Ga naar inhoud
GENEGEERD

Gezond dieet tijdens SHTF: vitamines en mineralen


Vault 101

Aanbevolen berichten

Ik heb beloofd om dit topic nog wat uit te wijden over o.a. de verschillende vitamines en mineralen. Ik weet alleen niet zo goed hoe en waar ik moet beginnen. Ik kan wel Wikipedia en andere bronnen overtypen, maar ik vrees dat zij het beter kunnen verwoorden dan ik.

 

Zal ik proberen om bij alle vitamines en mineralen voorbeelden te geven van voedingsmiddelen (in blik, lang houdbaar) waar het in zit plus relevante details die vooral interessant zijn voor preppers? Verbeteringen of toevoegingen zijn uiteraard welkom!

 

Vitamine A

 

ADH: Volwassen mannen (19-50 jaar) hebben per dag 1.000 microgram vitamine A nodig. Dit komt ongeveer overeen met drie sneetjes brood met leverpastei. Vrouwen in deze leeftijdscategorie hebben 800 microgram per dag nodig.

 

Voedingsmiddelen:

Leverpastei in blik bevat 2196 ug vitamine A per 100 gram.

Spinazie in blik/glas levert per 100 gram 3871 ug bèta-caroteen of 322 ug RAE*

Wortels in blik/blas leveren per 100 gram 7250 ug bèta-caroteen of 712 ug RAE*

 

Bron: NEVO tabel.

 

*RAE staat voor retinol-activiteitequivalenten en geeft eigenlijk de hoeveelheid vitamine A aan. Dit is echter slechts een indicatie. Als je voldoende vitamine A binnenkrijgt worden er minder carotenen omgezet naar vitamine A.

 

Details: Het lichaam kan vitamine A zeer goed opslaan, dus je kunt nog wel een tijd teren op je vitamine A voorraad. Carotenen worden over het algemeen ook beter opgenomen met een beetje vet/olie.

 

Meer info: Vitamine A op Wikipedia (Engels), Voedingscentrum, Vitamine-info.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Tarwekiemen van het merk Amanprana (belangrijk, andere merken zijn snel ranzig)

Er zit alfa-liponzuur in dat zorgt ervoor dat vit.c beter wordt opgenomen (volgens mijn vriendin)

Zie link hieronder. Scroll naar beneden voor vitaminen/mineralen.

 

http://www.noble-house.tk/html/nederlands/tarwekiemen_nl.html

 

Zij zweert ook bij:

green magma

chlorella

vitame A

 

Dank je Isa!

Had je post gemist maar zie hem nu gelukkig voorbij komen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zuurkool bevat ook veel vitamine C, denk maar aan de zeelieden van vroeger en scheurbuik, die hadden veel zuurkool bij zich. Lacto-gefermenteerde groentes bevatten ook allerlei andere vitamines en zijn heel erg gezond voor je darmflora, mits je ze niet teveel verwarmt. Dus rauwe zuurkool door de stamppot!

Je kunt ook allerlei zaden laten kiemen, die bevatten ook weer veel vitamines, waaronder vitamine C. Heel simpel te doen en geen speciale middelen voor nodig.

 

groetjes, Joyke

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Heb net Probiotica gevonden van het merk Natufood Vitaal. Is in de smaken banaan of naturel.

 

Voordeel voor preppers is dat dit een zelf te maken drinkyoghurt is. Je mengt een eetlepel met een glas water en je hebt yoghurt! (Incl. de benodigde probiotica, Vit B1, B2 en B6 en calcium, dus een soort Yakkult, maar dan goedkoper).

 

Deze kost 13,95 bij de Reformwinkel en je gebruikt 10 gram per keer, er zit 250gram in. Dus voor 25 dagen drinkyoghurt. Deze is houdbaar tot volgend jaar april.

 

Is trouwens ook glutenvrij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...
Gast DickBerts

@vheeswijk. Hallo Wolf. Ik kom net een paar potjes multivitaminen en een paar potjes vitamine c tegen in mijn kast, met als uiterste houdbaarheidsdatum 2011. Als je niet uitkijkt dan blijf je weggooien als prepper. Daar heb ik weinig zin in. Volgens mij heb jij als eens wat geschreven op de site over de houdbaarheid van vitaminen, maar ik kan het via de zoekfunctie niet terugvinden. Moet ik die potjes weggooien? Bedankt alvast voor je moeite.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind net dit over vit. C:

 

http://www.elmondo.org/?q=Vitamine%20C

 

Hoe 'wetenschappelijk' die studies zijn moet je je natuurlijk afvragen maar goed. De info komt min of meer overeen met wat ik elders lees.

 

Daarin staat dat de 'voorraad die je in je lichaam hebt' rond de 1000-1500 mg is. De halfwaarde tijd is 8-40 dagen dus da's best lang. Er staat ook dat er kans op nierproblemen bestaan bij het innemen van meer dan 10 gram/dag.

Ik neem nu elke week 1 tablet van 1000 mg. De opname zou dan ongeveer 75% percent bij dus mee heeft niet zoveel zin. 300-400 mg/dag zou genoeg zijn in een normale situatie. En er zit natuurlijk ook in wat je eet.

Met die halfwaarde tijd neem ik dan waarschijnlijk meer dan nodig is, maar lang niet zoveel dat ik er last van zou kunnen krijgen. Ik heb eens zo'n pot van 500 stuks gekocht in de aanbieding, die heb ik begin dit jaar open gemaakt dus ik kan nog wel even vooruit daarmee.

 

Vitamines E en A kun je beter niet nemen in pilvorm heb ik eens gehoord, omdat vitamines kunstmatig zijn en dus anders werken dan de natuurlijke vorm. 't Fijne weet ik daar niet van. Beetje bel klepel verhaal voor mij daarmee.

 

Wat houdbaarheid betreft ga ik er bij die tabletten die ik heb vanuit dat het een aantal jaar langer is dan de datum. Het is tenslotte een tht datum. Die grote pot heeft een tht datum ergens in 2016.

 

Mijn tabletten zien er zo uit:

 

vitc.jpg.46faf51f905c9575cb1978a99491e461.jpg

 

Mochten ze van kleur veranderen dan ga ik er vanuit dat ze niet meer goed zijn. Met pillen die zo'n glansverfje (noem ik 't maar even) hebben kun je dat moeilijk zien, met capsules alleen als ze goed doorzichtig zijn. Ik houd zowieso niet zo van die pilletjes met felle kleurtjes, ik reageer niet zo goed op die kleurstoffen blijkbaar.

 

Vitamine D heb ik wel in huis maar neem ik nu niet in. Als je 15-30 minuten per dag buiten bent met handen en hoofd onbedekt in daglicht schijn je al genoeg aan te maken en dat haal ik makkelijk.

 

Maar goed, dit is mijn 'common sense'. Zolang je toegang tot een huisarts hebt kun je 't het beste aan haar/hem vragen. Mocht dat wegvallen houdt ik voor mezelf de stelregel aan dat medicatie indien goed opgeslagen en niet van kleur veranderd is twee jaar na datum nog goed is te gebruiken. Is niet echt ergens op gebaseerd, maar de meeste websites die ik heb bekeken hierover hebben het over 3-4 jaar dus ik heb daar iets over de helft van genomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De ADH van vitamine C is vooral bepaald aan de hand van wat het verschil is tussen opname en afgifte, daarbij men vergeet dat het niet is omdat er geen binding is,

het geen cataliserende werking kan hebben!

 

Wij als mensen zijn de eigenschap van zelf Vitamine C aan te maken verloren, terwijl bvb geiten dat wel kunnen en zij maken zelf circa een 9 gram (9000 milligram) per dag aan en wegen iets van een 50kg. Een gorilla, die een 200kg weegt en het zelf ook niet meer kan aanmaken, eet gemiddeld per dag zo een 4500 milligram aan vitamine C.

 

Mijn inschatting voor een gewone mens van 80 Kg, is dat je wel eens baat zou kunnen hebben aan +2000 milligram per dag... Maar dat is mijn boerenverstand sprekende.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@vheeswijk. Hallo Wolf. Ik kom net een paar potjes multivitaminen en een paar potjes vitamine c tegen in mijn kast, met als uiterste houdbaarheidsdatum 2011. Als je niet uitkijkt dan blijf je weggooien als prepper. Daar heb ik weinig zin in. Volgens mij heb jij als eens wat geschreven op de site over de houdbaarheid van vitaminen, maar ik kan het via de zoekfunctie niet terugvinden. Moet ik die potjes weggooien? Bedankt alvast voor je moeite.

 

Hallo @DickBerts : Als die potjes Vitamine C goed gesloten zijn geweest of nooit opengemaakt is de Vitamine C nog in prima staat.

Multivitaminen zijn mengsels van vitaminen. Sommige daarvan zijn stabiel, maar anderen zoals A, D en E in deze mengsels kunnen wat teruglopen, helaas. De houdbaarheid is 3 jaar overtijd. Ik zou ze bewaren (voor de stabiele vitaminen in dit mengsel), maar ook nieuwe multivitaminen inkopen.

Voedingsgist preppen is een heel goed alternatief (in vlokken bij De Tuinen en andere natuurwinkels). Mits droog en donker bewaard is deze jaren houdbaar. Met een zuurstofadsorber zelfs nagenoeg onbeperkt houdbaar). Eén theelepel per dag in maaltijd verwerken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo @DickBerts : Als die potjes Vitamine C goed gesloten zijn geweest of nooit opengemaakt is de Vitamine C nog in prima staat.

Multivitaminen zijn mengsels van vitaminen. Sommige daarvan zijn stabiel, maar anderen zoals A, D en E in deze mengsels kunnen wat teruglopen, helaas. De houdbaarheid is 3 jaar overtijd. Ik zou ze bewaren (voor de stabiele vitaminen in dit mengsel), maar ook nieuwe multivitaminen inkopen.

Voedingsgist preppen is een heel goed alternatief (in vlokken bij De Tuinen en andere natuurwinkels). Mits droog en donker bewaard is deze jaren houdbaar. Met een zuurstofadsorber zelfs nagenoeg onbeperkt houdbaar). Eén theelepel per dag in maaltijd verwerken.

 

Zuurstofabsorber hier te vinden. Wellicht ter overvloede maar 't scheelt zoeken. Ik weet niet waarom ze 't een absorber noemen maar goed. Ik neem aan dat 't hetzelfde doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...