Ga naar inhoud
GENEGEERD

Non-food prep


eva1986

Aanbevolen berichten

tape (duct en gaffa)

. ;)

 

Weer wat geleerd vandaag, wat ik altijd duct tape noem is dus Gaffa Tape.

Voor de rest is alles al zo'n beetje genoemd.

Wat belangrijk is dat je voor jezelf vaststelt waar je behoefte aan zult hebben. Is je BIL/BOL voorzien van een plat dak ,dan zou een rolletje dakleer en een potje teer handig zijn, maar als je een pannendak hebt heb je meer aan een paar reservedakpannen.

De lijst zal ook afhangen van hoe handig je bent. Ben je absoluut niet technisch, dan is het misschien beter om in plaats van tangen, zagen, messen en schrouvendraaiers wat meer te investeren in de kwaliteit van je spullen en wat extra flessen whiskey(of whisky) voor de noodzakelijke ruilhandel.

aluminium folie bijvoorbeeld zul je na shtf misschien een stuk minder gebruiken dan nu. je zult veel meer naar hergebruik gaan in plaats van eenmalig gebruik.

Bij batterijen is het misschien beter om een lading oplaadbare batterijen te nemen met een oplader op zonneenergie.

 

Net als met je etensvoorraad is het voor de nonfood ook belangrijk om je voor te stellen hoe je zult gaan leven na SHTF en pas daarna gaan bepalen wat je dan dus nodig zult hebben.

Ik heb soms het gevoel dat nog teveel met de bril van deze wereld gekeken wordt naar een toekomst die anders is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 59
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

ben er 10 min mee bezig geweest en heb nog lang niet alles wat handig is , alles is handig alleen is de ruimte meestal beperkt en het geld ook

 

hier een hele lijst met dingen die als eerst zullen verdwijnen (is elders ook al vernoemd)

 

http://survivalcache.com/top-100-items-to-dissappear-first/

 

hahaha ja dat ken ik, ben begonnen met alleen een rugtas en ben nu de inbouwkast aan het inrichten om te kunnen vullen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk wel van alles wat hierboven al genoemt is. En verder nog:

sigaretten

erotische literatuur

knijpkatten

esbit

 

 

 

Ik neem aan dat je esbit-blokjes bedoelt?

 

aanmaak blokjes zijn er ook van geperst papier, is meer eco, een stuk gezonder ook, en bij de meeste supers de helft van de prijs van esbit, en het werkt ook prima

 

hier ook een stuk of 20 van die dingen op voorraad

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb een aantal oude kaarsen die ik bewaar voor het maken van mini-stoves.

 

Ik zweer het je, dit moet je gewoon hebben in je voorraad: Uierzalf! Heb er nu 3 potten van maar mag er best meer van hebben. Verleden jaar 1 pot gebruikt voor talloze doeleindes: tegen zonnebrand, schrale plekken, jeukerige plekken en muggebeten. Ja veel dingen heb ik niet gehad om er mee te testen waar het nog meer goed voor is. Heb ook van die petroleumzalf, zal waarschijnelijk hetzelfde werken mischien, weet ik niet. Maar uierzalf is zeker een aanrader van mij uit.

 

Betadine scrub, Betadine zalf en Betadine druppels. Voor het grondig reinigen van een wond om hem daarna te behandelen, om op een pleister te doen als extra desinfectering en om water te reinigen van bacteriën. Met de scrub kun je je ook grondig mee wassen, zolang het nog gelig schuimt wil zeggen dat er nog steeds bacteriën zijn, wanneer het wit schuimt is die plek helemaal schoon.

 

Vuilniszakken, altijd fijn om eventuele rotzooi ergens compact in te verbergen, om je spullen droog te houden, regenschoenen maken...

Aluminiumfolie en vershoudfolie; aluminium om voedsel mee te bereiden en de vershoudfolie vind ik op zich ideaal omdat je daarmee bijvoorbeeld een zonne-oven kunt maken waarmee je binnen luttele seconden water kunt laten koken.

 

Als je een petroleumkachel hebt: Lampenolie of petroleum. Minstens 20 flessen.

 

Naaisetje, voor als een tak je beet heeft genomen toen je door de bossen rende.

 

Fleece-dekens, ze zijn dun maar houden ongelooflijk veel warmte vast.

 

Elastische regenpak, ze maken geen geluid zoals die gewone regenpakken als je ermee loopt, voelen nooit bekneld aan, ademend dus geen gezweet onderweg en het werkt tevens camouflerend.

 

Batterijen, nooit mis, voor je camera om proberen alles vast te leggen wat je beleefd en om je heen ziet. Zelf verkies ik voor zonne-laders, dynamo-laders (alles wat USB geladen kan worden, kun je met die dynamo-lader opladen)

Dynamo+Zonneënergie-radiootje, oplaadbare mp3 spelers voor je muziekverzameling (het zal stil worden in de wereld als SHTF is gevallen) en electronische sigaretten (soms wil je roken maar de rook en geur zou je positie kunnen verraden, kun je met e-sigaretten toch wel even een trekje nemen)

 

Ijzertouw en plastic touw. Je zult tegenover dilemma's komen te staan en erachter komen welk touw het beste is voor het doeleind waarvoor je het kunt gebruiken.

 

Naast de messen die ik heb voor in de BOB en GHB koop ik ook gewoon steakmessen, groentemessen en papiermessen (vooral dat laatste, niet stuk te krijgen en superscherp, vooral ideaal om gaatjes mee te draaien in hout) En als je messen hebt, een messenslijper!

 

Ducktape, onmisbaar.

 

Laatst ergens gelezen op de forum: Impregneerspray.

 

Stanleymesjes, je kunt ze vastbinden aan hout of zo en je hebt een handzaam mesje. Zitten in een klein doosje met 5 a 10 per stuk, neemt vrijwel geen ruimte in beslag.

 

Tyrips, mocht je een belager aantreffen, kun je hem handboeien met die dingen. :) Uitermate effectief. Dan ook de enkels doen en dan alles samenbinden aan elkaar, je belager kan geen kant op.

 

Hersluitbare zakjes, weet nog steeds niet waar je die kan kopen, had geluk dat mijn vader er een stuk of 30 had liggen. Zit wel ff snor met die zakjes.

 

Pijnstillers (met name codeïne) en honing, kun je zelf hoestdrankjes maken. Het verzacht de keel en stilt de pijn. Verder gewoon paracetamol, rennies, norit, strepsils, oplosdrankjes voor tegen keelpijn, dextro energy met vita-C, die zalf tegen spierpijn, vitamine pillen, verband, gaasjes, compressen, normale pleisters, waterdichte pleisters, elastische pleisters, etc ect etc

 

Er is eigenlijk nog zoveel.

Veel dingen kun je zelf al maken, zoals die mini-stoves, ter vervanging van waxine-lichtjes, geven meer warmte af en het water kookt veel sneller. (trouwens nooit geprobeerd om water te koken met waxine-lichtjes, is dat uberhaupt mogelijk?)

 

Een potopener zou ik niet nemen, ik denk dat je daarmee de deksel vernielt terwijl je die pot nog heel goed kunt hergebruiken. Ik heb dat ding echter wel, nooit gebruikt, maar ik wil niets te erg vernielen als je het nog kunt hergebruiken. Heb hem gekocht omdat op het label stond als je de kracht niet hebt om de pot te kunnen openen. Ik heb soms last van kraakbeenvergroeïng in mijn handen, moet vaak mee "knakken" om het te breken en het door de bloedsomloop te laten verwerken. Maar soms ben je dan 3 maanden uitgeteld omdat je niets zonder pijn kunt vastpakken laat staan een pot kunt openen. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Vantazzy en @Sneard en medepreppers, nog even een tip voor de vaseline en/of uierzalf: probeer in elk geval thuis met een schoon theelepeltje of mespunt er een beetje uit te halen, je wilt niet weten hoeveel troep je anders in de pot krijgt wanneer iedereen er steeds met zijn vieze vingers een lik uithaalt!

 

Ik heb even snel deze post doorgelezen, volgens mij stond dit er nog niet bij:

maar eigenlijk zou je ook nog planken of platen moeten hebben om evt een kapot raam te kunnen dicht timmeren.

Ergens anders al gelezen: lege zandzakken... Kun je in geval van een dreiging bij de plaatselijke speeltuin zandbak gaan vullen.. In elk geval bij je voordeur bijv.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Vantazzy en @Sneard en medepreppers, nog even een tip voor de vaseline en/of uierzalf: probeer in elk geval thuis met een schoon theelepeltje of mespunt er een beetje uit te halen, je wilt niet weten hoeveel troep je anders in de pot krijgt wanneer iedereen er steeds met zijn vieze vingers een lik uithaalt!

 

Lepel ook goed?

 

Dat euvel heb ik ook met boter, iedereen neemt wat boter op zijn mes en smeert zijn brood in, de restjes die overblijft inclusief korreltjes brood word weer terug in de boterbak gesmeerd aan de rand. Vind ik behoorlijk vies. Gewoon een mespuntje pakken, heb je wat over doe het toch maar op je boterham dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lepel ook goed?

 

Dat euvel heb ik ook met boter, iedereen neemt wat boter op zijn mes en smeert zijn brood in, de restjes die overblijft inclusief korreltjes brood word weer terug in de boterbak gesmeerd aan de rand. Vind ik behoorlijk vies. Gewoon een mespuntje pakken, heb je wat over doe het toch maar op je boterham dan.

Helemaal goed en mee eens! Mag hier bij ons thuis ook niet, geen chocopasta id boter

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hersluitbare zakjes, weet nog steeds niet waar je die kan kopen, had geluk dat mijn vader er een stuk of 30 had liggen. Zit wel ff snor met die zakjes.

 

IKEA heeft ze voor weinig geld.

Persoonlijk vind ik deze winkel sowieso geniaal. (Heb er al eerder reclame voor gemaakt)

Opbergboxen, waxinelichtjes, (gietijzeren) pannen, fleecedekens etc en allemaal voor weinig!

Preppers paradise hahaha :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet toch een keer naar de Ikea begrijp ik dus... Ben er al jaaaaren niet meer geweest, toen ik nog een klein jochie was herinner ik me, voor een bureau voor mijn gloednieuwe PC (pentium 100mhz, 32 mb RAM, 8mb videokaart) zoiets vergeet je niet meer lol, destijds "neusje van de zalm" exacte woorden van de verkoper.

 

Want echte kookpannen heb ik nog niet, wel gewoon een mini koekenpan en metalen potjes maar nog niet echt zo'n goeie pannenset voor in de rugzak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lepel ook goed?

 

Dat euvel heb ik ook met boter, iedereen neemt wat boter op zijn mes en smeert zijn brood in, de restjes die overblijft inclusief korreltjes brood word weer terug in de boterbak gesmeerd aan de rand. Vind ik behoorlijk vies. Gewoon een mespuntje pakken, heb je wat over doe het toch maar op je boterham dan.

 

wij hebben alleen wat bakboter, op brood doen we geen boter, en bakken eigenlijk altijd in olijf olie

Link naar reactie
Delen op andere sites

wij hebben alleen wat bakboter, op brood doen we geen boter, en bakken eigenlijk altijd in olijf olie

 

Toen ik nog thuis woonde (heeeeeeeel lang geleden) was dat het gegeven van elke ochtendontbijt.

 

Soms eet ik brood met sla en sla-dressing erop zodat het niet zo'n droge meuk is wat je in je mond stopt. Of bij een gebakken eitje, lekker het brood soppen in het nog niet verharde eigeel en het overgebleven vet dan de bacon... Hmmmmm :p Houd niet van droge meuk met brood, moet iets aan vloeistoffen met sterke smaakstof inzitten, desnoods het brood roosteren, krijg je gelijk was koolstof binnen mocht je het nodig hebben... :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...