Zorg dat er nooit meer dan €100.000 min de jaarlijkse rente (toch makkelijk zo’n €2000 tot €3000) op *‘dezelfde vergunning’ geparkeerd staat. Kies uw *banken dus zorgvuldig en verdeel uw geld over verschillende banken.

Is sparen bij mijn hypotheek*verstrekker slim?

Nee. Gaat die bank failliet, dan wordt het geld dat u er op een spaar- of betaalrekening hebt staan, verrekend met uw hypotheek. Hebt u bijvoorbeeld een hypotheek van €200.000 en een spaartegoed van €50.000, dan zal (na een faillissement van de bank) uw hypotheek zijn verlaagd naar €150.000. Dat is aardig voor de maandlasten, maar van uw spaargeld ziet u niets meer terug.

Welke banken vallen onder het garantiestelsel?

Alle banken (ook buitenlandse) die in Nederland een vergunning van DNB hebben, en kantoren van Nederlandse banken die in een andere lidstaat van de Europese Unie zijn gevestigd. Op de website van DNB kunt u zien welke banken onder het stelsel vallen (http://www.dnb.nl).

En welke banken niet?

Banken uit de Europese Unie, Noorwegen, IJsland of Liechtenstein die geen hoofdkantoor in Nederland en geen DNB-vergunning hebben, vallen onder het deposito*garantiestelsel van het eigen land.

Waarschuwt De Nederlandsche Bank voor onveilige banken?

Dat is niet waarschijnlijk, omdat zo’n waarschuwing een bankrun in gang kan zetten – waardoor een toch al wankele bank het laatste zetje richting afgrond krijgt. DNB wordt wel geacht toezicht te houden op het reilen en zeilen van banken waaraan een vergunning is verleend. En DNB kan ook sturende maatregelen opleggen als problemen worden vermoed. Dit is echter geen publieke informatie. Overigens is het laatste woord over de rol van DNB in het Icesave-debacle nog niet gesproken: 250 spaarders hebben DNB gedaagd wegens *tekortschietend toezicht.

Wat als mijn bank failliet gaat?

Wanneer een in Nederland gevestigde bank failliet gaat, zal DNB via de grote dagbladen rekeninghouders oproepen om binnen vijf maanden na publicatie een verzoek tot terugbetalen in te dienen. Valt de bank onder het garantie*stelsel, dan zullen tegoeden tot €100.000 binnen drie maanden na de aanmelding worden uitgekeerd.

Hoe zit het met de rente?

Tot het moment waarop het faillissement wordt uitgesproken, wordt rente berekend en bijgeschreven. Na bekend*making van het faillissement niet meer.

Bron: geldenrecht.nl

Deze post delen

Op zoek naar waterfilters, branders, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga snel naar www.prepshop.nl!

Nou ja, ik had al niet veel spaargeld meer over vanwege een verkeerde beleging(via de Bank), dus wat ik nog over had, dat heb ik besteed aan mijn BoB en die van mijn vrouw.

Deze post delen

Ik probeer zelf wel te spreiden, contant (diverse valuta), meerdere rekeningen en ook in andere landen en ook natuurlijk zilveren en gouden munten.

Deze post delen

Goud en zilver zijn genoteerd in dollars dus door deze metalen aan te schaffen zit je indirekt in dollars naast je spaargeld op de bank of cash in euro' s. Veel mensen zien ook de zwitserse frank als een goede spreiding

Deze post delen

Het is overigens niet verstandig om al je geld op de bank te laten, een bepaald % cash aanhouden naast goud/zilver is zeker aan te raden. Hoe vaak ligt de ING er niet uit op internet of welke ellende hadden de voormalig DSB klanten wel niet toen de site plat ging. Dan met z'n allen naar het bank kantoor gaan helpt ook niet veel als er geen fysiek kantoor is of de deur zit simpelweg dicht. Op dat moment ben je overgeleverd aan de politieke machthebbers die beslissen of je je eigen geld mag opnemen of niet en hoeveel.

Deze post delen

Maar wat kost een ons(100gram) goud of zilver dan?

Ik check even de Gold Tracker app op m'n iphone: Goud staat nu op EUR 41,93 per gram. Dus dat komt op EUR 4.193,- voor een ons. De meest gangbare maateenheid voor goud en zilver is overigens 1 troy ounce (1oz) en dat is 31,1 gram (ongeveer). De meeste munten zijn bv 1 troy ounce met een zuiverheid van 999,9 oftewel 99,99%. Zo'n munt doet ongeveer EUR 1405,- Dat is dus iets meer dan 31,1 x de goudkoers (spot price genoemd) want dat zou 31,1 x 41,93 = 1304,03 zijn. Het verschil noem je de 'premium'. En die premium wordt verhoudingsgewijs weer steeds lager als je een grotere eenheid aanschaft. M.a.w. de premium op een klein muntje van 1/20 oz is verhoudingsgewijs veel meer dan op 12,5 kilo goud. Maar da's logisch (productiekosten e.d.)

Deze post delen

Maar wat is nou verstandig? Dat ik fysiek goud opkoop en deze thuis bewaar of dat ik in goud ga beleggen via een financiële instantie? Daarnaast beïnvloed de goudkoers de waarde van je goud.

Deze post delen

Mijn mening is dat, als je je vermogen wilt beschermen tegen de devalutie van fiat geld (euro, dollar) als gevolg van het op grote schaal aanzetten van de geldpersen om het syteem niet te laten klappen, je beter fysiek goud kan kopen. Goud op papier is naar mijn idee niet veilig als het syteem valt. Het goud dat in de kluizen ligt is meer dan één keer verkocht dus zie dat dan maar in je bezit te krijgen als iederéén dat tegelijk gaat opvragen. er zal dan geen fysiek goud meer uitgeleverd worden. Wil je beleggen dan is een EFT of turbo's misschien wel wat maar de goudprijs is zeer onvoorspelbaar en de prijs komt ondoorzichtig tot stand dus dat is risicovol (zeker de turbo's als deze door de stop/loss gaat). Maar goed dat is één van de vele meningen. Lees ook eens de site http://www.zerohedge.com/ als je meer wilt weten over de werking van het financiële systeem

Deze post delen

Mijn advies is dat je je goed informeert en vervolgens kiest op basis van waar je het beste gevoel bij hebt. Zo sprak ik laatst iemand die het een beetje eng en onveilig gevoel vond om goud in huis te hebben, die ga ik dan niet adviseren om goud in huis te halen.

Hier vast wat info om je op weg te helpen:

* http://preppers.nl/achtergronden/goud/

* http://preppers.nl/producten/investeringen/goud-kopen/

Je noemt ook nog de overweging om in goud te beleggen via een financiële instantie. Voor mij dient dat een heel ander doel dan preppen. Preppen met fysiek goud betekent voor mij: vanwege m'n wantrouwen in het (financiële) systeem en onze valuta zie ik in goud een tijdloos ruilmiddel. Op objectieve criterua is er werkelijk in de hele wereld geen betere grondstof voor geld, dan goud. Lees op de link met achtergrondinfo over goud waarom. Kortgezegd: deelbaar, duurzaam, draagbaar en schaars. Dus voor mij is preppen met goud: niet afhankelijk zijn van derden om erover te kunnen beschikken.

Ik heb geen ervaring met het op afstand investeren in goud, maar dat is in essentie meer kwestie van proberen in korte tijd zo veel mogelijk extra waarde te creeëren. Daar kan wellicht iemand anders ( Mr.Gold? ;-) ) meer over vertellen.

Als je tot koop van fysiek goud over wilt gaan, kan je in Nederland onder andere terecht bij:

* AmsterdamGold

* Doijer & Kalff

* The Silver Mountain

* Holland Gold

Zaken om op te letten bij de aankoop:

* Prijs/premium

* Levertijd

* Discretie van levering (info daarover)

* Verzendkosten

* Mogelijkheid tot ophalen (als dat je voorkeur heeft)

* Aanbod

Nou, daar kan je denk ik wel even mee vooruit :-)

Deze post delen

Ik heb geen ervaring met het op afstand investeren in goud, maar dat is in essentie meer kwestie van proberen in korte tijd zo veel mogelijk extra waarde te creeëren. Daar kan wellicht iemand anders ( Mr.Gold? ;-) ) meer over vertellen.

Mooie posts van Mr. Bruin en Dr. Prepper.

Zelf handel ik in goud maar dan op de Forex markt en dat is op papier en heb hier ook geen enkele illusie dat je dit ook kan opvragen wanneer het compleet mis gaat en handelen in de bewegingen van de koers (zowel long als short) op goud en soms ook in andere grondstoffen. Het mooie is dat je voor relatieve lage kosten kleine ritjes kan maken en met een hefboom met een relatief lage investering meer kan maken. Er zijn ook trendtraders die posities lang aanhouden (wel maanden of jaren) als een bepaalde trend optreed zoals de laatste jaren goud kopen en hierop anticiperen. Zelf ben ik meer een daytrader en houdt posities niet lang aan. Maar dit staat helemaal los van mijn "preppers" goud verhaal.

Fysiek goud zie ik niet als een investering maar meer als behoud van koopkracht en in het geval dat het monetaire systeem om zou vallen een voorsprong op veel andere mensen. Daarnaast raad ik mensen aan als ze goud willen kopen dit in munten te doen omdat dit beter deelbaar is (makelijk ruilen of iemand om te kopen) dan een baar goud en je hoeft het niet op te geven ( je bent anoniem) en niet in box 3 aan te geven.

Deze post delen

Ah ha, vandaar jou naam "Mr. Gold". Maare welke contante valuta's raad je me aan om aan te kopen?

Dit is vrij persoonlijk en heb natuurlijk ook niet de wijsheid in pacht maar ik heb het volgende: Contanten Euro's (kleine coupures), Amerikaanse Dollars, Japanse Yens, Zwitserse Franks, Engelse Ponden, Australische Dollars en de Noorse Kronen en natuurlijk zilveren en gouden munten. Dit is ook risico spreiding en het gaat niet om hele grote bedragen maar meer om het enkele maanden uit te kunnen houden. Ik geloof meer in ruilmiddelen zoals zaden, waterfilters, accu's e.d. maar voor financiele zaken hanteer ik bovenstaand lijstje.

Deze post delen

Even alles op een rijtje zetten hoor. Best wel veel informatie te verkrijgen hier. Volgens mij zijn jullie allemaal professionals op dit gebied.:)

Deze post delen

Nog een aanvulling op het kopen van gouden munten: Ergens las ik het advies (weet helaas niet meer waar) dat het 't meest verstandig is om zo puur mogelijk goud te kopen dus .999 goud (of zelfs .9999). De reden daarvoor zou zijn dat van puur goud het 't makkelijkst is om - zonder speciale appratuur ofzo - vast te stellen dat het echt goud is. Goud van bv 22 karaats (917/1000e puur) is gemengd en daardoor, volgens dat artikel, iets minder betrouwbaar vast te stellen.

Mocht je daar rekening mee willen houden, dan vallen de populaire American Gold Eagle en de Zuid-Afrikaanse Krugerrand af, want die zijn beide 22 karaats. Let wel: De 1oz (1 troy ounce) munten van beide, bevatten wél de exacte 31.1034768 gram goud. Maar de munten zelf wegen dan iets meer, omdat er ook nog wat koper enzo in zit.

Van .999 puur goud wordt overigens gezegd dat het een heel zacht metaal is. Dat is het verhoudingsgewijs ook wel, maar je hoeft niet bang te zijn dat het buigt in je zak ofzo, zo zacht is het ook weer niet. Maar als je em op een stenen vloer laat vallen, heb je wel een klein deukje in de rand te pakken (van horen zeggen :cool:)

Deze post delen

Volgens mij zijn jullie allemaal professionals op dit gebied.:)

Allemaal het resultaat van een jaartje googelen & lezen! Als prepper ontkom je er niet aan veel info te verzamelen. Zie me zelf zeker niet als prof, maar echt als gemotiveerde prepper die graag zijn info deelt met prepgenoten :-)

Deze post delen

Van .999 puur goud wordt overigens gezegd dat het een heel zacht metaal is. Dat is het verhoudingsgewijs ook wel, maar je hoeft niet bang te zijn dat het buigt in je zak ofzo, zo zacht is het ook weer niet. Maar als je em op een stenen vloer laat vallen, heb je wel een klein deukje in de rand te pakken (van horen zeggen :cool:)

Wat een mooi anekdote.

Deze post delen

Goud en zilver is een must voor als het financiële systeem omvalt. Inderdaad kleine hoeveelheden zijn bevoordelijk voor de verhandelbaarhied evenals de zuiverheid, bekendheid bij anderen die het als ruilmiddel moeten gaan accepteren. Een mooie herdenkingsmunt van een hoog goud gehalte is minder betrouwbaar dan een krugerrand die over de hele wereld wordt verhandeld. Cash geld is verstandig want dan hoef je niet in de rij te gaan staan bij de bank met de hoop je geld te krijgen. Als er een bankrun is dan krijg je gewoon niets. De hoeveelheid cash dat bij een gemiddeld kantoor ligt opgeslagen is niet voldoende om een dag lang alle langskomende klanten het totale tegoed te laten opnemen. Als je tegenwoordig 10 duizend euro wilt opnemen moet je dit van te voren melden anders hebben ze het geen eens in huis (of ze willen het niet geven ?)

Deze post delen

Soms heb ik ook wat grote contanten nodig en dan moet ik inderdaad de (rabo) bank opbellen omdat ze een keer per week geld bestellen en dat kan zeker niet "a la minute". Eigenlijk raar maar schijnbaar is dit zo gewoon dat we het niet meer raar vinden om aan je eigen geld te komen. Ze vragen dan ook nog (boven de 10ke) waarvoor ik het wil gaan gebruiken in verband met de MOT Wet op de ongebruikelijke transacties. Ook reizen tussen landen en meer dan 10ke bij je hebben is niet aan te raden of je moet het opgeven en kost best veel tijd. Mocht je al je geld opnemen neem dan even een bewijsje mee, als je aan wordt gehouden door de politie denken ze anders dat je een "runner" bent :)

De bank heeft nu ca. 8% van ons banksaldo contant dus stel er komt een mini bankrun dan zijn de problemen als niet te overzien en is het vertrouwen binnen een paar dagen weg. Ik kan de dagen van DSB bank nog goed herinneren van mensen in mijn directe omgeving.

Deze post delen

Hallo allemaal, dit is mijn eerste post op dit forum. Mooi dat er eindelijk een forum voor preppers in Nederland is, is er de hoogste tijd voor.

Okee, maar nu on topic: Als zilverliefhebber, of beter gezegd: zilver-believer, wil ik ook de tip meegeven om in zilver te investeren. De prijsverhouding tussen zilver en goud is ongeveer 1:50, dus goud is naar gewicht 50x duurder dan zilver. Dit betekent dat ook bij een wat kleinere portomonnee zilver een veel makkelijkere en bereikbare investering is. Voor 750 euro koop je bijvoorbeeld een gouden munt van een halve troy ounce (15.5 gram), maar in zilver heb je meteen een zak vol met 25 munten van 1oz.

En tegen de tijd als echt de stont aan de knikker is, ben je ook met zilver denk ik flexibeler voor kleine aankopen. Dan kan je bijvoorbeeld een brood kopen voor 1 zilverstuk (30 euro, duur brood, maar ja) terwijl in goud is het allerkleinste muntje toch al gauw een kleine 100 euro waard. Ja, als ik het geld had nam ik het liefst allebei, maar ik koop nu liever vast het zilver dat ik me kan veroorloven dan dat ik ga zitten wachten tot ik me gouden munten kan veroorloven, tegen die tijd is de pleuris vast allang uitgebroken haha

Deze post delen

@ Silverback. Ik heb zelf nog heel veel oude zilveren guldens liggen. Wat raad je mij hiermee aan, verkopen en andere zilver munten aan te kopen? Stel je voor dat het mis gaat en de mensen zien mij al aankomen met die zilveren guldens, denk je dat ik daar wel een broodje van kan kopen? :)

Deze post delen

Ik zou ze zeker niet verkopen, dat om te beginnen. Ze hebben sowieso meer waarde dan het fiat geld dat we nu gebruiken. Maar vanwege hun relatief lage zilvergehalte (72%) vind ik ze persoonlijk niet interessant om te bezitten, dan sjouw je ook een kwart junk met je mee in je BoB :)

Nog een indicatie om niet te verkopen: Je ziet nu overal om je heen van die winkeltjes waar je je goud en zilver kan inleveren/verkopen. Ze zeggen ook: het staat nu zo hoog, dit is een uitstekend moment om te verkopen. Maar hun business model verraad ze: als het nu gunstig was om te verkopen, dan zou het ongunstig zijn om te kópen! Dus ik ga er vanuit dat alleen mensen hier hun edelmetalen verkopen die [1] de cash hard nodig hebben of [2] niet in de gaten hebben dat ze min of meer genaaid worden.

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Log in om dit te volgen  

• Nieuwe aanmaken...