Ga naar inhoud
GENEGEERD

Waarschuwingssysteem via mobiel met pop-ups ipv sms?


Davena

Aanbevolen berichten

Dit systeem verstuurt waarschuwingen vanuit de weerstations naar mobiele telefoons met deze speciale 'functionaliteit'. Het werkt niet met SMSjes maar met pop-ups (zoiets als bij Whats app?), dat voorkomt de 'gangbare' problemen bij het versturen van sms-jes in noodsituaties.

 

http://www.fema.gov/commercial-mobile-alert-system#0

Het is pas eind 2014 beschikbaar op alle gangbare mobiele telefoons.

 

Iets voor een ICT-er/techneut/app ontwikkelaar om zoiets dergelijks in Nederland op te zetten? Wij hebben hier natuurlijk niet zulk noodweer zoals in de USA, maar zo'n programma moet toch ook te gebruiken zijn door de overheid voor allerlei noodsituaties?

 

Volgens mij is er nog niet zoiets hier...want NL alert werkt volgens mij wel gewoon met SMS-jes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Kunnen we niet zo iets op het forum zetten, ik kijk meer hierop dan op mijn telefoon. :)

 

Maar niet iedereen heeft zij pc of laptop altijd bij zich, velen hebben al internet op de telefoon. Dus ik denk dat een telefoon de meeste kans op contactmomenten heeft. Idd alleen wanneer het netwerk niet is uitgevallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou als het internet of stroom valt uit kun je je nog op je telefoon kijken van wat er aan de hand is

 

Als het internet uitvalt of de stroom eruit ligt kun je naar je telefoon turen wat je wilt, maar er gebeurd niets ;).

Maar natuurlijk grabbel je op zulke momenten direct naar je wereldontvanger, waar je de lokale rampenzenders op een stickertje erop hebt geschreven.

 

Wat wél technisch mogelijk is (en waar het in dit verhaal volgens mij om draait), is om sms-jes te pushen naar alle telefoons binnen een 'cell' (het gebied onder een zendmast). Als dit smsjes zijn van het type 'Flash sms', komen die niet in de inbox van een telefoon terecht, maar direct op het scherm.

Om dit in Europa uit te rollen zouden overheden afspraken moeten maken met mobiele providers, ten eerste voor het verkeer (en vooral naar wie de rekening gaat), ten tweede vanwege een sterke SLA (een overeenkomst waarin staat tot wanneer een provider redelijkerwijs service hoeft te verlenen) waarin vooral moet worden afgedongen dat basisstations een bepaalde mate van zelfvoorzienend zijn in geval van stroomstoring. Een SLA is verreweg het duurste. En 'in deze tijd' (wat is dat toch, ik hoor dat zo vaak maar niemand die me uit kan leggen wat 'in deze tijd' nou echt betekent) moet overal bezuinigd worden, dan is een rampenzender op de middengolf een stuk goedkoper.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Richard Friesland
@Richard Friesland ik heb ook zo'n telefoon, houdt het wel overzichtelijk maar soms voel ik me net een dinosaurus. Jij ook?

 

Soms wel maar als ik de mijne laat vallen niets aan de hand en gaat hij stuk kan ik voor een tientje een andere kopen :p

En mijn telefoon in erg moeilijk te traceren, geen GPS geen directe locatie :p Bij mij moeten ze een driehoekspeiling doen

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat voorkomt de 'gangbare' problemen bij het versturen van sms-jes in noodsituaties.

 

Juist niet ..

Als een GSM netwerk overbelast raakt (zoals bij een ramp), zal de internetfunctionaliteit (data) eerder wegvallen dan SMS.

De lage-bandbreedte technologie van SMS is vele malen betrouwbaarder dan IP.

 

Bovendien is SMS ontwikkeld om failproof te zijn

(blijft proberen wanneer geen afleverbevestiging retour komt, zelfs als je toestel uit staat).

 

IP 'push technologie' is ook van heel wat meer factoren afhankelijk om te kunnen functioneren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Soms wel maar als ik de mijne laat vallen niets aan de hand en gaat hij stuk kan ik voor een tientje een andere kopen :p

En mijn telefoon in erg moeilijk te traceren, geen GPS geen directe locatie :p Bij mij moeten ze een driehoekspeiling doen

 

haha, bij mij hetzelfde. Ik kan bellen en gebeld worden, dat was het dan. Volgens mijn kinderen ben ik zooooo 1900 en nog wat.:o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het mobiele netwerk is extreem gevoelig en bij een wat grotere SHTF situatie kan je er alleen maar op vertrouwen dat 't niet zal werken. Wat dat betreft zou 't een stuk handiger zijn om een CB radio (eventueel met packet modem) te hebben voor communicatie, regionaal. Voor langere afstanden zul je bij HAM radio's uitkomen en moet je dus eerst een examen zendamateur doen.

 

Neemt niet weg dat het een leuk idee zou zijn om een preppers CB-packet-netwerk op te zetten met e-mail, nieuws (uitsluitend tekst) en chat mogelijkheden! Ook voor later, bij een langdurige SHTF, om weer in contact te komen met andere groepen mensen zou 't erg handig zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het internet uitvalt of de stroom eruit ligt kun je naar je telefoon turen wat je wilt, maar er gebeurd niets ;).

Maar natuurlijk grabbel je op zulke momenten direct naar je wereldontvanger, waar je de lokale rampenzenders op een stickertje erop hebt geschreven.

 

Als de stroom uitvalt kan het zo zijn dat er nog steeds telefoonverkeer mogelijk is. Overigens was dit niet zo met alle providers. Ik heb dit zelf ondervonden toen hier in de regio de stroom een aantal uur was uitgevallen; bellen en sms-jes sturen was gewoon overal mogelijk. Ik heb toen een rondje langs oudere familieleden gemaakt om te kijken of alles oke was, en kon gewoon contact houden met mijn ouders. Masten hebben in sommige gevallen dus toch een bepaalde backup stroomvoorzieningen.

 

Ook is het zo dat dit alleen zo is wanneer de stroom regionaal uitvalt; bij een landelijke storing liggen de systemen (en backup systemen) van de providers er (naar ik aannneem) ook uit of zijn al snel overbelast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de stroom uitvalt kan het zo zijn dat er nog steeds telefoonverkeer mogelijk is. Overigens was dit niet zo met alle providers. Ik heb dit zelf ondervonden toen hier in de regio de stroom een aantal uur was uitgevallen; bellen en sms-jes sturen was gewoon overal mogelijk. Ik heb toen een rondje langs oudere familieleden gemaakt om te kijken of alles oke was, en kon gewoon contact houden met mijn ouders. Masten hebben in sommige gevallen dus toch een bepaalde backup stroomvoorzieningen.

Vroegah was het netwerk veel redundanter. Tegenwoordig gaat internet, TV, telefoonverkeer allemaal over hetzelfde glazen draadje. Werkt subliem, totdat de zwakste schakel in de ketting eruit ligt, zoals we zagen toen een van de gateways van Vodafone in de hens stond, eerder dit jaar.

 

De backbone zelf van het netwerk is heel sterk, de problemen doen zich vaak voor bij de onderliggende nodes. Kan een van de hoofdnodes niet snel genoeg de generator aanzetten, en gaat bij het herverdelen van het verkeer een ander verdeler roken, dan legt dat deel van het netwerk zich al gauw in een wurggreep.

 

GSM heeft inderdaad noodstroom (aggregaten die vaak op het dak, naast de mast staan opgestelt), beperkt, maar goed om een stroomstoring uit te kunnen zingen. Als in de SLA staat dat ze 99% uptime moeten garanderen, dan mogen ze er dus 3,5 dag per jaar uit liggen. Noodstroom voor een halve dag is dan een quick win voor ze. Komt nog bij dat dergelijke aggregaten niet zelden op aardgas draaien, dus zolang de control-node in het netwerk blijft leven blijft de boel gewoon online. Maar nu wordt ik misschien te technisch.

 

Ook is het zo dat dit alleen zo is wanneer de stroom regionaal uitvalt; bij een landelijke storing liggen de systemen (en backup systemen) van de providers er (naar ik aannneem) ook uit of zijn al snel overbelast.

 

Van overbelasting is niet zo snel sprake (zie: draadje glas). Het is vaak eerder zo dat ze (ik zeg 'ze', maar dat doen die apparaten zelf hoor) bepaalde functies in het netwerk uit gaan schakelen ten gunste van de belangrijkste functies, des te minder je aan hebt staan, des te minder er fout kan gaan en de rest mee kan trekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dan ken het net zo goed multiplatform gemaakt worden.... vraag me niet hoe ik ben geen coder.

Maar ik ben ook al een tijdje opzoek naar een SHTF waarschuwing systeem die echt alleen waarschuwd als 100% SHTF is.

 

Niet van die dingen dat als 1 naakte man zombie speelt en iemand op eet midden op straat in amerika dat ik dan al een melding krijg.

Maar meer zoiets als: "De dijken zijn zojuist doorgebroken, RUN FOREST RUN!". ipv dat ik verdronken ben voor het op tv verschijnt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...