Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Log in om dit te volgen  
Mr. Gold

Griekenland mogelijk failliet volgens Juncker.

Recommended Posts

Juncker voorzitter van de ministers van Financien van de Eurolanden sluit niet uit dat Griekenland al failliet kan gaan in maart.

De voorzitter van de ministers van Financiën van de eurolanden, de Luxemburgse premier Jean-Claude Juncker, sluit niet uit dat Griekenland failliet gaat

Hij dreigt de hulp stop te zetten als de Griekse regering de hervomingsplannen niet uitvoert. Dan kan het land al binnen 2 maanden op de fles zijn.

''Als we vaststellen dat alles misgaat in Griekenland, komt er geen nieuw programma. Dat betekent dat in maart de faillietverklaring volgt'', zegt de gezaghebbende Juncker op de website van weekblad Der Spiegel.

Hij roept het land op in actie te komen. Hij vraagt om ''de spieren te spannen, waar nog verlammingsverschijnselen te zien zijn''. Vooral de privatisering van staatsbedrijven verloopt trager dan gepland.

Stel dit zal gaan gebeuren dan krijgen we toch een domino effect die zijn weerga niet kent. Je zal maar in Spanje of Portugal wonen dan zorg je meteen dat je geld naar een veiliger land wordt overgeboekt met alle gevolgen van dien. Ik vraag mij af of de politiek in kan zien wat de gevolgen zouden zijn als dit zou gaan gebeuren.

Deze post delen

Op zoek naar waterfilters, branders, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga snel naar www.prepshop.nl!

Ondanks dat dit ook wel echt een doom-scenario was/is, komt het nu toch wel steeds dichterbij. Het zou mij niets verbazen als het daadwerkelijk om gaat vallen - vroeg of laat - want dit kan natuurlijk niet eeuwig zo doorgaan.. en wat dan?

Deze post delen

Ik denk ook dat het gaat gebeuren, een faillissement van Griekenland. Ze zeggen wel steeds dat de onderhandelingen met de banken, over de mate waarin ze hun verlies moeten nemen (de haircut) dat ze er bijna uit zijn, maar ik geloof er niks van. Ja, ze komen vast nog met een bericht dat ze een akkoord hebben, maar daarna zal ongetwijfeld blijken dat het een akkoord van niks was. Een zoethoudertje, een klein uppertje voor de hele financiele markt. Maar een duurzaam akkoord? Nah, geloof er niks van.

En tsja, wat zal er gebeuren na een Grieks default? Is de eurozone een kaartenhuis dat hierdoor zal instorten? Op financieel-economisch nivo zijn er natuurlijk veel meer linkjes dan wij burgers kunnen zien, dus ik verwacht dat we ons sowieso moeilijk kunnen voorstellen wat bv een vertrek van Griekenland uit de euro teweeg brengt. Het betekent ongetwijfeld dat veel banken en landen naar hun geinvesteerde geld kunnen fluiten, maar ook daarbij weer: wat merken wij daar van ... lastig.

Deze post delen

Griekenland failliet "default" is in mijn ogen het eerste echt domino steentje wat de rest in beweging gaat zetten naar complete onzekerheid en puinhopen. Wat het allemaal voor gevolgen heeft is denk ik erg moeilijk in te schatten maar dat er heel veel mensen pijn gaan leiden is duidelijk en als de wolken weer op trekken zal de financiele wereld er heel anders uit zien.

Deze post delen

Niet alleen de financiele wereld ... die geldlaag zit zo diep in het fundament van onze maatschappij (lees: het kapitalisme), dat de consequenties waarschijnlijk echt onvoorstelbaar zijn. Hoewel, ik zeg onvoorstelbaar, maar ik denk dat we allemaal wel weten waar het op uit kan draaien, en dat is Oorlog. Nu zie ik dat heus niet 1-2-3 gebeuren hoor, maar dat is wel een manier hoe al duizenden jaren conflicten tussen landen en volken worden uitgevochten. Brrrr moet er niet aan denken hoor ...

Deze post delen

Als Griekenland de eurozone zou verlaten, is er volgens eurocommissaris Neelie Kroes "geen man overboord." Kroes is geen voorstander van een Grieks vertrek uit de eurozone, maar volgens haar zou het niet het einde van de gemeenschappelijke munt betekenen.

Dat zegt ze in een dinsdag gepubliceerd interview met de Volkskrant.

Bron: http://www.nu.nl/economie/2734536/euro-stort-niet-in-zonder-griekenland.html

Dat verbaasd mij niet, het aandeel van Griekenland in de euro lijkt mij ook niet cruciaal. Echter, de gevolgen van een grieks faillisement zijn niet te overzien, in die zin dat niemand weet wat de mate van belangen en beleggingen hiermee verloren gaan. Als daardoor nog 1 a 2 banken omvallen, dan heb je wel weer een groter probleem, want welke overheden kunnen en willen nu nog bijspringen? Plus de kans van een Portugees default neemt daardoor ook toe, met nog meer verliezen die gedragen moeten worden. De politieke en economische impasse die volgt kunnen de euro wel doen sneuvelen, me dunkt.

Deze post delen

Ja hun cultuur en geschiedenis is zo verschillend als die van ons. Alleen al het belasting ontduiken en dat er eigenlijk helemaal niks aan gedaan werd geeft al goed aan dat ze hun eigen graf gegraven hebben en meer voor hun eigen belang gingen dat voor het groepsbelang.

Voor half maart zal de stekker eruit getrokken worden naar mijn mening en we worden nu al dagelijks klaar gemaakt door opmerkingen van hoog geplaatste personen dat het niet eens zo erg is en we best zonder de Grieken kunnen en er eigenlijk maar beter van worden. Had je ze een jaar geleden moeten horen.

Deze post delen

Langzaam en geleidelijk aan zijn er steeds meer europeese bobo's die een grieks default denkbaar achten daar waar dit een jaar geleden nog ten stelligste werd ontkent. Als men achter de schermen in de europeese top denkt dat de griekse default opgevangen kan worden zonder grote gevolgen dan pas gaat de geldpers voor de Grieken uit. Zoniet worden ze nog aan het lijntje gehouden en uitgeknepen tot de griekse bevolking zelf zegt het is genoeg. Of de europeese top uberhaupt zelf kan inschatten hoe de financiële wereld gaat reageren op een default en daarop een plan kan baseren schat ik klein in. Het is een klucht waarin alleen reactie op reactie plaatsvindt zonder dat er een regie van wie dan ook is in europa terwijl achter de schermen de USA weer andere belangen heeft. Kortom zorg zoveel mogelijk dat je zelf zaken in eigen hand hebt die je wel kan beïnvloeden.

Deze post delen

Mooi gezegd Mr. Bruin en dit maakt het ook zo interessant wat gaat er allemaal gebeuren en wat zullen de gevolgen zijn. Vandaag is een belangrijke dag voor Griekenland nu ze hebben aangegeven om duidelijkheid te geven over deze trance die ze in maart weer willen ontvangen van de EU. Het is buigen of barsten maar kan mij wel heel goed voorstellen dat de Griekse man met de pet er ook schoongenoeg van heeft en dat het eigenlijk altijd barsten wordt voor ze. Alleen wanneer?

Deze post delen

Ja hun cultuur en geschiedenis is zo verschillend als die van ons. Alleen al het belasting ontduiken en dat er eigenlijk helemaal niks aan gedaan werd geeft al goed aan dat ze hun eigen graf gegraven hebben en meer voor hun eigen belang gingen dat voor het groepsbelang.

Voor half maart zal de stekker eruit getrokken worden naar mijn mening en we worden nu al dagelijks klaar gemaakt door opmerkingen van hoog geplaatste personen dat het niet eens zo erg is en we best zonder de Grieken kunnen en er eigenlijk maar beter van worden. Had je ze een jaar geleden moeten horen.

Je zegt precies wat ik ook heel sterk zie. De politiek is ons er al op aan het voorbereiden omdat zij ook wel zien dat het gaat gebeuren, en geen paniek in de tent willen natuurlijk. Wel 'grappig' ergens om te zien.

Deze post delen

Mijn moeder leerde mij dat van uitstel afstel komt en denk dat dit ook in dit geval zal gaan gebeuren. Ben heel erg benieuwd en volg het op de voet omdat het ongelooflijk grote consequenties voor ons allemaal kan hebben.

Deze post delen

Zojuist bij Pauw & Witteman een emotioneel betoog voor hulp aan Griekenland gezien van oud-correspondente Ingeborg Beugel. Ik geloof ook wel dat er groot deel van de bevolking de dupe is, enerzijds van corruptie, anderzijds van vermogende Grieken die hun euro's het land uit sluizen (of beter gezegd: hebben gesluisd). Of er nou hulp van buitenaf komt of niet: hoedanook hebben ze intern een stevige klus te klaren om die corruptie e.d. aan te pakken. Neem aan dat ze daarvoor nu gemotiveerder dan ooit zijn ...

Deze post delen

Ha, je bent me net voor! Kreeg deze zojuist ook door een prepvriend doorgemaild en wilde em net plaatsen. Heb em nog niet gezien, jij wel? Voor degene die em misschien niet (willen/kunnen) kijken, wat is in het kort de strekking?

Deze post delen

De aflevering van Tegenlicht:"Goldman Sachs en de vernietiging van Griekenland" moet nog uitgezonden worden (dus staat nog niet op uitzendinggemist ;)) Hier een voorproefje:

http://www.youtube.com/watch?v=AXzlY7zFr2g&hd=1

De schulden van Griekenland zijn enorm en inmiddels staat Griekenland dan ook onder curatele van een trojka bestaande uit de Europese Unie, het IMF en de Europese Centrale Bank. De bezuinigingen treffen een bevolking die nauwelijks begrijpt hoe het zo ver heeft kunnen komen. Wat gebeurde er precies in juni en december 2001? Goldman Sachs hielp het Griekse ministerie van financiën aan trucs om de schuld meer in de richting van 60% van het b.b.p. te brengen (het criterium voor deelname aan de euro). Zowel de bank als de Griekse overheid vonden het de normaalste zaak van de wereld. 'Iedereen deed het', zo heette het. Ook de Europese controleur, Eurostat, was op de hoogte van de deals en zag er geen kwaad in. Maar het verergerde de zaak voor Athene en zorgde voor de eerste barst in de idealen van de eurozone. Regisseur Alexander Oey ging voor Tegenlicht in New York, Londen en Athene op zoek naar antwoorden op de vraag hoe dit heeft kunnen gebeuren en filmde in het Griekenland van nu de verwoestende gevolgen.

Bron: http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2011-2012/Goldman-Sachs-en-de-vernietiging-van-Griekenland.html

Deze post delen

Wow, heftig. In Griekenland is het echt al behoorlijk SHTF. Ik lees in dat NRC artikel overigens dit:

De EU wil dat Griekenland belooft om 325 miljoen euro extra te bezuinigen en het ambtenarenapparaat van het land grondig te hervormen. De maatregelen vormen een voorwaarde om een nieuwe miljardensteun van 130 miljard euro te ontvangen van de EU en het IMF, maar geen garantie.

325 miljoen ten opzichte van 130 miljard is een verhouding van 1:400. Dat slaat toch helemaal nergens op? Zie mezelf al naar de bank stappen: Ik heb 1 euro gespaard, mag ik op basis daarvan 400 euro lenen? Tssss.

Deze post delen

Haha, ja dat zou wat zijn zeg. Tja, ik denk dat het daar goed gaat spoken. Want dit is nog maar het begin. Je hebt grote kans dat dit straks overwaait naar de rest van Europa. In Nederland begint het ook al. http://www.telegraaf.nl/binnenland/11499550/__Massaal_beslag_op_loon__.html

Ook kloppen steeds meer mensen aan bij de voedselbanken. http://www.voedselbankennederland.nl/

Deze post delen

Het is zo duidelijk dat de normale Griek hier ook helemaal gek van wordt en zo boos is op de schuldigen en hiervoor voelt dat het nu zo hard gestraft zou worden. Als ik niks meer zou hebben of te verliezen zou ik ook erg boos worden en waarschijnlijk ook dingen doen die ik mij nu niet zou kunnen voorstellen. Sociale onrust is een killer voor een land en dus (in)direct ook voor Europa en onze beurs.

Deze post delen

Inderdaad Mr.Gold, maar is deze economische trein nog te stoppen? Want het begint erop te lijken, dat aan de horizon er geen rails meer is.

Deze post delen

Gaat a.s. maandag nu echt D-Day voor Griekenland worden?

Lees enerzijds dat De Jager niet met een akkoord voor 130 miljard wil instemmen (http://www.nu.nl/economie/2742663/jager-werkt-noodplan-griekenland-.html) maar Juncker zegt min of meer dan aan alle criteria is voldaan (http://www.nu.nl/griekenland/2741984/maandag-besluit-steunpakket-griekenland.html).

Gezien het getreuzel en doorgekabbel verwacht ik nog niet veel van a.s. maandag. Een hardere deadline lijkt 20 maart, wanneer Griekenland 14 miljard ofzo moet ophoesten. Het zou me niet verbazen als ze dan om één minuut voor twaalf dan die 14 miljard krijgen, en dat de politiek-economische wond wederom blijft door-etteren. Ik sluit niet uit dat een Grieks exit (#grexit) van binnenuit komt (de bevolking die tegen Europa zegt dat ze kunnen opzouten) ipv door de andere Eurolanden of banken geinitieerd. Wellicht als vorm van trots om die eer aan zichzelf te houden. Does this make any sense?

Deze post delen

Persoonlijk zou ik zeggen dat ze het geld niet gaan krijgen en Griekenland dus in "default" gaat en de rekeningen niet meer kan betalen en we ons kunnen op gaan maken voor een "onzekere tijd" In mijn ogen worden we nu compleet klaar gemaakt om aan te nemen dat we geen extra geld in deze put storten. Ook elke politica weet dat we het geld niet meer terug gaan krijgen en alleen maar aan het uitstellen zijn.

Las net nog dit stukje in de telegraaf en ik denk dat wij (Nederland, Duitsland en Finland) onze kont in de krib gaan gooien. Ze kunnen het ook niet meer verkopen aan onze bevolking. Ken jij nog mensen die echt heel positief staan om Griekenland te blijven steunen. Een jaar geleden was dat nog substantiel en in mijn netwerk moet ik kom ik ze niet meer tegen. Die angel moet eruit en graag zo snel mogelijk, hoe pijnlijk het ook is.

'Nog niet akkoord met Griekse lening' DEN HAAG (AFN) - Nederland, Duitsland en Finland kunnen nog altijd niet instemmen met een tweede lening van 130 miljard euro aan Griekenland. Een geplande bijeenkomst van ministers van de eurolanden werd woensdag onder meer op Nederlands verzoek uitgesteld, want die vergadering zou anders op ,,een mislukking afstevenen’’, zei De Jager donderdag in de Tweede Kamer.

Wel werd er woensdag telefonisch vergaderd. Er staat nu een nieuwe bijeenkomst van euroministers gepland op maandag. Was de vergadering woensdag doorgegaan, dan hadden Duitsland, Finland en Nederland ,,niet anders kunnen doen dan nee zeggen’’, zei De Jager.

Als alles goed gaat, zei De Jager, kunnen de euroministers maandag een voorlopig akkoord sluiten, met een parlementair voorbehoud voor Nederland, Duitsland en Finland. In de dagen daarna wordt het akkoord technisch uitgewerkt waarna de Tweede Kamer er in de week van 27 februari over kan spreken. ,,Hoogstwaarschijnlijk is dat voldoende tijdig voor het definitief maken van het akkoord.'' Bij een voorlopig akkoord kan Griekenland de benodigde ruil van staatsobligaties inzetten, aldus De Jager.

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Log in om dit te volgen  

• Nieuwe aanmaken...