Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Review] Eden Quality HD 10x42 verrekijker


Vlinder

Aanbevolen berichten

[ATTACH=CONFIG]1255[/ATTACH]

 

De Eden Quality HD 10x42 verrekijker van knivesandtools.nl

 

Eigenschappen:

 

- Vergroting: 10 x

- Diameter van objectief: 42 mm

- Prisma systeem: Dakkant

- Prisma glas: BAK-4

- Coatings: Wideband multilayer-coating

- Focus systeem: Centraal

- Gezichtsveld (Field of view) 114 meter breed op 1000 meter afstand (=341 Foot op 1000 Yards , = 6,5°)

- Uittredepupil (exit pupil): 4,2 mm

- Schemergetal (Zeiss methode): 20,5

- Oogafstand (eye relief): 15 mm

- Minimale focusafstand: 1,2 m

- Materiaal behuizing: Aluminium

- Bevestigbaar op statief

- Gewicht: 740 g

- Afmetingen: 145 x 120 x 55 mm

- Accessoires: opbergtas, draagriem, objectief-beschermkappen, reinigingsdoekje

- Oogschelp: Twist up, daardoor geschikt voor brildragers

- Water/condens bestendig: Ja

- Garantie: 25 jaar op materiaal en constructiefouten

 

De ervaring:

 

Leuk al die details, maar tenzij je al thuis bent in verrekijkers is de kans groot dat het je net als ons niet heel veel zegt.

Mijn (Simurgh) ervaring met verrekijkers gaat niet verder dan een kijkertje van plastic wat ik als kind had om mee te spelen. Toevallig had ik niet lang geleden een monoculair 7x18 gekocht wat niet te vergelijken is qua prijsklasse en waarschijnlijk niet qua kwaliteit.

 

En dan heb je een mooie 'echte' verrekijker om te ontdekken, ik ben erg sceptisch. Dit komt omdat ik goede ogen heb en nog nooit iets met een verrekijker heb gezien wat ik niet met het blote oog ook al had waargenomen, dus ik ben benieuwd.

 

Vanaf het pakketje dan maar.

[ATTACH=CONFIG]1256[/ATTACH]

Deze was goed ingepakt door knifesandtools en niets op aan te merken.

 

De verpakking van de Eden is eenvoudig, maar ziet er strak uit.

[ATTACH=CONFIG]1254[/ATTACH]

 

En dan uitpakken, wat zit er allemaal in, een verrekijker, koortje, doekje, boekje en een softcase om alles veilig in op te bergen.

[ATTACH=CONFIG]1258[/ATTACH]

 

Als een echte man, heb ik de kijker gepakt en ben ik gaan turen zonder het boekje erbij te pakken. Helaas was het resultaat twee tubes waar ik doorheen keek met iets van spinnenwebben waar ik snel hoofdpijn van kreeg. Toch maar de handleiding lezen... Goed poging twee na wat uitleg van Vlinder. Beiden ogen waren scherp, de ringen uitgedraaid zorgde ervoor dat ik niet langer met spinnenwebben voor mijn ogen kon kijken, dit waren namelijk mijn wimpers tegen de lens.

 

Toen moest het nog één rond beeld worden, dit is me echter na alle pogingen niet gelukt, zodra het een rond beeld is, wat betekent dat je geen vervormd beeld hebt, keek ik of links of rechts een beetje tegen de binnenkant van de kijker aan. Hierdoor was ik genoodzaakt met een compromis te werken wat resulteerde in een lichte ovaal. Dit gaf mij niet het idee dat ik een vervormd beeld had, maar wetend dat het niet zo hoort vind ik het toch jammer.

Inmiddels is het avond geworden, maar eens naar buiten kijken met niet meer dan wat straat verlichting. Ik was verbaasd over de hoeveelheid details die ik nog kon zien met zo weinig licht.

 

Tijd om er op uit te gaan, op naar het park.

Aan het park ligt een meer waar veel vogels, boten en dingen aan de overkant te zien zijn. Hier hebben we de verrekijker beide uitgebreid bekeken, geprobeerd en vergeleken met mijn cheap monoculair. Wat ik heel leuk vond is dat ik zoveel meer zag met de verrekijker dan zonder. Ik heb goede ogen en kijken door een verrekijker voelt altijd als een vergroting van wat ik al zie. Nu zag ik echter dingen die ik met het blote oog niet kon zien. Dan gaat er een bredere wereld open. Wat ik erg prettig vind is het contrast van de Eden kijker, het is een helder en scherp beeld met in vergelijking mijn cheapo kijker die wel scherp was, maar minder ver ingezoomd en toch veel donkerder beeld gaf. In combinatie met het kijken s'nachts denk ik dat de kijker een goede prestatie neerzet betreffende de hoeveelheid licht die binnen komt.

Een nadeel was dat het heel vermoeiende kijken was, ik kan mij voorstellen dat het komt doordat ik niet een perfect rond beeld kon krijgen en dit parten speelde.

Ik vond het heel leuk om te kunnen ervaren hoe het is om met een 'echte' verrekijker aan de slag te gaan, maar ik zou hem niet aanschaffen. Het feit dat ik hem niet relaxed kon afstellen maakt dat het niet de kijker voor mij is, daarbij ben ik BOB technisch heel kritisch op grootte en dan neemt een verrekijker veel ruimte in beslag. Een monoculair kan ik makkelijk wegstoppen maar weet zelfs niet of die een plek in de BOB krijgt. Aan de andere kant heb ik ontdekt dat je werkelijk meer kunt zien met verrekijker dan zonder en welke meerwaarde dit zou kunnen hebben. Ik ben aan het twijfelen geraakt, een goede prestatie zou ik zeggen.

 

 

[ATTACH=CONFIG]1257[/ATTACH]

Ook ik (Vlinder) heb niet echt ervaring met verrekijkers, ik weet globaal 'hoe het moet', dus eigenlijk blanco aan de slag gegaan.

Ik ben bril dragend en met mijn bril op is het lastig kijken wanneer de oogkapjes niet uitgedraaid zijn. Alsof het 'te dichtbij is'. Wanneer deze wel uitgedraaid zijn, kijkt het prima, ook als de kijker tegen het brillenglas zit. Maar heel fijn, ook zonder bril (ik heb -3.25 en -3.50) was het heel gemakkelijk om de kijker scherp te stellen, voor beide ogen! Verder vond ik het lastig om de goede 'breedte' van de kijker in te stellen zodanig dat er daadwerkelijk een volledig beeld ontstaat. Om echter goed te kunnen kijken, moest ik mijn hoofd iets naar achter hellen in plaats van gewoon recht. Die houding is niet echt ontspannen, zeker niet na iets langere tijd. Daarbij vind ik überhaupt kijken door de verrekijker vermoeiend en dan met name voor de ogen, alsof ik moet turen.

 

Voor zowel objecten dichtbij als verder weg is het scherpstellen heel gemakkelijk. Verder weg iets kleins scherp bekijken is niet gemakkelijk. Dit komt doordat de kijker best zwaar is en hem dan echt goed stil houden is dan lastig, maar voor veraf wel echt nodig. Als hobby fotograaf weet ik dat je ademhaling controleren helpt om stiller te staan, dat werkt ook bij kijken met een verrekijker.

 

Het doekje dat meegeleverd wordt om de lenzen schoon te maken, zou ik achterwege laten. Als brildrager weet ik dat gewone microvezel doekjes van Hans Anders of Pearl doen wat dit doekje niet doet, namelijk de lens stof en vlek vrij maken. Tip: koop een bril poetsdoekje!

 

Nu hebben wij deze kijker mogen uitproberen, Chinook neemt het stokje over. Zou ik deze kijker kopen? Ik geloof het niet. Waar zou ik een verrekijker voor willen? Wat zou ik ermee doen? Ik zou bijvoorbeeld een roofvogel zien vliegen en die snel even willen bekijken. Met deze kijker zou ik te laat zijn. De breedte instellen (lastig), scherpstellen (gaat makkelijk), met bril: oogkapjes uitdraaien... vogel? Helaas, die is gevlogen...

Simurgh had een monoculair met een waarde van een paar dollar (5 ofzo...) Dat ding is super simpel, snel, met of zonder bril maakt niets uit. Ik zou dus eerder investeren in een goede monoculair, want het verschil in lenzen was duidelijk! (Gelukkig!) De Eden geeft echt een mooi en licht, maar vooral helder beeld, daaraan ontbrak het bij de monoculair. Verder is de Eden in het hele beeld scherp en de monoculair alleen in het midden van het beeld. Maar grote kans dat deze verschillen te verklaren zijn door het prijs- en dus kwaliteitsverschil, maar dat antwoord moet ik jullie schuldig blijven...

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik heb exact dezelfde verrekijker en ben er erg over te spreken. De klachten over het moeilijk rond beeld krijgen ben ik niet mee bekend, dat lukt bij mij altijd prima. Ik ben het er zeker mee eens dat het een zwaar ding is voor in de BOB, en het is ook verstandig je af te vragen of dit een goede kijker voor in de BOB is. Misschien dat voor in een BOB een monoculair handiger is, maar dan wel eentje waarmee je daadwerkelijk meer ziet dan met het blote oog, anders heb je er natuurlijk niks aan. Ik zelf ben erg tevreden met de kijker dus, maar dat komt misschien ook omdat ik hem niet per se voor de BOB gekocht heb.

 

Bedankt voor de review! :)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede uitgebreide review! Dank!

 

Ik ben het er zeker mee eens dat het een zwaar ding is voor in de BOB, en het is ook verstandig je af te vragen of dit een goede kijker voor in de BOB is.

 

Persoonlijk denk ik dat de zéér spaarzame ruimte in een BOB, niet opgevuld dient te worden met een verrekijker. Althans dat zou ik niet doen. Voor die ruimte en dat gewicht kan je een boel nuttiger zaken meenemen denk ik. Evengoed, als je al een niet-nachtkijker/verrekijker wil meenemen dan komt er mijns inziens maar één voor een BOB-system in aanmerking en dat is een minder dan 3 ounce wegende Monocular. Dat kan er eentje zijn van 11 USD zoals een Tasco Essentials 10x25 Compact Roof Prism Monocular of eentje van 135 USD zoals een DOCTER 8x21 C Monocular, de favoriet van Nutsarefancy

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Joris Driepinter

Volledig mee eensch.

Monocular lijkt me voor een BOB beter, maar om de overbuurvrouw te bespieden zou ik toch liever de Eden Quality HD 10x42 hebben :)

 

Aanbellen is makkelijker, zie je ook meer:D

 

Overigens is dat rondje misschien wel de stand van mijn ogen, de verhouding en plaats van ogen is niet bij iedereen hetzelfde, 'misschien' ben ik wel raar.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...