Ga naar inhoud
GENEGEERD

Lang houdbare kaas


Multiprepper

Aanbevolen berichten

Bij Doomsday preppers was er een vrouw die jonge blokken kaas kocht en deze vervolgens doopte in een pan met hete was.

Dit leerde zij haar buurvrouw in de betreffende aflevering.

Kaas kon volgens haar meerdere jaren goed blijven.

 

Greener

Wordt heel veel gedaan in Amerika. Daar wordt dat verkocht als red cheese wax.

 

Groetjes Chin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Laatst zo'n edammer kaas gekocht bij de Aldi, de was die daarop zat heb ik bewaard, wilde proberen m om te smelten om te kijken of opnieuw äflakken" lukt. (zal t zeggen als t zover is).
Je kan ook gewoon wax ( noemt dat was?) gebruiken hoor het gaat er maar om dat kaas wordt afgesloten van de lucht. Ik vraag mij af of dat ook kan bij andere soorten dan harde kaas.

 

Groetjes Chin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die heb ik net besteld, samen met nog wat andere etenswaren. Wou ze eerst even testen voor ik daadwerkelijk grotere hoeveelheden ga bestellen. Ik hoop ze deze week binnen te krijgen en zal de review hier posten.

 

Hoi @Ghost,

 

zal er vast wel snel zijn. Een paar maanden terug had ik op zaterdag iets besteld en maandag was de bestelling er al, die lui zijn supersnel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi @Ghost,

 

zal er vast wel snel zijn. Een paar maanden terug had ik op zaterdag iets besteld en maandag was de bestelling er al, die lui zijn supersnel!

 

Klopt, kreeg vandaag de mail dat de betaling binnen was, zal het morgen wel krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

" kaas" die lang houdbaar is ( die nu in de winkel liggen zijn een jaar houdbaar" is de zwitserse strooikaas. Ik persoonlijk vind het ranzig, maar als je niks beters hebt zal het vast goed te eten zijn. Wat betreft de panir die eerder in dit topic werd genoemd, die is ook makkelijk zelf te maken. Het enige wat je nodig hebt is citroensap en volle melk. Schijnt zelfs met van die UHT melk te moeten lukken, maar heb dat nooit uitgetest.

http://www.heiligekoe.info/index.php?recipe=1&ind=2

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
Bij Doomsday preppers was er een vrouw die jonge blokken kaas kocht en deze vervolgens doopte in een pan met hete was.

Dit leerde zij haar buurvrouw in de betreffende aflevering.

Kaas kon volgens haar meerdere jaren goed blijven.

 

Greener

@Chinaka en @Greener Lees toevallig net dit artikel waarin staat dat dit niet zonder gevaar is... http://preparednessadvice.com/uncategorized/the-hazards-of-cheese-waxing/#.UMJyvOThKSo

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Kaas is in principe oneindig houdbaar. Alleen door de rijping verandert de smaak en textuur. Houdbaarheid is dan ook geen goed begrip. Er kan beter gesproken worden over een rijpingsproces van jong tot overjarig. Hoe ouder, hoe pittiger en droger.

Probleem is de vacuum verpakking, hier zit altijd wat lucht en ook vocht in waardoor je schimmel kunt krijgen. Beter is gewoon onverpakte kaas (een wiel of bol)

Wat doe je nu als er schimmel op de kaas zit?

Deze schimmel veeg je bij een onaangebroken (bv bij een ponds of kilo kaas) gewoon er af. Dit heeft geen invloed op de smaak en kwaliteit van de kaas.

Oma-tip van voor de oorlog. Kaas donker en koel opslaan. En wrijf de buitenkant in, doe een beetje azijn op het doekje, dit remt de schimmelgroei.

 

Is de kaas wel aangebroken dan snij je het schimmelgedeelte er uit, ook hierbij heeft de schimmel geen invloed op de smaak en kwaliteit van de kaas.

http://www.kleine-kazenboerderij.com/informatie-over-kaas.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij doen al twee grote 13 kilo kazen lang met hele kaas, dit gaat heel prima. Tip: als je je eerste punt snijd, neem een klein breed stukje, dan zijn de blootgestelde zijden niet te groot en dus word hij minder snel oud of zelfs schimmel. Vervolgens om en om afsnijden.

 

O en tenslotte, boeren kaas is gezonder en natuurlijker. Voor de markten/wet weet ik even niet meer, moet er een minimum conserveer middel en zout zitten in normale kaas, boeren kaas heeft die verplichting niet. Ik weet niet honderd procent zeker dat het zo zat, dus als iemand kan aanvullen graag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Bushmaster

@Nonkel_Ries, wij hebben ooit eens rantsoenen gekregen in het buitenland die 15 jaar oud waren.

Nood aan de man, dus dat was het voer wat we hadden. Maar de kaas die daar in zat was (alhoewel keihard) prima te eten.

Niemand van het peloton ziek. Dus ja, goed te doen ook na 15 jaar over de datum.

 

Grt, Bush

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Bushmaster
Wat was dat voor kaas? Ik zoek eigenlijk een methode om fabriekskaas te bewaren.

 

Stond altijd belegen Edammer kaas op de verpakking.

En altijd in een conservenblik, dus ja dat blijft wel heel lang goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...