Ga naar inhoud
GENEGEERD

Zonnepanelen: zinvol of zinloos?


Aanbevolen berichten

Hallo mede preppers,

 

Ik weet niet of dit onderwerp al eens is besproken, maar heb het niet zo 1-2-3 gezien iig.

 

Ik heb een vraag over het nut van zonnepanelen (met accu). Is het volgens jullie zinvol om te investeren in zonnepanelen of niet? Aan de ene kant heb je, als ik het goed heb begrepen, met een accu erbij toch een onafhankelijke energie bron. Aan de andere kant vraag ik me af of in situaties van totale chaos die dingen niet gewoon van je dak worden gerukt. Daarbij vraag ik me af of ze nog werken na heftige zonnevlammen ed.

 

Ben heel benieuwd naar hoe jullie hierover denken!!

 

gr. preppie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

klein paneel kan je ook verdekt opstellen, de duurste panelen (monocrystallijn) zijn het meest compact per Wp (piek watt) deze zijn wel duurder.

wat je nodig hebt voor een 12V installatie is een paneel , een laadregelaar, en een batterij (en een verbruiker)

http://www.conrad.nl/ce/nl/ShoppingList.html?view&id=67015b9cecefe1c247fe2671deb3de20 dit is een combo die volgensmij zou werken (goed spul qua specificaties maar wel duur, kan vast ook honderd euro goedkoper elders)

 

laadtijden:

http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20100628034357AAu4Min

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt me zeer nuttig, en misschien wel noodzakelijk overigens, je kan hier AA AAA batterijen mee opladen een led lampje aansluiten, stationaire radio, nachtkijkers etc etc, ook kan je er een 230 auto omvormer aanhangen

 

oja de panelen worden minder effectief over de jaren, ze zakken terug naar 80% opbrengst tov nieuw

ook kan je beter meerdere kleine panelen kopen ipv 1 grote, ivm uitwisselen/redundancy

 

er is trouwens een 12V / solar topic http://preppers.nl/forum/threads/2177-Alles-over-12-volt?highlight=volt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, wat mij betreft is het een goede investering. Als er een SHTF komt waarbij je je huis uit moet is het inderdaad jammer, en ook een EMP zullen ze niet overleven tenzij je ze in een faradai huisje stopt en na de EMP tevoorschijn haalt...... en het geluk hebt dat er niet nog een EMP volgt. Voor een SHFT a la inflatie, euro/collapse, voedseltekort, of oliecrisis gaan ze je prima van stroom voorzien.

 

Koop vooraal geen grote hoeveelheid panelen, maar bedenk eerst hoeveel electriciteit je nodig denkt te hebben na de SHTF. Zelf wil ik bijvoorbeeld mijn vriezer en koelkast laten draaien, een laptop kunnen gebruiken, en wat verlichting. Met nog wat overcapaciteit moet je dan denken aan circa 1000 Watt aan verbruik per dag.

 

Even uitgaande van 4 uur zon per dag, moet je dan dus in 4 uur 1000 Watt zien op te wekken. Dat is 250 Watt per uur. Er van uitgaande dat je laadregelaar en omvormer ook nog wat wegsnoepen, zou ik dit dus met 2 panelen van 140 Wp moeten kunnen regelen. Daarbij nog een goede set accu´s zodat er ook nog wat stroom is als de zon een dag niet schijnt.

 

Verder leg ik de panelen ook niet op het dak van mijn huis, maar op een goede plek in de achtertuin. In een SHTF situatie kan ik ze dan tijdelijk binnenhalen - verstoppen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eventueel zijn er ook portable oplossingen (oprolbaar). Niet zo krachtig als grote panelen natuurlijk.

 

Wel: beter te verbergen, portable (ook mee te nemen naar een BOL en onderweg te gebruiken). Voornamelijk handig om kleinere apparaten met accu op te laden (gps, telefoon, tablet, zaklamp)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik overweeg ook een zonnepaneeltje te kopen om batterijen en usb-apparatuur op te laden. Mijn e-reader kan opgeladen ruim een maand (~ min. 15 uur) mee en je hebt met zo'n e-reader een hoop boeken en informatie bij de hand.

 

Ik denk alleen dat ik wel even wacht totdat de zonnepanelen wat efficiënter worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mocht de bruikbaarheid van de zonnepanelen steeds verder wegebben tot hij het niet meer doet heb je toch een secret stash.

Per strekkende meter zit er ongeveer 20 gram puur zilver in verwerkt.

( zilver = beste geleider zelfs boven koper e.d)

Tegen die tijd voorzie ik een flinke stijging van de prijs voor dit edelmetaal dus...

 

Greener

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Zonnepanelen lijken me altijd nuttig. Met laadregelaar en accu's er bij is het wel even rekenen om te zien of het zichzelf ooit terug verdient. Zonnepanelen gaan niet voor altijd mee, als je nu in de 30 bent heb je er tegen de tijd van je pensioen niet zo veel meer aan. Let wel op dat je een goede laadregelaar en (indien gewenst) een goede omvormer koopt. De mindere modellen gaan om de haverklap kapot en dan wordt goedkoop als snel duurkoop. Bekijk eens wat gebruikerervaringen op internet en geloof niet wat zomaar wat de verkoper zegt.

 

@Alex behalve die oprolbare zonnepanelen raad ik aan ook eens te kijken naar dynamo's waar je je kleine apparaten mee kan opladen. Die dingen gaan wel kapot, maar ze zijn ook heel goedkoop, dus je kan er een aantal op voorraad hebben. Een nuttig oprolbaar zonnepaneel om een smartphone e.d. op te laden kost al snel een paar 100 euro. Die dingen van

 

Voor degene die niet begrijpen wat ik bedoel:

http://dx.com/p/dynamo-hand-crank-usb-cell-phone-emergency-charger-24036 (koop er gewoon een stuk of 10)

http://dx.com/p/solar-powered-hand-crank-2-mode-3-led-white-light-flashlight-106098

http://dx.com/s/crank+radio

Er zijn ook sites waar ze nog goedkoper zijn, je kan b.v. zoeken naar "DX alternatives".

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zonnepanelen lijken me altijd nuttig. Met laadregelaar en accu's er bij is het wel even rekenen om te zien of het zichzelf ooit terug verdient. Zonnepanelen gaan niet voor altijd mee, als je nu in de 30 bent heb je er tegen de tijd van je pensioen niet zo veel meer aan. Let wel op dat je een goede laadregelaar en (indien gewenst) een goede omvormer koopt. De mindere modellen gaan om de haverklap kapot en dan wordt goedkoop als snel duurkoop. Bekijk eens wat gebruikerervaringen op internet en geloof niet wat zomaar wat de verkoper zegt.

 

@Alex behalve die oprolbare zonnepanelen raad ik aan ook eens te kijken naar dynamo's waar je je kleine apparaten mee kan opladen. Die dingen gaan wel kapot, maar ze zijn ook heel goedkoop, dus je kan er een aantal op voorraad hebben. Een nuttig oprolbaar zonnepaneel om een smartphone e.d. op te laden kost al snel een paar 100 euro. Die dingen van

 

Voor degene die niet begrijpen wat ik bedoel:

http://dx.com/p/dynamo-hand-crank-usb-cell-phone-emergency-charger-24036 (koop er gewoon een stuk of 10)

http://dx.com/p/solar-powered-hand-crank-2-mode-3-led-white-light-flashlight-106098

http://dx.com/s/crank+radio

Er zijn ook sites waar ze nog goedkoper zijn, je kan b.v. zoeken naar "DX alternatives".

 

Er zijn tegenwoordig wel degelijk mooie zonnepaneeltjes voor minder dan 100 euro die perfect een telefoon op kunnen laden.

Op deze site bijvoorbeeld superhandig en klein formaat die 3 Watt en 6 watt leveren in 5.5 volt (USB 2.0). Ideaal om telefoon en andere kleine gadgets op te laden.

 

Het zou nuttig zijn als je een idee van wattage en voltage bij jouw voorbeelden zou toevoegen over dynamos.

Mijn ervaring met een fiets dynamo zijn dat het erg veel energie kost om heel weinig stroom te leveren.

 

Voor slechts 25 euro kan je je telefoon prima van stroom voorzien, zonder dat het enige moeite kost en voor slechts 10 euro extra krijg je 2 keer zoveel zonnestroom. Door het super simpele design zonder bewegende delen en zonder batterij zou het zonnepaneel 20 jaar mee moeten gaan. Klein genoeg voor in rugzak, handschoenen vakje of gewoon in de boeken kast.

 

http://www.prepperszonnepanelen.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Overlever Die site wil niet laden bij mij momenteel. Zal straks nog eens proberen. Heb jij enige affiliatie met die site toevallig?

Heb je wel eens gemeten hoe veel watt ze in de praktijk geven (met volle zon en halve zon etc.)? Zit er 'iets' van een laadregelaar op, op zn minst om te zorgen dat de panelen de aangesloten apparatuur niet gaan ontladen als er geen zon is?

 

Ziet er iig interessant uit, als ze écht werken. Lijkt mij mooi om die panelen op een rugzak te bevestigen.

 

Over de dynamo's: de linkjes die ik gaf bevatten een aantal user reviews. Daar geven verschillende mensen aan hoe veel moeite ze moeten doen om hun telefoon op te laden. Hoe veel stroom die precies opwekt is natuurlijk moeilijk te zeggen want dat hangt er vanaf hoe hard je draait. Als je te hard draait levert die iig zo veel stroom dat het je apparatuur kan slopen, dus houtje touwtje is het wel.

 

Edit/aanvulling: Groot voordeel van de dynamo vind ik dat die altijd werkt. Dus als je in het donker door een noodsituatie GPS op je mobiel nodig hebt om thuis te komen, dan lukt dat, ookal zou je je misschien elke 5 minuten een paar minuten de dynamo moeten aandraaien om het aan de gang te houden, dat kan prima tijdens het wandelen... (ja, ik verdwaal wel eens in de jungle omdat ik weiger om met een gids te gaan).

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Overlever - even opgezocht, mijn telefoon laad pas vanaf +1 amp, en dan gaat het niet echt snel. Op een oude USB poort van .5 amp zal die totaal niet laden. Op een USB v3 poort (tot 5 amp) of met de meegeleverde adapter (2 amp) gaat het pas vlot (enkele uren). Dan doet 'ie het gelukkig wel een paar dagen daarna.

 

5.5 volt by 6 watt is als ik het goed heb ong. 1 amp. (dus de 3 watt uitvoering zou 0.5 amp zijn) Dat is echter het PIEK vermogen van dat paneel. Dus dat zou zijn als de zon er vol op staat en tegelijk het paneel nog niet warm is. Dus in de praktijk zal het altijd onder 1 amp uitkomen met de 6watt versie, wat voor mijn stroom zuipende smartphone dus al onvoldoende is. Een nokia 3310 kan je er natuurlijk wel heel goed mee laden, als noodtelefoon.

 

Bij 99% van de mobiele telefoons zit er een laadregelaar in de mobiel ingebouwd. Die laadregelaar beslist bij hoe veel amp die zal gaan laden, dat verschilt dus per telefoon. Kan best zijn dat jou telefoon er wel mee op te laden is. Test even hoe lang je telefoon er over doet om op te laden op een oude USB v1.0 poort (0.5 amp) dan heb je een idee hoe lang het zal duren om te laden via het 6watt/p paneeltje.

 

De van 99.95, 18 volt / 20 watt kom ik ook weer op ~1 amp uit (bij 18 volt). Dus ruim onvoldoende voor mijn laptop. Vraag me af hoe veel amp die op 5.5 volt zou leveren, misschien voldoende om een tablet mee te laden? zou leuk zijn, en idd onder de 100 euro als de verzending gratis zou zijn... ;)

 

Ik blijf er iig nog even bij dat ik de mobiele panelen onder de 100 euro voor mij in de praktijk nutteloos zijn. Zal wel door mijn te geavanceerde smartphone komen. Misschien als je de hele dag laat laden terwijl je maar kort gebruik wil maken van de telefoon? Voor mezelf ben ik op zoek naar een mobiel paneel waarmee ik GPS en HSDPA kan gebruiken zonder dat de accu leeg raakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Overlever Die site wil niet laden bij mij momenteel. Zal straks nog eens proberen. Heb jij enige affiliatie met die site toevallig?

Heb je wel eens gemeten hoe veel watt ze in de praktijk geven (met volle zon en halve zon etc.)? Zit er 'iets' van een laadregelaar op, op zn minst om te zorgen dat de panelen de aangesloten apparatuur niet gaan ontladen als er geen zon is?

 

Ziet er iig interessant uit, als ze écht werken. Lijkt mij mooi om die panelen op een rugzak te bevestigen.

 

Over de dynamo's: de linkjes die ik gaf bevatten een aantal user reviews. Daar geven verschillende mensen aan hoe veel moeite ze moeten doen om hun telefoon op te laden. Hoe veel stroom die precies opwekt is natuurlijk moeilijk te zeggen want dat hangt er vanaf hoe hard je draait. Als je te hard draait levert die iig zo veel stroom dat het je apparatuur kan slopen, dus houtje touwtje is het wel.

 

Edit/aanvulling: Groot voordeel van de dynamo vind ik dat die altijd werkt. Dus als je in het donker door een noodsituatie GPS op je mobiel nodig hebt om thuis te komen, dan lukt dat, ookal zou je je misschien elke 5 minuten een paar minuten de dynamo moeten aandraaien om het aan de gang te houden, dat kan prima tijdens het wandelen... (ja, ik verdwaal wel eens in de jungle omdat ik weiger om met een gids te gaan).

 

Ik heb enige connectie met de website ja dat klopt.

Je haalt ook goede punten aan het ligt er uiteraard aan waarvoor je het wilt gebruiken en wanneer. Voor mijzelf is het om vooral om stroom op te wekken voor mijn smartfoon en zaklamp voor op vakantie/survival en uiteraard ook in een SHTF.

Voor dit doeleinde is het ideaal, maar er zit geen batterij, accu, laadregelaar of diode in. De stroom stroomt dus inderdaad langzaam uit je apparaat als je hem in het donker legt.

Om een telefoon of een zaklamp of oplaadbare batterij op te laden kan je gewoon in de uren doen dat er wel zonlicht is, zo laad ik zelf mijn smartfoon met een zonnepaneeltje op op lange trektochten en savonds doet die het dan ook gewoon.

 

Het is uiteraard verstandig om de specificaties van je telefoon te bekijken voordat je er wat op aansluit, mijn samsung S2 laad prima op.

 

Deze exemplaren zijn ideaal voor aan de rugzak door het sterke waterafstotende design 4 sterke bevestigingsoger en de lage kostprijs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

dit ziet er goedkoop uit, alleen een beetje overbodig in BUV aangezien die zijn eigen stroom levert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...