Ga naar inhoud
GENEGEERD

Lukt het jou om alleen in de wildernis te zijn?


X-11

Aanbevolen berichten

Gast Richard Friesland

Wat mij opviel was dat hij er psychisch niet erg sterk was, na dag 8 zag je hem al terug vallen.

Nu ben ik niet erg een mensen mens maar zonder mijn vrouw ga ik het ook geen 8 dagen uithouden.

Dat hij zo snel afviel heeft me wel aan het denken gezet, op de discovery programma's lijkt het allemaal zo makkelijk maar dat valt dus vies tegen.

In mijn ogen had hij het kunnen redden als hij groot wild had mogen schieten (die 22 had hem daar niet mee geholpen:D), en de mindset was natuurlijk anders: hij wilde het doen wij moeten het doen dat maakt een groot verschil.

 

Heb wel geleerd dat ik misschien in plaats van het zwarte woud een centerpark huisje ga kraken :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 89
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik ben benieuwd hoeveel van ons het echt een keer gaan doen. Of dat nou is omdat ze het willen of omdat ze moeten. Wij zitten hier er nu allemaal over te praten, maar wel achter de PC/tablet. Ik ben benieuwd. Ik zou het zelf willen doen, maar dan moet ik nog veel leren. Overigens dan wel met 2 of 3 vrienden. Dat lijkt me helemaal tof. Tot die tijd blijf ik een PC-survivalist.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had (voordat ik een gezin had) altijd het beeld voor me dat ik het best alleen in de wildernis zou overleven. Ik denk dat vele dit hebben.

Toen kwam ik gisteren het onderstaande filmpje tegen. Deze man had ook een jongensdroom, alleen in de wildernis overleven.

 

http://www.youtube.com/watch?v=FPbz5TDy6fs

 

Ik betwijfel nu of het wel te doen is, een jaar of misschien wel langer afgezonderd van iedereen, overleven in de wildernis.

Het is erg interessant om te zien hoe snel hij al last krijgt van emotionele bijwerkingen en uiteindelijk half doorgedraaid is.

 

Ik ben absoluut geen mensen-mens, maar ik weet niet zeker of ik het zou redden, zo helemaal afgezonderd en alleen...

 

Schokkerend inderdaad ,

 

Maar helemaal wanneer je je goed bedenkt dat dit in Noord Canada is. In de zomer notabene.

Een plek waarvan je zou veronderstellen dat er toch wild en vis in overvloed aanwezig zou moeten zijn.

Als je het dan al niet voor elkaar krijgt om in leven te blijven ...

 

Hier in onze regio mag je al blij zijn een bosbesje te kunnen vinden.

Overleven in het wild zie ik hier dus nog vele malen somberder in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat lukt me. Gewoon voelen dat al-een is en je bent nooit alleen.

 

Innerlijke rust heb je ongetwijfeld een flinke bak van nodig in zo'n situatie.. Heb pas 20 minuten van de 2 uur gezien, maar dit was wel wat me direct opviel en wat ik me vanaf t begin van de opnames afvroeg: voelt hij zich nou werkelijk in contact / verbonden met die omgeving of loopt hij er vooral doorheen? Het laatste voelt ongetwijfeld oneindig veel bedreigender. En eenzamer.

 

Wel benieuwd naar de rest van het verhaal. Ga ik nog bekijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo X-11,

De Ardennen was al heftig genoeg voor mij,Alhoewel ik daar niet echt alleen was.

Hoogstens 3 dagen maar had wel het gevoel van stilte.

Nu ik eraan terug denk was dat wel even fijn, Maar ik zou het niet eens willen een jaar of langer alleen in de

Bush te zitten.

Zekers niet zonder mijn gezin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leef al jaren alleen, bevalt me prima. Ga meestal contact met mensen uit de weg. Het hebben van een relatie was erg belemmerend, had vrijwel geen echte vrijheid. Mij zou het wel lukken, zo lang alleen, mits je aan je voedsel en water kunt komen. Maar het is kennelijk een menselijke eigenschap dat je uiteindelijk verlangd daar menselijk contact... Kan het me niet voorstellen, maar we worden nog steeds elke dag geconfronteerd met andere mensen dus echt alleen zijn we nooit lang alleen.

 

Doch zou ik dat wel een keer willen uitproberen, mischien bij de volgende SHTF? :p Canada kent prachtige natuurbeelden. Als ik ooit zou mogen verhuizen, weg uit Nederland was het Canada wel geweest!

 

Vind het keileuk om een basis te bouwen en als je dat blijft uitbreiden, heb je altijd wel wat te doen. Zou wel moeten leren vissen en vis eten, houd persoonlijk niet van vis, terwijl dat toch een redelijk makkelijke manier is om aan vlees te komen.

 

Trouwens die Hammock is wel stoer...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo X-11,

De Ardennen was al heftig genoeg voor mij,Alhoewel ik daar niet echt alleen was.

Hoogstens 3 dagen maar had wel het gevoel van stilte.

Nu ik eraan terug denk was dat wel even fijn, Maar ik zou het niet eens willen een jaar of langer alleen in de

Bush te zitten.

Zekers niet zonder mijn gezin.

 

nee zonder gezin lukt me niet hoor hahaha. misschien een paar dagen alleen nog wel maar dan moet ik wel weer terug hahaha.

 

Denk dat het ook anders is als je een week gaat en dan met vrienden ofzo...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vind het keileuk om een basis te bouwen en als je dat blijft uitbreiden, heb je altijd wel wat te doen. Zou wel moeten leren vissen en vis eten, houd persoonlijk niet van vis, terwijl dat toch een redelijk makkelijke manier is om aan vlees te komen.

 

Trouwens die Hammock is wel stoer...

 

dat snapte ik ook niet van die kerel, alleen dat muurtje... ik had toch echt wel wat uitgebreider proberen te bouwen, zeker als het plan er zou zijn om er een jaar te zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@X-11 Ja, ik heb al diverse afleveringen gezien. Inderdaad apart dat hij vrij snel zich allerlei dingen gaat verbeelden. Dit houdt hem s´nachts ook uit de slaap. Samen met het gebrek aan eten wordt hem dit bijna fataal.

 

Zelf vind ik de stilte heerlijk. De afzondering kan ik denk ik wel twee weken doorstaan. Langer weet ik nioet. Nooit geprobeerd ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Twee broekmaten terug was ik een aantal maanden aan het " zwerven" door de europeese bossen.Wel met z'n tweeen dat wel, dat was soms makkelijker en soms moeilijker. Het is een gevoel van veiligheid dat je met tweeen bent. Ik wist wat ik aan de ander had.

Als ik nu alleen zou gaan zou ik dat een heel stuk moeilijker gaan vinden. Ik denk dat ik dat wel een tijd uit houd, maar niet zo lang meer, je gaat je gezin missen. En als er nu wat gebeurt, SHTF gaan we als gezin weg.

Nu mis je toch sociale contacten. Ik denk dat het bij mij na een tijd opbreekt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Mooie film, in het echt zou hij al een huis gebouwd hebben denk ik zeker met genoeg rechte bomen als daar was dat niet zo moeilijk geweest. Erg intressant om te zien hoe snel je erg verzwakt.

50 dagen is niet erg lang om alleen te zijn het moet het voedselgebrek en angst voor de beren zijn zoals hij verteld want 2 maandjes zonder contact moet toch geen probleem zijn.

de 2 wekelijkse tochtjes zijn voor mij in iedergeval geen probleem alleen rondtrekken, alleen je hebt zon rare stem als je ineens iets zegt na 2 weken zonder wat te zeggen.

Maar ik zou het in iedergeval ook niet kunnen als ik zie wat een honger ik heb na een dagje trekken en hoe weinig aan planten er te eten is, en na 3 dagen enkel vis eten ben ik het al zat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@X-11 Ja, ik heb al diverse afleveringen gezien. Inderdaad apart dat hij vrij snel zich allerlei dingen gaat verbeelden. Dit houdt hem s´nachts ook uit de slaap. Samen met het gebrek aan eten wordt hem dit bijna fataal.

 

In zo'n bos hoor je allerlei andere geluiden, en bepaalde geruststellende geluiden (die je thuis hoort) ontbreken. Dat is voor vele mensen al reden om slecht te slapen. Tel daarbij op dat een vreemde omgeving niet helpt, en je in een tent/hangmat etc jezelf een stuk minder veilig voelt: nog meer slaap gebrek. Als je daarnaast ook nog eens weet dat er risico factoren in je omgeving rondlopen (beren, of gevaarlijke mensen) dan snap ik zijn slaapgebrek wel.

 

Ter illustratie: ik ben een alleenganger en onlangs verhuisd: sliep vanaf de eerste nacht heerlijk. Maar in een bos met beren slapen? Dan haal ik waarschijnlijk wat minder uurtjes per nacht, zeker als het koud en nat is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie film, in het echt zou hij al een huis gebouwd hebben denk ik zeker met genoeg rechte bomen als daar was dat niet zo moeilijk geweest.

 

Zonder schorsen, drogen en minder aandacht voor isolatie + duurzaamheid ben je zo een paar weken verder. Zeker als je geen of weinig ervaring daarmee hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hele film, alle afleveringen gezien, alleen niet het gesprek erna in de studio. Moedig dat hij zo openlijk zijn emoties durft te laten zien, maar het had wat mij betreft wel iets minder veel huilen gemogen. Ik begreep het naar het eind toe wel. Ze hadden er ook voor kunnen kiezen om de momenten dat hij sterk was meer te laten zien en samenvattend de emotie laten zien. Nu was het andersom.

Ik had ook wel willen zien wat hij voor voorbereidingen had gedaan qua skills en wat voor werk hij normaal gesproken deed.

Verder heel integer beeld en ik moest erg lachen om die 3 hele kleine visjes, waarvan hij zei, this is not even funny. Ik vond het mooi tragicomedisch dat stukje. De werkelijkheid die gewoon heel hard binnenkomt.

 

Wat mij betreft: Ik zou niet gek worden van eenzaamheid. Ik zou wel beerbang zijn, maar mooi dat elektronische hekje hebben laten staan. Ik zag weinig eetbare planten dus ik zou ook wel van honger sterven denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zonder schorsen, drogen en minder aandacht voor isolatie + duurzaamheid ben je zo een paar weken verder. Zeker als je geen of weinig ervaring daarmee hebt.

 

Dan had die de laatste 3 weken lekker warm binnen kunnen slapen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap alleen niet waarom hij bij zijn halve lean-to shelter, niet gewoon een semi-permanent shelter maakt. Gewoon uitbreiden, desnoods zn hammock erin hangen, tarp erbij gebruiken , meer naalden aan de buitenkant voor isolatie. Nee wat meneer doet zijn 5 boomstammetjes. Daar heb je veel aan. Dan snap ik ook wel dat je het niet warm kan krijgen. Dat vuurtje was trouwens ook niks, 20 cm breed. Als hij zo'n vuur in de lengte van zijn lichaam had gemaakt , parallel aan zijn dan gemaakte semi-permanent lean-to shelter, had hij het een stuk beter gehad. Een paar figure 4 deathfalls in de bomen neer zetten voor eekhoorns zou ook wel hebben geholpen. Voor zalmen moet je in het goede seizoen zitten, mijn kennis hierover is niet zo groot dat ik weet of hij in het goede seizoen zat. Die drie kleine visjes die hij ving, "baitfish" had hij kunnen gebruiken als levend aas voor de grotere vissen. De ingewanden van de porcupine had hij ook kunnen gebruiken als lokaas voor de vissen bij de oever, door met een aantal stenen een gebied rondom de ingewanden af te bakenen zodat je die visjes die erop afkomen dan kan vangen. Van de naalden van die bomen had hij thee kunnen zetten waar veel vitamines in zitten, heb ik ook niet voorbij zien komen. Zo zijn er al een heel aantal dingen die ik heb opgenoemd die je overlevingskans, naast een positievere instelling, een stuk groter kunnen maken. Afgezien van de eenzaamheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probeer het maar eens , een weekend alleen thuis zonder stroom ,internet en telefonie.Als je dit lukt probeer eens tijdens een open dag van politie of een PI een korte tijd in de cel te verblijven.Tijdens een open dag durfde niemand het,raar he' ........

Voor professionals zijn er trainingen kortom een lastige situatie ,je moet er ervaring voor op doen ,de persoon voor zijn of worden.We hebben allemaal onontdekte krachten en skills die in een shtf naar voren kunnen komen.

 

gegroet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerste drie dagen zou ik bezig zijn met de skills uit te zoeken.

Elk avond onrustig slapen.

Daarna denken aan je kinderen en je vrouw...janken... elk avond met vraag zal ik ze nog eens zien?

Wat doe ik hier?

Net als je in slaap valt werd je schrikkend wakker door vreemde geluiden en paniek wil inpakken om naar huis te gaan.

Maar je bent vast genageld van angst in je slaapzak.

Shit ik moet pissen. krrresssst..

WTF... Ik hoef niet meer...

waar is mijn zaklamp?

Mama?!

 

Vriendje maken?

Wilson_The_Volleyball.jpg.aa2861efd8fec4eb0b8c2b4bb3dbfa96.jpg

Ik noem hem 'Wilson'

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie alle reakties, maar uit eigen ervaring met de dagelijkse shit en ook wat bv ray mears zegt, het allereerste wat je doet is een shelter bouwen.

Als je deze hebt en dus droog kan zitten, dan maak je een lekker vuur en zoekt eerst naar brandstof. Dit is vooral geestelijk van belang.

Dan ga je de omgeving scouten wat het terrein is en of er eetbare dingen te vinden zijn.

 

Deze docu is niet realistisch, zoals eerder gezegd, hij wilt het, het is anders als je moet, het is een beetje alsof hij wilt mislukken, de geestkracht

is niet genoeg naar mijn mening. Jezelf voorhouden dat je moet knallen en jezelf oppeppen.

 

Of ik het zelf redt zonder mensen? Ik ben volgens een psychologische test evenwichtig, kan heel goed alleen zijn en heb het nodig,

maar soms heb ik erg behoefte aan mensen. Wat ik wel weet is dat ik nu al constant zit te denken aan verbeteringen voor de tuin, huis,

boodschappen, opslag van eten, financieen en dit gaat maar door. Ik zou dan ook zo zijn in zo een situatie. Bezig blijven en alles eruit halen wat je kan.

 

Maar het blijft een discussie aangezien je nooit weet wat het verschil is tussen moeten en willen IN DEZE SITUATIE. Wel dat het altijd anders is dan je denkt.

 

En ik weet dat omdat er verschil is, want ik moet preppen, en sommigen hier willen en hoeven niet financieel..doen het meer uit onvrede en gezond

verstand en omdat ze de situatie beu zijn. Als ik niet de benodigde groente uit eigen tuin haal weet ik niet of ik mijn rekeningen nog kan betalen,

en dan weet ik wel dat het anders wordt..

Geen leuk goh ff wieden vandaag of ach het regent dus ik ga maar niet naar de tuin, nee "jeetje het regent,

maar vooruit we gaan ervoor, ff goed bezig en het is weer af, anders is er niks te eten"..

 

De wilskracht tussen moeten en willen heeft een erg groot verschil..

 

Maar ik weet niet hoe dit werkt in de echte vrije natuur..

Link naar reactie
Delen op andere sites

mja, ik ben hem vaak tegengekomen in de uitgebreide set van de regel van 3

 

3 seconden zonder nadenken

3 minuten zonder zuurstof

3 uur zonder beschutting

3 dagen zonder water

3 weken zonder eten

3 maanden zonder sociaal contact

 

ik heb begrepen dat na die 3 maanden je toch wel psychologische schade oploopt, persoonlijke observatie is dat mensen die veel alleen zijn tegen zichzelf gaan praten.

 

leuke film waarin dit word uitgebeeld is castaway met tom hanks

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...