Ga naar inhoud
GENEGEERD

Waar kan ik Internet Downloaden?


Communicator

Aanbevolen berichten

attachment.php?attachmentid=1303&d=1351676533

 

Inleiding

Dit was in de beginjaren van internet een redelijk vaak gehoorde uitspraak. Vooral door de oudere generatie die er maar weinig van snapte.

 

Geïnspireerd door Larry Hall in Doomsday Preppers "You Shall Not Fear" Ep5. Hij bouwt een Doomsday appartementen complex in een oude Nucleaire Silo.

Daarbij vraagt de geïnteresseerde Sarah hoe het zit met Internet...

 

Hij heeft een server(park) staan met Snapshots van internet pagina's.

Dit zette me te denken, dat is eigenlijk best een goed en haalbaar idee!

 

Ik ben momenteel Wikipedia NL en ENG aan het downloaden. Zij bieden dit zelfs als download aan, om zo als mirror te kunnen dienen tijdens bijvoorbeeld, offline situaties.

Zie hier de Wikipedia:Database Download sectie

 

Plan van Aanpak

Hoe je deze bestanden verder moet aanpakken ben ik nu aan het uitzoeken.

 

Social Media kun je in deze situaties uiteraard vergeten.

Maar stel dat je een gemeenschap hebt opgericht, en je hebt de beschikking over tientallen computers verdeelt over de inwoners.

Dan is het maken van een netwerk natuurlijk superhandig. Je eigen Internet-werk .. zeg maar.

Communiceren met elkaar via de pc behoort dan weer tot de mogelijkheden, en kan erg nuttig zijn om het 'normale leven' gevoel enigszins in stand te houden.

en om je kinderen soms even zoet te houden :D

Maar vooral het educatieve aspect spreekt me erg aan. Want het is natuurlijk wel fijn dat je je kinderen nog steeds kunt bij-leren met behulp van de pc.

 

Als je een werkend netwerk hebt, kun je ook denken aan een online radio station. Muziek is ook een belangrijke manier van ontspanning en vertier.

Zelfs Smartphones verliezen dan hun nut niet in de gemeenschap. want die kunnen ook via Wifi online :)

 

Ik begrijp volkomen dat dit geen eerste zorg is als de wereld op zijn kop staat, maar op lange termijn gaat deze behoefte natuurlijk wel spelen.

Er vanuit gaande dat we de stroomvoorziening dan weer redelijk op gang hebben dmv schone energie, lijkt me dit wel een interessant onderwerp om met z'n allen uit te diepen.

 

Dus de bestaande vragen zijn:

 

Offline Internet:

- Moet ik hier zelf een interne webserver voor opzetten?

- Kan dit via een offline webbrowser bekeken worden?

- Hoeveel ruimte heb ik hiervoor beschikbaar?

- Welke websites zijn interessant?

 

Smartphone en WiFi

- hoe zet je een Wifi netwerk op.

- welke apps kun je offline gebruiken voor communicatie via wifi? bijvoorbeeld: WiFi ChaT

- long range wifi, hoe of wat?

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@OBL-Rien:

 

Ambi... euh ...

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ambivalent

 

\o/ jeej :)

 

Betreft je eigen internet-werk, ik zie het als groter geheel. in gemeenschapsvorm. Niet enkel voor jezelf, maar ook als dienst naar anderen. Dus dan kan dat zowel educatief als amusement zijn.

Denk bijvoorbeeld aan een poker-website waar je met meerdere gebruikers tegelijk kunt spelen. op koude avonden achter je eigen pc vlakbij de openhaard... ofzo...

 

wellicht een totaal verkeerd voorbeeld, maar ik wil hiermee aangeven dat de mogelijkheden grenzeloos zijn, en het gevoel van gemak behoorlijk vergroot voor een groot aantal mensen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

""Denk bijvoorbeeld aan een poker-website waar je met meerdere gebruikers tegelijk kunt spelen. op koude avonden achter je eigen pc vlakbij de openhaard... ofzo...""

 

Leuk staat het agregaat met een hoop kabaal de laatste druppels brandstof op te stoken,en kom je er ook achter dat je net met je aas-tien verloren hebt van een royalflush,en je gehele rantsoen water en bruine bonen voor de hele maand verspeelt hebt.

Reken er op dat dan de shtf pas werkelijkheid wordt,:p

Link naar reactie
Delen op andere sites

@The_Communicator: wifi is gemakkelijk te peilen, ik zou dus voor bedraad gaan. Kabels kun je na SHTF gemakkelijk uit kantoorpanden halen als je honderden meters nodig hebt. Met wat hubs knoop je de pc's aan elkaar. Misschien wel handig om alvast een zak rj45 stekkers te halen. Je hebt rj45 stekkers waar je geen speciale tang voor nodig hebt maar die zijn ongeveer 5-10 keer zo duur dan de gewone rj45 stekkers (maar wel herbruikbaar). Zo'n tang kost 2-3 tientjes.

 

Je hebt tegenwoordig vrij zuinige pc's/laptops/tablets etc, eea is vast via alternatieve energie op te laden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet niet of je hier iets aan hebt, ik snap het niet helemaal...

 

Deze gaat over videochatten zonder plugins..

"Imagine a world where your phone, TV and computer could all communicate on a common platform. Imagine it was easy to add video chat to your web application. That's the vision of WebRTC.

WebRTC implements open standards for real-time, plugin-free video, audio and data communication."

http://www.html5rocks.com/en/tutorials/webrtc/basics/

 

Hier staat dat je via een thuisnetwerk toegang kunt krijgen tot internet: http://ww2.cox.com/residential/oklahomacity/support/internet/article.cox?articleId=7b00f640-ab9d-11df-f66c-000000000000

"A home network can provide Internet access to your computer, laptop, iPad, iPod Touch, iPhone, Android, printer, telephone, and gaming console. If any of those devices can no longer connect to the Internet from inside your home, try the easy fixes below to get up and running again."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mrs. Lotte, de eerste link is informatie over HTML5, een nieuwe webstandaard waar websites op gebaseerd zijn. De tweede link geeft informatie over hoe je internet kan fixen als deze het niet meer doet. Het probleem is alleen dat de provider (zoals KPN of UPC) na SHTF waarschijnlijk/mogelijk geen internet meer aanbiedt.

 

Ik ben wel aangenaam verrast door de bestandsgrootte van Wikipedia. Altijd makkelijk om eens op een USB-stick te zetten, ook handig tijdens vakanties waar geen internetverbinding is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@The_Communicator wat een geniale thread dit. Via je linkjes kwam ik op http://www.kiwix.org/ en een kwartier later heb ik de complete NL Wikipedia op mn lappie staan.

 

Tres simple: Je installeert Kiwix en dat programma gaat automatisch voor je zoeken welke 'bibliotheken' beschikbaar zijn. Uit dat lijstje koos ik dus Wikipedia NL:

 

Bibliotheek-Kiwix.jpeg.773b64889bc19e2bde065f2f45d5c063.jpeg

 

Enfin, kwartiertje later: Als de SHTF uitbreekt kan ik de kinderen van mijn kinderen van mijn kinderen t.z.t nog voorlezen hoe het allemaal begon:

 

Kredietcrisis-Kiwix.jpg.862b3fb81741a10ce6db5cc5d1ddd189.jpg

 

[offtopic] @Keyser Suze WTF, je hebt je avatar gereplaced! Volgende keer even het paarse krokodil formulier in 3-voud voor invullen & afstempelen hè ;) [/offtopic]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Qua software verwacht ik weinig problemen en is dit idee zeker haalbaar. De zorg zit in de hardware & voorzieningen.

 

Allereerst moet je elektriciteit hebben (behoorlijk veel, dus zorg dat je een zeer zuinige laptop heb en zonne-energie oplader bijv.) maar dat moet dan ook voor de hub's/routers die je nodig hebt voor je netwerk. Onstabiele stroomtoevoer maakt alles onmogelijk. Hoe garandeer je stabiele stroomtoevoer op 220v? Zo dat het niet je apparatuur aantast etc.

 

Ten tweede moet je reserve-onderdelen hebben, en dan echt van alle onderdelen minstens twee. Zeker als je er van uit gaat dat je apparatuur waarschijnlijk nogal een klap(of meerdere) gaat oplopen.

 

Vergeet daarnaast niet om andere besturingssystemen(bij voorkeur oudere) achter de hand te houden. (Desnoods windows 95 o.i.d.) Je kunt je huidige besturingssysteem niet meer updaten. Linux o.i.d. achter de hand is ook niet gek, maar alles moet weer vlot en compatible zijn met hub's en andere pc's enzo. (bij voorkeur)

 

Tot slot is een pc een echte luxe. Als er voor een langere periode een terugval is in onze beschaving weet ik niet of je hier je tijd in moet investeren. Bovendien, als je dat wel doet (en Pc's, en zeker een pc-netwerk! een zeldzaamheid worden) wordt je waarschijnlijk een groot target! Mensen zullen een moord doen om weer even achter een pc te kunnen zitten, muziek te luisteren en vooral...te internetten (of wat er dan voor door mag gaan). De toegevoegde waarde van een netwerk is klein bedenk ik. Zorg dat je je pc met veeeel data voor jezelf houdt, verborgen, beschermt en beveiligd. Een netwerk maakt je kwetsbaarder. (Dit forum en de site zijn anders ook wel lekker van de leg vanavond...snel downloaden ;))

Link naar reactie
Delen op andere sites

@The_Communicator wat een geniale thread dit. Via je linkjes kwam ik op http://www.kiwix.org/ en een kwartier later heb ik de complete NL Wikipedia op mn lappie staan.

 

Tres simple: Je installeert Kiwix en dat programma gaat automatisch voor je zoeken welke 'bibliotheken' beschikbaar zijn. Uit dat lijstje koos ik dus Wikipedia NL:

 

Bibliotheek-Kiwix.jpeg.773b64889bc19e2bde065f2f45d5c063.jpeg

 

Enfin, kwartiertje later: Als de SHTF uitbreekt kan ik de kinderen van mijn kinderen van mijn kinderen t.z.t nog voorlezen hoe het allemaal begon:

 

Kredietcrisis-Kiwix.jpg.862b3fb81741a10ce6db5cc5d1ddd189.jpg

 

[offtopic] @Keyser Suze WTF, je hebt je avatar gereplaced! Volgende keer even het paarse krokodil formulier in 3-voud voor invullen & afstempelen hè ;) [/offtopic]

 

Disney heeft Star Wars cq Lucasfilm gekocht...snik...dan dus een jedi om laatste eer te bewijzen...snik

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

8,7 GB voor de engelstalige Wikipedia valt me nog mee. Je weet dan zeker dat je genoeg leesvoer hebt voor de komende jaren :)

 

Je moet dan ook een server hebben met de MediaWiki software. Dit vereist de nodige kennis om op te zetten. Ik heb wel een offline Wikipedia via de Android App WikiDroyd maar de databases worden niet meer bijgehouden, dus je zit met een verouderde Wikipedia.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zwakke punt zijn trouwens de accu's. Die gaan niet meer dan een paar jaar mee. Soms niet langer dan 2 jaar. Ik heb een oude Nokia 6630 uit 2006 die het nog doet en de accu erin komt uit mijn eerdere Nokia 6600 uit 2004 en die werkt nog steeds goed. Ik gebruik de 6630 nog steeds geregeld als wekker.

 

Als je een accu een tijdje niet meer gebruikt wordt hij flauw en valt hij na korte tijd alweer uit, als je 'm dagelijks gebruikt kan hij lang meegaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Disney heeft Star Wars cq Lucasfilm gekocht...snik...dan dus een jedi om laatste eer te bewijzen...snik

 

Deel 7 hebben ze gelijk aangekondigd, dus geen zorgen de saga continues... tatada tatataaaa Tata tatada tada. (Emperial march+ nerd alert)

 

En je avatar, heel verwarrend dit, mij hoofd aaaaaaaaaa, nee stop het is echt ks, hij is niet een ander. Misschien toch wel(niet zo paranoïde doen), oké...

Dan maar een vraag, ben jij een lichtje in de duisternis?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn antwoorden staan hier onder

Qua software verwacht ik weinig problemen en is dit idee zeker haalbaar. De zorg zit in de hardware & voorzieningen.

 

Allereerst moet je elektriciteit hebben (behoorlijk veel, dus zorg dat je een zeer zuinige laptop heb en zonne-energie oplader bijv.) maar dat moet dan ook voor de hub's/routers die je nodig hebt voor je netwerk. Onstabiele stroomtoevoer maakt alles onmogelijk. Hoe garandeer je stabiele stroomtoevoer op 220v? Zo dat het niet je apparatuur aantast etc.

 

Zoals ik al aangaf in de OP, ben ik er van uit gegaan dat stroom voorhanden is. Dat is een geheel ander onderwerp dan deze thread ;)

 

Ten tweede moet je reserve-onderdelen hebben, en dan echt van alle onderdelen minstens twee. Zeker als je er van uit gaat dat je apparatuur waarschijnlijk nogal een klap(of meerdere) gaat oplopen.

Een pc kan best wat verduren hoor. Als je soms ziet hoe sommige bedrijfscomputers er uit zien, die in een loods staan oid. Reserve onderdelen zal voldoende voorhanden zijn vermoedt ik zo. (lege bedrijfspanden, ICT ruimte's etc...

 

Vergeet daarnaast niet om andere besturingssystemen(bij voorkeur oudere) achter de hand te houden. (Desnoods windows 95 o.i.d.) Je kunt je huidige besturingssysteem niet meer updaten. Linux o.i.d. achter de hand is ook niet gek, maar alles moet weer vlot en compatible zijn met hub's en andere pc's enzo. (bij voorkeur)

Waarom bij voorkeur een ouder besturingssysteem? Dat is juist onhandig lijkt mij. Bang voor virussen hoef je niet meer te zijn als er geen internet meer is. En iedereen zou weer opnieuw moeten leren werken met Windows 95 (of eerder gezegd, afzien!) Het lijkt mij juist beter om zo ver mogelijk up-to-date te zijn met je besturings software. Linux voorhanden hebben is enkel leuk voor diegene die ermee weten te werken. Zorg dan ook gelijk dat je een flinke library aan drivers hebt. Want Linux trekt tijdens de installatie redelijk veel van internet af.

 

Tot slot is een pc een echte luxe. Als er voor een langere periode een terugval is in onze beschaving weet ik niet of je hier je tijd in moet investeren. Bovendien, als je dat wel doet (en Pc's, en zeker een pc-netwerk! een zeldzaamheid worden) wordt je waarschijnlijk een groot target! Mensen zullen een moord doen om weer even achter een pc te kunnen zitten, muziek te luisteren en vooral...te internetten (of wat er dan voor door mag gaan). De toegevoegde waarde van een netwerk is klein bedenk ik. Zorg dat je je pc met veeeel data voor jezelf houdt, verborgen, beschermt en beveiligd. Een netwerk maakt je kwetsbaarder. (Dit forum en de site zijn anders ook wel lekker van de leg vanavond...snel downloaden ;))

Als je, zoals in de OP beschreven, een gemeenschap hebt gevormd met een 20-30tal bewoners, in jouw oude wijk bijvoorbeeld. Denk ik dat we dit juist kunnen zien als wederopbouw van de mensheid in zijn algemeen. De toegevoegde waarde van een netwerk in dit hele verhaal is ook ter lering en vermaak. Absoluut geen prioriteit, zoals ik ook al vermeldde. Maar om het 'normale leven' gevoel weer een beetje terug te krijgen. Alsof je weer in een high-tech beschaving leeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zwakke punt zijn trouwens de accu's. Die gaan niet meer dan een paar jaar mee. Soms niet langer dan 2 jaar. Ik heb een oude Nokia 6630 uit 2006 die het nog doet en de accu erin komt uit mijn eerdere Nokia 6600 uit 2004 en die werkt nog steeds goed. Ik gebruik de 6630 nog steeds geregeld als wekker.

 

Als je een accu een tijdje niet meer gebruikt wordt hij flauw en valt hij na korte tijd alweer uit, als je 'm dagelijks gebruikt kan hij lang meegaan.

 

Een paar jaar is genoeg. Het belangrijkste is dat je de kennis kunt gebruiken WTSHTF en tijdens de transitie periode.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Qua software verwacht ik weinig problemen en is dit idee zeker haalbaar. De zorg zit in de hardware & voorzieningen.

 

Dat valt wel mee hoor, computer netwerken bestaan al een jaar of 50. De meeste elektronica gaat wel naar verloop van tijd stuk, en kun je tegenwoordig niet gemakkelijk meer zelf repareren. Daarentegen is er genoeg vervangingsmateriaal voorhanden :)

 

Allereerst moet je elektriciteit hebben (behoorlijk veel, dus zorg dat je een zeer zuinige laptop heb en zonne-energie oplader bijv.) maar dat moet dan ook voor de hub's/routers die je nodig hebt voor je netwerk. Onstabiele stroomtoevoer maakt alles onmogelijk. Hoe garandeer je stabiele stroomtoevoer op 220v? Zo dat het niet je apparatuur aantast etc.

 

Veel elektriciteit is niet nodig, een hub gebruikt bijna geen stroom. Laptop en fileserver hoeft ook niet veel stroom te kosten.

 

@The_Communicator: naast wikipedia, films, muziek en e-books zijn kaarten ook superhandig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is dat een app? Mooie hoes trouwens :)

 

All of Wiki. Offline wikipedia op de iPad. Er zijn ook alternatieven trouwens, en ook Android heeft offline wiki apps.

 

Zie hier de hoes voor de iPad Mini. Nog beter zou een waterdichte hoes zijn, maar die zijn bijna duurder dan het apparaat zelf.

 

Het nadeel van een iPad is dat je de content alleen kunt raadplegen en niet gemakkelijk kunt delen of omzetten naar een ander formaat gezien het gesloten karakter van het besturingssysteem en de apps. Echter de form-factor van het apparaat en de vele beschikbare accessories zoals kwalitatieve hoezen, maakt het een heel mooi en compact systeem dat uitermate handig kan zijn om in je BOB te hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...