Ga naar inhoud
GENEGEERD

Zaden die je moet hebben om een groep te onderhouden na SHTF


knaagdier

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 70
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik ben altijd voor spullen in de tuin, die door de grote massa niet herkend worden als voedsel.

Zoals bijvoorbeeld aardperen en aardkastanje.

 

Nog een mooie is Amarantkoren. Een plant die met prachtige bloemtrossen bloeit en daarom alleen op een sierplant lijkt.

Maar de jonge blaadjes kun je eten als spinazie en de zaden zijn heel voedzaam. Je kunt ze poffen, als ontbijtgranen eten en ook nog laten kiemen. Wat wil je nog meer?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
Ik zou in plaats van aardappel voor aardpeer of pastinaak gaan, die zijn iets minder ziektegevoelig.

Daarnaast is eeuwig moes een goede plant met veel opbrengst. Verder is hop ook een makkelijke en nuttige plant. Groeit ook al vaak in het wild.

Wanneer je voor pompoenen gaat kun je de " drie zusters" structuur gebruiken zoals de indianen dat doen. Zijn combineren pompoenen met mais en bonen:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Drie_zusters

 

Kwam er zojuist achter dat de aardpeer een bijzonder gewas is, en je kan behoeden voor ernstige darminfecties, net zoals wat andere groenten. Aardpeer groeit echter als een bezetene en is prima Prep plant.

 

http://nl.wikipedia.org/wiki/Inuline Inuline komt voor in de wortels van planten die groeien in koud-gematigde gebieden (bijvoorbeeld alant (Inula), cichorei, aardpeer, dahlia[1], paardenbloem, schorseneer en artisjok[2]). Het wordt opgeslagen in de vacuole van de plantencellen en is net als zetmeel een reservestof voor de plant. Het werkt ook als cryoprotectant. Dit wil zeggen dat het de plant beschermt tegen bevriezing.

 

Inuline heeft zelf geen zoete smaak, maar inuline-preparaten bevatten vaak afbraakproducten (fructo-oligosachariden) met een zoete smaak, waardoor het preparaat toch vaak zoetig smaakt. Inuline heeft een witte kleur en is vrij goed in water oplosbaar.

Eigenschappen

 

Inuline wordt niet vanuit de dunne darm opgenomen, omdat de mens het nodige enzym mist om de beta-(2-1)-fructaanverbindingen af te breken waarmee de verschillende fructose-eenheden met elkaar zijn verbonden. In de dikke darm zijn enkele groepen bacteriën aanwezig die dat enzym (inulinase) wel bezitten. Daardoor vindt daar groeistimulatie plaats van groepen darmbacteriën die inuline kunnen afbreken, waaronder sommige bifidobacteriën[3] en diverse andere soorten. Daarbij worden diverse organische zuren geproduceerd, zoals melkzuur, barnsteenzuur, boterzuur, propionzuur en azijnzuur. Andere afbraakproducten zijn waterstof, koolstofdioxide evenals andere gassen die bij daarvoor gevoelige personen tot flatulentie kunnen leiden.[4][5]

 

Met name de verzuring bemoeilijkt het overleven van enkele pathogene groepen bacteriën (verhoogt de kolonisatieresistentie), in het bijzonder die uit de Clostridium perfringensgroep.[4]

 

Inuline en oligofructose zijn in staat de bifidoflora te stimuleren.[6] Om deze reden worden inuline en oligofructose onder de zogenoemde prebiotica geschaard.[4]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@ keyser suze

Heb jij contactgegevens van de bolster waar jij de zaden besteld hebt?

Alvast bedankt

 

http://www.bolster.nl/

 

Sorry @Keyser Suze, die wist ik toevallig.

 

Mooi pakket hee.

Die kiempakketten lijken me ook lekker. Eerst zaaien en laten groeien. Dan zaad eruit halen. Dan pas kiemen gaan eten en de rest weer laten groeien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Ik ben altijd voor spullen in de tuin, die door de grote massa niet herkend worden als voedsel.

Zoals bijvoorbeeld aardperen en aardkastanje.

 

Nog een mooie is Amarantkoren. Een plant die met prachtige bloemtrossen bloeit en daarom alleen op een sierplant lijkt.

Maar de jonge blaadjes kun je eten als spinazie en de zaden zijn heel voedzaam. Je kunt ze poffen, als ontbijtgranen eten en ook nog laten kiemen. Wat wil je nog meer?

 

Wow, Amarantkoren, nooit van gehoord.

Op de verlanglijst...... :)

Thanx.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier mijn tabaksplant zaad bij besteld (in een shtf, prio).

Maar ook koffiebonen en nog meer zaken.

Lijst in Word staat op de site.

http://home.kpn.nl/r.mveloo/plantenlijst_en_zaden.htm

 

Ha fijn die link, ik had ze ook eens gevonden maar was ze weer kwijt, nu tabak besteld voor komend jaar, om uit te proberen, ik ben benieuwd!

 

Ga je het ook proberen of meteen de zaadjes opslaan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha fijn die link, ik had ze ook eens gevonden maar was ze weer kwijt, nu tabak besteld voor komend jaar, om uit te proberen, ik ben benieuwd!

 

Ga je het ook proberen of meteen de zaadjes opslaan?

 

Vorig jaar wat planten geprobeerd, en ik schrok van de groote van de bladeren. Het drogen had ik iets te warm gedaan, waardoor er een stel te snel bruin/geel werden (wordt de tabak iets te bitter) maar van het grootste gros heb ik toch echt mijn pijp zitten vullen.

Was wel apart, je eigen tabak. Zaad van vorig jaar bewaard, dus ja we kunnen ook dit jaar er weer tegen aan.

Moet nog wel e.e.a. onderzoeken mbt het fermenteren en drogen, maar ik heb alle tijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welk deel van de tabaksplant wordt er eigenlijk gebruikt? Een heel blad om een sigaar te rollen, een blad fijn snijden voor vulling sigaren en sigaretten?, en shag? zijn dat de nerven van de bladeren ofzo? Zit ik in de richting?

 

BTW: het lijkt mij met met die steeds weer ongemerkt ingevoerde prijsverhogingen onderhand best wel lucratief om op iets grotere schaal tabak te gaan verbouwen. Zit er op losse tabak ook accijns?

 

:p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is me dat duur en een zeer kleine keuze.

Mijn ervaring met zaden: Vreeken, Vlaams zaadhuis (BE), 123zaden, Van der wal, ben ik wel tevreden over. Opletten bij Vreeken, als er iets niet op voorraad is word je pakje pas opgestuurd als ze het wel hebben, best eerst naar de voorraad kijken of gewoon een dagje Dordrecht van maken en in de winkel kopen.

123 zaden heeft kleinere verpakkingen, handig voor de kleine moestuin waar geen 30m² kolen kunnen staan.

Anderen ken ik niet echt.

Wintergroenten en kruiden zijn belangrijk, hebben een hoog vitaminegehalte. En zeker geen kiemzaden vergeten dat je vitamines kan eten tot je andere groenten kan oogsten. (on)kruiden ook maar als je niet zeker bent of het eetbaar is, blijf er dan af.

Kiemzaden: mijn ervaring is dat die niet zo goed kiemen in december.

Ik zou van tomaten afblijven. Daar kruipt veel energie in, als het seizoen niet meezit valt de oogst tegen en het vitaminegehalte ook, ze zijn supergevoelig voor de plaag, allerlei ander onheil en tekorten en ze nemen plaats in van makkelijker te telen groenten met een groter vitaminegehalte. Maar dat is mijn mening hé, als je naar Spanje trekt kan ik ze alleen maar aanraden ;)

Hennep is idd onmisbaar en veelzijdig (vind je bij Vreeken)

 

Als je zelf zaden wil oogsten is het heel belangrijk dat je geen F1 zaden koopt.

En verder vooral kijken naar de streek en of de groenten die je wil wel geschikt zijn voor klimaat en bodem.

 

Ow ja, aardperen zijn echte woekeraars. Ik zet ze in grote metserskuipen ingegraven.

 

Mochten er mensen zijn met goede ervaringen met andere zadenshops dan hoor ik het graag, ben een beetje verslaafd aan speciale soorten, oude soorten dan :)

 

Groetjes :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Wat toevallig, ik had dat zadenpakket ook gezien en toen het volgende lijstje gemaakt:

 

stam slaboon 325 zd €1.90

stok spekboon 125 zd €2.50

bieten 200 zd €0.90

broccoli 300 zd €0.90

spruitjes 750 zd €1.50

savooiekool 400 zd €1.50

cantaloepmeloen 10 zd €1.90

wortel 4000 zd €1.50

mais bantam 35 zd €1.90

augurk 100 zd €2.50

sla 780 zd €1.90

OKRA 80 zd €1.90

bosui 1500 zd €1.90

sugar snap 200 zd €2.50

Japalepeno peper 25 zd €1.90

sweet ban. peper 25 zd €1.90

hungarian. peper 25 zd €1.90

Sugarpie pomp. 10 zd €1.50

spinazie 10000 zd €2.50

courgette 15 zd €2.50

courgette 15 zd €1.90

watermeloen 25 zd €1.90

ace tomaat 15 zd €1.90

roma tomaat 400 zd €1.90

knolraab 10 zd €2.90

bloemkool 600 zd €1.50

bonen pinto 200 zd €2.90

bonen lima 200 zd €2.90

aubergine 100 zd €1.90

pastinaak 1200 zd €1.90

radijs 1250 zd €0.90

 

TOtaal: 22920 zd €59.90

 

 

is zonder spinazie mee te tellen: 3445 zaden per 16 euro.

 

Ik heb maar gewoon in nederland besteld bij vanderwalzaadhandel, niet om af te kraken, maar ik zag dat het zaad in gripzakjes zat, dat schrok me iets af.

de lijst hierboven zijn alle rassen welke ook op ebay stonden.

in nederland heb ik een stapel ander zaad gekocht.

 

dit was mijn bestelling voor dit jaar al het zaad van vorig jaar (+ geoogst zaad) heb ik vacuum verpakt (lieve kaasboer) in de kelder.

op aanraden van dick berts heb ik dit jaar 2 zakjes boerenkool :)

 

Artikelnr Productnaam Artikelnaam Eenheid Aantal

eenheden Prijs p/st Prijs totaal

 

548 Plantuien sturon, gele plantui Sturon, gele plantui (maat 10-21) 500 gr 1 € 2,15 € 2,15

109 Hardschillige bonen Noordhollandse bruine pakje 100 gr 1 € 1,20 € 1,20

8 Andijvie Nummer vijf - 2 pakje 1 € 0,55 € 0,55

33 Bieten of kroten Kogel - 2 pakje 1 € 0,65 € 0,65

193 Bloemkool Revito (vito) pakje 1 € 1,45 € 1,45

265 Boerenkool Westlandse winter 2 pakjes 1 € 1,00 € 1,00

180 Komkommers (vollegrond) Marketmore pakje 1 € 0,65 € 0,65

405 Kropsla Hilde ii verb. attractie, zomersla pakje 1 € 0,55 € 0,55

309 Meloenen Watermeloen sugar baby pakje 1 € 1,10 € 1,10

614 Paprika en pepers De cayenne, spaanse lange rode pakje 1 € 0,75 € 0,75

311 Paprika en pepers Yolo wonder pakje 1 € 0,75 € 0,75

336 Prei Zwitserse reuzen pakje 1 € 0,80 € 0,80

369 Radijs Nationaal, ronde rode witpunt pakje 1 € 0,65 € 0,65

234 Rode kool Langedijker bewaar pakje 1 € 0,65 € 0,65

403 Rucola Eruca sativa pakje 1 € 0,70 € 0,70

255 Spruitkool Seven hills pakje 1 € 1,20 € 1,20

301 Suikermais Golden bantam pakje 1 € 0,80 € 0,80

515 Tomaten Moneymaker pakje 1 € 0,65 € 0,65

520 Tomaten Marmande vf, vleestomaat pakje 1 € 0,65 € 0,65

537 Uien Rijnsburger - 5 pakje 1 € 0,85 € 0,85

567 Wortelen - winterwortelen Berlikumer 2 - berjo pakje 1 € 1,60 € 1,60

553 Wortelen - zomerwortelen Amsterdamse bak 2 pakje 1 € 0,70 € 0,70

7003 1.vroege rassen Annabelle am-ras ZAK 1,5 KILO 1 € 6,75 € 6,75

40 Stok snijbonen (staakbonen) Supermarconi (type helda), zonder draad pakje 50 gr 1 € 1,30 € 1,30

79 Stok slabonen (staak bonen) Isabel, zonder draad pakje 50 gr 1 € 1,95 € 1,95

 

(JAMMER, de spaties vallen weg)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
Hier mijn tabaksplant zaad bij besteld (in een shtf, prio).

Maar ook koffiebonen en nog meer zaken.

Lijst in Word staat op de site.

http://home.kpn.nl/r.mveloo/plantenlijst_en_zaden.htm

 

en jij kan mij het proces voor koffie bonen te bewerken uitleggen ? ik begrijp dat je koffie moet drogen en roosteren dit moeilijk om te in ons klimaat te doen ?

 

mvg mt

Link naar reactie
Delen op andere sites

en jij kan mij het proces voor koffie bonen te bewerken uitleggen ? ik begrijp dat je koffie moet drogen en roosteren dit moeilijk om te in ons klimaat te doen ?

 

mvg mt

 

Helaas niet, heb meerdere zakken vacuüm hier staan. Maar bonen branden is een vak apart (naar ik weet)

Gaf ook aan dat ik daar voor "de probeer" mijn tabaks- zaad had besteld.

En ook dat wordt nog een experiment met bladeren drogen, rijpen etc.

 

Dus sorry, koffie branden is niet mijn expertise.

Link naar reactie
Delen op andere sites

sojabonen! Een hele goeie om te preppen. Hoge opbrengst, makkelijk heul veul sojamelk van te maken en van de melk (voor de vegetariers onder ons) heel makkelijk tofu te maken. Ik heb komend jaar een flink sojabonenveld staan!

 

Over de tabak, ik heb zaad besteld via eerdergenoemde link, de zaadjes zijn echt miniscuul klein, per portie heb ik zeker een paar honderd zaadjes gekregen, dus duur? NEE!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Riesie ik heb een vriend die al jaren zijn eigen tabak kweekt hij zegt dat het erg op canabis lijkt. maar speciaal voor jou zal ik morgen op de fiets springen en eens wat info gaan opdoen;)

 

wat ik ook van koffie weet is dat als je 1 soort gebruikt je koffie wel naar koffie smaakt maar echt geen goed brouwsel gaat worden. douwe egberts bv gebruikt 3 tot 5 verschielende koffie soorten voor zijn godelijke blent te maken. misschien een 2de soort aan kopen na dat je het droogen en roosteren onder de knie hebt :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Riesie ik heb een vriend die al jaren zijn eigen tabak kweekt hij zegt dat het erg op canabis lijkt. maar speciaal voor jou zal ik morgen op de fiets springen en eens wat info gaan opdoen;)

 

wat ik ook van koffie weet is dat als je 1 soort gebruikt je koffie wel naar koffie smaakt maar echt geen goed brouwsel gaat worden. douwe egberts bv gebruikt 3 tot 5 verschielende koffie soorten voor zijn godelijke blent te maken. misschien een 2de soort aan kopen na dat je het droogen en roosteren onder de knie hebt :D

 

Alle informatie is welkom,

 

Bedankt alvast voor de terugkoppeling, en ik ben nu al benieuwd.

 

Thanks.

 

Ries.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Leycesteria formosa/ Fazantbes

Een mooie struik die kleine besjes heeft , als mens heb je er niet veel aan maar vogels en dan vooral fazanten zijn er dol op.

Mijn tip is om deze al te planten en stekken uit te planten op wilde plekken. Als deze plant zijn naam waar maakt kan deze plant een grote aanwinst zijn in je omgeving.

Fazanten die op de struik afkomen kunnen immers gevangen worden en verder gekweekt worden. Ook een mooie plant voor in het kippenhok, lekkere bessen voor de kippen= lekkere kippen :D

 

 

Heeft toevallig iemand deze zaadjes? Ik wil gerust ruilen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

image.jpg.aaec8c9cb75d950ded129c2b00084c91.jpg

 

Ikke helemaal happy, mijn zaden zijn binnen... Maar hoeveel mensen kunnen hiervan leven ongeveer?

Daarnaast nog een bijkomend iets, sommige zaden zijn maar houdbaar tot 2014, wat kan ik doen om de levensduur te verlengen? Heb ze nu in keukenfolie gewikkeld om ze ook meteen beter te beschermen tegen water... Maar iemand een idee? Vacuüm verpakken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...