Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

En hier natuurlijk weer niets ontvangen. omdat ik op 4G zit en dat wordt nog niet ondersteund. Is ook wel logisch, de overheid loopt altijd achter.

Steeds meer mensen gaan over op 4G, en als alles goed gaat zou 4G medio 2015 ondersteund gaan worden.

 

Laten we hopen dat er voor die tijd niets gebeurd. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

net even opgezocht, en NL-alert gebruikt wel degelijk een variant van SMS, namelijk SMS-CB.

 

Bij deze klopt mijn statement dus nog, enkel jammer dat niet alle toestellen het correct ondersteunen.

Dat laatste maakt het al fundamenteel anders.

Verder is SMS store & forward.

En dit NL-Alert-SMSje lijkt dat vooral niet te zijn; sterker nog: het wordt op mijn telefoon zelfs niet opgeslagen.

Een SMS is gericht op één telefoon, het NL-Alert gebeuren straalt alles aan via één of meeredere masten in een gebied.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
  • 8 maanden later...

Hier in Zweden worden straks wel SMSjes verstuurd ipv cell broadcast. Dit wordt voorlopig gedaan op basis van de locatie waarop je abonnement geregistreerd staat, tot de wet is aangepast zodat ze wel mogen kijken welke mobieltjes zich in een bepaald gebied bevinden (mag nu dus nog niet).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
NL Alert is kansloos!!! Als GSM netwerk uit dondert kun je zo'n nl alert op je buik schrijven.

 

Dat is onjuist.

De techniek achter NL Alert is Cell broadcast (zoals al door diversen is gepost).

En hoewel het onderdeel is van de GSM/SMS standaard is het juist NIET afhankelijk van een werkend GSM netwerk

Het enige wat je nodig heb is een GSM toestel waar een simkaart in zit (hoeft geen actief abonnement of beltegoed op te zitten), en de zendmast moet uiteraard stroom hebben.

Vanuit iedere zendmast kan men volledige onafhankelijk van overige zaken een bericht worden verzonden.

Dit bericht is eenrichtingsverkeer, dus er is geen controle of het wel of niet aankomt.

Je kant het vergelijken met een zender die een signaal uitzend, en diverse ontvangers die onafhankelijk van elkaar dit signaal kunnen ontvangen.

 

@Zefanja

Het sneller reageren via Twitter staat los van de onderliggende techniek.

 

Als je nadenkt over de diverse zaken die jouw internet kunnen verstoren, dan begrijp je waarom de techniek van Cell broadcast beslist niet kansloos is.

 

Stel dat 50% van nederland zou overstromen, dan is de kans op een werkend internet nihil.

Het Cell broadcast systeem zal gewoon blijven werken. Een mogelijke uitdaging zal zijn om vanuit de zendmast een bericht op te stellen met een losse laptop (maar ook dit is binnen het systeem mogelijk)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is onjuist.

 

De techniek achter NL Alert is Cell broadcast (zoals al door diversen is gepost).

 

En hoewel het onderdeel is van de GSM/SMS standaard is het juist NIET afhankelijk van een werkend GSM netwerk

 

Het enige wat je nodig heb is een GSM toestel waar een simkaart in zit (hoeft geen actief abonnement of beltegoed op te zitten), en de zendmast moet uiteraard stroom hebben.

 

Vanuit iedere zendmast kan men volledige onafhankelijk van overige zaken een bericht worden verzonden.

 

Dit bericht is eenrichtingsverkeer, dus er is geen controle of het wel of niet aankomt.

 

Je kant het vergelijken met een zender die een signaal uitzend, en diverse ontvangers die onafhankelijk van elkaar dit signaal kunnen ontvangen.

 

 

@Zefanja

 

Het sneller reageren via Twitter staat los van de onderliggende techniek.

 

 

 

Als je nadenkt over de diverse zaken die jouw internet kunnen verstoren, dan begrijp je waarom de techniek van Cell broadcast beslist niet kansloos is.

 

 

 

Stel dat 50% van nederland zou overstromen, dan is de kans op een werkend internet nihil.

 

Het Cell broadcast systeem zal gewoon blijven werken. Een mogelijke uitdaging zal zijn om vanuit de zendmast een bericht op te stellen met een losse laptop (maar ook dit is binnen het systeem mogelijk)

 

 

Jij hebt zo te zien niet door hoe het zit, bij elke zendmast gsm staat de kwetsbare elektrische apparaten in een betonnen bekisting en bij een overstroming garandeer ik jouw dat het binnen enkele minuten over en uit is met de pret door datdie betonnenbekisting vol gelopen is. Ik ken de kwetsbaarheden van het systeem die c2000 zendmasten precies hetzelfde verhaal. Dus droom maar verder met NL alert. Wat bij ondergelopen apparatuur betonnen bekisting treed er direct kortsluiting op. Dus geloof me nou maar en anders kom je er vanzelf wel achter, dan de overbelasting van gsm netwerk nog achterwegen gelaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Cell broadcast zal kansloos zijn wat bij fikse kortsluiting na overstromingen moet alles vervangen worden en droog gelegd worden, maar joh eer dat jij met een los laptop een alert weg kan sturen heeft het allang geen nut meer. Als het eenmaal zover is heb je al niet eens ff zomaar een laptop bij je. Maar goed als jij er heilig van overtuigd ben, wil ik je op moment zelf niet horen dat ik achter af toch glijk heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jij hebt zo te zien niet door hoe het zit, bij elke zendmast gsm staat de kwetsbare elektrische apparaten in een betonnen bekisting en bij een overstroming garandeer ik jouw dat het binnen enkele minuten over en uit is met de pret door datdie betonnenbekisting vol gelopen is. Ik ken de kwetsbaarheden van het systeem die c2000 zendmasten precies hetzelfde verhaal. Dus droom maar verder met NL alert. Wat bij ondergelopen apparatuur betonnen bekisting treed er direct kortsluiting op. Dus geloof me nou maar en anders kom je er vanzelf wel achter, dan de overbelasting van gsm netwerk nog achterwegen gelaten.

 

Ik begrijp zeer goed dat een zendmast niet zal functioneren bij een overstroming/kortsluiting.

Maar er zijn redelijk veel zendmasten in Nederland.

Er zijn ook redelijk veel zendmasten die voorzien zijn van een UPS, en ruim boven het NAP voorzien zijn van een stroomvoorziening (in zeeland staan er redelijk wat zendmasten opgesteld in oude watertorens)

 

Zie deze link, en kijk hoeveel masten er bij jouw in de buurt zitten.

 

Stel dat 50% van alle masten niet meer functioneren, dan nog is er een reële kans dat een mast instaat zal zijn om een signaal uit te zenden.

Bij een systeem wat afhankelijk is van internet zijn er veel meer "point of failures" die een rol zullen spelen.

 

Dat je overigens denk dat dit systeem overbelast kan worden geeft aan dat je niet alleen te lui bent om op de links te klikken, maar ook totaal niet op de hoogte bent van de techniek die achter dit systeem zit.

Het kan helemaal niet overbelast raken, dat was nou juist een van de primaire eisen die men aan dit systeem heeft gesteld.

 

Maar lees anders even deze tekst door.

 

Ik begrijp overigens niet waarom jij je geroepen voelt om zaken te posten die aantoonbaar onjuist zijn?

 

Ik zie de rectificatie van je onjuiste informatie met vertrouwen tegemoet (Want ik ga ervan uit dat je volwassen genoeg bent om een onjuiste geposte informatie op dit forum recht te zetten?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben zendgemachtigd radiozendamateur ik ken meerdere kwetsbaarheden maar ja als je een. Psychisch label opgeplakt krijgt schijnt men je ineens niet meer serieus te kunnen nemen, na ik voel daarom niet aangesproken. Ik ben wel degelijk op de hoogte van meerdere zaken maar ik ga niet alles voor lopen kauwen. En u onsamenhangend visie raakt kant nog wal, gsm is zit in GHz frequentie spectrum en is afhankelijk van straal verbinding waarbij zicht verbinding noodzakelijk is. Met HF korte golf heb je in 1 klap met een NVIS antenne systeem nationale dekking zonder steun zender. Kunje zelfs uit de voeten met 1/4 zendvermogen van wat GSM stookt .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben zendgemachtigd radiozendamateur ik ken meerdere kwetsbaarheden maar ja als je een. Psychisch label opgeplakt krijgt schijnt men je ineens niet meer serieus te kunnen nemen, na ik voel daarom niet aangesproken. Ik ben wel degelijk op de hoogte van meerdere zaken maar ik ga niet alles voor lopen kauwen. En u onsamenhangend visie raakt kant nog wal, gsm is zit in GHz frequentie spectrum en is afhankelijk van straal verbinding waarbij zicht verbinding noodzakelijk is. Met HF korte golf heb je in 1 klap met een NVIS antenne systeem nationale dekking zonder steun zender. Kunje zelfs uit de voeten met 1/4 zendvermogen van wat GSM stookt .

 

Het heeft niets te maken met je labeltje; het heeft er alles mee te maken dat je gewoon ongelijk hebt. Dat je zendamateur bent is leuk, maar dat zegt niet dat je verstand hebt van de techniek die gebruikt wordt in mobiele telefonie/data netwerken.

 

GSM werkt binnenshuis ook gewoon; een pure zichverbinding is dus helemaal niet nodig (maar helpt wel). Een straalverbinding is point-to-point en dat is GSM ook niet; GSM is point to multipoint.

 

En je bewering dat je met 1/4 van het zendvermogen van GSM (wat dus maximaal 1 of 2 Watt is, afhankelijk van de frequentie!) nationale dekking hebt is ook gewoon keihard onjuist. Geen kans dat je met een half/kwart Watt het hele land zou dekken; heel misschien met CW, maar zeer zeker niet met een spraak verbinding. Daarnaast heeft bijna niemand een HF ontvanger en bijna iedereen een mobiel.

 

Het je enige idee hoeveel GSM zendmasten er door het land heen staan? Ik durf te wedden dat je (net als 99.999% van de mensen) geen flauw idee hebt! Als 99.9% van alle masten uitvalt dan werkt cell broadcast nog steeds, dat is nou juist het hele idee er achter. Het heeft ook geen last van overbelasting van het GSM net, het gaat via een ander kanaal dan de spraak verbindingen. Net als het baken wat de mast continue herhaalt met z'n MCC/MNC, LAC en CellID. Totaal ongevoelig voor overbelasting en het kan via het vaste net (waar de belangrijke masten op aangesloten zijn) als via het GSM net zelf gewoon aangestuurd worden.

 

Natuurlijk zal een groot deel van de masten bij overstroming direct uitvallen; dat mag ook gewoon; een ander deel zal echter in de lucht blijven en staat hoog genoeg om geen last te hebben van de overstroming. Ook is hier dus noodstroom aanwezig en zal het uitzenden van wat updates via cell broadcast geen enkel probleem zijn.

 

Dus ja, het normale spraak/data verkeer zal zeker grotendeels plat gaan bij een grote overstroming, maar NL-Alert zal daar echt geen last van hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha je weet niet eens de reikwijdte van een signaal van een NVIS antenne. Het is werkelijk verbluffend op nationaal niveau. Maar goed ik moet erg lachen om je reactie. Je mag dan een nerd zijn op cell broadcast. Maar antenne techniek heb jij geen kaas van gegeten toch zeer belangrijk eveneens voor jouw doel. Ik bouw zelf antennes. Ik vind het jammer dat je mij gelijk bevooroordeeld op ongegronde fundering. Je hebt totaal geen besef wie je voor je hebt. Dat wat jij tegen over mij doet, tot dat kinderachtige niveau zal ik mij nooit verlagen. Je doet alsof je alles weet. Terwijl ik je duidelijk wil maken dat jouw visie niet op elke locatie toepasbaar is. Want als de randstad op z'n gat ligt ligt de rest van NL ook plat. Je spiegelt NL alert voor alsof het ei van Columbus het uitgevonden is.

Ga je eerst verdiepen in de radio materie want je haalt veel door elkaar. Jij gaat uit van de idiaalste omstandigheden die theoretische kloppen maar in praktijk niet op gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn verste verbinding met 0,5 watt SSB Aziatische Rusland gewerkt. Kun je nagaan als ik nationaal met een NVIS antenne ga zitten op 40m voor lokaal verkeer. Het gaat niet om hoe hard je bent maar het gaat om verstaan baarheid. Zeker nu met huidige digitale spraak technologie op VHF en UHF en enkel op HF waar bij de ruis dusdanig onderdrukt wordt dat je op lokaal niveau een best goede stabiele radio verbinding op kunt zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het jammer dat je mij gelijk bevooroordeeld op ongegronde fundering. Je hebt totaal geen besef wie je voor je hebt. Dat wat jij tegen over mij doet, tot dat kinderachtige niveau zal ik mij nooit verlagen. Je doet alsof je alles weet. Terwijl ik je duidelijk wil maken dat jouw visie niet op elke locatie toepasbaar is.

 

Euh? Wat? Hoe "bevooroordeel" ik je precies en wat was er ongegrond aan? Hoe is het relevant wie ik voor me heb (een random hobbyist met een n-licentie, verwacht je nou een lintje en een optocht ofzo?). En hoe is 't kinderachtig als ik feiten probeer uit te leggen op een manier die de meeste mensen hier begrijpen? Dat "mijn visie" (waar heb je 't nou eigenlijk over?) niet op elke locatie toepasbaar is lijkt me vrij duidelijk aangezien ik al aangeef dat 99% van de masten gewoon uit zal vallen bij overstroming; dat is nou net het idee achter het hele netwerk, de meeste masten zijn niet belangrijk voor noodverkeer zoals NL-Alert cell broadcasts en mogen gewoon uitvallen.

 

Je spiegelt NL alert voor alsof het ei van Columbus het uitgevonden is.

 

Nee hoor, dat maak jij ervan. Jij komt hier brullend binnen dat NL-Alert kansloos is, gebaseerd op jouw gebrekkige kennis van de werking van het GSM systeem (en de 3g/4g varianten daarop). Als je vervolgens met FEITEN geconfronteerd wordt kom je met nog mooiere verhalen over zelfbouw antenne's en SSB e.d., wat heel leuk is voor je HOBBY, maar totaal onbruikbaar voor een landelijk dekkend waarschuwingssysteem. (Of ga jij 17 miljoen SSB ontvangers uitdelen en mensen uitleggen hoe deze te gebruiken? Nee? Dacht ik al.)

 

Cell broadcast is absoluut niet perfect, maar het is een van de beste mogelijkheden die er op 't moment zijn om de ruime meerderheid van de bevolking te bereiken.

 

Ga je eerst verdiepen in de radio materie want je haalt veel door elkaar. Jij gaat uit van de idiaalste omstandigheden die theoretische kloppen maar in praktijk niet op gaan.

 

Ohjajoh? Nog meer beschuldigingen... Waar ga ik uit van de "ideaalste" omstandigheden dan, hoe is uitval van 99% van het netwerk ideaal? En wat haal ik door elkaar dan? Je beschuldigt me van vanalles in je post maar je komt met nul feiten en met een hoop mooie HOBBY verhalen die niet relevant zijn in de echte wereld.

 

Ik begrijp dat je in je eigen wereldje leeft en dat is okee. Het botst alleen nogal met de realiteit en de feiten rondom GSM/3g/4g netwerken waar ik dagelijk mee werk, maar dat geeft niet hoor, veel plezier met de hobby nog, ik ben klaar met je beschuldigingen, onwaarheden en gebrek aan kennis en feiten op dit gebied.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...