Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Review] Pureeasy militair mini waterfilter


Davena

Aanbevolen berichten

Ik heb in een draadje wel gelezen over dit type filter, (ook negatieve ervaring, waarbij een prepper dacht dat er alleen maar een keramisch filter in zat en dat het snel brak)! Maar toen had ik m al besteld....

 

de Pureeasy, PF111.

 

nu ik hem zelf heb ontvangen, (besteld via Ebay goedkoper dan in Nl, zelfs incl. Verzkosten )wilde ik er toch maar een review van maken:

 

Het is idd een superklein waterfilter: http://www.pureeasy.com/Products/Protable_Water_Filter/248.html

 

Is gemaakt van ABS plastic, met een keramische filter en NMC, Nano Media Clusters Media.

Zij claimen dat NMC 5-20x effectiever zou zijn dan een actief koolfilter of KDF. (KDF is kinetic degradation fusion, dit werkt met koper en zink en werkt in combi met chloor.)

 

Je moet eerst een halve liter water er doorheen pompen omdat die NMC dan nog wat 'aflaat'.

Er zit een kleinopbergetui bij, maar daar krijg ik de rubberen slangetjes niet bij in. Deze slangetjes zijn erg dun en ik twijfel wel of die wel lang meegaan, het lijken net slappe rietjes.

 

Qua prijs/kwaliteit verhouding lijkt mij dit wel een handig apparaat voor in je BOB tas, alhoewel de lifestraw er dan wel duurzamer uitziet.(heb ik ook). Alleen kan je daar dus alleen door drinken zoals de naam al zegt net als met een rietje. Dus je zou dan vuil water moeten meenemen wanneer je bij de waterbron vandaan moet gaan, of een nieuwe bron vinden.

 

De Pureeasy kun je ook gebruiken om water ergens in te pompen en dan mee te nemen zoals in een veldfles/jerrycan oid, voor t geval je geen beekje meer in de buurt hebt. Dus dan kun je schoon water meenemen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 55
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

@Dristal aangezien je nieuw bent hier op het forum, zou ik je willen adviseren om de zoek functie te gebruiken en te zoeken op katadyn pocket. Je komt dan de review van Johnybravo tegen. Lees deze eens goed door, en vraag je dan af of je dit filter wel zou willen kopen.... Ik heb al genoeg geroepen over dit pureeasy filter.... Ok nog een laatste keer dan: NIET KOPEN!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dristal aangezien je nieuw bent hier op het forum, zou ik je willen adviseren om de zoek functie te gebruiken en te zoeken op katadyn pocket. Je komt dan de review van Johnybravo tegen. Lees deze eens goed door, en vraag je dan af of je dit filter wel zou willen kopen.... Ik heb al genoeg geroepen over dit pureeasy filter.... Ok nog een laatste keer dan: NIET KOPEN!

 

Hey prepass,

 

Merci voor de doorverwijzing!

Momenteel heb ik al een katadyn hiker pro (ongeveer 85 euro als ik het me goed herinner) als hoofdfilter, maar ik dacht de pureeasy te gebruiken voor in mijn brommer te leggen als emmergency item. Is die dan echt zijn geld (25 euro) niet waard? De katadyn pocket is ook echt veel te duur voor mij :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben benieuwd naar jouw gebruikers review!

Ondanks dat er van verschillende kanten gehamerd word om vooral de Katadyn filters te kopen, zie ik dit voor onze studenten/budget preppers als een betaalbaar alternatief.

 

Zoek het maar even op TC. Ik heb m'n persoonlijke ervaringen al gedeeld op het forum mbt dit pureeasy filter. Ik zou haast zeggen, alles beter dan dit filter. Een Berkey filter is goedkoper dan de Katadyn en vele malen beter dan dit bagger ding. Een katadyn Camp kan ook nog zinvol zijn, ook betaalbaar en met keramisch filter. Verwacht gewoon niet dat je 25 euro chinese bagger filter jou van dienst gaat zijn mbt schoon drinkwater....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoek het maar even op TC. Ik heb m'n persoonlijke ervaringen al gedeeld op het forum mbt dit pureeasy filter. Ik zou haast zeggen, alles beter dan dit filter. Een Berkey filter is goedkoper dan de Katadyn en vele malen beter dan dit bagger ding. Een katadyn Camp kan ook nog zinvol zijn, ook betaalbaar en met keramisch filter. Verwacht gewoon niet dat je 25 euro chinese bagger filter jou van dienst gaat zijn mbt schoon drinkwater....

 

Klare taal! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben benieuwd naar jouw gebruikers review!

Ondanks dat er van verschillende kanten gehamerd word om vooral de Katadyn filters te kopen, zie ik dit voor onze studenten/budget preppers als een betaalbaar alternatief.

 

Iedereen die op vakantie kan (en dat kunnen de meeste budget- en studentenpreppers), kan ook een Katadyn filter aanschaffen. Kwestie van prioriteit, niet van koopkracht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iedereen die op vakantie kan (en dat kunnen de meeste budget- en studentenpreppers), kan ook een Katadyn filter aanschaffen. Kwestie van prioriteit, niet van koopkracht.

 

Juist als je weinig budget hebt moet je voorkomen dat je geld uitgeeft aan iets dat (bijna) niet werkt. Anders heb je én geld uit gegeven én geen goed materiaal. Moet je weer meer geld uitgeven om daarna weet iets fatsoenlijks te regelen. Ben je per saldo meer kwijt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb deze ook, besteld via survivalwebshop.nl en uitgeprobeerd. Daarna uit zekerheid het water dat eruit kwam gekookt en tegelijkertijd een soepje gemaakt. En ik leef nog! Maar ja, heb er alleen maar een soepje van gemaakt van dat water, dus slechts 1 weekendje gebruikt. Water had ik uit een meertje gehaald, gefilterd met een koffiefilter voor de grove stukjes, daarna met dit waterfilter, daarna gekookt en daarna geconsumeerd.

 

Na gebruik wel dat ding droogmaken en reinigen, ik bewaar hem nu wanneer ik de GHB moet gebruiken.

 

Voor de Katadyn ben ik aan het sparen. Hoewel het best duur is, denk ik toch dat het handig is om deze toch te hebben.

 

Naast deze waterfilter heb ik ook die ene van Tulip. Nog niet uitgeprobeerd maar alles beter dan niets. Vind deze toch wel iets te groot voor in een rugzak, dus mijn keuze voor een toekomstige Katadyn waterfilter staat nu vast. Bestel er gelijk een extra filter bij, just to be sure...

 

http://tulipwaterfilter.nl/ ------------------------ Tulip Waterfilter

 

http://www.survivalwebshop.nl/waterfilters_&_zuiveraars.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die is al eens eerder langs gekomen hier.

De pureeasy is een Chinese kloon / imitatie van de Katadyn Mini.

 

Ik zeg niet dat Chinese imitatie per definite slecht is

( in 99% van de gevallen is dat naar mijn ervaring wel zo, overigens.. ) ,

maar ik zou er persoonlijk niet met m'n leven op vertrouwen.

 

Ze zijn er zelf kennelijk trots op, door het op hun website te laten blijken :

 

attachment.php?attachmentid=1144&d=1350572841

Link naar reactie
Delen op andere sites

Juist als je weinig budget hebt moet je voorkomen dat je geld uitgeeft aan iets dat (bijna) niet werkt. Anders heb je én geld uit gegeven én geen goed materiaal. Moet je weer meer geld uitgeven om daarna weet iets fatsoenlijks te regelen. Ben je per saldo meer kwijt.

 

Volgens mij had ik in dat andere topic ook de rekensom gedaan maar hier nog eens:

 

Pureeasy: 2000 liter voor 25 euro is €0,0125 per liter

Katadyn Pocket: 50.000 liter voor ongeveer 300 euro (kan goedkoper) is €0,006 per liter

Katadyn Combi: 50.000 liter voor ongeveer 180 euro is €0,0036 per liter

 

Dat pureeasy filter is dus 2x zo duur dan de Katadyn Pocket, 3,5x zo duur dan de Combi.

 

Even doorsparen dus!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij had ik in dat andere topic ook de rekensom gedaan maar hier nog eens:

 

Pureeasy: 2000 liter voor 25 euro is €0,0125 per liter

Katadyn Pocket: 50.000 liter voor ongeveer 300 euro (kan goedkoper) is €0,006 per liter

Katadyn Combi: 50.000 liter voor ongeveer 180 euro is €0,0036 per liter

 

Dat pureeasy filter is dus 2x zo duur dan de Katadyn Pocket, 3,5x zo duur dan de Combi.

 

Even doorsparen dus!

 

Ik heb een heel hoop waterfilters gehad. Geen enkele haalt zijn de levensduur van de fabrikant. Die levensduur is in de ideale situatie. Het is een leuke indicatie, maar in de praktijk moet je ook gewoon op de bouwkwaliteit en het ontwerp zelf kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klopt @PC2K, maar zelfs als beide Katadyn filters maar de helft kunnen leveren (25k liter) dan zijn ze nog goedkoper. Maar gezien de jarenlange top reputatie acht ik de kans dat de output 50% lager is als zeer onwaarschijnlijk. 40k of 45k geloof ik nog wel, eventueel met slecht gebruik. Nog steeds goedkoper per liter dan.

 

Blijft lastig voor de budget prepper want je hoopt een filter nooit te hoeven gebruiken, zelfs niet op vakantie, dus het blijft een hoop geld. Maar de Combi moet haalbaar zijn als je budget/kwaliteit/kosten per liter afweegt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk juist als je een budget prepper bent dat je dan je geld niet moet weg gooien aan dit soort prullen.Dan maar beter n maandje of 2 extra sparen..of 3.Water is levens behoefte nr 1.Laat die mooie rugzak of dat :)mes dan nog maar ff wachten.Er zijn zat items die je via MP of ergens anders 2e hands kopen kan en zo wat besparen kan.En met alles wat je over hebt gewoon voor de laatste keer gezegt die Katadyne kopen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geloof nog steeds best dat de Katadyn een Rolls Royce onder de waterfilters is.

 

Maar volgens een kenner (ben de link kwijt..probeer wel even terug te vinden) zouden de Katadyn filters geen zware metalen, chloor en chemicalien uit het water verwijderen. Bij de Katadyn combi kan dat wel, maar daar moet je regelmatig de koolstofkorrels vervangen. Weet alleen niet wat ze onder 'regelmatig' verstaan. Dus dan ben je uiteindelijk ook duurder uit dan wat ze schetsen.

 

Op internet: "Activated charcoal is good at trapping other carbon-based impurities ("organic" chemicals), as well as things like chlorine. Many other chemicals are not attracted to carbon at all -- sodium, nitrates, etc. -- so they pass right through. This means that an activated charcoal filter will remove certain impurities while ignoring others. It also means that, once all of the bonding sites are filled, an activated charcoal filter stops working. At that point you must replace the filter." Maar wanneer is dat punt?

 

Nog een over Katadyn Vario Filtertest: "The instruction pamphlet gives the following general guidelines for life of the filters: 200 liters (or 6 months constant use) for the activated carbon; 1875 liters for the glassfiber cartridge. Interestingly, the website claims a slightly higher amount of 2000 liters for the glassfiber cartridge and a much longer life of 400 liters for the carbon. I could not find an estimated life for the ceramic filter in the instructions or on the website."Bron: http://www.backpackgeartest.org/reviews/Water%20Treatment/Filters/Katadyn%20Vario%20Filter/Test%20Report%20by%20Pamela%20Wyant/

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Dus idd na max. 400 liter??? of na 6 maanden:

"Granulaat voor Katadyn Combi / Combi Plus, twee sachets voor max. 400 liter. (Art. nr. 071780) €9,95

Koolstof granulaat voor hervulbaar filter: heeft als voordeel dat het chloor- en jodiumsmaak neutraliseert en pesticiden vastlegt, ook te gebruiken bij chemische verontreiniging.

 

De capaciteit is afhankelijk van de waterkwaliteit. Hoe meer het water chemisch of qua smaak belast is, des te sneller wordt het vermogen van het granulaat van max. 200 liter per vulling gereduceerd. Als het water ondanks het gebruik van de gevulde actieve-koolpatroon toch nog een onaangename smaak of geur heeft, moet het granulaat worden vervangen. Onafhankelijk van het litervermogen moet het actieve-koolgranulaat na uiterlijk 6 maanden permanent gebruik worden uitgewisseld."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...