Ga naar inhoud
GENEGEERD

P2000 SHTF indicator

Wilderness
 Share

Recommended Posts

Ik ben zelf altijd erg geinteresseerd geweest in het doen en laten van onze hulpdiensten. (politie,brandweer,ambulance)

Als klein mannetje de voertuigen op de fiets proberen te achtervolgen en proberen te achterhalen waar ze heen gingen. Wat later volgde een handscanner, zodat je alle communicatie kon volgen en echt alles wist van locatie en aard van een oproep. Weer wat later kwam er voor thuis een basisscanner bij, zodat de handscanner onderweg met een volle accu standby stond.

Maar toen sloeg het noodlot toe, de communicatienetwerken werden vernieuwd. De komst van P2000 en C2000 was een feit! Voor de geïnteresseerden onder ons is het http://nl.wikipedia.org/wiki/P2000_(netwerk) hier duidelijk uitgelegd.

Het C2000 netwerk is voor de gewone burger helaas niet meer te volgen (gecodeerde communicatie via porto's) echter is het P2000 nog wel te volgen :) Dat kan onder andere hier: http://112meldingen.nl Googlen op P2000 kan uiteraard ook, want er zijn er veel websites die zulke meldingen weergeven, dus kijk even rond en kies er één die jou het beste bevalt.

Tot zover zullen jullie denken, ja en wat moet ik met die info....

Het kan in zoverre interessant zijn, zodat je precies weet wat er waar aan de hand is.

Zo zag ik zelf om een voorbeeld te geven de brand bij Chemiepack eerder via deze meldingen dan dat deze via de tv en radio naar buiten gebracht werden. Ook kan je zien hoe groot een calamiteit is. (zgn. GRIP 1,2 of 3) hoeveel ambulances er uitrukken, welke brandweervoertuigen uitrukken en of er omliggende brandweerkorpsen ook opgeroepen worden. Helaas zijn er weinig berichten van de politie te vinden, maar vaak zijn deze op dezelfde locaties te vinden ;)

Dus mocht er een SHTF situatie voordoen, dan kan je via zo'n P2000 site zien of het tijd is om je BOB te pakken, naar je BOV te rennen en koers te zetten naar je BOL.

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben mocht het nodig zijn of slechts uit interesse willen weten waar de hulpdiensten met loeiende sirenes heen rijden.

Met vriendelijke groet,

Wilderness

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Zul je natuurlijk net zien dat de stroom/internet op zo'n moment uit valt. Daarom heb ik liever de pager zelf binnen handbereik ;).

Heb ik ook over na zitten denken, ook handig voor lokale events. Bijvoorbeeld grote brand oid. Te koop voor ongeveer 80-100 euro dacht ik, en geen abonnement oid nodig. Maar ik twijfel, hoe handig is dit nog nu er C2000 is? Je krijgt alleen meldingen van brandweer/ambulance, natuurlijk komen die ook op rampen af maar ik vraag me af hoe bruikbaar dit is.

Hoor graag meer over dit onderwerp!

Link naar reactie

Op het moment dat ik hier het luchtalarm hoor afgaan, en tientallen sirenes door elkaar hoor loeien, en uiteraard voor die tijd al continue het nieuws in de gaten gehouden heb, denk ik niet dat P2000 hier nog iets aan toe te voegen heeft.

Dat is erg summiere informatie die je krijgt.

En natuurlijk gaan we er dan ook van uit dat internet nog werkt.

Ik heb een App op mijn android smartphone: AlarmeringDroid

daar kun je een regio instellen, of automatisch via GPS jouw locatie laten bepalen, en dan zie je direct de meldingen in jouw omgeving.

Ik gebruik het nu om te kijken waar die verrekte sirene nu weer voor loeit.

Wel handig en leuk.

Link naar reactie

Heb ik ook over na zitten denken, ook handig voor lokale events. Bijvoorbeeld grote brand oid. Te koop voor ongeveer 80-100 euro dacht ik, en geen abonnement oid nodig. Maar ik twijfel, hoe handig is dit nog nu er C2000 is? Je krijgt alleen meldingen van brandweer/ambulance, natuurlijk komen die ook op rampen af maar ik vraag me af hoe bruikbaar dit is.

De P2000 pagers zijn op marktplaats wel te vinden, sommigen programmeren ook de gewenste capcodes (zegmaar, het 'ontvangstnummer') er voor je in. Dares heeft bijvoorbeeld eigen capcodes. Als er ergens een dijk op springen staat of een chemische fabriek in de fik staat (zoals vorig jaar) zie je gelijk een hele stroom berichten langskomen met verzoeken tot inmelden of paraat staan voor regio X of Y.

Ik denk ook dat je aan Dares meldingen meer hebt dan de lokale meldingen, anders wordt je zo gestoord van dat dat ding ieder uur ligt te trillen en te piepen omdat er ergens in de stad een heg in de hens staat of een bejaarde van de trap is gevallen.

Link naar reactie

En natuurlijk gaan we er dan ook van uit dat internet nog werkt.

Die pagers hebben juist geen internet nodig, dat kan juist de toegevoegde waarde zijn als de reguliere nieuwsbronnen uitvallen (internet, radio, tv). Sirenes tien kilometer verderop hoor ik niet, en wie garandeert dat het luchtalarm direct afgaat? Ik zie wel het nut van zo'n pieper, maar zoals ik zei: ik twijfel. Want de kans dat internet/radio/tv vrijwel gelijk uitvallen is vrij klein, en valt de stroom uit dan merk je dat snel genoeg.

Link naar reactie

• 1 month later...
Gast ancestral-viking

ik heb zo,n p2000 pager voor mijn werk en dat is echt wel heel erg fijn heb daar ook cap codes van mijn omgeving thuis ingezet

zodat ik bijtijds mensen kan waarschuwen als er iets loos is.

groetjes keep on prepping!!! :)

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...