Ga naar inhoud
GENEGEERD

Wat verzamelen we allemaal om te preppen?


Mr. Gold

Aanbevolen berichten

Naar aanleiding van een forumpost van onze forumgebruiker 08091981 die vroeg zich af wat we allemaal verzamelen buiten onze BoB om.

 

Dit staat al te pronken bij deze gebruiker.

 

- petroleum kook toestelletjes

- wasbenzine brander (BRS12 heb ik: http://s.dealextreme.com/search/stove

- spiritus brandertjes

- gehaktmolen (tafelmodeltje)

- klemmen/fuiken/vallen

- gasbrander + flesjes (voor in het begin)

- olielampen

- hout kachel tuin / houtkachel binnen

- handmixer keuken

- handboor

- hand wasmachine

- een kledingpers om kleding droog te persen.

- een megagrote slijpsteen die rond kan draaien met handwiel... heb er 1 gezien bij mensen in de tuin aan het weg roesten.. helaas ze wilden ze hem niet verkopen.

- brandstoffen wasbenzine/spiritus/benzine/hout.

 

Wat hebben jullie al gekocht en staat op jullie prep verlanglijstje om te kopen of te maken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 55
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Een recent rapport van de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA (http://www.ijstijd.com/2012/zonnestorm-2012) waarschuwt dat de volgende piek in zonne-aktiviteiten, verwacht in 2012, dermate hevig zou kunnen zijn, dat een heuse 'zonnestorm' de elektriciteitsnetwerken op Aarde permanent zou kunnen verwoesten. Het langdurig wegvallen van elektriciteit zal met name in de ontwikkelde landen voor enorme chaos gaan zorgen.

 

Een doemscenario van deze omvang, heeft grote gevolgen voor de hele wereldwijde infrastructuur. Daarnaast zal er paniek uitbreken en chaos.

Geen elektriciteit betekent:

- geen gebruik meer van alle huishoudelijk apparaten

- geen centrale- verwarming, licht of gas.

- geen geld meer pinnen

- stoplichten werken niet meer

- enz, enz

 

Het is dus belangrijk dat je spullen hebt verzameld (zoals hierboven wordt weergegeven en meer);

- Water

- Voedsel

- Stroomgenerator

- Kaarsen

Link naar reactie
Delen op andere sites

HMM,

Ik zat er nog even aan te denken als alle elektrische aparaten stuk zijn, kan je de generator alleen gebruiken voor elektrisch spul zonder transistor / fijne eletronica.

Mijn gedachten zijn: lampen, koken, verwarmen. maar goed, het elektrisch kan ook misschien ook uitvallen door de financiele crisis?

 

Ik was nog een best belangrijke item vergeten om in te kopen. DIKKE BLEEK (ZONDER PARFUM) voor het zuiveren van water!

http://www.shtfblog.com/how-much-bleach-to-store/?utm_source=feedburner&utm_medium=email&utm_campaign=Feed%3A+SHTFblog-AreYouReady+%28SHTF+blog.com+-+are+YOU+ready%3F%29

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is ook handig te weten hoe je bepaalde stoffen het beste kan bewaren.

Bij dikke bleek schijnt het zo te zitten: Hypochloriet ontleed door licht. (fotolyse) Dus zolang de bleek verstopt is en geen licht ziet, blijft het jarenlang goed.

 

Nog een opmerking over benzinebranders, ik heb mijn benzine brander getest met wasbenzine van de supermarkt. En de snelheid waarmee water kookte viel me enorm mee, binnen een mum van tijd had ik een pannetje aan de kook, helaas geen tijd opgenomen, maar wat me wel op viel, dit moet je echt niet binnenshuis doen.. er kwamen best veel roetdeeltjes vrij, en de pan was helemaal zwart. En dan nog niet eens over de stank gesproken.

Ik ben blij dat ik dit getest heb , mijn prioriteit gaat nu meer uit naar brandspiritus en spiritusbrandertjes maken uit aluminium drinkblikjes (hobbymatig) en het op zoek naar kleine spiritus brandertjes.

Het koken zal wel langer duren, maar de verbranding is stukken schoner. Ik weet nog wel van vroeger fonduen op spiritus.

 

DIY spiritusbrandertjes (en nog veel meer diy branders) : http://zenstoves.net/LinksGeneral-DIY.htm#OpenJetAlcoholStoves

dit vind ik ook een mooie: http://zenstoves.net/BasicPressureBurner.htm#BasicPressureJetStove

deze is ook prachtig:

jammer dat we hier niet van die mooie heineken flesjes hebben :(

 

Hier een link naar een site waar de benamingen van brandstoffen staan opgesomd per taal/land erg nuttig als je ook op amerikaanse/buitenlandse site's leest. In heb begin was ik nogal eens in de war met welke brandstoffen ze gebruikten, maar met deze tabel viel het kwartje:

http://fuel.papo-art.com/

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Nou hierbij dan mijn steentje :)

 

Reeds in bezit:

- goud en zilver - zowel fysieke zilveren guldens en Maple Leafs als fysieke rekening met opslag in Amsterdam en Zurich;

- messen en multi-tools - zowel voor poep ventilator verdedigingswapens als gereedschap;

- Spyderco sharpmaker;

- Bug-out Bag met EHBO kit, fire steel, multi-tools e.d.

 

- Ik EDC te allen tijde een vouwmes (meestal een Spyderco Military), Quark Mini AA zaklamp, een Victorinox, balpen, iPhone 4s, Casio G-Shock 7710-1ER en een Bic aansteker on my person;

- ik EDC pinpassen, wat suiker, tandenstokers, lippenbalsem, bandana, servetten, pleisters en extra vouwmes in m'n jas;

- in mijn EDC bag - een Maxpedition Falcon II backpack - zitten verder nog een Cold Steel Rajah II, fire steel, 550 cord, spork, nagelknipper, Bic aansteker, pennen en stiften, vaseline, plastic tassen, Leatherman Charge met bit kit, Benchmade Folding Tool Kit, tandenborstel met tandpasta (hotel pakketje), scheermesje en schuim (hotel pakketje), naaisetje (hotel pakketje), maandverband en tampon (hotel pakketje), een zonnecellenoplader en wat zilveren guldens en Maple Leafs.

 

Nog op de verlanglijst:

- vaste messen, zaag en schep;

- extra verband voor in EDC bag;

- waterzuiveraar en waterzuiveringspillen;

- iets grotere zaklampen, voor thuis, EDC bag en Bug-out bag;

- knijp lamp/radio;

- kaarsen;

- pakket lithium batterijen;

- voedselvoorraad uiteraard;

- allerhande kookgerei en -benodigdheden;

- klein EDC pakketje met Victorinox Ranger, Leatherman Juice S2, verband, spelden, pleister, paperclip, 550 cord, karabijn, bandana, waterzuiveringspillen, aansteker en/of fire steel en Quark Regular AA zaklampje voor vriendin (eventueel met een Cold Steel Recon 1 tanto en/of Smith & Wesson HRT Badge/neck knife serrated, reeds in bezit);

- Portugees leren (mocht ik met vrouwlief naar schoonouders/schoonzus in Booming Brazilië vertrekken) :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Portugees leren (mocht ik met vrouwlief naar schoonouders/schoonzus in Booming Brazilië vertrekken) :)

 

Zelf ben ik hier ook mee bezig maar dat met Spaans. Elke week 1.5 uur prive Spaanse les voor mij en mijn vrouw (en kind) en daarbij dagelijks een klein beetje huiswerk. Vind het ook geweldig om een nieuwe taal te leren die ik ook regelmatig kan gebruiken nu (aangezien ik veel in Spanje ben). Zie het ook meer als een hobby dan als een preppers voorbereiding maar hoort natuurlijk wel op de lijst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Mijn ultieme voorbereidingslijst

Ik geloof dat deze aardig compleet is. Hiermee moet je met je gezin een redelijke mate van zelfstandigheid en zelfredzaamheid kunnen bereiken in een situatie zonder elecktriciteit, gas en/of stromend water.

Veel dingen zul je al wel wat van hebben en kun je verder uitbreiden.

Ik gebruik deze als afstreeplijst: telkens als ik weer wat heb gerealiseerd gaat er een vinkje achter het bewuste onderdeel. Deze lijst heb ik altijd bij me: als er wat staat te gebeuren weet ik altijd welke last minute aankopen ik nog moet (laten) doen en wat er al gerealiseerd is.

 

Verwarming:

- Houtkachel

- voldoende droog hout

- veel lucifers

- Petroleum kachel

- Petrolux kachelbrandstof

- reserve lonten voor de petroleum kachel

 

Koken

- 2 pits gasstelletje

- gasflessen

- Coleman brander

- Coleman fuel of wasbenzine

- butaangasstelletjes (extra backup of om eventueel aan goede vrienden in nood te geven)

- flesjes butaangas

- goede gietijzeren pannen (kun je ook mee op open vuur koken)

 

Verdediging

- Honkbalknuppel(s)

- Pepperspray

- Kruisboog

- Pijlen

- Indien mogelijk: geweer of pistool met voldoende munitie

- Messen, bijlen, ploertendoder, werpsterren en alle andere zaken die als wapen kunnen dienen

- Grote hond die voldoende afschrikt

- Hout, spijkers etc om je huis af te kunnen sluiten

 

Gereedschap

- Goede (klauw)hamers,

- Grote (hand)zaag, schrobzaag, ijzerzaag (Denk aan extra zaagbladen)

- Bijlen

- Diverse beitels

- slijpstenen om de bijlen en beitels te scherpen

- Tangen, vijlen, schaven, rolmaat, schroevendraaiers, nijptang,

- Veel spijkers, schroeven en pluggen (alle maten en soorten)

- Accuboor

- Steek- of ringsleutelset

- Koevoet, wiggen, splijtgereedschap

- Koop ook gereedschap dat je zonder elektriciteit kunt gebruiken

 

Verlichting

- olielampen

- lampolie

- Veel kaarsen, waxinelichtjes etc. Een waxinelichtje brand ca. 4 uur: om een standaard kamer een avond te kunnen verlichten heb je er minimaal 6 verspreid over de ruimte nodig. Om een jaar lang die ene kamer te verlichten (rekening houdend met de zomer) heb je gauw zo’n 1500 waxinelichtjes nodig. Afhankelijk van wat je wilt doen bij dat kaarslicht en hoeveel kamers je wilt verlichten zul je er meer of minder nodig hebben. Kaarsen genereren ook warmte: denk daaraan als de kachel het niet meer doet.

- Petromax lamp met voldoende brandstof

- Extra kousjes, lonten etc voor je lampen

- Lightsticks met een brandduur van zo’n 12 uur

- Zaklampen en voldoende batterijen

- Opwindbare zaklampen

 

Persoonlijke verzorgingsproducten

- veel zeep

- shampoo

- nagelknippers

- scheermesjes

- bussen scheerschuim

- veel maandverband / tampons (naast de bekende toepassing tevens een zeer gewild ruilmiddel en uitstekend absorptie materiaal bij wonden)

- tandpasta (kunt eventueel ook in geval van nood met een beetje zout poetsen)

- tandenborstels

- tandenstokers, floss

- wattenstaafjes

- veel toiletpapier

- kammen, haarborstel

- eventueel luxeproducten zoals douchegel, deodorant, parfum, crèmes etc.

 

Voedsel

- Basisvoorraad aanleggen:

o Graan, pasta, rijst, aardappelpuree,

o droge peulvruchten (linzen, bonen, erwten),

o melkpoeder,

o meerdere kilo’s suiker (ook voor conserveren) en zout (ook voor conserveren en als ruilmiddel)

o vetten (olie, boterproducten, ghee, vast vet, uitgesmolten varkensvet, kokosvet, frituurolie etc.)

- aantal kilo meel (niet langer dan een jaar te bewaren dus telkens gebruiken)

- veel blikken groenten

- blikken fruit

- pakken tomatenpuree om de pasta en rijst op smaak te brengen

- kruiden (vooral de exoten die je niet zelf kunt kweken zoals peper (!), anijs, kaneel, kerrie, paprikapoeder, gemberpoeder, chilipoeder etc)

- meerdere kant en klaar maaltijden (soepen, struik maaltijden, spaghetti in blik etc.) Deze kun je zonder te koken eten: niemand ruikt dan dat je kookt.

- Extreem lang houdbaar voedsel (Gevriesdroogd eten, BP5, leger rantsoenen zoals MRE’s etc.)

- Ingeblikt vlees (luncheon meat, cornet beef, ham, knakworst etc)

- Broodbeleg (jam, pindakaas, hagelslag, blikjes leverworst etc)

- Bouillionblokjes

- zakjes met kant en klaar mixen (macaroni, nasi, chili con carne etc. )

- azijn

- Luxeproducten zoals; thee, koffie, hard snoep etc.

- Voldoende voer voor je dieren

 

Tuin

- zaden (non hybride) om eigen groenten en fruit te kunnen kweken

- schoffel

- hark

- spade

- schop

- kippengaas dat als afrastering kan dienen

- snoeischaren (groot en klein)

- werkhandschoenen

 

Kleding (per persoon)

- dikke winterjas

- mutsen

- shawls

- handschoenen (thermo)

- dikke truien

- goede (spijker) broeken

- korte broeken (eventueel afritsbaar)

- overalls

- T-shirts

- bodywarmers

- fleecejassen

- sokken

- ondergoed

- thermoondergoed

- werkschoenen

- wandelschoenen

- sneakers

- laarzen

- bandana’s

- petten / hoeden

- zakdoeken

 

Medicijnkast

- pleisters op rol

- verband

- wondgaas

- hechtpleisters

- betadine oid voor wondontsmetting

- plastic handschoenen

- verbandhaakjes

- schaar

- sporttape

- hechtnaalden en hechtdraad

- thermometer

- pincetten

- zinkzalf

- brandzalf

- anti-jeuk zalf

- hoestsiroop / tabletten

- paracetamol / ibuprofen etc (heel veel: zeer goed ruilmiddel)

- extra voorraad dagelijkse medicatie

- vitaminepillen, voedingssupplementen

- norit

- diarree remmers

 

Overigen:

- Generator

- diesel

- Waterfilter(s)

- Opwindbare radio

- 27 MC (bakkie)

- soda (met 100 gram geschaafde zeep (dus in stukjes) en 80 gram soda maak je 5 liter wasmiddel om je kleren mee te kunnen wassen)

- Handmolen om graan en mais mee te kunnen malen

- Mogelijkheid om te kunnen wassen (wonderwash oid)

- Weckketel

- weckpotten en voldoende rubberen ringen

- Schriften, noteblocks oid.

- Balpennen, potloden, gummetjes

- papieren borden, plastic bestek en plastic/ papieren bekers (geen afwas ten tijde van waterschaarste)

- vuilniszakken

- veel (hersluitbare) boterhamzakjes, aluminiumfolie etc

- veel goede messen (je hebt nooit genoeg messen)

- meerdere warme dekens

- meerdere goede scharen

- BBQ roosters (om op een open vuur te kunnen koken zonder dat de pan valt)

- sterke drank (medicinaal, ontspanning en ruilmiddel)

- rollen ductape

- reserve brillen

- Voldoende emmers (om water te halen en op te slaan, eventueel als wc) gebruiken)

- Vermaak: boeken, spelletjes, kaarten, kinderspeelgoed, (voet)ballen etc.

- zilveren munten (betaalmiddel)

 

Tip:

- Als je groenten of fruit uit een potje hebt gegeten, was deze dan af, week het etiketje los en bewaar de pot met deksel. Deze kun je weer gebruiken om dingen in te bewaren zodat er geen ongedierte bij kan, of om eten in te wecken

- Koop kookboeken. Het liefste die oude met daarin slachttechnieken en basisvaardigheden.

- Rommelmarkten zijn het Walhalla voor de echte prepper: goedkoop, anoniem en ruim voorzien van alles wat maar nodig is.

 

We zijn er zelf nog lang niet, maar telkens als er weer wat van de lijst is gestreept zijn we dichter bij ons doel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verdediging

- Pepperspray

- ploertendoder, werpsterren

- Grote hond die voldoende afschrikken

 

volgens de WWM 2012 mogen deze nog steeds niet in NL bezit worden,

en met een WWM overtreding achter je naam kan je een verklaring omtrend gedrag ook vergeten

dat is iets om echt rekening mee te houden

een grote hond kan afschrikken maar hij moet er wel op getraind zijn,

zelf heb ik 2 normale honden (engelse springer spaniels) zijn niet super groot, maar wel erg gesteld op hun terrein en ook afgericht

Link naar reactie
Delen op andere sites

volgens de WWM 2012 mogen deze nog steeds niet in NL bezit worden,

en met een WWM overtreding achter je naam kan je een verklaring omtrend gedrag ook vergeten

dat is iets om echt rekening mee te houden

een grote hond kan afschrikken maar hij moet er wel op getraind zijn,

zelf heb ik 2 normale honden (engelse springer spaniels) zijn niet super groot, maar wel erg gesteld op hun terrein en ook afgericht

 

Heb 2 herdershonden, niet speciaal afgericht op manwerk. Zijn wel erg waaks en zullen zeker huis en haard (en mij) verdedigen.

Zeker belangrijk wat voor soort hond, als je een Rottweiler aanschaft of een Berner Sennen is toch wel een verschil. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over verdediging gesproken ik heb heb me laten vertellen dat een machete een stuk gereedschap is een soort tuingereedschap dus niet onder wapenwet valt.

Weet je dat toevallig?

 

moet je me dr niet helemaal op vast pinnen, het kan zijn dat ik er overheen gelezen heb.

ik ben een machete/parang niet tegengekomen in de WWM inderdaad,

maar de wapenwet heeft wel een heel mooi artikeltje waarin alles valt wat geen wapen is, maar wel als zodanig gebruikt word

met dat artikel kan je wel degelijk gepakt worden als je een parang/machete bij je hebt in de kroeg zaterdag avond.

EN de gemiddelde wout zal de WWM niet (goed) kennen dus let er wel mee op

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb in duitsland een houtje touwtje winkel waar alles op een stapel ligt ze voor een 10tje met houten handvat, voor op de boerderij is het een goeie, hij moet alleen geslepen worden als je m koopt

 

en wat er gezegd word over radio's begin maar met oefenen want t vergt wel een beetje ervaring om afstanden te overbruggen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Mozes kriebel das pas een lijst.

Maar toch heb ik iets gevonden dat je (soort van) vergeten bent "KENNIS".

Ik weet niet alles dus ik koop boeken die mij kunnen helpen hier mee.

Tuurlijk koop ik ook spullen om de lijst compleet te maken maar wat ook kan is b.v. zonnepanelen en/of een windmolen zodat je enkele electrice apparaten kan blijven gebruiken.

Wat ik me ook afvraagt Cradhu hoe verwerk jij je afval?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast urbanprepper

Net als een bijl is een machette of parang gereedschap, ECHTER....... Wanneer de politie je er open en blood mee over straat ziet hobbelen zonder redelijk doel (en het is de POLITIE die bepaald of jouw doel redelijk is, NIET jij) worden deze gereedschappen gezien als gelegenheidswapen of als ongewenst wapen (lijst 1 onder 7 wwm). Dit betekend inbeslagname van jouw mooie spulletjes en een proces-verbaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar zou je zo'n goede machete kunnen kopen hier in Nederland?

 

http://www.knivesandtools.nl/ als het per se in Nederland moet. Maar voor alles wat meer dan 50 EUR kost en van een Amerikaans merk is went ik me persoonlijk toch immer tot eBay. Cold Steel en Ontario bieden betaalbare machetes aan (van carbon staal). Ik heb zelf te allen tijde een kleine vouwmachete in m'n EDC-bag zitten, een Cold Steel Rajah II (6 inch AUS 8A stainless blade).

 

volgens de WWM 2012 mogen deze nog steeds niet in NL bezit worden,

en met een WWM overtreding achter je naam kan je een verklaring omtrend gedrag ook vergeten

dat is iets om echt rekening mee te houden

een grote hond kan afschrikken maar hij moet er wel op getraind zijn,

zelf heb ik 2 normale honden (engelse springer spaniels) zijn niet super groot, maar wel erg gesteld op hun terrein en ook afgericht

 

Wellicht onverstandig, maar ik gok het erop. Dan maar een strafblad. Ik loop te allen tijde met een Spyderco Military in m'n achterzak (soms afgewisseld met een Zero Tolerance 0300) en er zit te allen tijde een Smith & Wesson HRT Badge/neck serrated knife in m'n jaszak. (Zoals ik eerder in dit draadje heb beschreven.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Preppy. Kennis is macht: dat klopt helemaal. Ik heb inmiddels een leuke bibliotheek die ons in een SHTF situatie zeker van pas zal komen.

Afval wordt lastig. Zal een combinatie worden van verbranden, composteren en dumpen ben ik bang. Begraven is geen optie omdat ik de tuin grotendeels wil inrichten als moestuin. Dan wil ik niet op lege conservenblikjes stuiten als ik aardappels wil poten :)

Zonnepanelen of een windmolentje zou kunnen maar is ook een behoorlijke investering. Bovendien wonen we in een nieuwbouwgebied: ik denk niet dat de buren het erg waarderen als ze tegen een windmolen aankijken. Met onze generator zullen we stroom kunnen opwecken als het nodig is. Hoewel ik daar ook een beetje huiverig voor ben: zo'n gevaarte produceert nogal wat decibels. Als iedereen hoort dat jij stroom (en dus brandstof) hebt staan ze zo bij je op de stoep. Hetzelfde zul je hebben als jou woonkamer wel verlicht terwijl de hele straat donker is (dankzij je zonnepanelen of windmolen).

 

@ Urban Prepper & Joris Driepinter. Ben het inderdaad met Joris D. eens. Dan maar een aantekening achter mijn naam. Als we echt in een SHTF scenario zitten (en dan zullen die dingen ook pas tevoorschijn komen) is de politie ook niet meer op de been. Die doet dan net zo hard mee met de rest van de zombies die zich niet hebben voorbereid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast urbanprepper

@cardhu: dan heb je mij niet goed begrepen. Ik heb niet gezegd dat je deze spullen niet moet hebben, ik heb gezegd dat je er niet open en bloot mee over straat moet hobbelen. De uitspraak: dan maar een aantekening achter mijn naam is trouwens niet zo'n slimme als je nog iets wilt in deze maatschappij. Wapen overtredingen worden zwaar aangerekend na Alphen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@cardhu: dan heb je mij niet goed begrepen. Ik heb niet gezegd dat je deze spullen niet moet hebben, ik heb gezegd dat je er niet open en bloot mee over straat moet hobbelen. De uitspraak: dan maar een aantekening achter mijn naam is trouwens niet zo'n slimme als je nog iets wilt in deze maatschappij. Wapen overtredingen worden zwaar aangerekend na Alphen.

 

Inderdaad. Zeker niet open en bloot mee op straat gaan zwaaien. Ik doe gewoon geen domme dingen en zorg er in ieder geval voor dat ik nooit aanleiding geef om gefouilleerd te worden. Gelukkig leven we (nog) niet in een politiestaat waarbij je te pas en te onpas zonder enige aanleiding gefouilleerd kan worden. Daarnaast ben ik nog nooit in negatieve zin in aanraking geweest met de politie en hoop dat de rechter tegen die tijd dan wat coulanter is, mocht ik überhaupt ooit als first-offender voor wapenbezit voor de rechter komen te staan. Verder zit er nog al een verschil tussen een M&P 15-22 semi-automatisch geweer (Alphen) en een Spyderco Military zakmes, dunkt me.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...