Ga naar inhoud
GENEGEERD

Wat moet er in een Bug out Bag (BoB) zitten?


Mr. Gold

Aanbevolen berichten

Naar aanleiding van de opmerkingen over haringen mijn eigen haring beleid maar eens tegen het licht gehouden. Het meegeleverde haring materiaal van elke tent die ik in gebruik heb wordt direct uitgewisseld voor rotspennen.

Zolang je niet op het strand kampeert kun je daar altijd mee uit de voeten is mijn ervaring.

Maar 50 a 60 gram per stuk kom je wel op, en dat weegt er flink in als je met een rugzak op pad bent.

Min of meer uit nieuwsgierigheid op ebay wat leuks aangeschaft.

Ruim 50 cent per stuk met een gewicht van 15 gram. En dat alles in 6 dagen in de bus uit China.

Kwaliteit valt beslist niet tegen.

Screen-Capture-172.jpg.b6f4b215cfee11f33529713acfa8555c.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
800473.gif

 

Ja, die zijn handig.

Ook handig als je je spullen in je rugtas wilt ordenen. De zakjes wegen bijna niks.

Wil je zien wat er in de zakjes zit dan kan je wasnetjes nemen, die zijn er in diverse maten, en wegen ook niks.

 

 

Ook een leuk handig tasje is deze, vermomd als handgranaat, past goed bij de camokleding van vele stoere mennekes.

 

Tas1.jpg

 

Zeeman heeft ook van die tasjes wat groter de draagbandjes zijn ook wat breder ze dragen prima en zit een klein opberg zakje aan vast maar

2 september 2013 / 31 oktober 2013

 

Zeeman introduceert statiegeldtasjes

 

 

Een plastic draagtas meegeven bij de kassa is een service aan klanten. Tegelijkertijd wil textielsuper Zeeman het milieu zo veel mogelijk ontlasten. Daarom gaat de plastic tas op termijn verdwijnen bij de textielketen. Met de introductie van de statiegeldtas in de regio Tilburg neemt Zeeman hierbij de eerste stap.

 

Hoe werkt het?

Als klanten geen eigen tas bij zich hebben, heeft Zeeman de oplossing.

Zeeman klanten kunnen aan de kassa een statiegeldtas kopen voor één euro. Deze tas is gemaakt van gerecycled polyester en vele malen te gebruiken. Bij inlevering van de tas krijgen klanten hun euro statiegeld terug. Ook als de tas vies of stuk is.

 

De statiegeldtas

De duurzame statiegeldtas is verkrijgbaar in blauw en geel en gemaakt van 100% recyclebaar polyester. Een opbergzakje dat in een handtas past zit aan de tas vast. Compact en geschikt om altijd bij de hand te hebben.

 

Groet,

J.J

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, ik ga morgen de rugzakken weer doornemen en mijn (oud)voedsel/water vervangen, want de datums zijn bijna verlopen. Even weer nieuw prepfood erin stoppen. Een soort APK keuring voor de BOB/INCHBAG :)

 

Rugzakken.jpg.0b2f4527ae14511dcfa1be7f1f02b614.jpg

 

De dopjes van het krukje vervangen die zijn binnen een paar keren gebruik stuk, de poten maken namelijk een schraap beweging als je er op gaat zitten, even uitkienen wat het beste is.

Er zijn ook stoelen met een kogelgewichtje onder aan de poten, die past zich aan de ondergrond aan.

(( EEN DOEK VAN STERKER MATERIAAL ONDER MAKEN EN JE KAN HET KRUKJE OOK OP ZACHTERE ONDERGROND GEBRUIKEN ))

Wij hebben het zelfde krukje gekregen van schoonmoeder.

 

 

Groet,

J.J

Link naar reactie
Delen op andere sites

De dopjes van het krukje vervangen die zijn binnen een paar keren gebruik stuk, de poten maken namelijk een schraap beweging als je er op gaat zitten, even uitkienen wat het beste is.

Er zijn ook stoelen met een kogelgewichtje onder aan de poten, die past zich aan de ondergrond aan.

(( EEN DOEK VAN STERKER MATERIAAL ONDER MAKEN EN JE KAN HET KRUKJE OOK OP ZACHTERE ONDERGROND GEBRUIKEN ))

Wij hebben het zelfde krukje gekregen van schoonmoeder.

 

 

Groet,

J.J

 

Bedankt voor de info @JJ&A Het zijn inderdaad niet de ideale krukjes, maar ze zijn niet duur, licht van gewicht, passen in of op mijn BOB/INCHBAG en je kan er zelfs nog op zitten (als je tenminste een niet al te grote kont hebt). :)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

schreef Cyberbeer:
Bedankt voor de info @JJ&A Het zijn inderdaad niet de ideale krukjes, maar ze zijn niet duur, licht van gewicht, passen in of op mijn BOB/INCHBAG en je kan er zelfs nog op zitten (als je tenminste een niet al te grote kont hebt). :)

 

Mijn achterste gaat er net mee door.

Trouwens je hebt ook dit soort krukjes en daar kan je nog een poep zakje in doen dat heeft het nog een functie.

Het zal ook wel sterker zijn want het moet tijdelijk een dubbele last dragen.:o

 

Bedankt voor je reactie.

 

 

Groet,

J.J

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Hallo Chinook, kruidenleer en natuurgeneeskunde he. Dat lijkt mij ook wel interessant, alleen heb ik de tijd er niet voor. Als het nodig is zal ik je zeker om raad vragen wat kruiden betreft.

 

Fytotherapie/kruidenleer/natuurgeneeskunde bestaat voornamelijk uit kwakzalverij en is niet geheel ongevaarlijk.

Voor vele claims en theorieen die hiermee verband houden is geen enkel wetenschappelijk bewijs en/of heeft onderzoek uitgewezen dat deze totaal ineffectief is.

 

Pas dus een beetje op voordat je zelf met kruiden gaat "dokteren".

 

Link naar artikel: http://www.kwakzalverij.nl/927/Encyclopedie_Fytotherapie

 

[MOD: regels betreffende quoten...http://preppers.nl/forum/threads/12-Forum-regels] @sjoerd63

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

hallo hallo,

 

dit is nog eens een mooi lijstje om mee te beginnen.

 

dank voor het delen

 

grtz ouwe

 

 

 

De INCHBAG

 

Ik en mijn vrouw hebben gekozen voor de INCHBAG (never coming home bag), omdat we niet weten of we na een evacuatie(SHTF) nog terug kunnen naar huis. Om deze reden hebben wij gekozen voor de INCHBAG en niet voor een BOB. Ik zelf heb gekozen voor de Berghaus 2 van 120L en mijn vrouw heeft een backpack van 85L. Onze jongste dochter heeft een rugzak van 25L. We kunnen dus genoeg meenemen en hebben voedsel bij ons voor ongeveer vier a vijf dagen. Daarnaast hebben we twee waterfilters bij ons (Katadyn Vario + Sawyer Mini).

 

Afhankelijk van de situatie en het gebied waar je zit, zul je bij een langere periode in de natuur naar voedsel moeten zoeken. Vele planten en bloemen zijn eetbaar en hebben vaak een geneeskrachtige werking. Zorg dus dat je in je BOB/INCHBAG een boekje hebt over (eetbare)planten en bloemen(of SAS boekje). Voor het vangen van voedsel gebruik ik een hengel(vis) en een handkruisboog(vogels, konijnen enz.).

 

De Bug Out Bike

Omdat je bij een SHTF niet zeker weet of er nog brandstof beschikbaar is en of dat de snelwegen niet geblokkeerd zijn, kun je naast het kiezen voor de auto ook kiezen voor de fiets. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor een fiets met fietstassen of voor een bakfiets. Er zijn ook handige fietskarren te koop waarin je, je BOB/INCHBAG kunt leggen. Ondanks dat de fiets geen brandstof nodig heeft, moet je wel fietsgereedschap en onderdelen meenemen (plaksetje, binnenbanden enz.). De fiets is een goed alternatief.

 

Hieronder een lijst met (survival)spullen en materialen die ik samen met mijn vrouw heb samengesteld. Let wel op het gewicht van je BOB of INCHBAG.

 

3x Rugzak - Survivalspullen voor 3 personen (man, vrouw en kind)

 

Rugzak

Rugzak man (120L)

Rugzak vrouw (70 tot 85L)

Rugzak kind (25L)

 

Slapen

3 Persoonstent (lichtgewicht)

Slaapzakken (Vier seisoenen 3 x, lichtgewicht)

Luchtmatras of mat (3x)

Opblaasbare hoofdkussens (3x)

Tarp

 

Koken

Magnesium vuurstarter

Aansteker en lucifers(waterproof)

Aanstekerbenzine (133 ml)

Bestek aan karabijnhaak (Vork, lepel en mes)

Aliminium pan

 

Water

Waterfilter (Katadyn)

Veldfles (PVC)

Water (1 liter per persoon)

 

Noodvoedsel

NRG-5

Bamisoep(droge vorm)

Sardientjes (blik)

Candybars (granen en/of noten)

Oploskoffie

Theezakjes

Suiker in zakjes

Melkpoeder in zakjes

 

Medisch

Travel Safe EHBO Family Camping kit (compleet)

Paracetamol

Diacure

Centrum (vitaminepillen)

Alcohol (uitwendig gebruik 70%)

FFP3 stofmasker

 

Verzorging

Tandenborstel

Tandpasta (klein)

Wattips

Tandenstokers

Handoek

Maandverband

Tampons

Inlegkruisjes

Toiletdoekjes

Make-up spiegeltje (ook handig om te seinen)

 

Geld en documenten

Paspoort + kopie

Geld (€500,00 papier en muntgeld)

Goud en/of zilver (optioneel)

USB stick (digitale foto's/documenten van huis, persoonlijke spullen enz.)

 

Communicatie

Landkaart(en)

Kompas (Army)

Verrekijker Travel (8x21)

Zaklamp solar-/ opdraai

Radio solar-/ opdraai

Fluitje

Spiegeltje

Vuur(aansteker)

Mobiel

Batterijen

Horloge (zelf opwindbaar)

A-Solar PowerBag (zonne energie)

 

Gereedschap

Machete (kapmes)

Combat knife (voor aan de koppel)

Zwitsers zakmes

Hoofdlamp (Led)

Multitool

Karabijnhaken

Handkruisboog

Vishengel

Army schep

Houtzaag

Travel Safe Travel Naaisetje

Tyraps (groot en klein)

Bundel nylon touw 9mm/15mtr groen

Bundel nylon touw 5mm/15mtr groen

Army waslijn

 

Diversen

Waterdichte afsluitbare zakjes

Zaden (zakjes)

 

Kleding (man, vrouw en kind)

Vier seisoenen jas (wind- en waterdicht)

Vier seisoenen broek (wind- en waterdicht)

Thermo kleding (heren/dames)

Schoenen (wind- en waterdicht)

Army koppel (voor combat knife, veldfles enz.)

Ondergoed

Riem

Slippers

Poncho

Veters

Bril

Sokken

Muts of petje

Handschoenen

Survival armband (paracord)

 

 

Een BOB/INCHBAG is heel persoonlijk. Richt hem naar je eigen visie in.

 

Hieronder nog enkele links:

http://www.apocalypsepak.com/

http://www.denkvooruit.nl/noodpakket/

 

Rugzakken.jpg.0b2f4527ae14511dcfa1be7f1f02b614.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weken later...

@Deveny,

Onderstaande reactie schreef ik in het door jou geopende topic. Helaas was besloten heel het topic, inclusief alle gegeven tips in zijn geheel te verwijderen in plaats van het gewoon te verplaatsen. Vandaar dat ik het nu maar in dit topic plaats. Mijn bericht is maar heel simpel en zeker niet volledig (in de topics die ik aanhaal is nog veeeeeeeeeel meer relevante info), maar wellicht kan het je een beetje op weg helpen.

 

Een bug out bag is natuurlijk een must voor ierdere prepper.

Maar als student en beginnende prepper heb ik geen idee waar ik moet beginnen.

Ik heb een beperkt budget en kan dus maar weinig spullen per keer kopen.

Dus ik heb een paar vragen en ik hoop dat jullie me daar mee kunnen helpen.

 

Hoeveel liter denken jullie dat een rugzak het best kan zijn??

Welke spullen zijn het belangerijkste om eerst te kopen??

En waar kan je spullen kopen voor een B.O.B. die niet al te duur zijn??

 

Alvast bedankt voor jullie hulp :o

 

Wat betreft aantal liter, dat ligt er heel erg aan hoe jij je BOB samen wil stellen, wat voor een spullen je mee wil nemen, etc. Allerbelangrijkste is denk ik dat de rugzak jouw lijf goed past. Daarom zou ik gewoon bij een buitensportwinkel verschillende modellen passen, en zelf ervaren welke jij fijn vind zitten. Op marktplaats zijn vaak betaalbare tweedehands goede merken te vinden.

Hier kan je meer lezen over rugzakken zelf: http://preppers.nl/forum/threads/372-De-perfecte-rugzak-tas-INCH-BOB-EDC-en-GHB

 

Wat betreft de dingen die het meest belangrijk zijn, daar zijn de meningen "een heel klein beetje" over verdeeld.

In dit topic kan je lezen wat andere leden als hun "basics" zien: http://preppers.nl/forum/threads/8076-JOUW-LIJST-The-Basic-Tools

 

Verder denk ik dat een waterfilter, een mes, benodigdheden om vuur te kunnen maken/koken, een EHBO-kit, verlichting en een vorm van onderdak wel aardige prioriteit hebben.

Wat betreft waterfilter heeft de sawyer mini denk ik de beste prijs/kwaliteit-verhouding. Nu in de prepshop voor € 34,95

Wat betreft het mes zou je bijvoorbeeld voor een mora kunnen gaan. De mora companion is geen spectaculair Rambo-mes, daar staat tegenover dat ie nu maar 13,25 is (en Mora gewoon een heel degelijk merk is. Een ander basic maar zeer degelijke optie is de Mora bushcraft voor 45,00.

Wat betreft vuur maken kan je het zo uitgebreid maken als je wil natuurlijk, dit hoeft allemaal niet duur te zijn.

Hier een fotootje van mijn "firekit":

foto2.jpg.32e47777489204a8d2077ace038cf4d6.jpg

 

EHBO kan je een kant-en-klaar EHBOkitje kopen, die zijn vaak niet zo duur. Je kan het natuurlijk ook zelf samenstellen of aanvullen naar behoefte.

 

Wat betreft onderdak kan je ook kiezen uit verschillende opties. Je kan kiezen voor een poncho waar je een tarp van kan maken, uiteraard ook gewoon voor een tarp, voor een trekkerstentje, voor een bivakzak, voor een hangmat. Kwestie van kijken wat je zelf wil.

 

Er zijn veel topics over zaklampen, dit is er een van: http://preppers.nl/forum/threads/11104-Wat-voor-zaklamp-hebben-jullie?highlight=zaklamp

 

Wat betreft spullen kopen die niet te duur zijn, zelf shop ik vooral heel veel rond, vergelijk veel. Kijk bijvoorbeeld bij de decathlon voor relatief goedkope trekkerstenten en andere kampeerspullen, bij de Xenos hebben ze ook kampeerspullen zoals bijvoorbeeld slaapzakken, op marktplaats is hartstikke veel te vinden.

Let wel op het "goedkoop is duurkoop"-principe, als iets heel goedkoop is maar na 1 keer gebruiken kapot gaat, is het totaal onbruikbaar voor de BOB.

 

Nou, ik hoop dat je er wat aan hebt. Waarschijnlijk ben je ondertussen al verwezen naar tig topics haha, het kan lastig zijn hier in dit bos de juiste bomen te vinden ;)

Succes :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Deveny,

Onderstaande reactie schreef ik in het door jouw geopende topic. Helaas was besloten heel het topic, inclusief alle gegeven tips in zijn geheel te verwijderen in plaats van het gewoon te verplaatsen. Vandaar dat ik het nu maar in dit topic plaats. Mijn bericht is maar heel simpel en zeker niet volledig (in de topics die ik aanhaal is nog veeeeeeeeeel meer relevante info), maar wellicht kan het je een beetje op weg helpen.

 

 

 

Wat betreft aantal liter, dat ligt er heel erg aan hoe jij je BOB samen wil stellen, wat voor een spullen je mee wil nemen, etc. Allerbelangrijkste is denk ik dat de rugzak jouw lijf goed past. Daarom zou ik gewoon bij een buitensportwinkel verschillende modellen passen, en zelf ervaren welke jij fijn vind zitten. Op marktplaats zijn vaak betaalbare tweedehands goede merken te vinden.

Hier kan je meer lezen over rugzakken zelf: http://preppers.nl/forum/threads/372-De-perfecte-rugzak-tas-INCH-BOB-EDC-en-GHB

 

Wat betreft de dingen die het meest belangrijk zijn, daar zijn de meningen "een heel klein beetje" over verdeeld.

In dit topic kan je lezen wat andere leden als hun "basics" zien: http://preppers.nl/forum/threads/8076-JOUW-LIJST-The-Basic-Tools

 

Verder denk ik dat een waterfilter, een mes, benodigdheden om vuur te kunnen maken/koken, een EHBO-kit, verlichting en een vorm van onderdak wel aardige prioriteit hebben.

Wat betreft waterfilter heeft de sawyer mini denk ik de beste prijs/kwaliteit-verhouding. Nu in de prepshop voor € 34,95

Wat betreft het mes zou je bijvoorbeeld voor een mora kunnen gaan. De mora companion is geen spectaculair Rambo-mes, daar staat tegenover dat ie nu maar 13,25 is (en Mora gewoon een heel degelijk merk is. Een ander basic maar zeer degelijke optie is de Mora bushcraft voor 45,00.

Wat betreft vuur maken kan je het zo uitgebreid maken als je wil natuurlijk, dit hoeft allemaal niet duur te zijn.

Hier een fotootje van mijn "firekit":

foto2.jpg.32e47777489204a8d2077ace038cf4d6.jpg

 

EHBO kan je een kant-en-klaar EHBOkitje kopen, die zijn vaak niet zo duur. Je kan het natuurlijk ook zelf samenstellen of aanvullen naar behoefte.

 

Wat betreft onderdak kan je ook kiezen uit verschillende opties. Je kan kiezen voor een poncho waar je een tarp van kan maken, uiteraard ook gewoon voor een tarp, voor een trekkerstentje, voor een bivakzak, voor een hangmat. Kwestie van kijken wat je zelf wil.

 

Er zijn veel topics over zaklampen, dit is er een van: http://preppers.nl/forum/threads/11104-Wat-voor-zaklamp-hebben-jullie?highlight=zaklamp

 

Wat betreft spullen kopen die niet te duur zijn, zelf shop ik vooral heel veel rond, vergelijk veel. Kijk bijvoorbeeld bij de decathlon voor relatief goedkope trekkerstenten en andere kampeerspullen, bij de Xenos hebben ze ook kampeerspullen zoals bijvoorbeeld slaapzakken, op marktplaats is hartstikke veel te vinden.

Let wel op het "goedkoop is duurkoop"-principe, als iets heel goedkoop is maar na 1 keer gebruiken kapot gaat, is het totaal onbruikbaar voor de BOB.

 

Nou, ik hoop dat je er wat aan hebt. Waarschijnlijk ben je ondertussen al verwezen naar tig topics haha, het kan lastig zijn hier in dit bos de juiste bomen te vinden ;)

Succes :)

 

Bedankt voor je uitgebreide antwoord, dit gaat me vast heel erg helpen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Er zijn (IMO) teveel mogelijke SHTF scenario's om één goede BOL voor te bereiden.

Mijn BOL is daarom een hele grote trolley met een overdaad aan spullen achter in mijn auto.

Bovenin zit een rugzak met:

- Aanmaakblokjes

- All weather aansteker

- LifeStraw Go

- Tarp

- 30m paracord met firestarter

- Fixed blade mes

- Assorti langhoudbaar voedsel met veel calorieën die koud gegeten kunnen worden.

- Basis EHBO setje

 

Indien veel haast is het rugzakje voldoende om het een week uit te houden.

Als ik 10 minuten de tijd heb kan ik de rugzak aanvullen met meer spullen uit mijn trolley.

 

Wat ik zelf heb maar niet veel tegenkom op andermans lijstjes:

- secondenlijm (Ideaal om snel een snijwond dicht te krijgen)

- Biologische bescherming (mondkap, nitriel handschoentjes, wegwerp overall, antibacteriële handgel, etc)

- Topografische kaart (heb zelf schaal 1:25000 van gebied 50km omtrek van huis)

- Caffeine pillen (Wanneer je even echt niet in slaap mag vallen)

- Draadtang (tegen prikkeldraad of ander hekwerk)

- E-reader (Vol met PDFjes met nuttige adressen, survival tips, medisch handboeken, recepten. Licht in gewicht en weinig stroom verbruik)

- Potje multi vitaminen, pijnstillers en diarree remmers.

 

P.s. Op het lijstje nuttige adressen staan ook alle voedselverwerkende bedrijven in de buurt.

Laat iedereen maar de supermarkten leeg roven. Ik zoek wel een rustig industrie terrein op waar ik rustig kan rondlopen door de magazijnen van een koekjes fabriek, vliegtuigmaaltijden producent, worst draaierij, etc

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 jaren later...

Beste Nieuwelingen hoe staat het met jullie preppen, en dan vooral de wel gevulde BOB.

Wat hebben jullie zoal in je rugzak, en wat hapert er nog aan.

 

En de oud leden.

Houd je ook rekening met nieuwe nog betere spullen want de ontwikkelingen gaan door.

Of hebben jullie misschien voedsel of drinken wat over datum is.

Of EHBO spullen wat weer vernieuwd moet worden.

 

Houd alles goed up-to-date.

Bekijk ook goed of er geen spullen in zitten die je niet echt nodig bent.

Verdiep je ook in Bushcraft dan kom je er ook achter dat je veel spullen niet nodig bent.

 

Vertel ons hoe wat je nog wilt aanschaffen, of waarna je opzoek bent, dan kunnen we met je mee denken.

 

 

Nog een belangrijke tip.

Neem ook goede klittenband en naaigerei mee de koppelingen van rugzakken willen nog wel eens kapot gaan, door uitharding van de kunststof en dan zit je met de gebakken peren.

 

Als je de rugzak daar door kapot is heb je een groot probleem.

Goede klitten band kan je redding dan zijn.

Zelf kan goede klittenband jou of een ander zijn leven redden, je kan daar mee een mitella maken of arm of been afbinden met een heftige bloeding.

Je enkel of pols verzwikt dan kan je uit nood gebruik maken van de klittenband, ik weet het rekt niet mee dan zou je er iets tussen moeten doen bvb een dikke sok er eerst omheen doen en dan de klittenband.

 

Gebruik je vindingrijkheid, zoek altijd naar de beste oplossingen.

Om in heb bos een shelter te maken van natuurlijke middelen kan klittenband ontzetten handig zijn voor de belangrijkste bevestigingen.

 

Ik heb dit berichtje ook even geschreven met @Hermanusb in gedachten, om meer op de prepper toer te gaan.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Ik heb het volgende in mijn BOB zitten: 

  • Waterfilter met reserve filter (Water to go, kan je slootwater meer zuiveren)
  • NRG 5 NOODRANTSOEN 6x
  • Handdoek (zo'n sneldroog ding)
  • Opbouwbaar bestek
  • Drinkbeker + klein plastic bordje zoals voor op de camping (om eventueel NRG-5 aan te leggen met water) 
  • Waterzuiveringstabletten 
  • Kaarsen
  • Led lampen
  • Batterijen 
  • Shampoo
  • Opblaasbaar kussen
  • Slaapzak (een van de dunste, kleinste, ga er vanuit dat ik in mn kleren in de slaapzak kan voor extra warmte)
  • Pet (ga m'n haar niet kammen in noodsituaties)
  • Medicijnen (minimaal 30 dagen)
  • Waterdichte hoes voor rugzak 
  • EHBO doos 
  • Handschoenen
  • Zakmes
  • Cash geld in waterdichte hoes 
  • Onderbroek
  • Shirt
  • Trui 
  • Oploskoffie (ben caffeine verslaafd)
  • Oordoppen
  • Staalkabel met slot (voor vastzetten van rugzak)
  • Hangslot
  • Speelkaarten
  • Goud 
  • Eco tandenborstel (werkt zonder tandpasta op negatieve ionen, zuurstof)
  • Radio met noodfrequentie erop geschreven 
  • Touw
  • Aanstekers

Past in en rondom een 45 liter backpack. Sommige dingen gewoon gekocht bij de action voor een paar ekkies. 

 

Mocht ik in de natuur moeten overnachten dan heb ik nog een tent in m'n schuur liggen. Echter lijkt mij die kans klein, maar dat er iets gebeurd waardoor ik direct weg moet is aanwezig, en ik ga er in dat geval vanuit dat er ergens lokale opvang is. Zo niet, dan heb ik een tent voor de zekerheid, maar deze zit niet standaard in m'n tas. 

Ik ben niet voorbereid om lang in de natuur te moeten overleven. Dus bijlen, pijl en boog, geweren, spullen om te vissen heb ik niet. Dus bij een ramp van die omvang kan ik 6 dagen overleven (alleen), na 6 dagen heb ik nog wel water te drinken, dus na ongeveer een week zal ik zwakker beginnen te worden. Ik ga er vanuit dat er klagende familieleden naar mij toekomen, aangezien die totaal onvoorbereid zijn en dan zal m'n voorraad er sneller doorheen zijn. 


Note: ik ben een beginner op dit gebied, maar gebruik google heel veel. De dingen waar ik het meest enthousiast over ben zijn die water to go filters, die weinig kosten en waarmee je dus slootwater kunt filteren. Ideaal voor een in een bob. 

Als iemand aanvullingen heeft dan hoor ik het graag. Ik geloof niet zo in doomsday, echter wel in situaties waarin ik snel weg moet om wat voor reden dan ook. En zo lang dit op kleine schaal gebeurd zal er na 6 dagen voldoende overheidssteun zijn. 

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
1 uur terug, TCT Prepper zei:

Mijn 72+ BOB IMG_20210924_153930.thumb.jpg.e82800870c5af0a059ab8d456bc6db93.jpginhoud. 

Ik ben benieuwd naar de inhoud en het totale gewicht.

Als minimalist zijnde ben ik tevens benieuwd naar de haringen, die toch wat gewicht meebrengen. Met een goed mes, maak je deze in enkele minuten zelf als je op pad bent.

Dit bedoel ik geen zins op een verkeerde manier. Slechts benieuwd naar jouw beweeg redenen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uur geleden, TCT Prepper zei:

Mijn 72+ BOB

inhoud. 

 

Wordt vervolgt ...

 

Ik ben heel benieuwd naar de rest van je spulletjes.

Wij missen nog een heel belangrijk stuk, een hele goede Bushcraft vaste mes, die ook nog een prettig te slijpen is, en toch lang scherp blijft, rvs is handig met een SHTF maar heeft ook zijn nadelen..

Koolstaal heeft ook weer een nadeeltje met een langdurige SHTF, je moet maar steeds iets vinden op het roestvrij te houden.

Kan je steeds maar weer vetten of olie vinden om je koolstaal wat het ook allemaal mag zijn roest vrij te houden, vooral met langdurige vochtige regenachtige omstandigheden of je moet water doorwaarden, NL is een water rijk land.

 

Maar in de regenwouden heb je ook met vocht te maken, nou zal ik mijn vrouw daar niet zo gouw mee heen krijgen.😁😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey MamaM,

 

De hike was fantastisch ! eerste drie uur klimmen en rapellen en nadien tot bij avondval hiking door de heuvels. Prachtig landschap daar wel en heel mooi weer gehad. 

 

Wat betreft de tas is deze niet zo zwaar eenmaal je hem aan hebt maar om te klimmen, afdalen of echt in berglandschap te wandelen is de tas toch te zwaar naar mijn zin. Ik ga eens bekijken wat ik eruit kan halen. Mss een heliumballonnetje eraan hangen 🤣 

 

 

 

 

Foto 1 bewerkt.jpg

picture 083.jpg

picture 010.jpg

picture 038.jpg

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...
Op 18-2-2012 om 01:05, Cyberbeer zei:

Hallo Jester,

 

Mijn rugzak weegt nu ongeveer 25 kilogram en die van mijn vrouw 15 kilogram. Bij je vertrek is dit een behoorlijk gewicht, maar tijdens je reis gebruik je ook veel spullen en zal het gewicht van je rugzak afnemen. Een belangrijke vraag is, waar ga je naartoe met je BoB? Deze vraag is gekoppeld aan de situatie die dan van kracht is. Als Prepper zijnde, probeer je je voor te bereiden op verschillende scenario's, wat natuurlijk erg moeilijk is. Een zware aardbeving zal niet zo snel gebeuren in Nederland, maar andere doemscenario's misschien wel. Deze economische crisis kan bijvoorbeeld uitlopen op een shutdown van het (geld)systeem, waardoor er plunderingen en chaos zou kunnen ontstaan (zie Griekenland). Het laatste wat je moet doen in zo'n situatie is met een volbepakte rugzak naar buiten gaan. Nee, je hebt thuis alles gebarricadeerd en hebt zeker voor de eerste maand water en voedsel in huis(noodpakket). Bij een watersnoodramp is het handig om minimaal één opblaasboot met peddels te hebben (afhankelijk met hoeveel personen je bent). Want als het water 2 meter hoog staat, wordt het een beetje lastig met je rugzak. De rugzak gaat dus in de boot met jou en je vaart weg. Beter een simpele opblaasboot dan zwemmen (http://www.nederlandwerktmetwater.nl/actueel/dossier/rampenbeheersing/index.php?we_objectID=219). Bij een eventuele oorlog (wat waarschijnlijk binnenkort gaat gebeuren, USA/Israel vs Iran) (http://www.nrc.nl/nieuws/2012/01/28/waarom-israel-iran-dit-jaar-aanvalt/) schiet de olieprijs door het dak en zal de benzineprijs tussen de twee en drie euro belanden. Dit heeft als gevolg dat de kosten van al het transport, wordt doorberekend naar de consument. De consument is dus weer de dupe en zal nog harder worden geraakt in zijn portemonnee. Deze spanningen kunnen in Nederland alles op scherp zetten, als onze regering niet ingrijpt. Daarnaast kan dit jaar ook een zware zonnestorm komen http://xandernieuws.punt.nl/?id=511238&r=1 met wereldwijde gevolgen. Tja, genoeg ellende en doemscenario's die kunnen gebeuren.

 

Waar je als Prepper ook rekening mee moet houden is het gedrag van mensen. Ieder mens handeld altijd in het belang van zichzelf. Het "eigenbelang" is een vaste waarde en ingebouwd in ons systeem. Er zijn maar weinig mensen die handelen in het belang van een ander. In vredestijd is het eigenbelang nog omringt door een sociaal suikerlaagje, maar tijdens een crisistijd of doemscenario zal dit sociaal suikerlaagje er gauw vanaf zijn. In een groepsvorming gaat het belang van de groep voor, maar is ook in het eigenbelang van de persoon zelf. Je geniet in een groepsvorming bescherming(veiligheid), en alles wordt gedeeld(voedsel, water enz.). Mensen kunnen dus een gevaar zijn of een toegevoegde waarde.

 

Ik wil hiermee alleen maar aangeven, dat ondanks onze voorbereidingen het lastig kan zijn (maar niet onmogelijk) om je te verplaatsen van A naar B. Binnen Nederland moet het niet echt een probleem zijn. Buiten Nederland kan het een stuk moeilijker worden. Het allerbeste voor een Prepper zou zijn, als hij een zeilboot zou hebben. Met een zeilboot vaar je merendeels om de gevaren heen, en kun je zo je bestemming bereiken. Maarja, hoe kom je aan een zeilboot?

 

Wat misschien wel een tip is voor Preppers, maak gebruik van google earth. Met google earth kun je een locatie uitzoeken in Nederland of in Europa wat jij geschikt vindt. Zoek naar bossen en meren. Via google maps kun je de afstand en de tijd berekenen(auto, openbaar vervoer of lopen) naar je bestemming. Maak een plan van aanpak en printscreens van de kaarten, of print alles uit.

wij hebben toevallig een zeilboot zonder mast maar met 2 bb motoren liggen op 2 minuten rijden vanaf ons huis.

ik moet zeggen dat ik er vaak aan heb gedacht om deze te gebruiken wshtf.

 

hij is laag,, leefruimte zit veel onder het wateroppervlakte(daarom makkelijk te verstoppen)

en op een brede rivier kun je je gezin makkelijk verplaatsen en verdedigen.

 

via het water kun je ook een betere locatie zoeken waar mensen bijvoorbeeld met motor,auto e.d. niet makkelijk bij kunnen en bijvoorbeeld een heel groot weiland moeten gaan bewandelen.

 

je kunt tijdelijk of voor langere tijd in een zeilboot slapen.. kun je het beste wel een stalen kopen, ben je ook beschermd tegen onweer.

zeilboot heeft heel veel opbergruimte en een 100 liter schoonwatertank die je al vooraf kunt vullen.

als je een boot hebt met toilet is ook handig en hygienisch.

ik heb er standaard 50 liter brandstof aan de motor aangesloten, en is nog ruimte voor jerrycans.

ik had het idee al om de boot te gebruiken,, nu dat ik jou erover zie schrijven ga ik er denk toch werk van maken  😜

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...