Ga naar inhoud
GENEGEERD

Laten we ons teveel leiden door films, series en boeken?

TyrionLannister
 Share

Recommended Posts

Veel mensen hebben mbt SHTF en TEOTWAWKI het beeld van een "wild westen" waar ieder voor zich moet vechten om de laatst druppels benzine en de laatste restjes eten. Zowel preppers als niet-preppers hebben dit idee (daarom zeggen die laatste vaak "ik ga niet preppen want als SHTF gebeurt ben ik toch snel dood"). Dit beeld wordt opgeroepen door films als Mad Max, The Road, etc. Maar is dit wat ons te verwachten staat?

Ik denk dat je beter naar de geschiedenis kan kijken en naar wat er in de derde wereld gebeurt om te kijken wat er gebeurt wanneer het centrale overheidsgezag wegvalt. Het is al meerdere malen voorgekomen dat er een eind kwam aan een grote beschaving en het resultaat was doorgaans dat de delen van het 'rijk" uit elkaar vielen en zelfstandig werden. Europa werd bijvoorbeeld een lappendeken van landen en landjes na de val van het Romeinse Rijk. Er was natuurlijk chaos in nadat het RR instortte maar na verloop van tijd ontstond er weer "normaliteit". Ook in Somalie zag je dit toen begin jaren '90 het overheidsgezag wegviel, diverse warlords gingen bepaalde gebieden claimen en er ontstonden twee de facto onafhankelijke staten binnen Somalie: Somaliland en Puntland.

Mocht Den Haag het hier niet meer voor het zeggen hebben dan zie ik het niet ondenkbaar dat bepaalde provincies zich onafhankelijk zouden verklaren. De provincies hebben wortelen die tot duizend jaar teruggaan en het is niet meer logisch dat Brabanders zich bijv. verenigen in een Brabantse Republiek. Of misschien een nieuw hertogdom. :p

Dus er zal waarschijnlijk een periode van chaos zijn maar het idee dat je tot je laatste snik in een Mad Max achtige wereld zal ronddolen kun je beter uit je hoofd zetten. Dat zal hooguit het geval zijn wanneer er te weinig mensen overblijven om staten te vormen maar dan zullen deze mensen alsnog behoefte eraan hebben om kleine samenlevingen te vormen. Een van de basisbehoeften van mensen is nou eenmaal veiligheid, die komt op de piramide van Maslow direct na lichamelijke behoeften als eten en drinken:

400px-Piramide_van_Maslow.png

Echte veiligheid vind je alleen in gemeenschappen. Dit is ook hoe de eerste overheden ontstonden, mensen kropen bij elkaar samen om zich te weren tegen bandieten. En gaven bepaalde personen de macht om deze te bestrijden. Waarna deze personen natuurlijk hun macht gingen uitbreiden en vaak ook misbruiken maar da's weer een ander verhaal. :rolleyes:

• Leuk 5
Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik geef je 100% gelijk! En goed dat we hier nu allemaal even over na kunnen denken!

Wij bereiden ons in eerste instantie ook voor op een mogelijke slechte tijd, voorafgaand aan een wederopbouw.

Moet ik dan wel een kleine kanttekening bij plaatsen, als er wél plunderingen plaatsvinden hier in het dorp, dan wil ik die wél zo doorkomen dat ik die wederopbouw nog kan meemaken ;)

Niet door wapens in te slaan, maar wel door onze preps zo lang mogelijk geheim te houden... (licht in huis bij stroomuitval, groentetuin, rokende schoorsteen, etc.) daar willen we een redelijke oplossing voor hebben/maken. Dus eigenlijk alleen de eerste twee treden van de piramide ;)

Link naar reactie

Veel films maken misbruik van voorspellingen van Nostradamus en de Maya-kalender, sinds de gedachten op gang is gekomen dat men een raket naar de maan kon sturen zijn de verhalen over aliëns geboren, dus films met aliën invasions ook volop. (btw het zou arrogant van ons zijn om te claimen dat wij de enige intelligente levensvorm zijn in het gehele universum - je mag wel zeggen dat je de enige intelligente levensvorm bent in de stad waar je woont :p haha)

Wij mensen hebben veel fantasie, veel inbeeldingsvermogen. Alles wat we zien en horen worden uiteindelijk verwerkt in onze dromen. En dus verwerkt in onze psyche. Mensen die er gevoelig voor zijn kunnen weleens de nadruk op realisme en fantasie met elkaar doen samensmelten waardoor ze het verschil niet meer van elkaar kunnen onderscheiden. We gaan dingen die gebeuren in de wereld vergelijken met dingen uit films. En dat kan alles uit zijn verband trekken.

Dan laten ze iemand met een belachelijk hoge opleiding praten over zo'n fantasiebeeld alsof het de waarheid is en mensen slikken het als boter! Terwijl als je het door een boer zou laten vertellen, dat je het dan niet zou geloven. Wie heeft ons aangeleerd dat we mensen moeten geloven op elk woord die ze zeggen omdat ze hoog geschoold zijn? Wie?

Een wereld zoals Mad Max, The Road of The Book of Eli zouden kunnen bestaan nadat alle kerncentrales zijn ontploft. Dat zou weleens al die ravage kunnen veroorzaken. Door de straling worden er gemuteerde mensen geboren. Mensen worden scavengers, hechten zoveel waarde aan hun eigen leven, zo egoistisch dat ze iemand anders' zijn leven als niets waard zien. Komt idd in de buurt van het Wilde Westen, blijven schieten tot er iemand neervalt. De tijd van het Wilde Westen heeft wel bestaan en toen was Amerika ook een soort van Mad Max, alleen zonder die electrische auto of een leger geleid door een mutant. En dat maken juiste goeie films!

Maar in al die films, komt community steeds terug. Zou het een boodschap zijn of worden we nog steeds "gestuurd"? :p (nou niet aan The Matrix denken he!?) LOL

Link naar reactie

Even een aanvulling t.a.v. de piramide van Maslov, Alle lagen zijn flexibel, d.w.z. wanneer aan het een voldaan is, wordt een ander plots belangrijker. Wanneer je naar de eerste behoeftes kijkt, zoals veiligheid, voedsel en voortplanting, wordt dat heel duidelijk. Je kunt niet eten wanneer je weet dat je ieder moment verscheurt kunt worden. Dus moet je eerst veilig zijn. Je hebt geen behoefte aan sex, wanneer je kapot gaat van de honger etc. In een maatschappij, waarin alles veilig lijkt en voedsel er in overvloed is, zijn die twee trappen van de piramide ineens heel klein. kort door de bocht, een veilig huis, voldoende eten en we kunnen ons voortplanten als konijnen ;) ( zie je bij dieren ook)

• Leuk 1
Link naar reactie

steven seagal was toch een docu maker?

of sla ik de plank nu volledig mis?

Dacht dat hij een gitarist was...

Oh trouwens, ben wat in de instellingen wezen snuffelen van mijn profiel en zag pardoes dat je ook de skin van dit forum kon veranderen. Het ziet er nu iets rustiger uit voor mijn ogen met wat mooi blauwe balkjes dan alles wit. Kan teksten nu veel rustiger lezen. Mischien wist je dit al, maar ik wou het toch even zeggen.. :)

Link naar reactie

ik heb bij rampen ook altijd veel mensen gezien die elkaar hielpen.bij orkaan gaan mensen dood vooral omdat iet op hun viel.erna delen mensen wat ze hebben en dan vooral met de mensen die ze kenen.een gemenschaap waar ieder een rol heeft kan soms verstikent over komen maar bied ook veel bescherming.

kijk nu in NJ en NY zijn er mensen die rond rijden met eten en drinken, mensen met electra bieden andere de mogelijk om tel opteladen of hun medicaties cool te bewaaren.

somige sla hun slag om geld te verdienen te verkachten ed ,maar dat is niet de mederheid.

Link naar reactie

Even een aanvulling t.a.v. de piramide van Maslov, Alle lagen zijn flexibel, d.w.z. wanneer aan het een voldaan is, wordt een ander plots belangrijker. Wanneer je naar de eerste behoeftes kijkt, zoals veiligheid, voedsel en voortplanting, wordt dat heel duidelijk. Je kunt niet eten wanneer je weet dat je ieder moment verscheurt kunt worden. Dus moet je eerst veilig zijn. Je hebt geen behoefte aan sex, wanneer je kapot gaat van de honger etc. In een maatschappij, waarin alles veilig lijkt en voedsel er in overvloed is, zijn die twee trappen van de piramide ineens heel klein. kort door de bocht, een veilig huis, voldoende eten en we kunnen ons voortplanten als konijnen ;) ( zie je bij dieren ook)

Vandaar die 3 kids van mij....;)

Link naar reactie

Volgens mij heb je helemaal gelijk met dit topic. Het enige wat ik wil aanvullen is dat de zelfsturing en onafhankelijkheid volgens mij zal beginnen bij kleinere groepen, denk aan complete dorpen die zullen proberen zelfredzaam te worden, waarna de handel met andere dorpen weer op gang komt, en vervolgens pas weer een soort van provinciaal bestuur.

Voor de mensen in een stad heb ik eigenlijk maar één advies, zorg dat je daar snel weg komt, daar ben je kansloos verloren na een SHTF, vooral als er voedselschaarste optreed. En nee, die stoere praatjes van 'dan ga ik dat wel bij de boeren halen' gaat niet werken, dat wordt je dood. zodra een dorp de organisatie weer op orde heeft mag je er vanuit gaan dat er checkpoints zullen staan op de toegangswegen. Tuurlijk, je kunt best eten krijgen, zolang je maar bijdraagd aan de community van het betreffende dorp.

Link naar reactie

Dus er zal waarschijnlijk een periode van chaos zijn maar het idee dat je tot je laatste snik in een Mad Max achtige wereld zal ronddolen kun je beter uit je hoofd zetten.

Een mooi epistel, Tyrion. Ik denk dat je ook wel gelijk hebt, maar vergis je niet in een periode van chaos. In een tijdspanne van een paar eeuwen is een periode van onrust van 15 tot 20 jaar niet veel, maar je zal er net inzitten. Dan is het wel degelijk je leven, of de rest van je leven.

Waar bereiden we ons precies op voor? Niemand die dat exact kan zeggen. Maar als er zoiets gebeurt als de val van de economie, als er in korte tijd schaartste ontstaat in van alles, dan is 6 maanden al een lange periode om te overbruggen. Kijk naar de orkaan Sandy en de rijen aan de pomp. En dan heb je het nog maar over een relatief klein getroffen gebied.

Ik denk dus dat je gelijk hebt, wat betreft de langere termijn, dat er wel weer een vorm bestuur zal ontstaan. Maar het gaat vooral om de eerste periode, die moet je zien te overbruggen (overleven) en ik vrees dat je dan nog voor onaangename verrassingen kan komen te staan.

Link naar reactie

• 1 month later...

hangt beetje ook waar je bent... maar meeste mensen wonnen in grote steden... en thus bij wijze van zelf onvoorbereide mensen kunnen geholpen worden...

ramp of geen ramp sommige mensen blijven banditen anderen blijven moeder theresas...

bijv in nl heb je andere behoeften dan in wilde westen... in nl is bijv water bijna geen probleem...

Link naar reactie

Het beeld van de eenzame vechter tegen iedereen wordt niet alleen door films en boeken verspreidt maar ook door commerciele websites die hun diensten aanbieden.

Eigenlijk is er hier sprake van een zichzelf versterkend effect: preppers zijn vaak individualisten, kopen zaken die voor een mad-max scenario goed lijken, dit voert tot meer reclame, tot meer websites die deze producten aanbieden, meer preppers die deze producten kopen etc etc.

De realiteit zal er imo heel anders uitzien. Sterker nog, we zitten al in "shtf". Het is nu om ons heen aan het gebeuren. Ik ben overtuigd dat wanneer in het jaar 2200 er wordt teruggekeken naar de huidige periode dat het zal lijken alsof er in deze periode een "plotselinge" omslag kwam.

Link naar reactie

• 1 month later...

Niet door film of mooie series, maar ik laat me leiden door jaren ellende in landen te hebben gezien.

Oorlogslanden waar de mensen vechten voor normale zaken, zoals voedsel en water.

En nu net niet de olie zoals de meesten denken, hier zijn alleen maar de "regeringen" in geintresseerd.

Link naar reactie

• 4 weeks later...

we moeten niet vergeten (denk ik iig) dat achter films zoals 'The day after tomorrow' enz. een heleboel onderzoek voorafgaat. het is immers niet onmogelijk om (iig natuurgewijs) te voorspellen wat er in een bepaalde situatie zal gebeuren. de situatie op zich is dan wel overgeleverd aan de fantasie van de auteur van het script maar de gevolgen ervan worden nauwkeurig (maanden soms jaren) onderzocht en bestudeerd op plausibiliteit. (niet allemaal natuurlijk...) wij doen in principe hetzelfde. we verwachten iets en handelen adequaat (naar ieders eigen inzicht) maar ook daarvoor beraden we ons op externe bronnen.

Link naar reactie

Mensen hebben zich altijd al laten leiden door een boek, de bijbel, die dan weer werd uitgelegd door geloofrichtingen, die er allemaal een andere uitleg aan gaven.

En wel zo, dat hun uitleg ervan, het beste paste in hun straatje.

Dat mensen zich nu teveel laten leiden door boeken, films en series is daarom niet zo vreemd.

Het heeft te maken met gedeelde angsten en interesses. En daar wil je meer van weten.

Zoals de bijbel ook geschreven en gekopieerd is door mensen, zo is dat nu ook met filmscripts, boeken en series, allemaal door mensen gemaakt.

Degenen die het maken en schrijven weten heden ten dage maar al te goed, wat mensen beweegt, en spelen daar handig op in.

Het is de kunst om achter de film, boek, etc. te kijken, wat er achter zit, wat de werkelijke bedoeling is.

Elke informatiebron levert informatie op, en tegenwoordig kunnen we uit enorme hoeveelheden kiezen.

Gezonde scepsis is dan ook noodzakelijk, over wat je leest of ziet.

Het kan bedoeld zijn als propaganda, misleiding, of gewoon eerlijke informatievoorziening, of zelfs ter leringh ende vermaeck :)

Gezien de geschiedenis is het zeker opletten geblazen, maar je bent nog (wel) altijd baas over je eigen gedachten en verstand,

en wat je met bepaalde informatie doet, of juist niet, daar ben je zelf verantwoordelijk voor.

Dus je eventueel te veel laten leiden door films, boeken en series, ligt geheel en al aan jezelf.

Link naar reactie

Goed topic en heldere uiteenzetting @TyrionLannister. Ik sluit me aan bij de mensen die zeggen dat het uitmaakt waar je zit. Zit je in een stad vermoed ik dat de chaos snel groter zal zijn dan op het platteland, en dan met name relschoppers die de boel zullen verstieren. Na het plunderen for fun, zal er ook echte ellende ontstaan qua voedseltekorten. Op het platteland kent men zijn (verre) buren vaak nog wel, itt in de steden, daarnaast is het aantal mensen die iets van een moestuintje heeft, of voedsel teelt, fokt of maakt vaak op het platteland groter dan in de steden uiteraard, of althans, mogelijk zijn er in steden net zoveel mensen die dat doen, maar zit men te ver van elkaar verwijderd om krachten te kunnen bundelen. In dorpen op het platteland zal dit makkelijker te organiseren zijn. Daarnaast is het natuurlijk geen geheim dat er altijd al gezegd is dat steden hectisch en chaotisch zijn van zichzelf al, terwijl op het platteland de kalmte meer bekend staat. De mensen lijken soms nuchterder en voor mij is het een redelijke aanname dat in de dorpjes ver weg van de steden minder chaos zal ontstaan, meer verbondenheid zal zijn en daardoor ook meer samenwerking zal kunnen ontstaan.

Je mag een keer raden of ik in een stad of op het platteland woon :cool:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...