Ga naar inhoud
GENEGEERD

Recepten ...Koken met je voorraad


Yoyo

Aanbevolen berichten

voorgerecht:

 

Groentesoep met ballen en vermicelli

neem 1/2 liter water (voor 2 à 3 man), zet op je vuurtje, 1 bouillonblokje erbij, gedroogde soepgroenten (http://www.naturalspices.eu/gedroogde-groenten.html?p=2), vermicelli en soepballetjes uit blik. Even door laten koken en smullen maar!

 

Hoofdgerecht:

 

Aardappelpuree met groenten uit blik

Neem kant en klare aardappelpuree (die van: 'alleen water toevoegen'), een blik groenten naar keuze. Water koken en bij de puree roeren, groenten opwarmen. Klaar! (oké super easy en zonder vlees, maar het is crisis hè)

 

Nagerecht:

 

Appelmoes-, of jamcake

100 gram bloem, 100 gram suiker, 100 gram (room)boter (vers product nr.1), 2 eieren (voor diegene met kippen lekker vers, voor die zonder, eipoeder), goed mengen en als je in huis hebt een half theelepeltje kaneel toevoegen. Afbakken (op waxinelichtjes, wonderpan op de kachel, whatever). Snij vervolgens in de lengte door, en smeer een lekkere laag appelmoes of jam, wat je lekker vind, op de onderste helft. Andere helft er bovenop, plakjes snijden en smullen maar!

 

Ik geeft toe... Geen super maaltijd, maar in crisis is het een feestmaal, met slechts 1 vers product, wat zelf redelijk lang houdbaar is! (en indien nodig ook vervangen kan worden door bijv zonnebloemolie)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 97
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Pasta met zalm en spinazie

 

Zet de pasta op, het liefst penne, maar alles mag natuurlijk

 

Ui als je het hebt, champignon uit pot, knoflook of poeder, peper zout, een beet bakken in olie

Voeg toe spinazie uit pot, (vers mag natuurlijk ook) en zalm uit blik, een lepel melkpoeder ( of een scheut houdbare melk of houdbare slagroom of koffiemelk) en wat kooknat van de pasta.

Lekker door elkaar husselen en smullen maar ( pijnboompitjes erover is ook lekker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is een oud en favoriet recept, heel eenvoudig uit gemakkelijk te krijgen ingredienten, reuze smakelijk en bovenal, gezond! Alle ingredienten hiervoor kun je heel gemakkelijk, in de een of andere vorm (graan i.p.v. bloem, sesamzaad i.p.v. tahina) heel erg lang opslaan.

Ik neem aan dat iedereen die graag iets anders kookt dan aardappeltjes-groentjes-vleesje-justje, ook US maatschepjes heeft? Zoniet zul je de hoeveelheden zelf even moeten omrekenen :)

 

 

Pita's met Houmous, voor 4 personen (of 2 volwassenen en 4 hongerige wolfjes....)

 

1 ¾ cup kikkererwten

1 ts bakpoeder

3 teentjes knoflook

1 ts zout

¼ ts peper

¼ ts paprikapoeder

1/3 cup tahina (gemalen sesam/sesampasta)

sap van 2 citroenen (kan in nood worden vervangen door een klein beetje azijn of zuur bessensap)

olijfolie

(verse) peterselie

Week de kikkererwten een nacht met het bakpoeder door het water geroerdnadat de kikkererwten geweekt zijn, niet afgieten maar met deksel aan de kook brengen en vervolgens in ongeveer 3 kwartier gaarsudderen of totdat ze zacht zijn.

Afgieten, maar bewaar een beetje kookvocht en een paar hele kikkererwten.De kikkererwten, de knoflook, zout, peper, paprika, tahina en citroensap nu tesamen tot een gladde massa malen (blender, foodprocessor,vijzel, binnenkant helm & geweerkolf, what-ever) Het moet nu een zachte pasta zijn, als de houmous te dik is, voeg er wat kookvocht bij totdat de gewenste smeuigheid bereikt is.

 

Laat dit dan goed afkoelen en serveer het op een bord met een klein kuiltje in het midden, er zijn vele “speciale dingetjes” om het helemaal af te maken, maar voeg in het midden een klein scheutje olijfolie toe, leg de hele kikkererwten erbij en bestrooi het geheel met, bijvoorbeeld, wat gedroogde Turkse rode peper, of Aleppo peper (Pul Biber), wat verse peterselie en wat geroosterde pijnboompitten. Oftewel: gewoon bijkruiden naar eigen smaak!

 

Serveer met warme Pita's

 

 

En die maak je zo;

 

51/2 cup gezeefd of gebuild tarwebloem

2 ½ cup warm water

1 ts suiker

3 ½ ts actieve droge gist

½ ts zout

 

Doe het water en de suiker in een grote kom en roer dit goed door elkaar.

Voeg de gist toe en roer ook dit erdoor.Laat dit ca. 5 minuten staan en voeg dan geleidelijk het bloem en het zout erdoorheen, begin met 3 ½ cup en voeg daarna de rest toe. Het kan zijn dat je iets meer water, of bloem moet toevoegen. Ga door tot je een deeg hebt dat net niet meer aan de kom plakt, zodat je ermee kunt werken.

Leg hier een doek overheen en laat het een half uur staan.

Verwarm oven tot 500F/ 260C verdeel het deeg in 8 balletjes. (dit kan ook prima in een pan of zelfs op een houtvuurtje, brood kan echt niet veel eenvoudiger!)

Rol de balletjes uit tot ongeveel 6-7 mm dik. Laat deze nog 20 minuten rusten.

Bak ze op een niet ingevette vlakke plaat gedurende 5-8 minuten, of tot ze heel licht goudbruin zijn.

 

Doop het warme brood in de houmous, serveer met b.v. Thee en fruit,

 

 

 

Be'te-avon!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Chili Mac:

 

voor vier personen:

 

500 gr. gehakt (spam of iets dergelijks mag natuurlijk ook)

1 ui gesnipperd

1 blik rode kidneybonen

1 pot pasta saus

250 gr macaroni

1 theelepel cayennepeper

1 theelepel zout

kopje water

2 plakjes cheddarkaas (indien voorradig)

 

Neem een koekenpan en rul het gehakt. Voeg de ui toe.

 

Nadat het gehakt rul is en de ui glazig voeg dan de kidneybonen toe (met vocht), kopje water, tomatensaus, cayenne peper en zout.

Deksel erop, vuur laag en 15 minuten laten pruttelen. Hak de cheddar in stukjes en voeg toe. Serveer wanneer cheddar is gesmolten. Vergeet niet periodiek te roeren.

 

Mooie aan het recept: slechts een koekenpan en een hittebron nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...
@Stuudje

Interessante video.

Ze gebruikt echter een pressure canner (hogedruk pan?)

Zou je dit ook op de normale "weck" manier kunnen doen, denk je?

Ja, kan ook met een gewone weckpan.

Handig is dan wel een elektrische, heb je minder omkijken aan.

Brouwmarkt.nl verkoopt ze (is echte winkel hoor, je kan er ook langs)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Stuudje

Interessante video.

Ze gebruikt echter een pressure canner (hogedruk pan?)

Zou je dit ook op de normale "weck" manier kunnen doen, denk je?

 

Kan prima met een gewone weckpan hoor. Zo doen wij het ook.

 

Een elecktrische pan zou ik echter niet nemen. Een gewone pan is misschien ietsje meer werk omdat je af en toe op de thermostaat moet kijken maar dat is ook het enige. Echter kan je na een eventuele SHTF een elecktrische pan niet meer gebruiken (tenzij je je eigen offgrid stroomvoorziening hebt) terwijl je een gewone pan op een vuurtje kunt zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Stuudje en @Aeron

Bedankt voor de reactie.

Ik heb nog een paar vragen maar zal deze tzt in een van de vele weck onderwerpen zetten om dit topic niet te vervuilen.

 

Mijn bijdrage aan dit topic:

 

Prutje voor 3-4 personen

De naam doet de smakelijkheid geen eer aan :)

Rijst, gedroogde groenten (bv zelfgedroogde, maar die soepmixen of bami mix van de toko of xenos kunnen ook), bouillionblokje.

2 koppen rijst, 1 kop groenten op 5 koppen water.

Rustig opkoken met deksel schuin op de pan, tot rijst en groenten gaar zijn en meeste water is opgenomen/ verdampt. (eventueel water navullen: waarschijnlijk nodig als je basmati rijst gebruikt)

Eventueel op het laatst vlees uit blik (ham, spam, knackworst, soepballetjes etc) of restjes vlees van de vorige dag toevoegen.

Voila, heerlijke makkelijke maaltijd uit de voorraad.

 

Je kunt dit natuurlijk pimpen met andere zaken.

Gedroogde (en vooraf minimaal 8 uur geweekte bonen), linzen, tomatenpuree uit blik, etc

 

Ik maak dit eens in de twee weken voor mezelf: ik vind dit een lekker alternatief voor de boterham voor mijn werklunch.

In plaats van vlees gebruik ik dan vaak omeletreepjes en een klein handjevol zongedroogde tomaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vegetarische Goulashsoep

 

Benodigdheden:

2 eetlepels kokosolie (of andere olie of vet)

1 grote ui (of 2 kleintjes), gesnipperd

1 teentje knoflook, geperst

3 wortels in plakjes

6 middelgrote aardappelen in blokjes

blik witte bonen in tomatensaus

1 blik tomatenpuree

bouillonpoeder

paprikapoeder (ca. 1 eetlepel)

eventueel: 1 groene paprika in kleine stukjes

 

Bak, in een soeppan, de uien en de knoflook (en eventueel de paprika) in de kokosolie.

Bestrooi met paprikapoeder en voeg onmiddellijk wat water toe, zodat alles helemaal bedekt is.

Laat het water koken.

Voeg nu ook de tomatenpuree en nog een 1/2 liter water en bouillonpoeder toe en ook de wortels en de aardappelen.

 

Laat het zachtjes pruttelen tot alles zacht wordt. Voeg ook de bonen toe en laat ook deze warm worden. Breng op smaak met paprikapoeder en bouillonpoeder.

De soep is het lekkerste als je het een paar uur te vroeg klaarmaakt zodat het tijd heeft om te 'rijpen'.

Een dag eerder klaarmaken is nog beter.

 

 

 

Ikzelf maak deze soep smorgens en zet de soep als alle ingrediënten erin zitten en het even gekookt heeft in de hooikist (dat is hier de pan gewikkeld in een theedoek en dan pan omwikkelen met een wollen deken en in de rookstoel zetten zodat niemand het om kan stoten)

Na drie uur haal ik de pan er even uit en breng het weer tot kookpunt. (ik ga volgende keer testen of het ook zonder dit extra aan de kook brengen kan)

Tegen etenstijd is alles gaar en nog lekker warm, maar niet kokend. Hapklaar zeg maar.

Bij deze langzame manier van koken trekken smaakstoffen goed in de soep en bespaar ik brandstof (waarom zou ik wachten om energie te besparen)

Ik heb dit recept van een Hongaarse. Zij aten dit met brood en zure room.

Ik vond het zo bijzonder want bij Hongaarse goulash denk je aan recepten met veel rundvlees en rode paprika, terwijl de werkelijkheid is dat er amper vlees is of men het niet betalen kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tijdens mijn jaarlijkse 'rouleer periode' experimenteer ik ook met wat ik heb.

Mijn grootste favoriet blijft de maaltijdsoep. Het is makkelijk klaar te maken in één pan en je kan heel veel variëren.

 

De basis (kies één)

 

1 blik bruine bonen soep 800 ml

1 blik goulash soep 800 ml

1 blik tomaten soep 800 ml

 

carbs (kies één)

 

100 g rijst

100 g pasta

een paar aardappelen

 

vlees (kies één)

 

1 blik luncheon meat

1 blik corned beef

1 blik ham

 

Rijst, pasta of aardappelen eerst koken, daarna de soep en het vlees erbij. Op smaak maken met de kruiden die je hebt zoals Tijm of Italiaanse kruiden.

Met deze paar ingrediënten kan je al 27 verschillende combinaties maken maar je kan natuurlijk veel meer gebruiken zoals groente soep, champignon soep, erwten soep. i.p.v. vlees kan je ook andere eiwitrijke ingrediënten gebruiken.

 

Dit is een echt SHTF recept. Slechts 1 pan, lang houdbare ingeblikte ingrediënten en makkelijk op elke hittebron klaar te maken. Eventuele extra verse ingrediënten kan je altijd toevoegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Ik heb vandaag toch maar eens mijn nieuwsgierigheid bevredigd naar de tv serie Grow Your Own Drugs. Ik heb de traditionele chinses kippensoep tegen griep/verkoudheid gemaakt.

Recept vertaald naar het Nederlands + hoe ik het heb gemaakt:

De verkortte versie:

 

200 ml koud water

5 eetlepels goji bessen, vers of gedroogd (te koop bij de Tuinen 75 gram €2,59 of 150 gram €5,19)

2 liter kippen bouillon (zelfgemaakt of van 5 bouillon blokjes)

3 kippen dijen of kipdrumsticks (bij voorkeur biologisch)

2 grote uien, geschild en gesneden

12 shiitake champignons, dun gesneden (ik heb gedroogde gebruikt van de Toko)

10 cm gemberwortel, geschild en in kleine stukjes

2 verse medium chilipepers, fijngesneden

8 tenen knoflook, fijngesneden (ik heb er 5 in gedaan, was genoeg)

extra plakjes gember en chilipepers om te garneren (had ik niet nodig want ik stond al in brand ;-))

 

Goij bessen laten weken in koud water

Rest in een grote pan met 2L kokende bouillon doen m.u.v. de tenen knoflook + goij bessen!!!

Alles 1,5 uur op een laag vuur laten pruttelen.

Op het laatst de geweekte goijbessen erbij + de knoflook.

 

Pfff heerlijk maar wel heel heet! Ik kan mij heel goed indenken dat als je verkouden bent je neus meteen open zal zijn na het verorberen van deze maaltijd.

 

Ik heb btw alle recepten van de http://www.bbc.co.uk/programmes/b00j4j41/episodes/guide geplukt en ben er een aantal die geschikt zijn voor het preppen aan het vertalen. Mochten er mensen interesse in de vertaling hebben, dan hoor ik het wel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@manta1985 Ziet er gezond uit en lijkt me een beetje op onze ''grog'' al is die veel simpeler en sneller gemaakt 1groot hoog glas : sap erin doen van 2 citroenen , 1 eetlepel honing

een hele goede (grote ;-) ) scheut cognaq erbij en bijvullen met kokend water , roeren en zo heet mogelijk opdrinken :cool: :D

gr wafels

(maar jou recept is veel gezonder hoor (alhoewel 10 cm gember wortel en die pepers is wel pittig ?? ) enkel het van mij is veel sneller klaar gemaakt :rolleyes: )

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Wafels ik heb net alle engelstalige recepten van de BBC website geplukt en opgeslagen in Word. Ik kan er wel een PDF van maken voor de liefhebbers. Die kunnen mij een PM sturen (hoe dat dan ook werkt :-P. Met de vertalingen ben ik nog bezig, maar ik zal de inhoudsopgave in de post hieronder neerzetten. Ik wilde de recepten & smeerseltjes & middeltjes een klassificatie geven van hoe geschikt ze zijn om te koken en te preppen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...