Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Review] Ranger RD4


prepass

Aanbevolen berichten

Ok, ook maar eens een review proberen......:D

 

Deze Ranger RD4 is destijds nog direct bij Justin van Ranger Knives in de USA besteld. Geweldige kerel, ook om zaken mee te doen.

Dit mes is eigenlijk een scherp breekijzer, met ook nog wat fatsoenlijke snij eigenschappen. De schede/sheath is OK, maar niet bijzonder goed te noemen. De coating is er snel af bij enig hak/breek werk.

 

Ik heb het mes(je) inmiddels zo'n 6 jaar geloof ik. En is haast altijd mee geweest op tripjes waar ik niet al teveel op het gewicht hoefde te letten. Was dit wel het geval dan ging de Ontario TAK-1 mee. (Eigenlijk een veelzijdiger mes)

 

Specs:

Lemmetdikte: 0.25"

Staal 5160 carbon staal, dus niet roestvast

Handvat black/brown micarta

Lemmetlengte: 4.5"

 

[ATTACH=CONFIG]1309[/ATTACH]

 

Het mes blinkt uit (door z'n dikke lemmet) in het splijten van brandhout en andere grote stukken lastig te splijten hout. Dit is ook meteen één van de nadelen. Door de dikte is het lastiger om wat fijn snijwerk er mee uit te voeren. En wordt het mes door het gewicht ook wat té zwaar en vermoeit het je handen enigzins. Zeker bij het maken van veel figuur 4 vallen bijvoorbeeld. Of het maken van veel feathersticks.

Waar het mes ook in uitblinkt is de standtijd (de duur dat het mes scherp blijft). Na ongeveer 6 blokken hout splijten (minimaal 10-15cm doorsnee) tot aanmaak houtjes van zo'n 5x5mm tot 10x10mm is het nog steeds mogelijk om met de snede een pagina van een krant zonder enige weerstand door te snijden. Dus geen gerafelde kanten, maar een nette snijrand in het papier! Mogelijk dat je met deze snede nog best wel wat wild goed kan schoonmaken. Heb ik met dit mes nooit gedaan eerlijk gezegd, nooit van gekomen. Meestal wat dit een klusje voor de RAT-3

 

[ATTACH=CONFIG]1308[/ATTACH]

 

De snede heb ik geherprofileerd naar zo'n 20graden op een diamand slijpsteen. Uiteindelijk steeds fijner tot een 600grid steen en hierna op polijst papier en een strop verder afgemaakt. Deze snede is niet optimaal voor de standtijd. Ga je naar 30graden met z'n mes dan kan je er niet echt fijn snijwerk (feathersticks) mee maken is mijn ervaring. De standtijd neemt dan weer iets toe. Ondanks de 20graden snede blijft het mes dus toch lang scherp en is het een mooi compromis.

 

[ATTACH=CONFIG]1307[/ATTACH]

 

De coating is er na wat brandhout kleinmaken de eerste keren al flink af. Hierna gaat er nog maar weinig af zoals te zien is op de foto's. Ook als je een firesteel langs de rug van je mes haalt gaat de coating er uiteindelijk af. Niks aan de hand, gewoon zorgen dat je na gebruik je mes droog/schoon wrijft en/of met een lichte olie even afveegt. Snij je etenswaren met je mes, dan een olijf of arachide olie. Doe je dat niet, dan gewoon een motorolie oid (WD40 kan ook natuurlijk).

  • Leuk 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Zeer informatieve review! Twee aanvullinkjes voor de niet-messengek: 5160 is inderdaad niet roestvast, maar roest minder snel dan 1095; immers 1095 heeft ongeveer 95% carbon, 5160 ongeveer 60% carbon. Verder gebruik ik zelf Ballistol olie: zowel op het lemmet ter bescherming tegen roestvorming, als om de pivot te oliën; Ballistol een mineraal olie waarmee je je messen te allen tijde ook voor voedsel kan blijven gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeer informatieve review! Twee aanvullinkjes voor de niet-messengek: 5160 is inderdaad niet roestvast, maar roest minder snel dan 1095; immers 1095 heeft ongeveer 95% carbon, 5160 ongeveer 60% carbon. Verder gebruik ik zelf Ballistol olie: zowel op het lemmet ter bescherming tegen roestvorming, als om de pivot te oliën; Ballistol een mineraal olie waarmee je je messen te allen tijde ook voor voedsel kan blijven gebruiken.

 

er zit wel een vreselijk lucht aan ballistol.. persoonlijk gebruik ik liever tuff glide of een tuff cloth.

voor mensen die aan zee wonen is tuff marine ook nog idee deze beschermt tegen zout water enz.

@prepass mooie review van een mooi mes, maar weetje ook zo het gewicht?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier wat betere foto's.

 

@netuyas de Ontario TAK-1 is 13,2oz = 374gram Niet veel lichter maar ik heb in de sheath van de RD4 dan ook vaak een hoop extra spulletjes en een DC4 steentje. De TAK-1 is voor mij vaak dan de "licht gewicht" optie. Ik heb zowieso niet zo heel veel problemen met een té zware rugzak..... :D PLus de TAK-1 is iets minder dik, waardoor fijner snijwerk gemiddeld net iets beter gaat.

 

Voor beide messen heb ik destijds in Canada 2 mooie Kydex sheaths met firesteel loop laten maken. Deze kerel (naam vergeten) levert echt superwerk af. Rammelvrij en perfecte lockup van je messen.

 

[ATTACH=CONFIG]1316[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]1317[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]1318[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]1319[/ATTACH]

 

@sormano ik heb echt geen idee wat ik er destijds voor heb betaald. Het was niet veel destijds iets van $80? En de dollar stond toen best gunstig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...