Ga naar inhoud
GENEGEERD

Giftig Niet Eten ! (drinken?)


prepperpappa

Aanbevolen berichten

We hebben heel wat onderwerpen over wat te eten tijdens een SHTF en dat is belangrijk maar wat ik eigenlijk ook wil weten is :

Wat kan je niet eten (en misschien niet drinken)

Welke plant.bloem,struik,bes,enz die je in Nederland tegen komt is dus giftig.

Een voorbeeld is de eikel.

Ik dacht altijd dat je die gewoon kon eten maar zag nu op internet dat dat dus juist niet kan.

Als u de voorbeelden met plaatjes kunt laten zien heel graag.

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Deze heb ik vorige week al even bekeken, top tien giftigste planten in NL :

http://www.dekruidhof.nl/verhalen/de-top-tien-van-giftigste-planten.html met fotos

 

Een flinke diarree veroorzakende plant kan ook handig zijn om toe te voegen aan een paar levensmiddelen in de voorste kist... Wanneer die dan als eerste wordt gestolen door een dief weet je dat die daarna een tijdje is uitgeschakeld :-) zelf dan wel goed onthouden waar je hebt in gedaan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Ok, goed om te weten.

ik had gelezen dat ze giftig zijn.

Wikipedia : Zowel de bladeren als de eikels van de eik bevatten tannines. Deze tannines kunnen het maagdarmstelsel irriteren. In het lichaam worden zij omgezet tot pyrogallol, een sterk bloedgif, dat hemolyse veroorzaakt. Paarden, schapen en runderen zijn zeer gevoelig voor dit gif. Varkens verdragen eikels goed. Ook herten, wilde zwijnen en eekhoorns zijn er dol op. Eikels zijn giftig voor mensen, hoewel er indianenstammen waren die zich voornamelijk met eikels voedden door ze zo te bereiden dat de tannines er grotendeels uit verwijderd werden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, goed om te weten.

ik had gelezen dat ze giftig zijn.

Wikipedia : Zowel de bladeren als de eikels van de eik bevatten tannines. Deze tannines kunnen het maagdarmstelsel irriteren. In het lichaam worden zij omgezet tot pyrogallol, een sterk bloedgif, dat hemolyse veroorzaakt. Paarden, schapen en runderen zijn zeer gevoelig voor dit gif. Varkens verdragen eikels goed. Ook herten, wilde zwijnen en eekhoorns zijn er dol op. Eikels zijn giftig voor mensen, hoewel er indianenstammen waren die zich voornamelijk met eikels voedden door ze zo te bereiden dat de tannines er grotendeels uit verwijderd werden.

 

Weet ook niet precies hoe dat gaat maar volgens mij door de eikels te verhitten dat je de tannines verwijderd.

Goed draadje trouwens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eikels kun je wel eten, je moet ze alleen eerst goed fijnmalen en dan de prut laten weken en weer uitspoelen. Dit meerdere keren verspreid over een aantal dagen. Een dagdeel weken en dan een kwartier uitspoelen, in een stromend riviertje bijvoorbeeld, of in een theedoek in de stortbak van je wc. (en dan vaak gaan piesen natuurlijk :-))

 

Dan kun je het gebruiken als meel en er een voedzame koek van bakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit boek in mijn BOB. Kan 'm wel enigszins aanbevelen.

 

Maar een echt 100% "compleet" boek bestaat natuurlijk niet ...

 

" Eetbare & giftige wilde planten "

 

Auteur Bruno P. Kremer

Taal Nederlands

Afmetingen 13x190x131 mm

Gewicht 304,00 gram

Pagina's 192

Druk 1

ISBN10 9052107319

ISBN13 9789052107318

 

-Klik voor Bol.com - € 16,95

Link naar reactie
Delen op andere sites

Groene aardappels! Zeker niet eten. Hoe groener de aardappel hoe slechter. (Betekent ook dat de aardappel langer aan licht is blootgesteld) Dat de aardappel groen is geworden is een duidelijke indicatie dat ook de stof Solanine (even uit m'n hoofd, maar google het anders even) aangemaakt is. Voor zover ik het weet wordt de aardappel niet groen door de solanine maar door teveel (UV?-)daglicht. Die hoeveelheid daglicht is ook de aanleiding tot de productie van Solanine.

 

Let op speciaal voor preppers:

- Groene aardappel toch eten? --> Snij al het groen weg. Soms is het maar een klein rondje op de schil. Dit is goed nieuws want dan hou je veel aardappel over die je gewoon kunt eten. Voor de zekerheid ook dan goed dik schillen. Hoe groener de aardappel, hoe beter om niet te eten. Ik heb wel eens aardappels gehad die helemaal groen waren, tot wel 1,5cm diepte vanaf de schil alles moeten wegsnijden.(zodat je zeker alleen de blanke kern overhoudt) Daarna gekookt en een prima maaltijd gehad, goed te doen en niet ziek geworden.

- Frituren op minstens 180 graden schijnt er voor te zorgen dat het groen gewoon op kan eten. Nu heb ik wel eens groene stukjes in mijn chips gehad, eerlijk waar...niet te vreten! Deze methode lekker overslaan en gewoon het groen wegsnijden.

 

! - Belangrijk: Je wilt natuurlijk zoveel mogelijk van een aardappel opeten. Dan eet je de aardappel met schil. (lekker!! aanrader!) MAARRR aardappels die uit je eigen tuin komen hebben 1. grond op de schil en mogelijk beestjes net onder de schil & 2. een dikkere schil (waarschijnlijk). Nu is het probleem van een dikkere en donkerdere schil dat je minder goed ziet of de aardappel groen is.(voordeel is dat je aardappel langer houdbaar blijft, maar tegelijk dus ook meer kans op de aanmaak van solanine) Ik eet mijn aardappelen graag met schil maar let altijd erg op en snij van buiten naar binnen bij het eten. (Bekijk de doorsnede voor je een hap neemt, ik ben zo wel eens op het nippertje aan een groene aardappel ontsnapt ;)). Mijn advies is om als het kan altijd de schil weg te snijden (zuinig), goed te kijken naar de kleur en tokens tot diep in de aardappel weg te snijden. (Die token (pitjes in de aardappel) bevatten ook solanine)

 

Volgens mij geldt het hele verhaal ook voor groene tomaten (ook een nachtschadeplant). Ik hoop met dit bericht preppers te helpen die dit nog niet wisten, zeker omdat aardappelen vrij favoriet zijn om zelf te verbouwen voor preppers!

 

Toevoeging met tips:

http://www.degezondeapotheker.nl/vensterpags/vegroenaardappelen.htm

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Eikels kun je wel eten, je moet ze alleen eerst goed fijnmalen en dan de prut laten weken en weer uitspoelen. Dit meerdere keren verspreid over een aantal dagen. Een dagdeel weken en dan een kwartier uitspoelen, in een stromend riviertje bijvoorbeeld, of in een theedoek in de stortbak van je wc. (en dan vaak gaan piesen natuurlijk :-))

 

Dan kun je het gebruiken als meel en er een voedzame koek van bakken.

 

Het is vooral een proces van véél wachten en spoelen, dit kan met de eikel nog gepeld, maar misschien moest ik nog langer en meer spoelen maar ik vond het niet lekker.... maar als je hier hebt dan kan het.

 

 

Groene aardappels! Zeker niet eten. Hoe groener de aardappel hoe slechter. (Betekent ook dat de aardappel langer aan licht is blootgesteld) Dat de aardappel groen is geworden is een duidelijke indicatie dat ook de stof Solanine (even uit m'n hoofd, maar google het anders even) aangemaakt is. Voor zover ik het weet wordt de aardappel niet groen door de solanine maar door teveel (UV?-)daglicht. Die hoeveelheid daglicht is ook de aanleiding tot de productie van Solanine.

 

Let op speciaal voor preppers:

- Groene aardappel toch eten? --> Snij al het groen weg. Soms is het maar een klein rondje op de schil. Dit is goed nieuws want dan hou je veel aardappel over die je gewoon kunt eten. Voor de zekerheid ook dan goed dik schillen. Hoe groener de aardappel, hoe beter om niet te eten. Ik heb wel eens aardappels gehad die helemaal groen waren, tot wel 1,5cm diepte vanaf de schil alles moeten wegsnijden.(zodat je zeker alleen de blanke kern overhoudt) Daarna gekookt en een prima maaltijd gehad, goed te doen en niet ziek geworden.

- Frituren op minstens 180 graden schijnt er voor te zorgen dat het groen gewoon op kan eten. Nu heb ik wel eens groene stukjes in mijn chips gehad, eerlijk waar...niet te vreten! Deze methode lekker overslaan en gewoon het groen wegsnijden.

 

! - Belangrijk: Je wilt natuurlijk zoveel mogelijk van een aardappel opeten. Dan eet je de aardappel met schil. (lekker!! aanrader!) MAARRR aardappels die uit je eigen tuin komen hebben 1. grond op de schil en mogelijk beestjes net onder de schil & 2. een dikkere schil (waarschijnlijk). Nu is het probleem van een dikkere en donkerdere schil dat je minder goed ziet of de aardappel groen is.(voordeel is dat je aardappel langer houdbaar blijft, maar tegelijk dus ook meer kans op de aanmaak van solanine) Ik eet mijn aardappelen graag met schil maar let altijd erg op en snij van buiten naar binnen bij het eten. (Bekijk de doorsnede voor je een hap neemt, ik ben zo wel eens op het nippertje aan een groene aardappel ontsnapt ;)). Mijn advies is om als het kan altijd de schil weg te snijden (zuinig), goed te kijken naar de kleur en tokens tot diep in de aardappel weg te snijden. (Die token (pitjes in de aardappel) bevatten ook solanine)

 

Volgens mij geldt het hele verhaal ook voor groene tomaten (ook een nachtschadeplant). Ik hoop met dit bericht preppers te helpen die dit nog niet wisten, zeker omdat aardappelen vrij favoriet zijn om zelf te verbouwen voor preppers!

 

Toevoeging met tips:

http://www.degezondeapotheker.nl/vensterpags/vegroenaardappelen.htm

 

En uiteraard van de nachtschade familie alleen eten waarvan je weet dat je het kan eten, de aardappel, de tomaat de prepper, de paprika etc, de rest van de plant is giftig tot dodelijk giftig, veel gif soorten vroeger hadden de nachtschade als basis voor hun gif mengsel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

eikels kan men ook verschillende malen koken, fijnmalen , roosteren en dan gebruiken als koffievervanger.

in WO II werd dit volgens sommige bronnen gedaan en men noemde het "ersatzkoffie".

 

dat is natuurlijk de theorie, in de praktijk, ik heb het eens geprobeerd en vond het absoluut niet te drinken, mijn resultaat was een vies bruin goedje dat slechts met veel fantasie aan koffie deed denken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

eikels kan men ook verschillende malen koken, fijnmalen , roosteren en dan gebruiken als koffievervanger.

in WO II werd dit volgens sommige bronnen gedaan en men noemde het "ersatzkoffie".

 

dat is natuurlijk de theorie, in de praktijk, ik heb het eens geprobeerd en vond het absoluut niet te drinken, mijn resultaat was een vies bruin goedje dat slechts met veel fantasie aan koffie deed denken.

 

Eerste plus laatste maakt..., maar wel leuk dat ik niet de enige gek ben.:D

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een tijdje geleden een Amerikaanse site ontdekt waar wel leuke recepten met o.a. Eikels te vinden zijn. Het is een site over traditionele indianen technieken en dus ook recepten. Ook pemmican staat er op.http://www.nativetech.org/recipes/list.php?pagenum=0&categoryid=9

Ontopic: het lelietje der dalen die ook in de top 10 staat is idd wel een verradelijke plant. Zonder de bloemen kunnen de bladeren erg op daslook lijken, wat wel eetbaar is. Een andere zeer giftige en verradelijke plant is de berenklauw. Naast dat het sap giftig is moet je ook erg uitkijken als je het op huid krijgt en in de zon komt. Krijg je lelijke brandwonden van! Hij groeit op heel veel plaatsen hier in Nederland. Ik weet nog dat ik op de basisschool zat en er 2 kinderen in de bossen hadden gespeelt en ook in de berenklauw hadden liggen rollen op een zonnige dag. Ze zijn daarna alle klassen afgeweest om e brandwonden te laten zien die zij daardoor op hadden gelopen en dus om andere kinderen te waarschuwen. Heeft toen veel indruk gemaakt.

Hier nog wat info: http://www.brandwonden.be/index.php/berenklauw/nl/

 

Een verrassende plant die trouwens wel eetbaar is, is de teunisbloem. Groeit ook op heel veel plaatsen en schijnbaar werd vroeger de wortel heel veel gegeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met dank aan @Mrs.Lotte die de link naar de kruidhof plaatste.

Hier vond ik een link naar deze blog: http://deepfreezer0.blogspot.nl/

Daar vind je een enorme lijst met giftige planten.

 

Er staan ook veel anti homeopathie kreten op dit door jou genoemde blog en informatie over wel geneeskrachtige planten zoals de kattendoorn...Maar ook veel planten die niet in Nederland voorkomen, dus je moet wel evn de tijd nemen om de vele soorten door te spitten

@Advivo en @IndigoPixie Dit draadje ging trouwens over planten die je beter niet kon eten, omdat ze giftig zijn. Dus niet handig dat er nu een link staat naar planten die wel eetbaar zijn en het noemen van bijv. Weegbree. Kunnen die tips niet beter worden verplaatst naar dat andere draadje?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat maakt het geheel wel geloofwaardiger imo.

Ik wil wel altijd graag bewijs zien....

 

Hij zegt regelmatig dat het niet is bewezen dat het werkt. Misschien niet in de zin van grote wetenschappelijke dure onderzoeken die alleen maar gedaan kunnen worden door de grote farmaceutische industrie. Maar ik heb gelukkig zelf wel ervaren dat div. middelen wel werken. Dat is dan voor mijzelf het beste bewijs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit boek in mijn BOB. Kan 'm wel enigszins aanbevelen.

 

Maar een echt 100% "compleet" boek bestaat natuurlijk niet ...

 

" Eetbare & giftige wilde planten "

 

Auteur Bruno P. Kremer

Taal Nederlands

Afmetingen 13x190x131 mm

Gewicht 304,00 gram

Pagina's 192

Druk 1

ISBN10 9052107319

ISBN13 9789052107318

 

-Klik voor Bol.com - € 16,95

 

Dat boek komt op mijn 5 december lijstje

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben heel wat onderwerpen over wat te eten tijdens een SHTF en dat is belangrijk maar wat ik eigenlijk ook wil weten is :

Wat kan je niet eten (en misschien niet drinken)

Welke plant.bloem,struik,bes,enz die je in Nederland tegen komt is dus giftig.

Een voorbeeld is de eikel.

Ik dacht altijd dat je die gewoon kon eten maar zag nu op internet dat dat dus juist niet kan.

Als u de voorbeelden met plaatjes kunt laten zien heel graag.

 

Eikels kun je wel eten, alleen zit er een hoop voorbereiding aan vast voordat je ze uiteindelijk kunt eten. Ik zou er eikelbrood van maken of eikelkoekjes of eikelpap. Je maakt dus van die eikels uiteindelijk meel. Koken, wassen, uitdrogen, fijnmalen. Die giftige stof die erin zit is er dan uit.

 

Net als dennenappels, ook prima te eten, maar moet je wel snel zijn met "collecten"... Plastic zakjes over de dennenappels hangen, als ze open gaan vallen de eetbare nootjes eruit, kun je ze later "harvesten",,,

 

Lekkere salade erbij van de bladeren van paardebloemen en een sapje van de berkenboom, culinair hapje van het 5-sterren doe-het-zelf restaurant "De Natuur" :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net als dennenappels, ook prima te eten, maar moet je wel snel zijn met "collecten"... Plastic zakjes over de dennenappels hangen, als ze open gaan vallen de eetbare nootjes eruit, kun je ze later "harvesten",,

Goede tip, dat zijn toch hele kleine zaadjes? en alleen de zaden zijn eetbaar of helemaal?

Wat bedoel je met harvasten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede tip, dat zijn toch hele kleine zaadjes? en alleen de zaden zijn eetbaar of helemaal?

Wat bedoel je met harvasten.

 

Ja sorry, ik gebruik vaak engelse woorden omdat ik de nederlandse woorden niet weet. Mischien krijg ik wel alzheimer, weet steeds vaker de nederlandse woorden niet maar in het engels wel. Harvesten is oogsten.

 

Nou, de dennenappel op zich kun je volgens mij niet eten tenzij je graag keiharde vezels wilt kapotbijten tot je kiezen het begeven... ;) De dennenappel gaat op een gegeven moment open en dan vallen de nootjes eruit en die kun je volledig eten, rauw of verwerkt in een salade of lichtjes geroosterd. Lekkere smaakmaker zijn het wel als je ze lichtjes roosterd...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...