Ga naar inhoud
GENEGEERD

Consumindertips


Amero

Aanbevolen berichten

Omdat ikzelf een budget prepper ben gaat consuminderen en preppen in ons huishouden hand in hand.

Hoe meer geld over, des te meer ik kan preppen. :)

 

Omdat er hier meer budgetpreppers zijn is het misschien handig hier alle consumindertips neer te zetten. En iedereen heeft er iets aan dacht ik zo.

 

Zelf lijm maken

http://www.proefjes.nl/proefje/115

 

Of zelf koffiepads maken

http://members.multimania.nl/niekschroten/

 

er volgens er nog meer, dit was slechts een beginnetje

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Consuminderen... Ik weet niet of je dit bedoelt Amero, het is een levensstijl wat wel heel zuinig is wat ik al jaren doe en prima bevalt, scheelt een hoop geld uit.

 

Ik ontbijt s'morgens nooit. s'Middags heb ik genoeg aan een volkoren koekje of twee met een bak sterke koffie. En s'avonds eet ik gewoon een bord vol normaal voedsel (hutspot, uitsmijter, soep, gewoon normaal eten), daarna tijd voor een dutje (want word altijd zo slaperig na een stevige maaltijd). Na 2 a 3 uur word ik weer wakker, tijd voor een activiteitje en dan slapen. Soms als ik ideetjes heb wil ik ze graag snel uitvoeren, dus soms vergeet ik de avondmaaltijd ook. Dus qua voedsel ben ik vrijwel heel goedkoop. Qua drinken echter, is een ander verhaal, daar consumeer ik veel van. Dus watervoorziening is zeer belangrijk voor mij. Ik ben een man van 2 meter en toch hoef ik niet zo veel te consumeren.

 

Qua kleding, koop ik ze altijd bij de boerenbond, want de kleding daar zijn oersterk en niet duur. Ooit es een broek gekocht bij de C&A en andere speciaalzaken, maar die gingen na 1 a 2 jaar al kapot. De kleding die ik sinds 4 jaar bij de boerenbond voortaan haal, ze gaan heel lang mee. Ze zijn nu nog steeds niet kapot! En qua schoenen, ik draag altijd zweedse klompen. Die slijten wel snel, de zolen dan. Die moet ik om de 2 jaar vervangen. Jassen ook super slijtvast, oke de borstzakjes wil de knoopjes weleens kwijtgeraken maar dat is niet zo belangrijk. Truien, blouses, echt supergeweldige zaak die boerenbond. Dus qua kleding ben ik ook vrij goedkoop mee bezig. Bretels gebruik ik ook, alleen die slijten het meest. Om het jaar moet ik ze weer vervangen, soms denk ik weleens, mischien maar es die lederen variant pakken, die zijn volgens mij slijtvast. Of snelbinders, nog niet uitgetest (bedenk het mezelf nu hier ter plekke) maar die zouden het ook goed kunnen doen. Bij de Timco verkopen ze nog snelbinders. Sokken en onderbroeken, dat maakt me niet zo uit waar ik ze haal. Vind die zakjes waarin ze zitten als je ze koopt wel uitermate handig, kun je weer hergebruiken voor een andere doelstelling.

 

De verwarming... Heb hem wel, maar gebruik hem niet. Alleen bij hele lage temperaturen gaat ie wel automatisch aan, heb geen zin in lekkages als de leidingen kapot zouden kunnen vriezen. Staat altijd standaard op 16 graden. Prima temperatuur. Als ik het een beetje koud vind, trek ik een extra trui aan of een vest. Of ga een activiteitje doen, word je lekker warm van.

 

Qua waterverbruik... Douchen, 1x in de week lekker warm water. Rest van de dagen gewoon een handdouche met een handdoekje. Te veel hygiene is niet nodig. Mischien wel als je een partner hebt, maar die heb ik niet, dus is dat iets wat niet zo noodzakelijk is. 1x In de week douchen is meer dan voldoende. Het wil weleens voorkomen dat ik me vaker dan 1x douch in de week, wanneer ik uitgenodigd ben voor een feestje, wanneer ik naar de doktor of tandarts moet of als ik die dag zware arbeid heb moeten verrichten dat je flink wat gezweet hebt, ja dan douch ik nog wel een keer.

Toiletgebruik staat voor zich. Ik koop elke week 4 flessen Ginger Ale en als die op zijn, vul ik ze met kraanwater en zet deze in de kast. Die flessen vind ik de robuuste van alle frisdrankflessen, stevig en betrouwbaar. Cola flessen kunnen te snel knikken. Koken met water, hergebruik ik het water nog 1x voor hetzelfde produkt. Ik houd van noodles, gaat prima. Beetje vergeeld water, maar water is nog steeds goed om nog es te gebruiken.

 

Sandalen wil ik ook weleens dragen, vooral met de zomer. Die krengen willen de binnenzool snel kapot gaan. Wat ducktape erover plakken en je kunt er weer een jaar tegenaan. Wel in reepjes met kleine uitsparingen. Je voeten moeten wel kunnen ademen, anders gaat het zo broeien.

 

Enige wat ik nog wel zou willen hebben is een tondeuze apparaat op batterijen of eentje die je kan opladen, want ik bespaar ook kosten uit van de kapper. Scheer gewoon me kop heel kort.

 

Mocht je last hebben van fruitvliegjes in huis, vul gewoon een glaasje met azijn en afwasmiddel. De vuurvliegjes komen erop af en verdrinken erin omdat er geen waterspiegel is. Dus je hoeft geen verdelgingsmiddel te kopen. Werkt ook tegen vliegen.

 

Dit is iets wat ik niet doe, maar als het nodig is, zou ik het wel kunnen doen. Als je papier moet hebben, kun je oude kranten pakken en die vermalen in een ton met warm water, alles goed wassen. Mischien wat bleekmiddel erin, want die inkt lost dan op en verdonkerd de papierpap. Daarna zeef je het, dan plaats je de papierpap in een nieuwe bak die je gevuld hebt met water en suikerwater of waterige lijm op tarwebasis (zoals die lijm voor papier maché), met een stuk waterdoorlatend doek erin, de papierpap verspreid je over die doek totdat er een dun laagje overblijft. Je laat het water langzaam weglopen. Haal de doek eruit waarop de papierpap rust, legt er nog een waterdoorlatend doek overheen en dan tussen twee planken en aantal stenen erop.

Dag erna, de twee doeken van onder de planken eruit halen en aan een vislijn hangen met knijpers en laten opdrogen. Als het droog is, verwijder je de twee doeken en je hebt een mooi velletje papier. Daar kun je op schrijven of tekenen maar je kunt er ook toiletpapier van maken als je wilt, met of zonder watermerk... :p Tis net wat je wilt. Niet bepaald zuinig met watergebruik...

Maar dit principe kun je ook gebruiken om bijvoorbeeld papieren brokken te maken voor in de open haard. Zou dan ipv lijm, bijenwas gebruiken om die brokken te maken. Blijft het vuur lekker lang van branden. Dus geen paper bricks, daar moet je weer zo'n pers ding voor gebruiken en lange uitdroogtijd mist de zon goed schijnt.

 

De glazen potten die je overhoud na het consumeren van de inhoud, kun je gebruiken om kiemplantjes in te kweken of kleine dingetjes in te bewaren. Inmaken doe ik niet, weet wel hoe, maar heb daar niet de middelen voor.

De blikken potten kun je speelgoed van maken, mini-stoves (stukken opgerold karton in het blik persen en bijenwas/kaarsvet/lampenolie erin gieten, prima stove om op te koken en prima heater om lekker warm bij te worden, lange levensduur tot ie op is) Ook prima om dingetjes in te bewaren. Hergebruik als kookpannetje.

 

Denk dat de vrouwen meer goede tips zullen hebben, die zijn daarin goede uitvindsters. Ik denk dat mannen beter zijn in andere dingen, Daarom is de inbreng van de vrouw zo belangrijk in een mannenleven.

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

terug naar basis roomboter/volle melk/slagroom/ei/suiker/gist/chocolade/bloem/volkorenmeel

 

papierbriket maken van oud papier

 

hangop van maken

hout halen gratis pallets bij bedrijven

zelf brood enz maken

pot her gebruiken voor inmaak

 

koken/stoken op kolen/hout/papieren briket

 

goedkope bankrekingen triodos 1.80 per maand

verzekeringen premie vrijmaken *niet op zeggen *

 

jol

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Vantazzy ik bewonder jouw primaire levensstijl, maar wil je toch een tip geven. Eet voortaan toch iets kleins voor het ontbijt, bijv cracke, ontbijtkoek of biskwie. Tussen de middag min. Hezelfde aangevuld met een stuk fruit. Ik denk dat je lichaam dan die slaap van 2-3 u na het eten niet meer nodig heeft... maar pas savonds. Vogens mij moet je lichaam nu zo hard aan het werk om die normale maaltijd te verwerken dat je daarvan idd slaperig wordt.. het lijkt eeop dat je stofwisseling wat van slag is. Ik spreek uit ervaring want ik heb ook een aantal jaren niet ontbeten omdat ik dacht dat het betee zou zijn. Toen ik het op aanraden toch ben gaan doen voelde ik me gedurende de dag tochfitter. Preppen is ook proberen zo fit mogelijk te zijn (moet ik zelf ook nog beter aan werken hoor...)

Stel dat je smorgens moet evacueren en je hebt geen tijd om wat te eten, dan verbruik je gelijk een deel van je reserve energie...

 

Kijk maar eens op http://survival-bushcraft.com/category/voedsel-theorie/

 

http://www.voedingsinfo.org/ned/dossiers/gda.htm

 

Je hoeft het natuurlijk niet van me aan te nemen maar je kunt het ook eens een week proberen.....

 

Ik heb hier geen pm van gemaakt omdat er misschien meer mensen niet ontbijten en niet weten hoe belangrijk dat is. Beter 3x een beetje op de dag dan in 1x veel...

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mrs.Lotte

 

Nou ik wil het best nog een keer proberen door s'morgens een ontbijtje te nemen. Alleen uit ervaring weet ik dat ik dan de gedurende de ochtend tot een uur of 11 behoorlijk sloom ben en minder energie.

Terwijl nu, met deze huidige levensstijl, ben ik vanaf 7 tot 5 superactief en kan alles aan.

Dit word dan een nieuw experiment: s'morgens een kop koffie met twee knäckebrot met een plakje ontbijtkoek of een uitsmijter - s'middags een banaan of appel en die volkoren koek en s'avond dan nog steeds een normale maaltijd.

Eens kijken of dat iets uithaalt, ben benieuwd!

Hoewel dat dutje doen ook wel lekker is na de maaltijd hoor :) maar ik zal het proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Consuminderen begin heel bewust, maar wordt na verloop van tijd een automatisme. Opletten op wat je koopt, eerst kijken of je het wel nodig hebt, kijken of er een goedkoper alternatief is. @Vantazzy, kerel, knap dat je zo leeft, In het dagelijkse leven lukt me dat niet, alleen op m'n bol kom ik er in de buurt.

@Mrs. Lotte, Ik ontbijt ook niet(behalve 2 koppen koffie dan) Heb dezelfde ervaring als Vantazzy, ben dan gewoon minder aktief 's ochtends als ik wel ontbijt. het middageten neem ik daarentegen wel vrij vroeg, rond 11 uur.

 

Back on topic, Consuminderen kan ik alleen maar toejuigen. We zijn een slaaf geworden van ons consumptiepatroon.

Als ik terugkijk, 10 jaar geleden zette ik elke 2 weken de vuilcontainer aan de kant van de weg, en dan moest ik soms nog stampen om alles erin te krijgen. Afgelopen jaar heb ik hem maar 2 keer bij de weg hoeven zetten.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kommetje havermoutpap wat ik bij wijze van test als ontbijt van mezelf heb moeten leren eten bevalt me nu uitstekend. Ik was daarvoor eerder nooit een 'papmens' Sterker nog, ik walgde daarvan, maar je kan je pap aardig opleuken met noten, rozijnen, kaneel etc. Voordeel: ik kan daar heel erg lang op teren. Als het zou moeten een hele dag bij wijze van spreken. Voel me nu veel fitter en heb meer uithoudingsvermogen en heb geen slaperige 'hongerdipjes'' meer. Zeker een aanrader om ook wat pakken havermout te preppen, kost geen drol en vrij lang houdbaar. En je kan er ook lekkere koekjes mee bakken;)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm, nog nooit havermout gehad. Is mischien ook een optie... Moet je zeker melk voor gebruiken? Ik weet uit ervaring dat ik nooit melk moet drinken s'morgens vroeg. Ben ik de rest van de dag kotsmisselijk. Hetzelfde is dat met zelfgemaakte slagroom of slagroom op gebak. Liefst dan uit de spuitbus of anders helemaal niet...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Havermout kun je prima koken met water, alleen is de smaak dan minder romig. Persoonlijk vind ik het dan minder lekker. havermout als ontbijt, zorgt voor een regelmatige, langdurige glucose toevoer, waardoor je geen glucosepieken krijgt, met de daarop volgende insuline pieken. Deze maken je na het eten vaak moe en voor wie er gevoelig voor is, vatbaar voor snaaibuien. Havermout met wat kaneel is helemaal de bom, kaneel ondersteunt in de regulatie van de bloedsuikerspiegel. je kunt je havermout ook opleuken met gehakte stukjes walnoot erdoor en /of wat lijnzaad. Havermout is wel gevoelig voor de inwerking van zuurstof, dus voor het preppen zou ik het dan luchtdicht wegzetten met een O2 absorber erbij.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Richard Friesland
wat gebeurd er dan met de havermout? als er zuurstof bij komt?

 

Dan wordt het muf en daar wordt het niet lekkerder van, en het verliest zijn voedingswaarde

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm, nog nooit havermout gehad. Is mischien ook een optie... Moet je zeker melk voor gebruiken? Ik weet uit ervaring dat ik nooit melk moet drinken s'morgens vroeg. Ben ik de rest van de dag kotsmisselijk. Hetzelfde is dat met zelfgemaakte slagroom of slagroom op gebak. Liefst dan uit de spuitbus of anders helemaal niet...

 

Mijn kids hadden een koemelkallergie, zodoende was ik juist zo blij met havermout, toch pap en geen melk :-) . Er zijn ook mensen die gevoelig zijn voor de lactose. Maar er is nu ook lactosevrije melk bij de AH. Misschien dat je ook last van de lactose hebt..?

 

Wat ook een fijn licht ontbijt is, is 'Smacks' dat zijn gepofte rijstkorrels met honing, dus erg zoet. Die kun je zelfs eten als snack, neemt wel veel volume in maar is ook erg lang houdbaar. Maar weet niet of dat dan hetzelfde effect heeft op je glucosespiegel zoals bij havermout. Of bijv. rijstewafels..

 

Vwb consuminderen, ik koop graag bij kringloopwinkels en rommelmarkten, daarmee hoop ik de berg afval in deze wereld ook wat te verminderen doordat je hergebruikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn kids hadden een koemelkallergie, zodoende was ik juist zo blij met havermout, toch pap en geen melk :-) . Er zijn ook mensen die gevoelig zijn voor de lactose. Maar er is nu ook lactosevrije melk bij de AH. Misschien dat je ook last van de lactose hebt..?

 

Wat ook een fijn licht ontbijt is, is 'Smacks' dat zijn gepofte rijstkorrels met honing, dus erg zoet. Die kun je zelfs eten als snack, neemt wel veel volume in maar is ook erg lang houdbaar. Maar weet niet of dat dan hetzelfde effect heeft op je glucosespiegel zoals bij havermout. Of bijv. rijstewafels..

 

Vwb consuminderen, ik koop graag bij kringloopwinkels en rommelmarkten, daarmee hoop ik de berg afval in deze wereld ook wat te verminderen doordat je hergebruikt.

 

Zal es proberen havermout koekjes te maken met kaneel en rozijnen erin. Als je dat ook als een ontbijt kunt noemen is that fine to be! :)

 

Nu ga ik es proberen brood te bakken op de prepperwijze, heb eindelijk iets gevonden qua pannen waarmee het weleens zou kunnen werken. Ben benieuwd... Gewoon klein beginnen voordat ik grote hoeveelheden meel verneuk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Mooi onderwerp!

Consuminderen had ik ook al ergens vermeld als prepper-instelling. Want als je met minder leert leven, heb je er straks meer aan.

More is less.

Welke mens is het gelukkigst? Hij/zij die tevreden is met weinig.

@Vantazzy: Super!

Zelf broeken van de Welkoop, werkbroeken zwart, supersterk. 2 stuks, 1 in de was 1 aan mn reet. Legerdump-spullen: goedkoop en sterk.

Voor de survivalists mooi camo of groen. Makkelijk zwart te verven als je dat mooier vind.

Dingen zelf repareren. Hoeveel ik niet van het grofvuil heb gevonden, soms werkend, soms even repareren.

Altijd 3 mode's achterlopen, bij wijze van. Combineer modes, creëer je eigen stijl. Dat heet: Tijdloos. Of heb er schijt aan, maar dan moet je wel een ouwe punker zijn, zoals ik. :)

Hoewel de preppers hier, ook nogal eens met scheve ogen worden aangekeken toch? :D

 

Heel veel consumindertips heb ik uit de vrekkenkrant gehaald. Klinkt negatief, maar valt wel mee hoor. Zijn gewoon consuminder-experts.

 

http://www.vrekkenkrant.nl/

 

Verder de gebruikelijke isolatie-tips = minder energie-verbruik.

Isoleer 1 kamer en/of je BOL SuperGoed en je kan hem al verwarmen met een theelichtje.

http://www.nulwoning.nl/

zoek ook bij: passief huis en energie-neutraal.

 

Als je bij SHTF thuis in je BIL zit, 's winters zonder voorzieningen, maak dan een ruimte in een ruimte. Een tent van isolatie-ondervloer. Of van reddings-dekens. Of wat je voorhanden hebt.

In de film The Day After Tomorrow: http://www.imdb.com/title/tt0319262/

zitten ze in een bibliotheek in een enorme zaal boeken te verbranden. Ze hadden boeken zat om een kleine ruimte te bouwen.....

 

Consuminderen is een soort instelling.

Om je heen zie je de gadgets voorbijvliegen. De rages en de modes. Alles moet nieuw.

Groter en Amerikaanser.

 

Wegwerpmaatschappij, ontwerpen om snel stuk te gaan, designed to break:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Planned_obsolescence

 

 

Het is niet de bedoeling om mensen tegen hun been te schoppen. Iedereen moet zelf weten hoeveel luxe hij/zij in het leven nodig acht.

Gewend zijn aan luxe is leuk, totdat alles wegvalt. Dan staan de meisjes te huilen om hun designer tasjes en gebrek aan kappers.

http://www.rtl.nl/reality/echtemeisjesindejungle/home/

 

(En vaders, die met tondeuses achter de wapperende, blonde haren van hun dochters aanzitten, ben ik hier ook al tegengekomen... :D)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Consuminderen... Ik weet niet of je dit bedoelt Amero, het is een levensstijl wat wel heel zuinig is wat ik al jaren doe en prima bevalt, scheelt een hoop geld uit.

 

Ik ontbijt s'morgens nooit. s'Middags heb ik genoeg aan een volkoren koekje of twee met een bak sterke koffie. En s'avonds eet ik gewoon een bord vol normaal voedsel (hutspot, uitsmijter, soep, gewoon normaal eten), daarna tijd voor een dutje (want word altijd zo slaperig na een stevige maaltijd). Na 2 a 3 uur word ik weer wakker, tijd voor een activiteitje en dan slapen. Soms als ik ideetjes heb wil ik ze graag snel uitvoeren, dus soms vergeet ik de avondmaaltijd ook. Dus qua voedsel ben ik vrijwel heel goedkoop. Qua drinken echter, is een ander verhaal, daar consumeer ik veel van. Dus watervoorziening is zeer belangrijk voor mij. Ik ben een man van 2 meter en toch hoef ik niet zo veel te consumeren.

 

Qua kleding, koop ik ze altijd bij de boerenbond, want de kleding daar zijn oersterk en niet duur. Ooit es een broek gekocht bij de C&A en andere speciaalzaken, maar die gingen na 1 a 2 jaar al kapot. De kleding die ik sinds 4 jaar bij de boerenbond voortaan haal, ze gaan heel lang mee. Ze zijn nu nog steeds niet kapot! En qua schoenen, ik draag altijd zweedse klompen. Die slijten wel snel, de zolen dan. Die moet ik om de 2 jaar vervangen. Jassen ook super slijtvast, oke de borstzakjes wil de knoopjes weleens kwijtgeraken maar dat is niet zo belangrijk. Truien, blouses, echt supergeweldige zaak die boerenbond. Dus qua kleding ben ik ook vrij goedkoop mee bezig. Bretels gebruik ik ook, alleen die slijten het meest. Om het jaar moet ik ze weer vervangen, soms denk ik weleens, mischien maar es die lederen variant pakken, die zijn volgens mij slijtvast. Of snelbinders, nog niet uitgetest (bedenk het mezelf nu hier ter plekke) maar die zouden het ook goed kunnen doen. Bij de Timco verkopen ze nog snelbinders. Sokken en onderbroeken, dat maakt me niet zo uit waar ik ze haal. Vind die zakjes waarin ze zitten als je ze koopt wel uitermate handig, kun je weer hergebruiken voor een andere doelstelling.

 

De verwarming... Heb hem wel, maar gebruik hem niet. Alleen bij hele lage temperaturen gaat ie wel automatisch aan, heb geen zin in lekkages als de leidingen kapot zouden kunnen vriezen. Staat altijd standaard op 16 graden. Prima temperatuur. Als ik het een beetje koud vind, trek ik een extra trui aan of een vest. Of ga een activiteitje doen, word je lekker warm van.

 

Qua waterverbruik... Douchen, 1x in de week lekker warm water. Rest van de dagen gewoon een handdouche met een handdoekje. Te veel hygiene is niet nodig. Mischien wel als je een partner hebt, maar die heb ik niet, dus is dat iets wat niet zo noodzakelijk is. 1x In de week douchen is meer dan voldoende. Het wil weleens voorkomen dat ik me vaker dan 1x douch in de week, wanneer ik uitgenodigd ben voor een feestje, wanneer ik naar de doktor of tandarts moet of als ik die dag zware arbeid heb moeten verrichten dat je flink wat gezweet hebt, ja dan douch ik nog wel een keer.

Toiletgebruik staat voor zich. Ik koop elke week 4 flessen Ginger Ale en als die op zijn, vul ik ze met kraanwater en zet deze in de kast. Die flessen vind ik de robuuste van alle frisdrankflessen, stevig en betrouwbaar. Cola flessen kunnen te snel knikken. Koken met water, hergebruik ik het water nog 1x voor hetzelfde produkt. Ik houd van noodles, gaat prima. Beetje vergeeld water, maar water is nog steeds goed om nog es te gebruiken.

 

Sandalen wil ik ook weleens dragen, vooral met de zomer. Die krengen willen de binnenzool snel kapot gaan. Wat ducktape erover plakken en je kunt er weer een jaar tegenaan. Wel in reepjes met kleine uitsparingen. Je voeten moeten wel kunnen ademen, anders gaat het zo broeien.

 

Enige wat ik nog wel zou willen hebben is een tondeuze apparaat op batterijen of eentje die je kan opladen, want ik bespaar ook kosten uit van de kapper. Scheer gewoon me kop heel kort.

 

Mocht je last hebben van fruitvliegjes in huis, vul gewoon een glaasje met azijn en afwasmiddel. De vuurvliegjes komen erop af en verdrinken erin omdat er geen waterspiegel is. Dus je hoeft geen verdelgingsmiddel te kopen. Werkt ook tegen vliegen.

 

Dit is iets wat ik niet doe, maar als het nodig is, zou ik het wel kunnen doen. Als je papier moet hebben, kun je oude kranten pakken en die vermalen in een ton met warm water, alles goed wassen. Mischien wat bleekmiddel erin, want die inkt lost dan op en verdonkerd de papierpap. Daarna zeef je het, dan plaats je de papierpap in een nieuwe bak die je gevuld hebt met water en suikerwater of waterige lijm op tarwebasis (zoals die lijm voor papier maché), met een stuk waterdoorlatend doek erin, de papierpap verspreid je over die doek totdat er een dun laagje overblijft. Je laat het water langzaam weglopen. Haal de doek eruit waarop de papierpap rust, legt er nog een waterdoorlatend doek overheen en dan tussen twee planken en aantal stenen erop.

Dag erna, de twee doeken van onder de planken eruit halen en aan een vislijn hangen met knijpers en laten opdrogen. Als het droog is, verwijder je de twee doeken en je hebt een mooi velletje papier. Daar kun je op schrijven of tekenen maar je kunt er ook toiletpapier van maken als je wilt, met of zonder watermerk... :p Tis net wat je wilt. Niet bepaald zuinig met watergebruik...

Maar dit principe kun je ook gebruiken om bijvoorbeeld papieren brokken te maken voor in de open haard. Zou dan ipv lijm, bijenwas gebruiken om die brokken te maken. Blijft het vuur lekker lang van branden. Dus geen paper bricks, daar moet je weer zo'n pers ding voor gebruiken en lange uitdroogtijd mist de zon goed schijnt.

 

De glazen potten die je overhoud na het consumeren van de inhoud, kun je gebruiken om kiemplantjes in te kweken of kleine dingetjes in te bewaren. Inmaken doe ik niet, weet wel hoe, maar heb daar niet de middelen voor.

De blikken potten kun je speelgoed van maken, mini-stoves (stukken opgerold karton in het blik persen en bijenwas/kaarsvet/lampenolie erin gieten, prima stove om op te koken en prima heater om lekker warm bij te worden, lange levensduur tot ie op is) Ook prima om dingetjes in te bewaren. Hergebruik als kookpannetje.

 

Denk dat de vrouwen meer goede tips zullen hebben, die zijn daarin goede uitvindsters. Ik denk dat mannen beter zijn in andere dingen, Daarom is de inbreng van de vrouw zo belangrijk in een mannenleven.

Shit hier ben ik toch iets te stads voor. Als shtf ala maar nu maar 1x in de week douchen en boerenkleding met klompen gaat me te ver ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jager ik kan ook niet in Welkoopbroeken en klompen naar mijn werk...Alhoewel ik ook nooit met de laatste mode meeloop en mijn kleding afdraag. Ik koop geen nieuwe modellen en kleuren omdat die in zijn. Basic kleuren zijn altijd goed.

 

Maar wat Vantazzy doet is natuurlijk wel echt consuminderen... en back to the basics, hij zal daarom misschien ook minder moeite hebben om zich aan te passen na een ramp dan jij als stadjer en ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jager ik kan ook niet in Welkoopbroeken en klompen naar mijn werk...Alhoewel ik ook nooit met de laatste mode meeloop en mijn kleding afdraag. Ik koop geen nieuwe modellen en kleuren omdat die in zijn. Basic kleuren zijn altijd goed.

 

Maar wat Vantazzy doet is natuurlijk wel echt consuminderen... en back to the basics, hij zal daarom misschien ook minder moeite hebben om zich aan te passen na een ramp dan jij als stadjer en ik.

 

Hmmm.ik pas me juist heel makkelijk aan,en als het moet dan moet het. Maar zolang het nog kan geniet ik nog graag van elke dag douchen en mooie (zei het dat ik nu ook niet echt al te modieus ben) kleren ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dan wordt je wakker en als ontbijt eigen gebakken brood met hazelnoot chocolade pasta zal wel lekker zijn

 

Brood ligt er al maar die pasta

Start kachel op

 

nodig

 

room 200 cc

chocolade 250 gram puur of melk

hazelnoten gemalen 50 gram

roomboter 30 gram

 

kook het room en breek het chocolade en smelt die in het room

roer de boter er door

gooi hazelnoot er door

 

haal je brood en smeren maar *zeker een week houdbaar*

nou even foto's klusje *maken* kost je 10 minuten

DSC02459[1].JPG.00aa7c25cd9b1cbf0e7dec7f53c6b60f.jpg

 

DSC02460[1].JPG.00e6569fd9da1ee057cc630152c4c130.jpg

 

DSC02463[1].JPG.656159d74e0ad1a7bb7aa0bdd89b3bce.jpg

 

 

DSC02464[1].JPG.90fcdd04e45de5d7a2942818c9eff832.jpg

 

meer foto's hier onder

 

jol

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier staan megaveel linken naar consumindertips.

http://armoede.startkabel.nl/

 

Ik had wel een andere naam uitgekozen voor de pagina alhoewel mensen die in armoede moeten leven geen keus hebben in wel of niet consuminderen.

 

Koken met afval

een stukje overgenomen van de gulden gulden

de rest van het artikel kan je lezen op:

http://www.deguldengulden.nl/2009/02/24/koken-met-afval/#

 

 

Koken met afval… kan dat? Ja, dat kan. En nee, het is niet eng. En nee, je hoeft niet op kop door de kliko’s heen te baggeren.Alles wat er nodig is heb je in huis. Namelijk je gezonde verstand en durf om het domweg te doen. En de creativiteit om een smoesje te verzinnen, als je ze vragen waar je dat gekocht hebt.

Wat dacht je? Ga je het durven? Lees dan maar verder.

Voorbereiding “Oh, dat durf ik wel”

 

Plak een sticker op het deksel van een plastic bak.

Schrijf op die sticker: Niet weggooien! Bak 1!

Plaats de bak in de vriezer.

Gooi vanaf dit moment alle groente afsnijdsels en rauwe groente resten in deze bak. Hierbij kun je denken aan stelen van kruiden, zoals peterseliestelen, tijm steeltjes, rozemarijn etc. Ook de “konten” van de prei en de groene bladresten van de prei. De bloemkoolstronk en de bloemkool bladeren. Broccoli stronk en blad. De “niet zo mooie bladeren” van de witte kool. De afsnijdsels van winterpeen, de (schoongemaakte) schillen van de winterpeen, afval van spruitjes, binnenkanten en zaadlijsten van paprika’s, konten van bleekselderij etc.… Met andere woorden: Alles wat je normalerwijze weggooit gaat in die bak zolang het nog niet bedorven is.

 

Voorbereiding “Eh… dat durf ik ook”

 

Plak een sticker op het deksel van een plastic bakje.

Schrijf op die sticker: Niet weggooien! Bakje 2!

Plaats de bak in de vriezer.

Gooi vanaf dit moment de gare groente resten die er nog “leuk” uitzien in dit bakje. Denk hierbij aan doperwtjes, sperzieboontje, roosjes gare bloemkool of broccoli (zonder saus) etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een andere bespaartip is overal de helft van.

 

Neem van wat je gebruikt overal de helft van.

Doe je haarshampoo/doucheschuim in een fles met een pompje. En probeer dan de helft van de shampoo te nemen die je normaal gebruikt.

 

Of gooi je een volle schep wasmiddel bij je was. Probeer nu de helft en je zal zien dat de was ook schoon wordt.

 

Of een half tabletje voor de vaatwasser, de blokjes van de aldi zijn hier geschikt voor.

 

Als je al deze uitgespaarde bedragen per maand of per kwartaal bij elkaar optelt dan zie je dat je met "de helft" al een leuk bedragje kan besparen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...