Ga naar inhoud
GENEGEERD

Hoeveel petroleum in huis hebben voor de kachel?


Amero

Aanbevolen berichten

De petroleumkachel die ik heb, een Zibro T24, zal worden ingezet als bij een shtf de electriciteit uitvalt.

Ik heb ongeveer 50 liter zuivere petroleum op voorraad.

 

De kachel heeft een platte bovenkant dus ik zou er ook nog eten op kunnen garen als dat nodig is. Heeft iemand dat wel een geprobeerd?

Is 50 liter genoeg?

En hoe lang kan ik petroleum bewaren voordat ik er niet meer mee kan stoken?

 

Moet ik het vat schudden als het lang heeft stilgestaan, om bepaalde deeltjes die gezonken zijn weer te mengen met de rest?

 

Stel ik ben door mijn petroleum heen, kan ik dan ook lampenolie in de petroleumkachel doen? (of is dit een heel blonde vraag?)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast Richard Friesland

@Amero

 

geen enkele vraag is een blonde vraag :)

ik heb een oliestel en daar kan ik wel zowel lampenolie als petroleum ingooien, misschien kan het andersom ook maar zou dat geen dure grap worden petroleum is een stuk goedkoper dan lampenolie.

 

Als ik jou was zou ik gewoon een liter petroleum in de kachel gooien en dan kijken hoelang hij er op brand.

 

50 liter lijkt me niet echt veel voor een kachel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nu 11 jaar de Zibro Kamin R 125 E-guard, heeft mij nog nooit in de steek gelaten. Brand hem alleen in de winter en na 2 uurtjes zet ik hem uit omdat het dan echt te warm wordt (op de laagste stand). Per winter gaat er ongeveer 17-18 liter brandstof door en dan heb ik hem zeker 4 dagen per week aan voor een paar uurtjes per dag. Overdag niet want dan werk ik, maar in het weekend wel en 's morgens vroeg. Heb ook nog nooit een kousje moeten vervangen. Mocht deze ooit de geest geven komt er direkt weer een nieuwe. Mijn inschatting is dat je met je 50 liter een maand of 4 kunt branden als hoofdverwarming. Dus genoeg om de winter door te komen. Heb nu 2 jerrycans als prepvoorraad staan. En het scheelt dat ik geen koukleum ben, slaap altijd met het raam open, ook afgelopen februari met -20 hier in Groningen.

 

Kijk anders ook even bij het volgende draadje:

 

http://preppers.nl/forum/threads/1582-Brandstof-voor-petroleumkachel?highlight=zibro

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat koste die kachel je?

Ben nl. Ook een beetje op zoek naar een verwarmingsbron.

 

Greener

 

Hallo Greener,

 

Ikzelf heb onlangs deze aangeschaft en hij bevalt erg goed. Afgelopen zondag ook een pot hachee op gaar gesudderd.

 

http://www.georgekniest.nl/Catalogus/Kombuis+en+comfort/Verwarming/Petroleum+kachel/Petroleum+kachel/product.aspx

 

Persoonlijk stook ik m op lampolie, dat is reukloos en 1,34 per liter bij de Dirk, goedkoper krijg je het volgens mij nergens.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat koste die kachel je?

Ben nl. Ook een beetje op zoek naar een verwarmingsbron.

 

Greener

 

199 euro. Ik was op zoek naar de meest simpele kachel die er was. Wel met oververhittingsbeveiliging en omvalbeveiliging.

Ik zag bij de Gamma een petroleumkachel voor 159 euro. Die zag er ook qua grootte redelijk uit. Ik heb verder niet naar die specificaties gekeken maar hij leek redelijk veel op mijn kacheltje. Goedkoper heb ik ze voor die grootte nog niet gezien. De kleinere kacheltjes zoals de Foetsie 's (zijn die van de link van Frank) kan je vinden voor een prijs tussen de 49 en 69 euro. Maar die zijn voor heel kleine ruimten zoals de grootte van een kajuit.

 

Mocht je voor een grotere kachel gaan. Die van mij heeft een uitneembare tank. Omdat ik geen drie handen heb (vasthouden jerrycan, vasthouden trechter en vasthouden tankje) heb ik er een overhevelpomp bij gekocht, een niet electrische natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Amero,

 

Ik moet je helaas ongelijk geven. Deze kachel levert 2,5 Kw. Afgelopen weekend, met buitentemperaturen op de dag tot een graad of 4 / 5, stookte ik de huiskamer + keuken warm, tot 21 graden. Ik praat dan over een 75M3 . Als het wat warmer is buiten, moet ik de gang ook nog open zetten, anders wordt het hier 23 grd in de huiskamer. Dan komt er nog eens een dikke 100 M 3 bij. Nu hebben we wel een geisoleerd huis, uit begin jaren 90, misschien scheelt dat. Ik weet dat nvd72 deze kachel ook heeft, wellicht kan hij ook een reactie geven.

Ikzelf zou er niet mee in een hele kleine ruimte willen zitten ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik heb ook een Zibro Karmin, niet de laser maar die waarvan je de vuurgloed kan zien. Ik gebruik daarin de Kristal olie, omdat daarvan wordt gezegd dat het superschoon verbrandt. En de Zibro heeft een modern verbrandingssysteem waarbij door toevoeging van zuurstof de olie volledig verbrand. En toch had ik laatst het idee dat ik wat suffig en duizelig werd, dat kon natuurlijk door de warmte komen. Maar ik vroeg me toch af of er niet een beetje Koolmonoxide kan vrijkomen, weet iemand dat?. Ik ga in ieder geval een melder ophangen, gewoon voor de zekerheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner
Ik heb nu 11 jaar de Zibro Kamin R 125 E-guard, heeft mij nog nooit in de steek gelaten. Brand hem alleen in de winter en na 2 uurtjes zet ik hem uit omdat het dan echt te warm wordt (op de laagste stand). Per winter gaat er ongeveer 17-18 liter brandstof door en dan heb ik hem zeker 4 dagen per week aan voor een paar uurtjes per dag. Overdag niet want dan werk ik, maar in het weekend wel en 's morgens vroeg. Heb ook nog nooit een kousje moeten vervangen. Mocht deze ooit de geest geven komt er direkt weer een nieuwe. Mijn inschatting is dat je met je 50 liter een maand of 4 kunt branden als hoofdverwarming. Dus genoeg om de winter door te komen. Heb nu 2 jerrycans als prepvoorraad staan. En het scheelt dat ik geen koukleum ben, slaap altijd met het raam open, ook afgelopen februari met -20 hier in Groningen.

 

Kijk anders ook even bij het volgende draadje:

 

http://preppers.nl/forum/threads/1582-Brandstof-voor-petroleumkachel?highlight=zibro

 

Met 18 liter petroleum kun je de Zibro 72 uur laten branden. Ik ga even uit van de standaard van maximaal 4 uur op een liter. Met twee uur per dag kom je dan op 36 dagen uit. 4 dagen in de week is 9 weken oftewel iets meer dan twee maanden.

 

Ik ben eerder geneigd te zeggen als je hem als hoofdverwarming gebruikt en om op te koken:

 

Gemiddeld 4 uur stoken per dag. Dat is 1 liter per dag. Je stookt vanaf half oktober tot april. dat is 6,5 maanden. Even snel kom je dan op 200 dagen oftewel 200 liter. In de praktijk kan het nog wat hoger liggen. Als je namelijk de hele zaterdag thuis bent en je zit in je stoel niks te doen wil je absoluut de kachel aan hebben. Dan stook je misschien zomaar van 8-20.00 dus ben je op die dag al drie liter kwijt en dat ook nog eens op de zondag.

 

Ik reken hierbij van het minimale verbruik van de meeste Zibros en dat is 0,25 liter per uur. Het maakt dan even niet uit wat voor huis je hebt. Minimaal is minimaal, of je daarmee je huis warm krijgt is de vraag.

 

Edit: Ik zie dat de T24 0,229 liter per uur gebruikt en niet 0,25. Fractioneel minder dus maar het scheelt geen 150 liter per jaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met 18 liter petroleum kun je de Zibro 72 uur laten branden. Ik ga even uit van de standaard van maximaal 4 uur op een liter. Met twee uur per dag kom je dan op 36 dagen uit. 4 dagen in de week is 9 weken oftewel iets meer dan twee maanden.

 

Ik ben eerder geneigd te zeggen als je hem als hoofdverwarming gebruikt en om op te koken:

 

Gemiddeld 4 uur stoken per dag. Dat is 1 liter per dag. Je stookt vanaf half oktober tot april. dat is 6,5 maanden. Even snel kom je dan op 200 dagen oftewel 200 liter. In de praktijk kan het nog wat hoger liggen. Als je namelijk de hele zaterdag thuis bent en je zit in je stoel niks te doen wil je absoluut de kachel aan hebben. Dan stook je misschien zomaar van 8-20.00 dus ben je op die dag al drie liter kwijt en dat ook nog eens op de zondag.

 

Ik reken hierbij van het minimale verbruik van de meeste Zibros en dat is 0,25 liter per uur. Het maakt dan even niet uit wat voor huis je hebt. Minimaal is minimaal, of je daarmee je huis warm krijgt is de vraag.

 

Edit: Ik zie dat de T24 0,229 liter per uur gebruikt en niet 0,25. Fractioneel minder dus maar het scheelt geen 150 liter per jaar

 

En niet onbelangrijk: bij bug-in zit je binnen (evt met gezin), vast wat klusjes buiten maar binnen wil je (of je partner) het warm houden dus je stookt meer. Natuurlijk verklein je de stookruimte en probeer je de warmte zo goed mogelijk vast te houden. Maar meer brandstof zul je verbruiken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner
En niet onbelangrijk: bij bug-in zit je binnen (evt met gezin), vast wat klusjes buiten maar binnen wil je (of je partner) het warm houden dus je stookt meer. Natuurlijk verklein je de stookruimte en probeer je de warmte zo goed mogelijk vast te houden. Maar meer brandstof zul je verbruiken...

Inderdaad, je hebt gewoon veel minder te doen en dan juist is het fijn als je niet zit te rillen in je stoel. Ik heb in 14 dagen in mijn tent ongeveer 25 liter verstookt voor verwarming (Zibro Kamin), koken op een petroleumstel en een olielamp. Hele basic dus. Ik werk 5 dagen in de week. Ik zou dus op zeker 50 liter in de maand komen. Maar bijvoorbeeld komende week heb je veel vrije dagen dus gaat het verbruik ook omhoog en tijdens een SHTF situatie hoef je waarchijnlijk ook niet naar je werk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een Aladdin Blue Flame Heater doet 25 - 16 hours per gallon. (US? UK?) en tankt 1.2 gallon max. Doet 2.x kW.

Afhankelijk van het jaargetijde doe je er alleen je eten op, in de winter ook verwarming.

Met 100L kom je dan een eind maar niet veel meer dan één lange winter?

 

Dus wat is het doel qua tijd?

 

Ik heb ik ook een Frontier Stove in bestelling, die stookt hout enzo.

Stapel briketten erbij en ik heb een tweede optie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner
Een Aladdin Blue Flame Heater doet 25 - 16 hours per gallon. (US? UK?) en tankt 1.2 gallon max. Doet 2.x kW.

Afhankelijk van het jaargetijde doe je er alleen je eten op, in de winter ook verwarming.

Met 100L kom je dan een eind maar niet veel meer dan één lange winter?

 

Dus wat is het doel qua tijd?

 

Ik heb ik ook een Frontier Stove in bestelling, die stookt hout enzo.

Stapel briketten erbij en ik heb een tweede optie.

 

16 uur op een gallon komt overeen met 0,25 liter per uur. Is ook niet zo vreemd dat die getallen allemaal heel dicht bij elkaar liggen. De lonten zijn ongeveer allemaal even groot. Ze kunnen dus ongeveer evenveel petroleum verbranden. Petroleum heeft een redelijk vaste verbrandingswaarde. Waarom de Aladin iets langer doet op een gallon is dat de lont iets kleiner is, maar daardoor heeft hij ook minder vermogen, maar al met al ontloopt het elkaar niet veel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dick Berts

Bij een echte shtf ga je natuurlijk niet stoken in de klassieke zin. Dan gebruik je een Zibro plus petroleum voorraad, om je op ijskoude dagen een uurtje per dag helemaal door te warmen. Dat maakt kou dragelijk. Verder zoek je het in iso kleding en zet je een tentje op boven je bed (boor nu vast een oog in je betonnen plafond als je dat hebt) met daarin een kaars in een windglas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een echte shtf ga je natuurlijk niet stoken in de klassieke zin. Dan gebruik je een Zibro plus petroleum voorraad, om je op ijskoude dagen een uurtje per dag helemaal door te warmen. Dat maakt kou dragelijk. Verder zoek je het in iso kleding en zet je een tentje op boven je bed (boor nu vast een oog in je betonnen plafond als je dat hebt) met daarin een kaars in een windglas.

 

Ik ben geen echte koukleum maar vind in het een graad of 16-18 wel prettig, 's nachts hoeft niet gestookt te worden. Binnenshuis als het wat frisser is schoenen/broek/t-shirt/trui aan en vaak een fleecevest. Buitenshuis jasje-dasje-muts en evt handschoenen. Tijdens shtf ga ik m'n huis nog verder verkleinen, maar denk je dat een uurtje (of evt vier) echt voldoende is? Ik heb geen buren die m'n huis verwarmen, woon achteraf dus de buitentemperatuur daalt sneller dan in de stad. Bij bug-in en weinig buitenklussen zit je veelal binnen, dat kan ook in je slaapzak maar 24/7 hou je dat lastig vol. Ik vraag me af of dat uurtje voldoende is.

 

Komende week zou ik het kunnen uitproberen, als het goed is heb ik dan m'n petroleum kachel en brandstof. 1 kWh kachel, kamer van 4x4 met voldoende ventilatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Komende week zou ik het kunnen uitproberen, als het goed is heb ik dan m'n petroleum kachel en brandstof.

 

Kachel ontvangen, nu de brandstof nog. De handleiding is weer van prachtig niveau:

 

Engels: 'But when it is used for a long time'

Nederlands: 'Als de lont echter langere tijd niet wordt gebruikt'

 

Of:

 

Engels: 'The wick which is in glass fibre can not have its top scissored off'

Nederlands: 'De lont is van glasvezel zodat u de punt niet regelmatig hoeft af te snijden'

 

Spreekt elkaar lekker tegen, misschien maar eens vragen of ze een Nederlandse vertaler zoeken. Ik neem aan dat de Engelse versie wel correct is :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit nu alweer een aantal uren boven, buiten is het 1,6 graad en ik heb de Zibro niet aan. Het is volgens mij heel persoonlijk of iemand kouwelijk is aangelegd. Ik weet van mijzelf in ieder geval dat ik met 1 jerrycan de winter door kom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...
De petroleumkachel die ik heb, een Zibro T24, zal worden ingezet als bij een shtf de electriciteit uitvalt.

Ik heb ongeveer 50 liter zuivere petroleum op voorraad.

 

De kachel heeft een platte bovenkant dus ik zou er ook nog eten op kunnen garen als dat nodig is. Heeft iemand dat wel een geprobeerd?

Is 50 liter genoeg?

En hoe lang kan ik petroleum bewaren voordat ik er niet meer mee kan stoken?

 

Moet ik het vat schudden als het lang heeft stilgestaan, om bepaalde deeltjes die gezonken zijn weer te mengen met de rest?

 

Stel ik ben door mijn petroleum heen, kan ik dan ook lampenolie in de petroleumkachel doen? (of is dit een heel blonde vraag?)

 

Hallo,

 

Ik heb zelf overwogen een Zibro Kamin te kopen, maar deze blijkt niet geschikt te zijn om op te koken. Ik heb dus vorige week 2 Foetsie kachels gekocht en daarop kun je wel koken, je kunt het bovenste plaatje erafhalen, dan krijg je een enorme warmte. Je kunt er standaard een waterketel op plaatsen, heb je meteen warm water. Ik heb 60 liter petroleum ingeslagen, dat is de zuivere petroleum van Zibro Kamin, ik denk dat jij deze ook hebt gekocht voor jouw kachel.

Het lijkt mij voorlopig dan wel voldoende en ik heb ook nog een petroleumstel staan waar ik ook nog op kan koken.

 

Nog even op jouw vraag over die lampenolie, ik zou het zeker voor de Zibro Kamin niet gebruiken, althans lijkt mij niet geschikt, zou maar informeren bij de dealer.

 

Groetjes, Albertien

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Albertien, welkom op dit forum en goed dat je dit draadje weer eens bovenhaalt, want nu zie ik ineens iets wat ik ben vergeten: die oog in het plafond, boven het bed en om de woonkamer te verkleinen, waar Dick Berts het over heeft.

 

Wie heeft er een antwoord op de lampolie. Is dat echt slecht voor de Zibro in die zin dat als je petroleum op is, zou je het dan echt niet kunnen gebruiken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even denken hoor. Er komt een nieuweling die zegt dat je geen lampolie moet gebruiken...terwijl het onderwerp lampolie al heel vaak uitgelegd is, en er velen zijn die het wel gebruiken, ervaringsdeskundig zijn dus.

Wie van die twee, de ervaringsdeskundigen of de nieuweling, zou je dan kunnen geloven @Emmy?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...