Ga naar inhoud
GENEGEERD

Zeep maken en gebitsverzorging


X-11

Aanbevolen berichten

Ik kwam dit tegen op het net en dacht dat het misschien wel handig of leuk was om te delen.

 

Zeep maken

Er zijn twee ingrediënten nodig voor het maken van zeep, namelijk olie en alkali. De olie kan plantaardig zijn of dierlijk. De alkali kan worden verkregen uit as. Was de as met water, daarna zeven en met de olie koken. Laten doorkoken totdat overtollige vloeistof is verdampt en dan laten afkoelen. Deze zeep reinigt de huid, maar is nog niet antiseptisch. Dat wordt het wel door het toevoegen van hars van een naaldboom of van mierikswortel. Het is belangrijk om de juiste verhouding te krijgen. Daarom is het beter om eerst te beginnen met meer olie dan alkali, omdat een teveel aan alkali de huid doet uitdrogen en schraal maakt.

 

Let wel op, want zeep breekt de natuurlijke, vettige beschermlaag van de huid af. Deze vetlaag wordt wel weer aangevuld door de talgklieren, maar in de tussentijd is de huid minder beschermd tegen invloeden van buitenaf.

 

Tandverzorging

Er zijn verschillende manieren om de tanden te verzorgen. Er kan van vezels tandvlosdraad worden gemaakt. Een ander veel gebruikte middel is een platgeslagen takje van een boom of plant, maar ook zout of as met antiseptische en -bacteriële kruiden is mogelijk. Jeneverbes heeft bijvoorbeeld een antiseptische en antibacteriële werking en naast het toevoegen aan as kan ook een takje worden gebruikt.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Als alternatief voor tandpasta zal ik denk ik gaan voor kokosolie met een beetje natriumwaterstofcarbonaat. Al sla ik liever gewoon wat tubes tandpasta in. Mondwater kun je maken met water waarin je wat zout oplost. Je kunt ook enorm veel problemen met je gebit voorkomen door op te letten met suiker en zuren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja tandpasta inslaan is vooralsnog de beste optie natuurlijk (dan gebruik ik wel de fluoride vrije vanwege mijn paranoïde gedachten dat fluor gif is...) maar het is altijd makkelijk om te weten wat je alternatieven zijn :) voor dat mondwater zit ik te denken, daar was ooit een mythbuster special over... was sterke drank toen een optie? dubbel plezier zou ik zeggen! ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, ik ben eerder geneigd om tandpasta te kopen met extra fluoride. Gaatjes en andere problemen voorkomen heeft bij mij (zeker als verzorging al een luxe is) een hogere prioriteit dan een mogelijk nadelig effect van fluoride. Dit effect lijkt me overigens onwaarschijnlijk/niet significant gezien alle onderzoeken omtrent fluoride. Een gaatje is zelf moeilijk te behandelen en even een afspraak maken bij de tandarts is ook niet zo vanzelfsprekend.

 

Alcohol wordt wel gebruikt in veel mondwaters, maar het is wel een controversieel ingrediënt aangezien het kan zorgen voor een droge mond (= groter risico op gaatjes etc.) en er zijn wat aanwijzingen dat alcohol mogelijk het risico op mondkanker vergroot. Listerine stelt dat alcohol enkel gebruikt wordt als oplosmiddel voor de essentiële oliën.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mrs.Lotte sorry had ik niet gezien :) @Vault 101 het nadeel van die fluoride onderzoeken is dat er net zoveel negatieve als positieve onderzoeken zijn. Wat ik in ieder geval wel weet is dat fluor een zwaar metaal is dat qua giftigheid tussen zink en arcenicum staat (geloof ik, erg giftig iig). mijn zoontje had ooit een tube half leeggegeten (pff kinderen...) en daar moest ik echt met spoed mee naar het ziekenhuis komen... maar ik geloof dat het hele fluor-praatje een ander draadje is hahaha. maar evengoed, ieder zijn ding natuurlijk. en als mijn tandpasta zonder fluor op is, pak ik ook die met fluor van mijn vrouw... :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of een tandenborstel waar geen tandpasta voor nodig is! Zie hier mijn review van de Soladey. Deze werkt doormiddel van een staafje titaniumdioxide onder de borstel. In aanraking met licht wordt dit negatief geladen en trekt het de positief geladen tandplak van je tanden. Zie ook: http://www.soladeyusa.com

 

Extra opzet borstels zijn wel nodig aangezien deze niet oneindig mee zullen gaan. Maar het tandpasta probleem is opgelost. Overigens zou je met dit principe wellicht ook je eigen borstels kunnen fabriceren. Blokje titaniumdioxide inslaan dus. ;)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...