Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Op diverse preppersite lees ik dat het gebruiken van een koolmonoxide melder noodzakelijk is bij het gebruik van petroleumkachels ed.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Petroleumkachel

 

Maar dus ook al bij het gebruik van andere kacheltjes.

 

Wij hadden er al een combi rookmelder/koolmonoxidemelder in de ruimte van de ketel, maar die ging defect. Heb vandaag een losse koolmonoxidemelder Elro RM 334 gehaald bij de Blokker voor maar 20,-€ (er hangt toch al een brandmelder id gang...)

Deze kost elders veel meer, dus vandaar de tip voor de andere preppers, het was geen echte aanbieding, maar de gewone prijs. http://beveiliging.twenga.nl/elro-koolmonoxidemelder.html?b=42530&c=139506&st=0

vandaar dit nieuwe bericht en niet in de supermarktaanbiedingen. Ook omdat het sowieso goed is om hieraan te denken!

 

In Fukushima was hier een groot tekort aan las ik eens....

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Combi melders zijn vreemde wezens. Koolmonoxide en rook gedraagd zich anders ten opzichte van elkaar. Let op of je hem volgende de instructies plaatst.

 

Ohja, melders hebben een bepaalde levensduur. Ongeveer 5 jaar. Vervang de complete melder, niet alleen de batterijen na die leeftijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik ze ondertussen niet meer.

Heb zo'n digitale gekocht die de ppm aangeeft.

Met de kachel en zibro aan komt de meter niet van de nul af.

 

Pas als je in een kleine ruimte of heel goed geisoleerd huis zit met open vuur, kaarsen, zibro kachel gas brander enz, dan gaat bij mij de koolmonoxide melder weer aan.

Wel een fijn gevoel dat ik weet dat ik nu geen koolmonoxide opbouw heb.

 

Let op als je een geiser of ander apparaat met open vlam hebt, als de verbranding minder goed wordt, om wat voor reden dan ook, dan kan er natuurlijk wel veel koolmonoxide ontstaan. Eerdere meetingen geven dus geen garantie voor de toekomst.

 

Ook als de afvoer van mijn kachel verstopt raakt krijg ik natuurlijk een grote kans op koolmonoxide dan moet je natuurlijk wel de melder aan hebben anders gaat het alsnog fout.

Of je kachel goed in de gaten houden, ik ken de trek en onderhoud het rookkanaal goed.

 

Prep ze,

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Combi melders zijn vreemde wezens. Koolmonoxide en rook gedraagd zich anders ten opzichte van elkaar. Let op of je hem volgende de instructies plaatst.

 

Ohja, melders hebben een bepaalde levensduur. Ongeveer 5 jaar. Vervang de complete melder, niet alleen de batterijen na die leeftijd.

 

want dan kunnen de sensors minder zijn geworden als ik de handleiding goed begreep

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van levensbelang, zo'n melder.

Mijn zoon, student, woonde in een studentenhuis in Den-Haag.

Op een avond, (nu zo'n maanden geleden), belde hij me op.

Was hij helemaal "raar" geworden. Duizelig, hardkloppingen, misselijk, spasmen en slapte. Hij kon zich nog net naar het balkonnetje werken.

Na een tijdje was hij pas in staat om naar de 1e hulp te gaan. Hij dacht zelf dat het een hartaanval of zo was. Bleek het koolmonoxidevergiftiging te zijn!

Ben me rot geschokken. Huisbaas natuurlijk gewaarschuuwd etc. Brandweer erbij. Maar hij heeft er geen nacht meer geslapen.

Vond mij altijd maar overdreven bezorgd en voorzichtig maar heeft nu alle melders in zijn nieuwe woning.

Ik was mijn kind bijna kwijt geweest.

Moet er niet aan denken!

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dick Berts

De waarde van een koolmonoxide melder wordt door de meeste preppers enorm onderschat. Onder normale omstandigheden zorg je voor een flinke ventilatie en dan is er meestal niks aan de hand. Bij een shft wordt het ineens gigantisch lastig om je nog te verwarmen. Je gaat dan de grens opzoeken qua ventileren, omdat je je kostbare warme niet naar buiten wil laten ontsnappen. Die grens vind je alleen levend met een koolmonoxide melder.

 

Dit is een hele goeie;

 

http://www.liff.nl/aanbieding-ajax-kidde-koolmonoxidemelder-digitaal-display-moment-waarde-kunnen-zien-p-387.html?osCsid=tcae6hvodkpc4tage94lqnh562

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Ik heb net m'n CO melder binnen van Liff.nl

'k Ben maar op @Dick Berts advies afgegaan betreffende het type.

 

Het is dus die Kidde geworden, met display, die de piek weergeeft. Hij heeft een levensduur van 7 jaar en dat hoef je gelukkig niet zelf bij te houden, hij piept je het wel toe.

 

Afmetingen: 12,5 cm lang, 7 cm breed en 3,7 cm dik. Inclusief batterijen weegt het apparaatje 204 gram.

 

Reden voor aanschaf:

 

1: De CV in m'n huurhuisje is alweer 14 jaar oud.

2: Tijdens het kamperen wil ik nogal eens de tent verwarmen met open vuurtjes (gas, waxine)

3: Bij een SHTF situatie, ga je vanalles doen om het een beetje warm te houden in de winter.

Raampjes dicht en petroluemstoker/houtkachel, oid is het recept, voor een duizelige dood.

 

Ik sluit me hier bij aan: "Die grens vind je alleen levend met een koolmonoxide melder."

 

Nu moet ik toch eens werk gaan maken van een offgrid oplaadsysteem voor batterijen. Lampjes, Radio en nu dus dit ding loopt op batterijen.

(Dit hebben we al besproken in een ander draadje)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dick Berts

Goed gedaan Ray. Ik heb geen belang bij de firma Liff, maar je krijgt daar de meeste 'verse' CO melder, van een goed merk, die inderdaad nog 7 jaar mee kan. Prep vrienden, let op de productie datum als je zo'n ding koopt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gebruikersnaam
Ik gebruik ze ondertussen niet meer. Heb zo'n digitale gekocht die de ppm aangeeft.

Met de kachel en zibro aan komt de meter niet van de nul af.

 

en hoe weet je nu dat je meter niet RIP is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@gebruikersnaam: 100% garantie heb je niet, je gaat op de fabrikant af. Het apparaatje test zichzelf als je nieuwe batterijen plaatst en houdt bij hoelang het in gebruik is. Dan waarschuwt hij dat je hem helemaal moet vervangen.

 

Als je er meerdere van hebt, zo als @prepass, heb je veel meer zekerheid dan met eentje. Maar ja, dat is een budget kwestie.

 

Erg belangrijk is het om de gebruikershandleiding te lezen. Als je bv gaat ververven in huis, haal je melder dan uit die ruimte. Diverse stofjes, oplosmiddelen, schoonmaakmiddelen, haarspray, parfum, etc, kunnen de sensor aantasten. Met glassex je ramen schoonmaken, metertje weghalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Combi melders zijn vreemde wezens. Koolmonoxide en rook gedraagd zich anders ten opzichte van elkaar. Let op of je hem volgende de instructies plaatst.

 

Ohja, melders hebben een bepaalde levensduur. Ongeveer 5 jaar. Vervang de complete melder, niet alleen de batterijen na die leeftijd.

 

Een koolmonoxide meter staat dag en nacht aan diverse stoffen bloot. Zo zit er in de gewone lucht die jij en ik inademen 78% stikstof, en nog een hele hoop gassen en edelgassen. Al deze gassen dragen niet bij aan de levensduur van een meetcel in een (goedkope) CO meetkop. Vroeger stond het bekend al kolendamp. Door onvolledige verbranding krijg je CO.

Beter is dus elk jaar een paar keer je meetapparaat te testen, en indien hij in alarm is gegaan te vervangen. Het is bij brand ook doodsoorzaak nr 1.

Maar vlak even niet uit de nog overal in het land aanwezige geisers en boilers die aardgas gebruiken en vaak geplaatst zijn in slecht geventileerde ruimtes. Daarbij kan zonder meer koolstofmonoxidevergiftiging optreden.

Bekendste voorbeeld, met wereldnieuws, is dat van een CO (dodelijk) ongeval op 13 maart 1996 van Herman en Diana van Circus Rens. Volledig ultramoderne woonwagen, maar door verkeerde ventilatie beiden gestorven aan CO vergiftiging.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dick Berts
@Dick Berts: Als je bij Liff besteld, zie je die pas nadat de postbode is geweest. :p

 

Productie datum van deze melder is 25/02/2012.

 

Vanaf ingebruiksname, gaat dit type 7 jaar mee.

 

Ik zie in ieder geval dat Liff een moderner type Kidde melder aanbiedt, dan ik in bouwmarkten en bij de Kijkshop aantref.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dick Berts
Staat er op zo'n koolmonoxidemelder een tht? Ik heb er een waarop ik tot nu toe vertrouwde, maar die een jaar of tien oud is. Volgens de testknop is het ding in orde. Slijt er iets?

 

Ries, apparaten van Ajax-Kidde geven zelf met een piepsignaaltje per 30 seconden of zo aan, dat ze aan vervanging toe zijn. Vanaf dat moment werkt de melder ook niet meer. Zie de gebruiksaanwijzing (desnoods via internet) van je eigen apparaat. Toch raad ik je zo wie zo dringend aan, om nu meteen een nieuwe CO melder te kopen. Bij een shft zijn ze onmisbaar. Ik herhaal nog maar even; Bij een shtf wil je maar al te graag de grens opzoeken tussen voldoende ventileren om CO vorming te voorkomen en zo weinig mogelijk kostbare warmte verliezen. Daarvoor is een CO melder onmisbaar. Ik dank mijn leven aan zo'n ding, omdat de afvoer van mijn CV verkeerd aangesloten bleek te zijn! Ries, stel dat jouw melder het nog een jaar doet en dan zitten we midden in de onmetelijke shit die onvermijdelijk op ons afkomt, met gesloten winkels en banken... Ik zou echt nu een nieuwe kopen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...