Ga naar inhoud
GENEGEERD

Welke merken geen E nummers?


Prep

Aanbevolen berichten

Naar aanleiding van diverse posts die ik hier op het forum heb gelezen over E nummers, ging ik eens kijken op de potten Unox soep die ik net zo trots had gekocht in het kader van de prepstart en wat blijkt?

 

Bol van de E nummers natuurlijk ( heb ik weer, heb 50 blikken gekocht van die zooi ). :confused:

 

Nou had ik ook wat Struik gekocht en daar zie ik geen E nummers op vermeld staan dus mijn vraag aan jullie is; welke merken kan ik nog meer met een gerust hart kopen?

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Met een E-nummer an sich is niet noodzakelijk iets mis, je moet gewoon weten welke producten eigenlijk niet gezond of gewenst zijn.

 

Hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_E-nummers

 

vind je meer info. Een beetje voedingsleer / interesse is dan wel zo handig.

 

Te mijden: ..parabenen, ...glutamaten, ...butyl..., ..methyl..., Polyoxyetheen..., Acesulfaam-K, Aspartaan, ..ethyleen... en ...yleen..., ...fosfaten en ...nitraten dit uit de losse pols.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naar aanleiding van diverse posts die ik hier op het forum heb gelezen over E nummers, ging ik eens kijken op de potten Unox soep die ik net zo trots had gekocht in het kader van de prepstart en wat blijkt?

 

Bol van de E nummers natuurlijk ( heb ik weer, heb 50 blikken gekocht van die zooi ). :confused:

 

Nou had ik ook wat Struik gekocht en daar zie ik geen E nummers op vermeld staan dus mijn vraag aan jullie is; welke merken kan ik nog meer met een gerust hart kopen?

 

Alvast bedankt.

 

Om te beginnen hebben wij het boekje nodigpas op wat zit er in u eten

ggids.jpg

 

http://www.bouillonmagazine.nl

 

jol

 

reageer zo veder plaatje wil niet kleiner

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of je een iphone hebt toevallig? Ik heb zo'n app op mn telefoon, die geeft alle e-nummer weer in groen (oké om te eten, maw natuurlijk product) oranje (oké, maar eet met mate) en rood (vermijden!)

 

Het aller roodst is E621 (ofwel mono natrium glutamaat) zorgt ervoor dat je wilt blijven eten, zit in héél veel producten.

 

Gedroogde voedingswaren zijn vrij van e-nummers, en de meeste groenten in blik ook. Tomatenpuree (die kleine van 6 cent) zit ook niets in.

 

Ik probeer de te vermijden, maar dat wil zeggen dat ik alles kook met alleen kale basisproducten. Soms kom ik er ook niet omheen. In de winter gebruik ik bouillon blokjes, als mn maggistruik geen opbrengst meer geeft, ;)

 

In je preps zijn e-nummers niet te omzeilen, helaas...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer je begint .................wordt je niet vrolijk we worden bedondert

 

De voedsel industrie is ziek

 

Naar ongeveer 1 jaar heb ik het huis E nummer rood en oranje vrij .......................de groene zijn niet slecht

Merk of welke is goed nou bij elk potje kijken wij gewoon op nieuw een nieuw verpakking kan toevoeging van E zijn

 

Bona smeer boter is nu veilig

 

en ik heb kauwgom gevonden zonder aspartaam

1203-ppg-tq-web-small-site.jpg.b4e05c35d4f744b19ff994dea40eda11.jpg

 

hier te koop

 

http://www.peppersmith.nl/producten/peppermint-3/

 

augurken let op daar zit vaak aspartaam ook zilver uitjes

 

jol

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi @Prep,

 

Kan je inderdaad aanraden dat boekje te kopen wat @hobbyboerin je aanraadt.

Ik heb zelf ook nog 2 receptenboekjes om je een beetje op weg te helpen (in 't begin is dat prettig) want zonder E-nummers gaan leven vergt wel even veel discipline.

Dit is bijvoorbeeld het 2e deel.

Nog steeds zijn niet al onze spullen E-nummer vrij. Maar we koken zo puur mogelijk.

En ja we hebben nog wel een paar blikjes unox knakworstjes, die natuurlijk bomvol rotzooi zitten..

Familieleden van mij zijn wel volledig over op 'zonder E-nummers leven' - maar die kunnen dus ook veel niet meer eten.

 

Wil je even op het hart drukken dat je niet alleen naar E-nummers moet kijken. Zoals je misschien al begrepen had... soms laten ze het nummer weg en zetten ze gewoon de naam neer. Staat er dus mononatriumglutamaat dan is dat E621 die je dus absoluut moet vermijden. Vaak wordt deze helaas zelfs genoemd als 'gistextract', denk je dat het er niet in zit hebben ze het gewoon onder een andere naam verstopt...

 

Qua merken:

Volgens mij is het Goudeerlijk brood van de Jumbo nog het beste, naast bijv. Zonnatura. (maar heb daar al een poos niet meer op gelezen, dus kan het niet met zekerheid zeggen).

En het langere (afbak)stokbrood van de Jumbo bevat 1 E-nummer, terwijl de kleinere bakbroodjes er veel meer bevatten. (vreemd toch..)

Appelsientje heeft pure vruchtensappen, maar kom bijvoorbeeld niet aan de multifruit, daar zitten weer smerige dingen als Sucralose en Aspartaam in.

 

Zal even voor je in de kast kijken wat we allemaal hebben staan :)

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi @Prep,

 

Kan je inderdaad aanraden dat boekje te kopen wat @hobbyboerin je aanraadt.

Ik heb zelf ook nog 2 receptenboekjes om je een beetje op weg te helpen (in 't begin is dat prettig) want zonder E-nummers gaan leven vergt wel even veel discipline.

Dit is bijvoorbeeld het 2e deel.

Nog steeds zijn niet al onze spullen E-nummer vrij. Maar we koken zo puur mogelijk.

En ja we hebben nog wel een paar blikjes unox knakworstjes, die natuurlijk bomvol rotzooi zitten..

Familieleden van mij zijn wel volledig over op 'zonder E-nummers leven' - maar die kunnen dus ook veel niet meer eten.

 

Wil je even op het hart drukken dat je niet alleen naar E-nummers moet kijken. Zoals je misschien al begrepen had... soms laten ze het nummer weg en zetten ze gewoon de naam neer. Staat er dus mononatriumglutamaat dan is dat E621 die je dus absoluut moet vermijden. Vaak wordt deze helaas zelfs genoemd als 'gistextract', denk je dat het er niet in zit hebben ze het gewoon onder een andere naam verstopt...

 

Qua merken:

Volgens mij is het Goudeerlijk brood van de Jumbo nog het beste, naast bijv. Zonnatura. (maar heb daar al een poos niet meer op gelezen, dus kan het niet met zekerheid zeggen).

Appelsientje heeft pure vruchtensappen, maar kom bijvoorbeeld niet aan de multifruit, daar zitten weer smerige dingen als Sucralose en Aspartaam in.

 

Zal even voor je in de kast kijken wat we allemaal hebben staan :)

 

wat kunnen ze dan niet eten ?

 

wij eten het meer uitgebreid maar zelf gemaakt

 

dus knap krom door de bocht ?

 

E nummer vrij kost tijd en goed uit kijken

 

brood bak ik zelf

jol

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

wat kunnen ze dan niet eten ?

 

wij eten het meer uitgebreid maar zelf gemaakt

 

dus knap krom door de bocht ?

 

E nummer vrij kost tijd en goed uit kijken

 

brood bak ik zelf

jol

 

't Is maar net wat je 'krom door de bocht' noemt.

Ze kunnen bijvoorbeeld geen sausjes, blikken worstjes, kant en klare maaltijden, dat soort dingen eten.

En geen frisdrank want daar zit rotzooi in, veel vleeswaren niet, geen snoepjes uit de winkel..

Gaat niet om dat ze het niet zelf kunnen maken, tuurlijk als je moeite doet kan dat, tenminste, met bepaalde dingen.

Als je nou heel erg van bijvoorbeeld Cassis houdt.. dan baal je wel ff als je die E-nummers afzweert. (is maar 'n voorbeeld)

Het is natuurlijk een keuze, dus dan kies je er zelf voor het niet meer te nemen, maar gaat om het principe. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

E-nummers hebben een onterechte slechte naam. Vaak schrikken mensen ook van termen als natrium-trimetabenzol enzovoorts. (die laatste was verzonnen). Om echt te weten wat je eet moet je toch echt googelen. Er zijn zelfs E-nummers die gezond zijn (denk aan vitamines en mineralen)

 

precies, daar is dat boekje voor, ik heb het ook gekocht en het is een handig redelijk stevig zak boekje voor 11.50 (verdien je al snel terug op je eigen risico ;p ), je kan dan in ieder geval een meer geinformeerde keuze maken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf zaken die 'gezond' zijn voor je, moeten soms in combinatie met andere zaken genuttigd worden om door het lichaam opgenomen te kunnen worden, zo niet zijn ze eerder zinloos als additief.

Ook geldt altijd dat de dosis van belang is.. bvb is ijzer wel gezond (in de juiste verbinding en liefst in combinatie met bvb vitamine C voor beter opname) maar teveel is teveel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

't Is maar net wat je 'krom door de bocht' noemt.

Ze kunnen bijvoorbeeld geen sausjes, blikken worstjes, kant en klare maaltijden, dat soort dingen eten.

En geen frisdrank want daar zit rotzooi in, veel vleeswaren niet, geen snoepjes uit de winkel..

Gaat niet om dat ze het niet zelf kunnen maken, tuurlijk als je moeite doet kan dat, tenminste, met bepaalde dingen.

Als je nou heel erg van bijvoorbeeld Cassis houdt.. dan baal je wel ff als je die E-nummers afzweert. (is maar 'n voorbeeld)

Het is natuurlijk een keuze, dus dan kies je er zelf voor het niet meer te nemen, maar gaat om het principe. ;)

 

maar dat wil je toch ook niet eten sausjes

 

50 gram roomboter

bloem

melk

 

en smaakje geraste kaas/kerrie enz :rolleyes:

 

en inderdaad vleeswaren hebben gemiddelt 9 e nummer Bah

 

jol

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook ik koop liever weinig bewerkt supermarkteten. Sommige biologische producten bevatten ook E-nummers, een product mag immers biologisch heten als het voor 95% biologische grondstoffen bevat, denk bijvoorbeeld aan sulfiet in wijn.

 

Er zijn echter E-nummers die ik misschien juist zoveel mogelijk in mijn voedsel zou vinden; E174 (Zilver) en E175 (Goud). :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf zaken die 'gezond' zijn voor je, moeten soms in combinatie met andere zaken genuttigd worden om door het lichaam opgenomen te kunnen worden, zo niet zijn ze eerder zinloos als additief.

Ook geldt altijd dat de dosis van belang is.. bvb is ijzer wel gezond (in de juiste verbinding en liefst in combinatie met bvb vitamine C voor beter opname) maar teveel is teveel.

 

Teveel is inderdaad teveel, maar te weinig is nog slechter voor je. Eigenlijk snap ik nog steeds niet waarom het onderwerp "eten" zo moeilijk is.

Gevarieerd en genoeg. Dat is alles eigenlijk.

 

Volgens mij kan je lichaam trouwens best wat hebben hoor. Sinds mijn vierde levensjaar eet ik geen fruit. Ik heb het weleens geprobeerd maar vind het echt niet lekker, toch voel ik mij kiplekker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook ik koop liever weinig bewerkt supermarkteten. Sommige biologische producten bevatten ook E-nummers, een product mag immers biologisch heten als het voor 95% biologische grondstoffen bevat, denk bijvoorbeeld aan sulfiet in wijn.

 

Er zijn echter E-nummers die ik misschien juist zoveel mogelijk in mijn voedsel zou vinden; E174 (Zilver) en E175 (Goud). :D

 

humor

 

jol

  • Niet leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik eet voor 95% e-nummer vrij. Die 5% zit m in een bouillon blokje, een broodje pate, of een sporadische cheeseburger van de grote gele M...

 

Ik eet gewoon chips (naturel gebakken in 100% zonnebloemolie) ik bak weleens waar mn eigen brood, en ja, dat kost wat meer tijd... Maar ik weer wat er in mijn lichaam verdwijnt. T is gewoon een way of life, net als wanneer je bijvoorbeeld lactose intolerant bent...

 

Bier mag je gewoon drinken, en sommige ice-tea ook (anders maak je m lekker zelf). Roomboter ipv margarine of halvarine (is ook véél lekkerder!) Kaas eet ik ook gewoon. Zit wel e-nummer in, maar is niet ongezond) Wij bakken iedere week eigen koekjes en cake (heerlijk!). Eigenlijk genieten we véél meer van alles wat we eten, en smaakt alles ook veel beter, sinds we onze e-nummers zo veel mogelijk achterwege laten!

 

Er staat iedere dag een verse maaltijd op tafel! Van groententaart, tot pasta, tot hollandse stampot met zelfgedraaide (en gekruide) gehaktballen, tot zelfgesneden (in olie gebakken) frietjes! Ook overal lekkere zelfgemaakte soepen en sauzen bij!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook ik koop liever weinig bewerkt supermarkteten. Sommige biologische producten bevatten ook E-nummers, een product mag immers biologisch heten als het voor 95% biologische grondstoffen bevat, denk bijvoorbeeld aan sulfiet in wijn.

 

Er zijn echter E-nummers die ik misschien juist zoveel mogelijk in mijn voedsel zou vinden; E174 (Zilver) en E175 (Goud). :D

 

sulfiet in wijn is niet per se toegevoeg maar eigen aan somige druiven soort.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is goed om aandacht aan de kwaliteit van je voedsel te besteden want na de SADK (Stront Aan De Knikker) moet je gezond en fit zijn en dat lukt niet goed met al die rommel in je lijf. Een goeie dosis superfood is aan te raden:

 

Quinoa (eet je als rijst, maar -tig keer gezonder)

Rauwe cacao poeder, boordevol mineralen en magnesium en nog lekker ook.

Tarwegraspoeder, enorm veel antioxidanten, voedzaam en lekker door een drankje

Goji en/of acaibessen voor de vitamine C

>>> En een absolute must: Kokosolie, het allerbeste vet voor je lichaamscellen, daarnaast kun je het gebruiken voor op je huid.

het werkt antibacterieel en je kunt er ook nog je tanden mee poetsen, heel erg multi. Je zou er bijna een apart topic voor starten, zo gaaf is dit spul voor een prepper.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is goed om aandacht aan de kwaliteit van je voedsel te besteden want na de SADK (Stront Aan De Knikker) moet je gezond en fit zijn en dat lukt niet goed met al die rommel in je lijf. Een goeie dosis superfood is aan te raden:

 

Quinoa (eet je als rijst, maar -tig keer gezonder)

Rauwe cacao poeder, boordevol mineralen en magnesium en nog lekker ook.

Tarwegraspoeder, enorm veel antioxidanten, voedzaam en lekker door een drankje

Goji en/of acaibessen voor de vitamine C

>>> En een absolute must: Kokosolie, het allerbeste vet voor je lichaamscellen, daarnaast kun je het gebruiken voor op je huid.

het werkt antibacterieel en je kunt er ook nog je tanden mee poetsen, heel erg multi. Je zou er bijna een apart topic voor starten, zo gaaf is dit spul voor een prepper.

 

ik heb nog een super middel

CDC84104.JPG

 

jol

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...