Ga naar inhoud
GENEGEERD

Zo veel mogelijk eten uit een kleine "tuin"


eva1986

Aanbevolen berichten

Helemaal enthousiast gemaakt door jullie tuinkabouters, wil ik dus ook een kleine groente/kruidentuin opzetten. Ik ben een paar weken geleden begonnen met tuinkruiden binnen te kweken. Potje basilicum, munt, oregano, koriander, salie. Alvast om te oefenen. Nu zag ik vandaag ineens allemaal luis op de munt zitten. Heb de plant maar gelijk weggegooid. Gelukkig had ik hem vorige week gestekt. En in de stek zit gelukkig geen luis.

Dus mijn vraag is: wat kun je doen tegen luis? Ik heb wel eens gelezen om een mix te maken van brandnetels een paar dagen in water laten staan en regelmatig roeren. En dan daar de besmette planten me te besproeien. Ik neem aan dat de bovengenoemde 'biertruck' hier niet werkt ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 119
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Gast Heksenboot

pH meten met rode kool. Eerst rode koolsap maken.

 

1. Snijd de rode kool in kleine stukjes.

2. Doe de fijngesneden kool in een pan en voeg wat water toe.

3. Kook de kool net zolang totdat het water donkerpaars kleurt (10 tot 30 minuten).

4. Laat het rodekoolsap afkoelen en giet het door een zeef in een glazen pot. (Bewaar het afgesloten in de koelkast.)

 

 

[ATTACH=CONFIG]1484[/ATTACH]

 

[ATTACH=CONFIG]1485[/ATTACH]

 

 

 

Slakken eten:

 

http://slakken.startkabel.nl/forum/?id=2

Link naar reactie
Delen op andere sites

mbt de luis, groene zeep en spiritus mengen met met water en met een plantenspuit aan de slag! ;)

 

Hier de laatste paprika's gegeten vandaag. Na de eerste (strenge) vorst, (-10,8°C in ons toch redelijk beschutte tuintje) vorige week helaas de laatste planten weg moeten doen. Je kunt ze ook binnen laten overwinteren trouwens, pepers en paprika's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tegen bladluis helpen: gier van brandnetel (brandnetel in een emmer, paar dagen laten staan en zeven) of 20 gr groene zeep en 20 ml spiritus op een emmer water, beiden moet je wel een paar dagen achtereen spuiten. Ook helpen lieveheersbeestjes en Oost-indische kers maar die twee worden nu lastig. Ik weet ook van mensen die de luizen gewoon met handschoenen aan een paar dagen achter elkaar van de planten halen en verzuipen.

 

Volgens mij zat ik fout met de heermoesgier, die helpt tegen meeldauw, niet tegen bladluis volgens mijn verzamelde aantekeningen. Heermoes wordt nu ook lastig, dat groeit nu niet meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi allemaal,

 

In de eerste plaats wil ik mijn dank betuigen aan degene die dit forum heeft opgezet. Ik ben de laatste weken een beetje als een "stille willie" door het forum heen gegaan en

heb al veel opgestoken van jullie. Ik dacht dat ik al veel in huis had maar wat ik in sommige topics lees doet mij toch een beetje, op prepper gebied, een klein jongetje zijn.

Een grote positieve bijdrage aan het lichamelijke en mentale welzijn tijdens de verandering/transformatie welke volgende maand gaat komen is het dagelijks drinken van kruidenthee.

Zo zullen Kamille, Heermoes en Arnica kruiden(thee) hier een positieve bijdrage aan leveren.

Het is maar een tip.

 

Groet,

Frank

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tegen bladluis helpen: gier van brandnetel (brandnetel in een emmer, paar dagen laten staan en zeven) of 20 gr groene zeep en 20 ml spiritus op een emmer water, beiden moet je wel een paar dagen achtereen spuiten. Ook helpen lieveheersbeestjes en Oost-indische kers maar die twee worden nu lastig. Ik weet ook van mensen die de luizen gewoon met handschoenen aan een paar dagen achter elkaar van de planten halen en verzuipen.

 

Volgens mij zat ik fout met de heermoesgier, die helpt tegen meeldauw, niet tegen bladluis volgens mijn verzamelde aantekeningen. Heermoes wordt nu ook lastig, dat groeit nu niet meer.

 

Spiritus ben ik niet zo weg van omdat het een soort alcohol is met een blauwe (giftige) kleurstof. Dat wil ik dus niet op mijn planten hebben die ik later ga opeten. Dan ga ik toch liever voor het brandnetelsoepie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Spiritus ben ik niet zo weg van omdat het een soort alcohol is met een blauwe (giftige) kleurstof. Dat wil ik dus niet op mijn planten hebben die ik later ga opeten. Dan ga ik toch liever voor het brandnetelsoepie.

 

Mijn ouders hadden vroeger een spiritus water dubro mix in een spuitbus. En die was me toch lekker. Meerdere spuitbussen heb ik daar van leeg gedronken:o

 

Voor de braam en de framboos het ik het dit jaar ook gebruikt, en met een flinke regenbui is alles er af vanaf gespoelt. En het is een vrij "onschuldig" middel om van de bladluis af te komen. Werkt als een trein. Geen luis meer te zien na twee dagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, dit topic gaat de goede kan top. Veel zaden in huis hebben is prachtig, maar als je vervolgens geen enkele manier hebt om de ziekten en plagen te lijf te gaan kan je een groot deel van de verwachte opbrengst als verloren beschouwen.

 

Tuurlijk, na een wat grotere SHTF hoef je niet meer naar je werk, en zal je wat meer tijd hebben om met de hand allerlei rotbeestjes van je eten af te plukken, maar als je ze ook met een huismiddeltje of bijvoorbeeld door middel van companion planting of een natuurlijke vijand kunt verdrijven scheelt dat veel saai werk.

 

Heb er afgelopen jaar zelf eentje gevonden tegen een schimmelinfectie. Geen idee wat de Nederlandse naam voor deze infectie is, mijn opa wist alleen de lokale boeren naam :-) Daar kom je op internet niet ver mee. De stammetjes van mijn spitskool en spruiten werd aangetast door een schimmel, waardoor deze zwart werden en vlak boven de grond verrotte.

 

De oplossing was vrij simpel: Schimmel kan niet tegen zout, dus spuiten met zout water en de schimmel hield op met schade aanbrengen. Spitskolen zijn gewoon groot gegroeid en inmiddels opgegeten.

 

Uiteraard niet te veel zout water spuiten, en liefst alleen op de plek van de aantasting, de plant vindt het niet zo lekker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jammer genoeg heb ik geen tuin maar dat is wel een grote wens, ik ben momenteel bezig met een moestuin maar dat is alleen om te oefenen. Voor shit/fan situaties is dat nutteloos want word natuurlijk binnen no time leeggeplunderd. Ik wil het principe van perma cultuur gebruiken voor mijn tuin. Zoadat de planten elkaar van voeding/schaduw/insecticide voorzien. Want bijvoorbeeld de prei maakt een stofje aan wat de parasiet op wormen afstoot, dus alles lekker door elkaar en dan heb ik geen chemicalien nodig.

 

En denken jullie ook weleens aan de bescherming van je tuin? Prikkeldraad overal vind ik zon uitstraling hebben van "Ik heb iets van waarde en jij kan er niet bij!'' En dat daagd alleen maar uit denk ik. Zat zelf te denken aan een heg van sleedoorn, dat word heel compact en hoog als je het goed snoeit, zit vol met harde doornen en ziet er onschuldig uit. Plus de bessen kun je eten maar niet rauw en er zijn niet veel mensen die dat weten dus heb je waarschijnlijk alsnog de opbrengst voor jezelf ook aan de buitenkant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jammer genoeg heb ik geen tuin maar dat is wel een grote wens, ik ben momenteel bezig met een moestuin maar dat is alleen om te oefenen. Voor shit/fan situaties is dat nutteloos want word natuurlijk binnen no time leeggeplunderd. Ik wil het principe van perma cultuur gebruiken voor mijn tuin. Zoadat de planten elkaar van voeding/schaduw/insecticide voorzien. Want bijvoorbeeld de prei maakt een stofje aan wat de parasiet op wormen afstoot, dus alles lekker door elkaar en dan heb ik geen chemicalien nodig.

 

En denken jullie ook weleens aan de bescherming van je tuin? Prikkeldraad overal vind ik zon uitstraling hebben van "Ik heb iets van waarde en jij kan er niet bij!'' En dat daagd alleen maar uit denk ik. Zat zelf te denken aan een heg van sleedoorn, dat word heel compact en hoog als je het goed snoeit, zit vol met harde doornen en ziet er onschuldig uit. Plus de bessen kun je eten maar niet rauw en er zijn niet veel mensen die dat weten dus heb je waarschijnlijk alsnog de opbrengst voor jezelf ook aan de buitenkant.

 

Tja, de beveiliging van de tuin is een lastig punt. Zit hier in een woonwijk met tuin van circa 100 m2. Gelukkig ligt deze wel achter het huis, ingesloten door 4 schuttingen en de tuinen van mijn buurtbewoners. De schuttingen zijn vrij hoog, maar je kunt vanaf de weg het dak mijn mijn kas er prima bovenuit zien. Wellicht moet ik daar nog eens wat camoufleren :-)

 

Enige wat ik hir aan beveiliging nog kan doen is het bouwen van een goede hoge en stevige poort, het plaatsen van bewegingsdetectoren, en een rol met prikkeldraad op zolder voor WTSHTF, dan spijker ik dat aan de binnenkant tegen de bovenrand van de schutting.

 

Verder zodra je SHTF voelt aankomen vooral oogsten wat klaar is en verstoppen, en verder zorgen voor meerdere plekken in de omgeving waar je in dat geval voedsel kunt verbouwen.

 

Ook verbouwen van ondergrondse gewassen of eetbare planten die mensen niet als zodanig herkennen is een oplossing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja inderdaad in mn voortuin wil ik een berk (berkeblad voor thee, tondel vd schors, en berkewater uit stam/tak) en wat andere (wilde) planten die mensen niet zo snel durven te eten. Wat ik ook weleens zie, maar dit kan alleen op n muur of dak, is n laagje cement/beton met daarin glas-scherven. Als je groen glas neemt en je laat een klimopje eroverheen groeien dan valt het ook niet op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja inderdaad in mn voortuin wil ik een berk (berkeblad voor thee, tondel vd schors, en berkewater uit stam/tak) en wat andere (wilde) planten die mensen niet zo snel durven te eten. Wat ik ook weleens zie, maar dit kan alleen op n muur of dak, is n laagje cement/beton met daarin glas-scherven. Als je groen glas neemt en je laat een klimopje eroverheen groeien dan valt het ook niet op.

 

Juh, dat glas zal wel werken, als het slechts één indringer is, maar dat is momenteel dus nog verboden. Advies om dat pas aan te leggen na de grote SHTF

Link naar reactie
Delen op andere sites

Juh, dat zal wel werken, als het slechts één indringer is, maar dat is momenteel dus nog verboden. Advies om dat pas aan te leggen na de grote SHTF

 

Hoe bedoel je dat? Als ze met meerdere mensen zijn halen ze als nog de vingertjes open toch? Natuurlijk als ze goed voorbereid komen kunnen ze eroverheen maar dat is met bijna alles. En is dat echt verboden die glas-scherven op n muur? Want ik ken bij mij in de stad alleen al n stuk of 5 tuinen die dat hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je wil het niet weten Annelies078 maar ik heb wel eens gehoord: als een inbreker zich bezeert op jouw terrein heet het nog een ARBEIDSongeval ook. Kan je een claim aan je broek krijgen als zo'n type dat te lui is om te werken een pees doorsnijd, is ie arbeidsongeschikt geraakt voor zijn "beroep" door jou.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe bedoel je dat? Als ze met meerdere mensen zijn halen ze als nog de vingertjes open toch? Natuurlijk als ze goed voorbereid komen kunnen ze eroverheen maar dat is met bijna alles. En is dat echt verboden die glas-scherven op n muur? Want ik ken bij mij in de stad alleen al n stuk of 5 tuinen die dat hebben.

 

Als het allemaal ontzettende domme mensen zijn wel ja. Stl je voor, jij gaat met 5 vrienden op plundertocht.ëén van je vrienden klimt over een muurtje of schutting en haalt zijn handen open aan glas. Ga jij dan hetzelfde proberen, of gooi je eerst een doek/jas/duermat/iets op dat muurtje zodat jij niet je handen open haalt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Vroeger was dat normaal, glas op de muurtjes. Nog heel wat overheen geklauterd, scheldend op die zooi.

(Gewoon spelen, of vluchten voor bendes, want die had je toen ook al).

Heb er nog een gewonde poes aan over gehouden.

 

Krijg je niet eerder de neiging, om aan belegerde kastelen te denken?

Lekker van bovenaf neerkijken op het gepeupel beneden en ze zo nu en dan wat toewerpen? ;)

 

Grote bekken zijn ook leuk, die kan je zo lekker dicht-PURren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die kun je ook makkelijk ik bak kweken inderdaad, net als andere (doordragende) aardbeien. Ik heb Ostara en witte alpenaardbeitjes in pot. Geven ook van mei tot eerste vorst vrucht. En vermeerderd zichzelf goed! Weinig voedingswaarde, maar wel gezond en lekkerrrr!

 

Ook bessenstruiken zijn een goed idee, kan ook in grote pot! Vaste planten waar je ook van kunt eten! Ook aardbeien en bramenblad drogen voor in de thee! (of tegen aften spoelen met afgekoelde bramenbladthee!)

 

Bessenstruiken kunnen goed in een pot, maar je moet ze echt heel veel bijmesten, anders wordt het blad geel, dat had ik namelijk. Ook leuk voor in een kleine tuin: bosbessen of challonbessen (soort van bosbes, maar struik is groter). Het grote voordeel hiervan is dat ze het goed doen in de schaduw.

Daarnaast maak ik ook mijn eigen compost en ik maak daar compostthee van, goed voor in potten en bakken. Ik kweek ook spinazie en worteltjes in grote speciebakken (van die grijze bij de bouwmarkt).

 

Oh ja en aardkastanje is ook een favoriet van me, het lijkt op onkruid, maar aan de wortels zitten heerlijk bolletjes die je kunt pureren. En ze worden niet gestolen tijdens een "Stront Aan De Knikker" omdat ze, net als aardpeer, niet herkend worden als voedsel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit ook in mijn blog gezet. Maar voor de kippen mensen onder ons die een kleine tuin hebben, is dit natuurlijk een super oplossing. Tevens goed voor de kippen. isoleert in de winter en houdt koel in de zomer. En je het een extra meter tuin die je kunt gebruiken..

 

hier vond ik die info

 

Bedankt, staat ook weer op de TODO lijst. Heb nog een mooie plek achter mijn schuurtje hiervoor.

 

Kippen zijn ook goede puinruimers, eten alle eitjes en insekten uit je tuin. Ideaal. Nadeel is dat ze wel wat stinken. Ben ook nog aan het kijken of het houden van Kwartels een optie is, kleinere vogels, maar groeien en reproduceren snel, leggen ook eieren, en maken bijna geen geluid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fluitketel bedankt voor de link op je blog naar de Makkelijke Moestuin!!

 

Dit was net waar ik naar opzoek was. Een kleine moestuin wat weinig kost qua geld, onderhoud en oppervlakte.

Ik ben van plan om de moestuin in het voorjaar op mijn schuur langs de randen te maken als een soort van ecodak (is de enige plek voor de volle zon).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...