Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Voor het geval internet en/of de elektriciteit het niet meer doet, heb ik ook een aantal papieren boeken in de kast.

 

Interessante naslagwerken over zelfvoorzienend leven:

Carla Emery - The Encyclopedia of Country Living (paar kilo boek voor een twee tientjes via Amazon)

en

Abigail Gehring - Back tot basics

 

Van 'hoe bouw je een huis' tot 'hoe maak je zelf zeep of een bezem' - kortom, bizar veel onderwerpen over de volle breedte.

Betekent natuurlijk wel dat het alleen een introductie is. Je kunt de finesses nu eenmaal niet leren uit een boek.

Maar een leuke eerste zet geeft het wel en het brengt je weer op ideeen.

 

Ik heb ook een aantal interessante tuinboeken die zich speciaal richten op tuinieren in slechte tijden.

Maar die horen misschien meer in de rubriek tuin thuis.

 

O ja, en waar ik heel veel aan gehad heb qua gedachtevorming:

Ruben van Dijk - Graan

Een awareness boek verpakt als thriller. Geeft een superrealistisch beeld over hoe een probleem in korte tijd giga uit de klauwen kan lopen. Over hoe de overheid niet adequaat kan reageren en de waarheid niet vertelt om paniek te voorkomen, over de apathie van de meeste mensen die denken dat er wel voor ze gezorgd wordt etc etc.

 

En, maar dat is meer fiction, maar wel geweldig:

Justin Cronin - De oversteek

Over het leven tig jaar na SHTF.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Wat ik een geweldig boek vind omdat het en humoristisch is en tegelijkertijd stiekem vol met nuttige dingen staat is het Handboek voor de vinexjager. Sowieso staat de site van meneer Wateetons vol met leuke blogs over het experimenteren met het zelf maken van allerlei soorten voedsel:

http://wateetons.com/

Hij heeft nu ook een wildplukwijzer voor nederland gemaakt die zelfs als app op je telefoon te krijgen is. Misschien handig om alvast te oefenen in de omgeving :)

http://www.wildplukwijzer.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geweldig interessant boek is 'Guns, germs and steel' van Jarred Diamond. Het legt uit waarom de mens over de wereld verspreid is geraakt en de verschillen in ontwikkeling in en op de diverse continenten. Het is niet zozeer een preppers boek, aan de andere kant verschaft het inzicht in hoe samenlevingen zijn gegroeid en dat was wel een leer punt. Boeiend geschreven, geen droge kost. Er is ook een TV docu vanonder de zelfde naam, weet je ook alles in een avond. Boek was beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Een paar tips, waarnaar je dan zelf op een boekenmarkt of kringloopwinkel kunt gaan zoeken

Ehbo gidsje (ik heb zelf Ehbo boekje Groene kruis en Prisma gids)

Veldgids eetbare planten id natuur

Boekje over het aanleggen/onderhouden van een moestuin

Boekje over inmaken of zelf wijn of bier brouwen?

Boek over oude ambachten (houtbewerking/fietsenmaker/schoenmaker/kledinghersteller enz)

Boek over homeopathie (ivm slecht verkrijgbare reguliere medicijnen):

Ik kan je ook het boekje: zelfhulp bibliotheek Homeopathie van Robin Hayfield aanraden....isbn 99-032-6424-7 ook erg compleet

Hoe overleef ik een crisis heb ik ook..

 

Ga het zelf nog aanvullen met een goed Doe-het-zelf boek voor reparaties aan huis.... We zijn wel een beetje handig en kan wel wat, maar er zijnaltijd van die klusjes die je misschien zelf nog nooit hebt gedaan. Iemand nog een goed tip?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog de "oude" druk van het SAS handboek.

Maar wat is die in prijs gestegen.

Desalniettemin een echte aanrader.

 

Onthoudt dat er ook een (mini) pocket editie van dit boek bestaat ,

zij het in het Engels. (met exact dezelfde inhoud als het grote boek)

 

Maar die is perfect voor in de BOB !

Ongeveer het formaat van een pakje speelkaarten

 

( Zie :

)

 

ISBN : 0007320817

Gevonden bij BOL.com voor € 7,99 : - KLIK -

Link naar reactie
Delen op andere sites

googlen en je eiegen boek samen stellen met je eigen nutige tips deze kun je uit printen en binden of laten drukken bij http://www.ezbook.nl/?gclid=CPXK1rn8l7MCFXDLtAodKE0AvQ

heb het zelf ook gedaan ik wil graag wat boeken kopen die handig kunnen zijn bij het preppen,

zijn er zo boeken die jullie me kunnen aanraden?

 

en ik doel hierbij op boeken met nuttige informatie niet een of ander sci fi verhaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoewel het boek vanwege de populariteit onder de beursmannetjes de afgelopen jaren bij het overige volk wat aan deflatie onderhevig is geweest, heb ik het toch maar weer eens uit de kast gehaald. Ik moet eerlijk bekennen dat ik ineens heel anders naar m'n omgeving, mogelijke routes e.d. aan het kijken ben.

 

Een aanrader: Sun Tzu - The art of war

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb al wel een boek over zilvermerken, inclusief plaatjes van de merken en ik heb vandaag een boek, Muntalmanak, gekocht over munten! .http://www.knm.nl/NVMH-Muntalmanak-2.../product/2685/ Die van mij is wel uit 1994 maar de meeste zilveren munten zijntoch van voor 1967 ( behalve de specials). Zo hoop ik toch e.e.a. een beetje te kunnen herleiden, een echte goede vervalsing zal ik misschien niet herkennen.

Geen boek, maar een handige site:

Hier staan tips hoe je die wel zou kunnen herkennen http://home.kpn.nl/oostnederland/det...an_munten.html " Meest voorkomende vervalsingen van Nederlandse munten zijn: 3-guldenstukken van Willem 1, rijksdaalders van 1853, 1863, 1898, 1932 en '38 grof haar. Verder de gouden tientjes van vooral Wilhelmina 1896, '97 en '98. Tenslotte zijn ook de gouden vijfjes uit 1912 massaal nagemaakt. "

 

Maar er staat in mijn almanak bijv. ook het gewicht bij, wanneer een munt weinig zilver bevat heeft het meestal een ander gewicht.

 

Dit schijnt ook een goed boek te zijn http://munten-penningen-info.be/munt...udy-beirnaert/

 

Ps had dit bericht ook al gepost bij hoe goud en zilver te herkennen, maar bedacht opeens dat deze eigenlijk ook beter hierbij kon... Weet nog niet hoe ik alleen een link kan plaatsen naar dat bericht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kreeg net de tip van een vriend om dit boek te lezen. Kent iemand dit boek en een goede aanrader?

 

http://www.amazon.com/Emergency-This-Book-Will-Save/dp/0060898771

 

Uit nieuwsgierigheid even naar een review gezocht, voor een prepper wellicht teleurstellend volgens deze persoon..:

 

http://brianbreslin.com/book-review-emergency-this-book-will-save-your-life-by-neil-strauss/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Boeken over eten uit de natuur zoals; eetbare&giftige wilde planten van Bruno Kremer.

Goed boekje met duidelijke foto's, ik heb wel eens boekjes gezien met verkeerde foto's erbij en dat kan heel vervelend zijn!

Boeken over koken met kruiden zoals vogelmuur en knopkruid, en zevenblad, daar kan je nu leuk mee expirimenteren.

Hoe overleef ik een crisis heb ik ook al, leuk en nuttig boekje, en het SAS boekje!

Een tevreden leven van Scott en Helen Nearing, deze mensen hebben 60jaar zelfvoorzienend geleefd, alleen zijn de lettertjes wat klein.

Maar ook hoe maak ik van planten medicijnen, daar zijn heel veel boeken van vooal 2e hands.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Hoi @Mr. Gold,

 

is het mogelijk om ebooks te uploaden op de site? Zal wel niet i.v.m. copyright enzo? Heb je weer een server voor nodig enzo.

 

Heb nogal een verzameling hier. Een e-biep. Permacultuur en meer. Zou ik graag delen.

 

Misschien andere ideeën, om kennisbank - database - bibliotheek op te zetten? Een centraal prepper punt.

Desnoods een hub in DC++? De Prepper Hub.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi @Mr. Gold,

 

is het mogelijk om ebooks te uploaden op de site? Zal wel niet i.v.m. copyright enzo? Heb je weer een server voor nodig enzo.

 

Heb nogal een verzameling hier. Een e-biep. Permacultuur en meer. Zou ik graag delen.

 

Misschien andere ideeën, om kennisbank - database - bibliotheek op te zetten? Een centraal prepper punt.

Desnoods een hub in DC++? De Prepper Hub.

 

Klopt dat dit niet is toegestaan vanwege de rechten. @Dr.Prepper weet hier misschien een oplossing voor?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...